ویزای تحصیلی

رشته فیزیک در اسکاتلند

رشته فیزیک در اسکاتلند

رشته فیزیک در اسکاتلند بازار کار خوبی دارد و با توجه به دانشگاه های مطلوب و با کیفیت، همواره مورد توجه دانشجویان خارجی و داخلی بوده است. لازم به یادآوری است بسیاری از دانشگاه های اسکاتلند برای تحصیل رشته فیزیک و برخی رشته های دیگر، مورد تایید وزارت علوم ایران هم هستند که از آن جمله می توان به دانشگاه ادینبرگ و دانشگاه گلاسگو اشاره نمود. البته توجه شود هیچکدام از دانشگاه های اسکاتلند نظام تحصیلی رایگان ندارند؛ هرچند هزینه های زندگی دانشجویی در اسکاتلند، ولز و ایرلند، پایین تر از انگلیس است. به همین دلیل تحصیل رشته فیزیک در اسکاتلند بعضا از سوی برخی دانشجویان محبوب تر از دانشگاه های انگلستان است. هرچند نمی توان منکر شد سطح علمی دانشگاه های انگلستان غالبا بهتر است؛ از آن جمله می توان به دانشگاه آکسفورد و کمبریج اشاره نمود.

اسکاتلند کشوری جزیره ای و کوچک است که از جنوب شرقی با انگلستان همسایه است و از جهات دیگر به اقیانوس اطلس، دریای ایرلندی و دریای شمال می رسد. غالب جمعیت اسکاتلند در مهم ترین شهر این کشور یعنی شهر ادینبرگ زندگی می کنند و فرصت های شغلی بیشتری هم برای تمامی رشته های تحصیلی، از پزشکی گرفته تا فیزیک، در شهر مذکور برای دانشجویان و فارغ التحصیلان وجود دارد. پایتخت اسکاتلند و مهم ترین شهر آن ادینبرگ است اما بزرگ ترین شهر به لحاظ مساحت شهر گلاسگو می باشد که هر دوی این شهرها محل قرار گرفتن مطرح ترین دانشگاه های اسکاتلند هستند.

در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته فیزیک در اسکاتلند به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • بهترین دانشگاه های اسکاتلند برای تحصیل رشته فیزیک کدام اند؟
  • آیا امکان کار بعد از تحصیل در اسکاتلند وجود دارد یا خیر؟

بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیک در اسکاتلند

 

برای قوی تر کردن رزومه و بالاتر بردن شانس کاریابی در اسکاتلند، اخذ پذیرش رشته فیزیک از دانشگاه های مطرح این کشور رقابتی تر و دشوارتر می باشد. در جدولی که در ادامه ترسیم شده، بهترین دانشگاه های اسکاتلند در سال 2024 معرفی شده اند:

بهترین دانشگاه های اسکاتلند برای تحصیل رشته فیزیکرتبه در رنکینگ ملیشهری که دانشگاه در آن قرار گرفته است
The University of Edinburgh1Edinburgh
University of Glasgow2Glasgow
Heriot-Watt University3Edinburgh
University of St Andrews4St Andrews
University of Aberdeen5Aberdeen

شهریه رشته فیزیک در اسکاتلند

دانشجویان در اسکاتلند با توجه به رشته انتخابی، مقطع تحصیلی، نوع دانشگاه و ملیت خود شهریه پرداخت می نمایند. مثلا در حالی که دانشجویان اسکاتلندی برای تحصیل فیزیک در مقطع کارشناسی در دانشگاه های این کشور سالی 1820£ (پوند) می پردازند، که البته در غالب موارد هم توسط SAAS این شهریه پرداخت می شود، سایر دانشجویان کشورهای پادشاهی متحد (UK) سالی 9250£ (پوند) و دانشجویان بین المللی 10000£ تا 26000£ (پوند) شهریه می پردازند.

البته شهریه رشته فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد بالاتر است که در جدول ذیل بیان گردیده است:

ملیت دانشجوحدود شهریه دانشگاه های اسکاتلند برای رشته فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری (پوند)
اسکاتلندیبین 5000£ تا 15000£
سایر کشورهای پادشاهی متحد (UK)بین 5000£ تا 15000£
دانشجویان بین المللیبین 15000£ تا 30000£

شهریه رشته فیزیک در اسکاتلند

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی اسکاتلند

علاقمندان به تحصیل رشته فیزیک در اسکاتلند ابتدائا باید از یکی از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرند و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند. لازم به ذکر است تحصیل رشته فیزیک در مقطع کارشناسی غالبا مستلزم گذراندن دوره های فاندیشن یا A-level است؛ این مسئله البته برای بیشتر رشته های دیگر از جمله دندانپزشکی، پزشکی و سایر نیز صادق می باشد. بعد از تحصیل دوره مزبور دانشجو باید مدارک خود را برای دانشگاه های اسکاتلند ارسال نموده و از رشته فیزیک پذیرش بگیرد.

در نهایت هم نوبت به ویزای تحصیلی اسکاتلند می رسد که تقریبا مشابه ویزای تحصیلی انگلستان است و به مدارکی از جمله موارد ذیل نیازمند می باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه تاییدیه پذیرش تحصیلی (CAS)
  • وضعیت اقامت در اسکاتلند مثلا با ارائه نامه رزرو خوابگاه یا اجاره نامه مسکنی در این کشور
  • نامه عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی آن به زبان انگلیسی برای بالای 18 ساله ها
  • مدرک زبان معتبر و مورد قبول اسکاتلند با توجه به حداقل های دوره تحصیلی مورد نظر فرد
  • نامه تمکن مالی بانک مبنی بر توانایی دانشجو یا والدین وی بر پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در این کشور
  • رسید پرداخت شهریه سال اول دانشگاهی در اسکاتلند
  • پرداخت هزینه سفارت اسکاتلند برای بررسی مدارک که اصطلاحا به آن visa fee گفته می شود

مزایای تحصیل رشته فیزیک در اسکاتلند

تحصیل در اسکاتلند در رشته فیزیک مزیت های بی شماری را برای افرادی که به دنبال تحصیل در اروپا هستند ارائه می دهد. برخی از مزایاهای تحصیل رشته فیزیک در اسکاتلند عبارت اند از:

مزایای تحصیل رشته فیزیک در اسکاتلندتوضیحات
دانشگاه های معتبراسکاتلند میزبان دانشگاه ها و موسسات معتبری به ویژه در رشته فیزیک می باشد.
انتخاب آزادانه مدرکبا انتخاب از میان رشته های فرعی مانند اختر فیزیک، فیزیک ماده تراکم، فیزیک ذرات یا مکانیک کوانتومی می توانید مدرک خود را با علایق شغلی خود انتخاب کنید.
چشم انداز شغلی ایده آلدولت اسکاتلند با همکاری دانشگاه های این کشور فرصت های شغلی ایده آلی را در اختیار فارغ التحصیلان رشته فیزیک در اسکاتلند قرار می دهد.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل رشته فیزیک در اسکاتلند را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل رشته فیزیک در اسکاتلند

کار ضمن تحصیل فیزیک در اسکاتلند

علاوه بر این که دانشجویان رشته فیزیک امکان کار پس از فارغ التحصیلی را در اسکاتلند دارند، می توانند ضمن تحصیلات خود در این کشور هم، چه مرتبط چه غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود، مشغول به کار شوند. دانشجویانی که تابعیت اسکاتلند یا یکی دیگر از کشورهای پادشاهی متحد (انگلیس، ولز و ایرلند) را دارند، برای کار ضمن تحصیل در اسکاتلند هیچ محدودیتی نخواهند داشت. سایر دانشجویان که اصطلاحا به آن ها دانشجویان بین المللی (international student) گفته می شود اجازه خواهند داشت با اخذ ویزای تحصیلی اسکاتلند یعنی همان Tier 4 visa تا سقف 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوند و به این ترتیب هم رزومه خود را قوی تر کنند هم به درآمد برسند.

حال ممکن است این سوال مطرح شود دانشجویان رشته فیزیک یا سایر رشته های تحصیلی در دانشگاه های اسکاتلند معمولا چقدر درآمد دارند؟ در سال 2024 میزان دقیق درآمد دانشجویان بستگی به سطح مهارت ها، ساعات کاری و حوزه شغلی آن ها خواهد داشت اما به طور کلی دانشجویان در این کشور سالانه 37500£ (پوند) سالانه به طور میانگین درآمد خواهند داشت. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل رشته فیزیک در اسکاتلند و سایر کشورهای دنیا می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

پرتکرارترین سوالات در خصوص رشته فیزیک در اسکاتلند

با توجه به سوالات مکرر شما عزیزان در خصوص رشته فیزیک در اسکاتلند قصد داریم در این بخش از مقاله به برخی از کلیدی ترین آنها پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این زمینه عبارت اند از:

  • آیا امکان کار حین تحصیل رشته فیزیک در اسکاتلند برای دانشجویان بین المللی وجود دارد؟ تمام دانشجویان بین المللی که به دنبال پس انداز مالی در طول تحصیل رشته فیزیک در اسکاتلند هستند، می توانند حین تحصیل در این کشور 18 ساعت در هفته کار کنند.
  • شرایط ورود به رشته فیزیک در اسکاتلند برای دانشجویان بین المللی چگونه است؟ فرآیند پذیرش اغلب دانشگاه های اسکاتلند جهت ورود به رشته فیزیک در این کشور بسیار ساده و در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *