ویزای تحصیلی

رشته بینایی سنجی در تاجیکستان

رشته بینایی سنجی در تاجیکستان

رشته بینایی سنجی در تاجیکستان پیشنهاد نمی شود چرا که از تمام جهات، دانشگاه ها و موقعیت های کاری کشورمان، از تاجیکستان به مراتب بهتر است. اما ممکن است کسی نه در کنکور ایران رتبه مورد نظر را به دست آورده باشد، نه رزومه خوبی برای تحصیل در کشورهایی مثل کانادا، اتریش، مجارستان و غیره را داشته باشد. در این حالت هم تحصیل در ترکیه و آذربایجان پیشنهاد می شود که کشورهای به مراتب بهتری نسبت به تاجیکستان هستند و اقتصاد قوی تر و دانشگاه های بهتری هم دارند. با این حال از آن جایی که تاجیکستان زبان شفاهی تاجیک دارد و بسیار مشابه فارسی است، همچنین به دلیل این که دانشگاه های آن اصلا جایگاه خوبی ندارند و نتیجتا اخذ قبولی از آن ها دشوار نیست، ممکن است مورد توجه برخی از دانشجویان باشد.

تاجیکستان، مانند همه جمهوری‌ های دیگر اتحاد جماهیر شوروی، رسماً یک جمهوری شوروی بود که توسط شاخه جمهوری‌ خواه تاجیک در درون حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی در همه ارگان‌ های حکومتی، سیاسی و اجتماعی اداره میشد. سیستم آموزش عالی تاجیکستان توسط 13 دانشگاه با 271 برنامه تحصیلی نمایندگی می شود؛ هویت و فرهنگ تاجیک به چندین هزار سال قبل برمی گردد و از نظر زبان، اعتقادات و عادات بسیار شبیه افغانستان و ایران است. اکثریت قریب به اتفاق جمعیت 2022 مسلمان هستند که فرهنگ، به ویژه هنر، غذا، موسیقی و جشنواره ها را شکل داده اند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است در خصوص مهاجرت به تاجیکستان برای علاقمندان توضیحاتی ارائه می شود. در ادامه به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • بهترین دانشگاه های تاجیکستان برای تحصیل رشته بینایی سنجی کدام اند؟
  • کار در تاجیکستان برای فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی دانشگاه های این کشور به چه صورت می باشد؟

درآمد بینایی سنج ها در تاجیکستان

به دلیل کوهستانی بودن این کشور، مردم تاجیکستان اغلب با مسکن نامناسب مواجه هستند و بسیار متداول است که خانواده‌های نسل‌های مختلف زیر یک خانوار زندگی می‌کنند که دلیل آن کمبود مسکن در مناطق روستایی و شهری است. کار در تاجیکستان کم است و خود تاجیک ها نیز برای کاریابی در این کشور با مشکلاتی مواجه هستند. خصوصا با توجه به این که اغلب مشاغلی که درآمد نسبتا خوبی دارند به کسانی تعلق می گیرند که در تاجیکستان آشنایان قدرتمند دارند. بر اساس مدل های کلان جهانی Trading Economics و انتظارات تحلیلگران، انتظار می رود دستمزدها در تاجیکستان تا پایان این سه ماهه 1700TJS (سامانی) در ماه باشد. اما میزان درآمد در تاجیکستان نیز همانند سایر کشورهای دنیا به نوع شغل، سابقه کاری و حوزه شغلی بستگی دارد.

لازم به ذکر است که تاجیکستان فقیرترین کشور در میان کشورهای اروپای شرقی و کشورهای مستقل مشترک المنافع است و در گذشته نیز کمترین درآمد سرانه را در میان همین گروه ها در دوران شوروی داشت. طبیعی است که مردم این کشور نیز به طور کلی در آمد کم و قدرت خرید پایانی دارند، یعنی درآمدی کم تر از کشورهای آذربایجان، ترکیه و اوکراین. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است در خصوص درآمد بینایی سنج ها در تاجیکستان توضیحاتی ارائه شد. این نمودار حداقل و حداکثر درآمد ماهانه متخصصین رشته بینایی سنجی در تاجیکستان سال 2022 را نشان می دهد:

درآمد ماهانه بینایی سنج ها در تاجیکستان

تحصیل رشته بینایی سنجی در تاجیکستان

تحصیل در تاجیکستان رایگان نیست اما خیلی کم هزینه می باشد؛ به طوری که دانشگاه های دولتی تاجیکستان فراهم کردن شهریه سالانه را برای تمامی دانشجویان ساده کرده اند. البته توجه شود که شهریه دانشگاه های دولتی تاجیکستان تقریبا مشابه دانشگاه های دولتی ترکیه است. این در حالی است که دانشگاه های دولتی ترکیه جایگاه های بین المللی بسیار بهتری در رنکینگ های مختلف دارند. در حالی که دانشگاه های تاجیکستان اصلا جایگاه علمی ممتازی در مقایسه با دانشگاه های ترکیه ندارند. درضمن تعدادی از دانشگاه های ممتاز ترکیه مثل دانشگاه کوچ (خصوصی)، دانشگاه استانبول (دولتی)، دانشگاه مرمره (دولتی)، دانشگاه حاجت تپه (دولتی)، دانشگاه آنکارا (دولتی) و غیره، مورد قبول وزارت بهداشت ایران نیز هستند. در حالی که برخلاف ترکیه، تحصیل در تاجیکستان در رشته هایی مثل پزشکی، پرستاری، بینایی سنجی و غیره، منجر به توانایی کار در ایران نمی شود، چون مورد قبول وزارت بهداشت ایران نیستند.

تحصیل رشته بینایی سنجی در تاجیکستان

هزینه تحصیل رشته بینایی سنجی در تاجیکستان

تحصیل در تاجیکستان کم هزینه است اما میزان دقیق آن به رشته، دانشگاه و مقطع تحصیلی افراد بستگی دارد. شهریه دانشگاه های دولتی تاجیکستان برای تحصیل رشته بینایی سنجی سالانه بین 1000$ تا 5000$ (دلار آمریکا) در سال می باشد. هزینه زندگی در تاجیکستان نیز باید در نظر گرفته شود که برای دانشجویان ماهانه حدود 200$ (دلار آمریکا) می باشد. برای دانشجویانی که نه تمکن مالی کافی دارند و نه رزومه خوبی که منجر به اخذ قبولی دانشگاه های ممتاز دنیا شود، تاجیکستان یکی از بهترین مقاصد MBBS در خارج از کشور است.

بهترین دانشگاه های تاجیکستان برای تحصیل رشته بینایی سنجی عبارت هستند از:

  • Avicenna Tajik State Medical University
  • Tajik State Medical University

دانشگاه دیگری به اسم Stalinabad Medical Institute نیز در سطح ملی تاجیکستان جایگاه خوبی دارد. روش پذیرش برای تحصیل MBBS در تاجیکستان برای دانشجویان هندی، ایرانی، ازبک و غیره یک روش بدون دردسر است زیرا آنها برای ورود به یکی از دانشگاه های برتر پزشکی در تاجیکستان فقط باید امتحان NEET را تکمیل کنند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص رشته بینایی سنجی در تاجیکستان، سطح درآمد آن و غیره توضیحاتی ارائه شده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *