ویزای تحصیلی

رشته زمین شناسی در ارمنستان

رشته زمین شناسی در ارمنستان

رشته زمین شناسی در ارمنستان هزینه های خیلی کمی برای علاقمندان به دنبال دارد اما تقریبا بازار کاری برای این کشور در ارمنستان وجود ندارد. درواقع تعداد کمی از مشاغلی که برای زمین شناسان در ارمنستان وجود دارد اولویت استخدامشان با ارمنی ها می باشد و خارجی ها به عنوان اولویت دوم عملا شانسی برای کاریابی به عنوان زمین شناس در کشور در حال توسعه و کوچک ارمنستان نخواهند داشت. ارمنستان کشوری بدون دسترسی به دریا و اصطلاحا محصور در خشکی (landlocked) می باشد که در آسیای غربی واقع شده و با کشورهای آذربایجان، ایران، ترکیه و گرجستان هم مرز و همسایه است. پایتخت ارمنستان شهر ایروان است و بهترین دانشگاه ها و بیشترین فرصت های شغلی هم در همین شهر قرار دارند.

منتهی باید توجه کرد هرچند امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم در بسیاری از دانشگاه های ارمنستان وجود دارد اما به طور کلی برای این که فردی بخواهد پس از فارغ التحصیلی شغلی در ارمنستان پیدا کند و اقامت خود را تمدید نماید، ناگزیر از کاریابی است. پیدا کردن کار در ارمنستان هم برای خارجی ها مستلزم تسلط داشتن به زبان ارمنی است. ناگفته نماند که ارمنی ها بعد از زبان ارمنی به زبان روسی تسلط دارند پس دانستن زبان روسی مزیت بیشتری در مقایسه با زبان انگلیسی به حساب می آید. این موضوع که ارمنستان کشوری در حال توسعه است و به لحاظ شاخص توسعه انسانی رتبه 81 را در دنیا به خود اختصاص داده باعث شده اگر هم کسی به دنبال تحصیل ارزان قیمت است، ترکیه را انتخاب کند.

با این حال ممکن است ارمنستان هم برای برخی ها جذابیت داشته باشد نتیجتا موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به تحصیل در این کشور می پردازد:

  • هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در ارمنستان چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های ارمنستان کدام اند؟

هزینه تحصیل در رشته زمین شناسی در ارمنستان

این که دانشجویان رشته زمین شناسی را در کدام دانشگاه و چه مقطعی در ارمنستان دنبال کنند باعث می شود شهریه ای که باید پرداخت نمایند متفاوت باشد. اما به طور کلی ارمنستان را در کنار کشورهایی مثل ترکیه، هند، آذربایجان، گرجستان و غیره جزو کشورهای ارزان قیمت طبقه بندی کرد. به منظور تحصیل در رشته زمین شناسی در ارمنستان با توجه به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) دانشجویان باید بین 400000AMD تا 4100000AMD (درام ارمنستان) پرداخت نمایند. این رقم معادل حدودا 833$ تا 8540$ (دلار آمریکا) می باشد که بسیار پایین تر شهریه کشورهایی مثل آمریکا و کانادا است. با این وجود زمین شناسان در کشورهای گفته شده شانس کاریابی خیلی خوبی دارند در حالی که در ارمنستان و سایر کشورهای در حال توسعه از جمله ترکمنستان، گرجستان و غیره شانس کاریابیشان کم تر است.

شاید با اخذ دکتری زمین شناسان در ارمنستان بتوانند به عنوان استاد دانشگاه فعالیت کنند و حدود 1380000AMD (درام ارمنستان) کسب کنند. دانشجویان در ارمنستان علاوه بر شهریه کم، جذب هزینه های پایین زندگی در این کشور هم می شوند. زندگی در ارمنستان با توجه به سبک زندگی و شهر محل اقامت هر فردی که معمولا ایروان است، بین 300$ تا 550$ (دلار آمریکا) هزینه به دنبال دارد. البته برخلاف کشورهایی مثل ونزوئلا، ترکیه و غیره، نرخ تورم در ارمنستان پایین است و قیمت ها به مرور افزایش چشم گیری در این کشور نخواهند داشت. در نمودار ذیل متوسط هزینه زندگی در ارمنستان با روسیه مقایسه شده است:

حداقل هزینه زندگی ماهانه در روسیه و ارمنستان

دانشگاه ها برای تحصیل رشته زمین شناسی در ارمنستان

به منظور تحصیل رشته زمین شناسی در ارمنستان بهتر است افراد به دنبال اخذ پذیرش از دانشگاه های مطرح تر باشند. بهترین دانشگاه ها در این کشور طی سال 2021 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های ارمنستان برای تحصیل در رشته زمین شناسیرتبه ملی در سال 2021شهری که دانشگاه در آن واقع گردیده است
Yerevan State University1Yerevan
American University of Armenia2Yerevan
Russian-Armenian University3Yerevan
Armenian State University of Economics4Yerevan
Yerevan State Medical University5Yerevan

به منظور اخذ پذیرش از رشته زمین شناسی هر کدام از این دانشگاه ها الزامات خاص خود را دارند. اما کلیات را می توان به شرح ذیل دانست:

  • CV به زبان انگلیسی یا روسی یا ارمنی
  • مدرک زبان معتبر انگلیسی، ارمنی یا روسی
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی پیشین به زبان انگلیسی
  • داشتن مدرک مرتبط با زمین شناسی مثلا کسی که کارشناسی حقوق خوانده نمی تواند برای کارشناسی ارشد زمین شناسی در ارمنستان پذیرش بگیرد.
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع قبلی
  • توصیه نامه از 2 تن از اساتید
  • انگیزه نامه
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یعنی application fee که در هر کدام از دانشگاه های ارمنستان رقم دقیق آن متفاوت می باشد.

دانشگاه ها برای تحصیل رشته زمین شناسی در ارمنستان

کار با رشته زمین شناسی در ارمنستان

همان طور که اشاره شد دانشجویان رشته زمین شناسی نمی توانند در این رشته مشغول به کار در ارمنستان شوند چرا که موقعیت های کاری انگشت شماری دارد. مگر دکتری رشته زمین شناسی را نیز اخذ نموده و به عنوان استاد دانشگاه در رشته زمین شناسی مشغول به تدریس شوند. کم بودن موقعیت های کاری پس از فارغ التحصیلی در ارمنستان نشان دهنده آن است که حین تحصیل در این کشور نیز امکان کار پاره وقت وجود نخواهد داشت.

تبدیل ویزای تحصیلی ارمنستان به ویزای کاری

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاهی در ارمنستان
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • نامه تمکن مالی بانکی مبنی بر توانایی فرد در پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در ارمنستان
  • مدرک زبان
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در ارمنستان
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • پرداخت هزینه سفارت یعنی visa fee و غیره

منتهی این ویزا با فارغ التحصیل شدن منقضی می شود و کسی که بخواهد همچنان اقامت ارمنستان را داشته باشد دو راه پیش رو دارد: ازدواج با شهروند ارمنستان یا کاریابی در این کشور. معمولا مسیر دوم را انتخاب می کنند و با کاریابی در ارمنستان ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری می نمایند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد در خصوص رشته زمین شناسی در ارمنستان توضیحاتی ارائه گردید اما فراموش نشود این کشور برای تحصیل در رشته مزبور گزینه خوبی نیست.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *