ویزای تحصیلی

رشته علوم کامپیوتر در ارمنستان

رشته علوم کامپیوتر در ارمنستان

رشته علوم کامپیوتر در ارمنستان نسبت به این رشته در کشورهایی از قبیل آمریکا، کانادا، دانمارک و غیره، درآمد کم تری برای افراد به همراه دارد. منتهی با در نظر گرفتن بازار کار به شدت بی رونق ارمنستان می توان وضعیت متخصصین رشته علوم کامپیوتر را امیدوارکننده از کسانی دانست که مثلا در رشته هایی مثل رشته های علوم طبیعی از قبیل فیزیک، تحصیل کرده اند. در سال 2021 نرخ بیکاری در ارمنستان بیش از 20% است؛ این رقم بالا به منزله آن است که خود ارمنی ها نیز برای کاریابی در ارمنستان با مشکلات جدی مواجه هستند، چه رسد به این که انتظار داشته باشیم فردی خارجی بخواهد به شغل دلخواهش در ارمنستان برسد. نتیجتا تمدید ویزای ارمنستان بعد از فارغ التحصیلی در این کشور، به دلیل دشواری کاریابی در غالب موارد غیر ممکن است.

این در حالی است که اگرچه ترکیه هم مانند ارمنستان کشوری در حال توسعه و خاورمیانه ای محسوب می شود اما وضعیت کاری شهرهای بزرگ آن، خصوصا آنکارا پایتخت ترکیه و استانبول شهر اروپایی این کشور، بسیار خوب است. هرچند در سال 2021 نرخ بیکاری در مجموع شهرهای ترکیه هم حدودا 12% می باشد؛ اما با تسلط به زبان ترکی استانبولی به همراه زبان انگلیسی می توان انتظار داشت فارغ التحصیلان دانشگاه های ممتازی مثل دانشگاه مرمره، دانشگاه استانبول، دانشگاه کوچ و غیره به خوبی کاریابی کنند. در ارمنستان هم تسلط به زبان ارمنی می تواند کمی کمک کننده باشد؛ با این حال در مجموع تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در ارمنستان از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به دلایل ذیل پیشنهاد نمی شود:

  • نرخ بیکاری بالای 20%
  • درآمد کم و قدرت خرید پایین
  • دانشگاه هایی که جایگاه بین المللی خوبی ندارند.
  • در استخدام خارجی ها تمایلی از سوی کارفرمایان نشان داده نمی شود.

هزینه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در ارمنستان

با توجه به مقطع تحصیلی مورد نظر تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه های مختلف ارمنستان می تواند سالانه بین 1000$ تا 5000$ (دلار آمریکا) شهریه به دنبال داشته باشد. البته همان طور که از مقدمه همین مقاله مشخص است ارمنستان کشوری فقیر و کم درآمد است که دولتش سرمایه کافی برای رایگان کردن دانشگاه های دولتی آن نداشته است. این در حالی است که دانشجویان می توانند تجربه تحصیل رایگان در نروژ یا آلمان یا آرژانتین را صرف نظر از این که تابعیت چه کشوری را دارند داشته باشند. در ضمن تحصیل در دانشگاه های دولتی کشورهایی مثل فرانسه، ایتالیا و اتریش اگرچه برای دانشجویان اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا در رشته علوم کامپیوتر و بسیاری از رشته های دیگر، معمولا رایگان است، برای غیر اروپایی ها از جمله ایرانی ها نیز با هزینه های معمولا کمی همراه است.

پس طبیعی است با توجه به شرایط گفته شده، تحصیل در ارمنستان حتی در رشته پرطرفداری مثل علوم کامپیوتر هم طرفداران زیادی نداشته باشد. علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان در ارمنستان باید هزینه های دیگری را نیز لحاظ کنند که از آن جمله می توان به مهم ترین مسئله یعنی هزینه زندگی اشاره نمود. زندگی در ارمنستان ماهانه بین حدودا 250$ تا 400$ (دلار آمریکا) هزینه به دنبال خواهد داشت. منتهی برعکس کشورهایی مثل اتریش، کانادا، انگلیس، ایتالیا، آلمان، هلند، سوئیس، مجارستان، استرالیا، نیوزلند، آمریکا و غیره که امکان کار دانشجویی را برای همه دانشجویان، حتی دانشجویان خارجی، پیش بینی کرده اند و به این ترتیب امکانی را فراهم می آورند تا دانشجویان علاوه بر آشنایی با بازار کار این کشورها، قدری از هزینه های زندگی خود را نیز تامین کنند، به دلیل نرخ بالای بیکاری، این امکان در ارمنستان مهیا نیست. ساعات کاری در برخی کشور عبارت است از:

حداکثر ساعات کاری مجاز هفتگی در برخی از کشورها

اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان

علاوه بر هزینه های کم تحصیل و زندگی در ارمنستان، یکی از مهم ترین دلایلی که برخی افراد برای انتخاب تحصیل در این کشور انتخاب می نمایند، حساس نبودن این کشور به صدور ویزا برای گروه های سنی مختلف است. این در حالی است که مثلا کشور کانادا به کسی که بخواهد تازه کارشناسی شرکت کند اما 29 ساله باشد معمولا ویزا نمی دهد. همچنین کسی که بخواهد کارشناسی ارشد را از یکی از دانشگاه های کانادایی اخذ نماید بهتر است زیر 30 سال داشته باشد؛ اما ارمنستان اینطور نیست. پس از اخذ پذیرش در رشته علوم کامپیوتر در یکی از مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بدون محدودیت سنی، از دانشگاه هایی از جمله دانشگاه ایروان، نوبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور می رسد. مهم ترین مدارک به این منظور عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش قطعی دانشگاهی در ارمنستان
  • رسید پرداخت شهریه سال اول
  • نامه تمکن مالی بانکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • بلیت رفت و برگشت
  • مدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در ارمنستان از جمله خوابگاه
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی و غیره

درآمد رشته علوم کامپیوتر در ارمنستان و ترکیه

درآمد رشته علوم کامپیوتر در ارمنستان و ترکیه

در حالی که در ارمنستان درآمد افراد، حتی اشخاص دانشگاه رفته و ماهر، بین 250$ تا 350$ (دلار آمریکا) است، مردم در ترکیه به طور متوسط بیش از 400$ (دلار آمریکا) در ماه درآمد دارند. یعنی در حالی که عموم مردم ترکیه اعم از نجار، کارگر ساختمانی، مهندس عمران، وکیل، دندانپزشک و غیره به طور میانگین حدود 400$ (دلار آمریکا) درآمد دارند، می توان متوجه شد که درآمد متخصصین رشته های مختلف از جمله پزشکی، علوم کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی برق و غیره باعث شده تا میانگین کلی درآمد مردم در ترکیه هم بالاتر از کشورهایی مثل ارمنستان باشد. در ترکیه همچنین امکان کاریابی بیشتر است، خصوصا وقتی فرد فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های محبوب ترکیه بوده و به زبان ترکی استانبولی مسلط باشد.

با توجه به این که لازمه تمدید اقامت در ارمنستان این است که دانشجو پس از فارغ التحصیلی یا با شهروندی در این کشور ازدواج کند یا مشغول به کار شود، خیلی از افراد حتی حاضر به کار غیر مرتبط با رشته خود هم می شوند. البته مزیت رشته علوم کامپیوتر به رشته هایی مثل فیزیک در ارمنستان این است که حتی در کشور در حال توسعه ای مثل ارمنستان نیز برای متخصصین علوم کامپیوتر فرصت های شغلی نسبتا خوبی وجود دارد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته علوم کامپیوتر در ارمنستان و سایر کشورهای دنیا می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *