ویزای تحصیلی

رشته شهرسازی در گرجستان

رشته شهرسازی در گرجستان

رشته شهرسازی در گرجستان علاقمندان خاص خود را دارد؛ چرا که هم کشوری امن است و هم هزینه های تحصیل و زندگی در آن خیلی پایین می باشد. گرجستان در قفقاز، جایی که اروپا با خاورمیانه ملاقات می کند، کشور کوچکی است که از نظر تاریخ و فرهنگ غنی است و گرجی، یکی از جالب ترین زبان های جهان است. گرجستان که از شمال و شرق با روسیه، از جنوب شرقی با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، از جنوب غربی با ترکیه و از غرب با دریای سیاه همسایه است، یکی از کشورهای جمهوری شوروی سابق است که در 2022 به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مقصد اصلی گردشگری است. این نه تنها به خاطر شهرهای قدیمی وغیره می باشد، بلکه به این دلیل است که گرجستان کشوری بسیار مقرون به صرفه است. گرجستان همچنین کشوری با مدارس و دانشگاه های خوب و ارتباطات بین المللی عالی است.

در گرجستان البته معایبی هم وجود دارد که از آن جمله می توان به سطح درآمد کم و نرخ بالای بیکاری اشاره نمود. در واقع آمار رسمی حاکی از این که است که در سال 2022 نرخ بیکاری در گرجستان بالای 16% می باشد. ولی بالغ بر 50% مردم گرجستان در مصاحبه های میدانی خود را بیکار یا دارای شغل نامتناسب با تحصیلاتشان معرفی نموده اند. درآمد گرجی ها نیز بالا نیست؛ البته چون هزینه های زندگی و تحصیل هم در این کشور پایین است، این مسئله معمولا برای کسی که قصد مهاجرت از گرجستان را ندارد، مشکل ساز نمی شود. در این مقاله جهت ارائه توضیحات بیشتر، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات ذیل می پردازد:

  • هزینه های تحصیل در رشته شهرسازی در گرجستان 2022 چقدر است؟
  • درآمد فارغ التحصیلان رشته شهرسازی در گرجستان به چه صورت می باشد؟
  • هزینه زندگی در گرجستان چقدر است؟

هزینه های تحصیل در رشته شهرسازی در گرجستان

هزینه زندگی و تحصیل در گرجستان در سال 2022 مقرون به صرفه است؛ در نتیجه طرفداران خاص خود را دارد. صرف نظر از رشته تحصیلی، در مقطع کارشناسی در گرجستان شهریه دانشگاه ها سالانه بین 1500$ تا 3000$ (دلار آمریکا) می باشد. این که میزان شهریه در این بازه گفته شده چقدر باشد بستگی به قوانین هر دانشگاهی دارد؛ البته در مقاطع بالاتر هزینه تحصیل نیز کمی افزایش پیدا می کند. مثلا کارشناسی ارشد رشته شهرسازی و دکتری این رشته در گرجستان تا 6000$ (دلار آمریکا) در سال هزینه به دنبال دارد. هرچند می توان بورسیه تحصیلی نیز در گرجستان اخذ نمود، اما چون کشوری فقیر و در حال توسعه است، شانس اخذ بورسیه کم می باشد. هزینه زندگی در گرجستان در سال 2022 هم کم است و با توجه به سبک زندگی هر فردی ماهانه بدون احتساب اجاره مسکن به شرح جدول ذیل می باشد:

تعداد افراد خانوادهمتوسط هزینه زندگی ماهانه در گرجستان بدون احتساب اجاره مسکن (دلار آمریکا)
1405$
41435$

اجاره در گرجستان نیز بالا نیست؛ به همین دلیل دانشجویان اگر خوابگاه هم پیدا نکنند با مشکل جدی مواجه نخواهند شد. میزان دقیق اجاره مسکن در گرجستان را امکانات منزل، محلی که قرار گرفته، سال ساخت، متراژ و غیره مشخص می کند. اما به طور کلی میزان اجاره مسکن در گرجستان در سال جاری را می توان به شرح بازه قیمتی ذیل دانست:

نوع مسکنحدود اجاره ماهانه در گرجستان (دلار آمریکا)
آپارتمان 1 خوابه190$ تا 290$
آپارتمان 3 خوابه380$ تا 550$

هزینه های تحصیل در رشته شهرسازی در گرجستان

دلایل انتخاب رشته شهرسازی در گرجستان

از جمله دلایل تحصیل رشته شهرسازی در گرجستان را می توان به شرح ذیل دانست:

  • مهارت های جدید، استقلال و اعتماد به نفس مورد نیاز برای بقا و موفقیت در بازار جهانی را توسعه خواهید داد.
  • مهارت های زبان خارجی را به دست خواهید آورد یا بهبود خواهید بخشید.
  • یک مزیت رقابتی برای رزومه و برنامه های تحصیلات تکمیلی کسب خواهید کرد.

بهترین دانشگاه های گرجستان به این منظور در سال جاری عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های گرجستان برای رشته شهرسازیرتبه ملی در سال 2022شهر
Ivane Javakhishvili Tbilisi State University1تفلیس
Ilia State University2تفلیس
Georgian Technical University3تفلیس
The University of Georgia4تفلیس
International Black Sea University5تفلیس

شرایط کار در کشور گرجستان

همان طور که در مقدمه مقاله نیز اشاره شد کار در گرجستان شرایط ایده آلی ندارد و نرخ بیکاری در این کشور بالا می باشد. در جدول ذیل نرخ بیکاری گرجستان به نقل از وبسایت tradingeconomics بیان شده است:

سالنرخ بیکاری در گرجستان
202216.90%
202317.20%

درآمد مردم در گرجستان نیز به طور کلی پایین است، اما فارغ التحصیلان شهرسازی اگر بتوانند کار مرتبط با رشته خود پیدا کنند قدرت خرید نسبتا خوبی خواهند داشت. حدود درآمد این رشته در گرجستان به شرح نمودار ذیل می باشد:

حدود درآمد ماهانه رشته شهرسازی در گرجستان

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر در گرجستان در رشته شهرسازی نوبت به ویزای تحصیلی این کشور می رسد. برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور باید مدارک مختلفی از جمله نامه پذیرش قطعی از دانشگاه، پاسپورت معتبر، عکس پاسپورتی، مدرکی دال بر تهیه اقامت در گرجستان، نامه تمکن مالی بانک و غیره ارائه گردد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص رشته شهرسازی در گرجستان و نکات مهم راجع به این موضوع توضیحاتی ارائه گردیده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *