ویزای تحصیلی

رشته فیزیک در اندونزی

رشته فیزیک در اندونزی

رشته فیزیک در اندونزی طرفداران کمی دارد چرا که با توجه به تمایل تحصیل دانشجویان در رشته خود، موقعیت های کاری کمی برای رشته فیزیک وجود دارد. در واقع رشته هایی مثل فیزیک و شیمی در گروه رشته هایی قرار می گیرند که تنها در کشورهای توسعه یافته دنیا موقعیت های کاری خوبی دارند؛ مثلا در آمریکا با توجه به گرایشی از فیزیک که انتخاب کرده اند می توانند در ناسا یا آزمایشگاه های مختلف مشغول به کار شوند. در حالی که در کشورهایی مثل اسلوونی و اسلواکی با این که کشورهایی توسعه یافته هستند، بیشتر فرصت شغلی که فارغ التحصیلان رشته فیزیک دارند، تدریس در مدارس یا دانشگاه ها می باشد. البته این در حالی است که فارغ التحصیلان رشته مزبور در کشورهای در حال توسعه مثل اندونزی، فیلیپین، ترکمنستان و غیره، شانس کاریابی ندارند.

با این حال ممکن است برخی افراد به دلایلی تحصیل در اندونزی را انتخاب کنند و علاقمند به رشته فیزیک باشند. این دسته از افراد باید توجه کنند غالبا پس از اتمام تحصیلات یا باید به کشور خود بازگردند یا باید به کشورهایی مثل آمریکا بروند. برای همین پیشنهاد می شود کسی که رشته فیزیک را انتخاب می کند بهتر است از همان ابتدا از دانشگاه های مطرح کشورهایی مثل کانادا و آمریکا پذیرش بگیرد. اندونزی کشوری در حال توسعه است که البته به دلیل جذب مهاجران در سال های اخیر، موقعیت های شغلی خوبی برای مردم خود به وجود آورده است. با این حال جزو کشورهای ثروتمند نیست و نتیجتا مورد استقبال دانشجویان خارجی واقع نشده است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به اندونزی به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه های تحصیل رشته فیزیک در اندونزی چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های اندونزی برای رشته فیزیک کدام اند؟

هزینه های تحصیل رشته فیزیک در اندونزی

شهریه دانشگاه های اندونزی در قیاس با آمریکا، انگلیس، دانمارک و غیره به مراتب پایین تر است. اما برخلاف نروژ نظام تحصیلی رایگان ندارد و در قبال هزینه ای که از دانشجویان دریافت می کند امکانات خاصی هم به آن ها ارائه نمی نماید. هر کدام از دانشگاه های اندونزی شهریه متفاوتی از دانشجویان اخذ می کنند که به رشته و مقطع تحصیلی آن ها نیز بستگی دارد. اما به طور کلی شهریه دانشگاه های اندونزی برای تحصیل در رشته فیزیک را می توان سالانه بین 2500$ تا 11000$ (دلار آمریکا) دانست. البته چون نرخ تورم مطابق نمودار ذیل در اندونزی پایین است، شهریه دانشگاه ها به مرور افزایش عمده ای نخواهد داشت:

نرخ تورم در اندونزی

البته علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان در اندونزی هزینه های دیگری هم باید پرداخت نمایند از جمله هزینه خرید کتاب و غیره. همچنین هزینه های زندگی در اندونزی باید مدنظر باشد که با توجه به سبک زندگی و شهری که دانشجو در آن اقامت دارد، در کشور اندونزی ماهانه بین 550$ تا 700$ (دلار آمریکا) می باشد. همانطور که ملاحظه می شود دانشجویان می توانند با صرف هزینه های مشابه رشته فیزیک را در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله مجارستان، لهستان یا اسلواکی تحصیل نمایند. خصوصا با توجه به این که کشورهای فوق عضو شنگن هستند و به مراتب مهاجرپذیرتر از اندونزی می باشند، اخذ ویزای تحصیلی آن ها ارزشمندتر است. اندونزی با بیش از 270 میلیون نفر جمعیت، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا است و برخلاف کشورهای اروپایی ذکر شده حتی برای جمعیت خود نیز نمی تواند به درستی کاریابی کند؛ نتیجتا به دنبال جذب مهاجرین نیست.

بهترین دانشگاه ها برای رشته فیزیک در اندونزی

در کشورهایی مثل اندونزی با موقعیت های کاری کم، تحصیل در دانشگاه های مطرح اهمیت بیشتری پیدا می کند. چرا که عملا بدون فارغ التحصیل شدن از چنین دانشگاه هایی، دانشجویان غیر بومی یا اصطلاحا دانشجویان بین المللی، شانسی برای کاریابی نخواهند داشت. در این خصوص در جدولی که در ادامه ترسیم شده بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته فیزیک در اندونزی طی سال 2021 معرفی شده اند:

بهترین دانشگاه های اندونزی برای تحصیل رشته فیزیکرتبه ملیشهری که دانشگاه در آن قرار دارد
Universitas Gadjah Mada1Sleman
Universitas Indonesia2Depok
Universitas Diponegoro3Semarang
Universitas Pendidikan Indonesia4Bandung
Universitas Negeri Yogyakarta5Sleman

مدارک لازم برای تحصیل رشته فیزیک در اندونزی

مدارک لازم برای تحصیل رشته فیزیک در اندونزی

مهم ترین مدارکی که به منظور اخذ پذیرش از دانشگاه های اندونزی در رشته فیزیک مورد نیاز است به مقطع تحصیلی و قوانین خاص هر دانشگاه بستگی دارد. منتهی باید توجه شود کسی که بخواهد رشته فیزیک را در مقطع کارشناسی یکی از دانشگاه های اندونزی دنبال کند لزوما باید دیپلم ریاضی و فیزیک داشته باشد. همچنین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته فیزیک و گرایش های مختلف آن مستلزم داشتن کارشناسی فیزیک است؛ پس کسی که کارشناسی روانشناسی یا تاریخ دارد نمی تواند اقدام تحصیل رشته فیزیک در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه های اندونزی نماید. مهم ترین مدارکی که به منظور اخذ پذیرش باید به دانشگاه ارائه شود عبارت هستند از:

  • رزومه یا CV به زبان انگلیسی
  • مدرک زبان انگلیسی معتبر متناسب با حداقل های در نظر گرفته شده از سوی دانشگاه
  • نامه تمکن مالی مبنی بر توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در اندونزی
  • ترجمه رسمی مدارکی تحصیلی پیشین به زبان انگلیسی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات تحصیلی مقطع پیشین به زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه به زبان انگلیسی در خصوص دلایل انتخاب اندونزی
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یا همان application fee
  • توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید پیشین که دانشجو را به خوبی بشناسند.

کار پس از تحصیل در اندونزی

از جمله معایب تحصیل رشته فیزیک در اندونزی این است که دانشجویان حین تحصیل اجازه کار نخواهند داشت. پس از فارغ التحصیلی هم شانس کمی برای کاریابی خارجی ها در اندونزی وجود دارد چرا که همانطور که پیشتر اشاره شد، اندونزی کشور مهاجرپذیری نیست. اما اگر کسی بخواهد با رشته فیزیک در اندونزی کار پیدا کند و اقامتش را تمدید نماید، بهتر است به دنبال تدریس در مدارس یا دانشگاه های این کشور باشد. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به تحصیل رشته فیزیک در اندونزی طی سال 2021 توضیحاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *