ویزای تحصیلی

رشته بینایی سنجی در چک

رشته بینایی سنجی در چک

رشته بینایی سنجی در چک کم هزینه تر از بسیاری کشورهای دیگر از جمله دانمارک و فنلاند میباشد، اما کمتر از سوی ایرانی ها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهم ترین دلایل عدم توجه ایرانی ها به چک برای تحصیل، دشواری اخذ ویزای تحصیلی این کشور بوده است. البته علیرغم همه این ها اخذ ویزای این کشور غیر ممکن هم نیست و علاقمندانی نیز دارد. جمهوری چک به دلیل تحصیلات با کیفیت بالا، فرصت‌های تحصیلی استثنایی و دسترسی به فرصت‌های مبتنی بر صنعت پس از فارغ ‌التحصیلی شهرت دارد؛ حتی به عقیده برخی از دانشجویان چک بهترین مکان برای تحصیل در جهان است. جمهوری چک که اغلب توسط بسیاری از دانشجویانی که می خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند نادیده گرفته می شود، کشوری جذاب و دلپذیر است.

جمهوری چک که قدیمی‌ترین دانشگاه اروپای مرکزی (دانشگاه چارلز در پراگ) است، بهشتی برای دانشجویان است که هر ساله پذیرای حدود 35000 دانشجوی بین‌المللی است. در پراگ، تعداد زیادی از شهروندان بومی حداقل کمی انگلیسی صحبت می کنند و در نقاط توریستی، رستوران‌های مرکز، هتل‌ها و فروشگاه‌های هدیه، دانش زبان انگلیسی امری مسلم تلقی می‌شود. جمهوری چک کشور چندان گرانی نیست؛ اکثر دانشجویان بین المللی باید با بودجه 300€ تا 650€ (یورو) در ماه به راحتی زندگی کنند. اگرچه جمهوری چک بخشی از اتحادیه اروپا است، واحد پول ملی آن کرون چک CZK است و هزینه زندگی در جمهوری چک مقرون به صرفه در نظر گرفته می شود. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص چک به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • مهاجرت به چک برای بینایی سنج ها چه هزینه هایی به دنبال دارد؟
  • بهترین دانشگاه های برای تحصیل رشته بینایی سنجی کدام اند؟
  • آیا کار پس از تحصیل در چک برای بینایی سنج ها فراهم است؟

کار پس از تحصیل رشته بینایی سنجی در چک

کار در چک زیاد است به شرطی که فرد علاوه بر این که از یکی از دانشگاه های ممتاز این کشور فارغ التحصیل شده باشد، به هر دو زبان اسلواکی و انگلیسی نیز کاملا مسلط باشد. اگر دارای مجوز اقامت طولانی مدت برای مقاصد تحصیلی هستید و تحصیلات دانشگاهی را به پایان رسانده اید از یک برنامه معتبر توسط MOE، می توانید برای اقامت طولانی مدت به مدت 9 ماه درخواست دهید و به دنبال شغل باشید یا کسب و کار خود را در این کشور راه اندازی کنید. این در حالی است که در کشوری مثل یونان اجازه کار پس از تحصیل تنها تا 2 ماه وجود دارد و اگر کسی در این مهلت نتواند در کشور یونان شغلی پیدا کند چاره ای ندارد جز ترک این کشور. این در حالی است که نرخ بیکاری یونان بالای 18% می باشد و چند برابر چک است.

کار پس از تحصیل رشته بینایی سنجی در چک

درآمد رشته بینایی سنجی در چک

کار در چک همان طور که به آن اشاره شد تقریبا فراوان است. این موضوع برای فارغ التحصیلان رشته بینایی سنجی دانشگاه های چک راحت تر نیز می باشد. چرا که رشته بینایی سنجی جزو رشته های مورد نیاز بازار کار چک می باشد. یعنی هم موقعیت های شغلی زیادی برای این رشته در چک وجود دارد هم سطح درآمد این افراد نسبتا خوب است. بعد از کاریابی در چک نوبت به تقاضای اخذ ویزای کاری این کشور می رسد. پروسه دریافت نامه صدور ویزا Work Permit بین 4 تا 6 هفته است و پس از صدور نامه صدور ویزا، آن را با پیک برای شما ارسال می کنند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است، حدود درآمد بینایی سنج ها در چک طی سال 2022 بیان شده است:

درآمد ماهانه بینایی سنج ها در چک

تحصیل رشته بینایی سنجی در چک

تحصیل در چک برای غیر اروپایی ها رایگان نیست اما در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی این کشور، هزینه تحصیل کم خواهد بود. شهریه دانشگاه های چک با توجه به نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی)، مقطع تحصیلی، تابعیت و نوع رشته، متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی بازه سالانه شهریه رشته بینایی سنجی در چک را می توان بین 1200€ تا 8000€ (یورو) می باشد. به این مبلغ باید هزینه زندگی در چک را نیز اضافه نمود ماهانه حدود 600€ تا 900€ (یورو) می باشد. برخی از بهترین دانشگاه های چک برای تحصیل رشته بینایی سنجی عبارت هستند از:

  1. Charles University Faculties of Medicine
  2. Palacký University Olomouc Faculty of Medicine and Dentistry
  3. The University of Defence in Brno Faculty of Military Health Sciences
  4. Masaryk University Faculty of Medicine
  5. University of Ostrava

کار ضمن تحصیل رشته بینایی سنجی در چک

برای پرداخت بخشی از هزینه زندگی در این کشور، می توان به کار ضمن تحصیل در چک مشغول شد. دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا تنها پس از دریافت مجوز کار و اقامت، یا کارت کارمند یا کارت آبی می توانند ضمن تحصیل در این کشور مشغول به کار پاره وقت هم باشند. دانشجویان بین المللی که در پراگ و سایر شهرهای جمهوری چک تحصیل می کنند مجاز به کار پاره وقت هستند و تقریباً 100CZK (کرون) در ساعت حقوق دریافت می کنند؛ تنها لازمه این است که کار روی تحصیلات دانش آموز تاثیری نداشته باشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص رشته بینایی سنجی در چک توضیحاتی ارائه گردیده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *