ویزای تحصیلی

رشته های تحصیلی لیتوانی

رشته های تحصیلی لیتوانی

با توجه به موقعیت ایده آل لیتوانی علاقه مندان به ادامه تحصیل می توانند با کسب اطلاعات دریاره رشته های تحصیلی لیتوانی گام بزرگی در این زمینه بردارند و یکی از مطلوب ترین مقاصد ممکن برای تحصیل را انتخاب کنند. سرزمین زیبای لیتوانی علاوه بر مکان های تفریحی و گردشگری متعدد چون سواحل زیبا و مراتع سرسبز و همچنین تنوع غذایی منحصر به فرد که موجب جذب همه ساله گردشگران زیادی به این کشور می شود، دارای نظام آموزشی با کیفیت بسیار بالایی بوده و پایه ریزی صحیح آموزش این کشور از همان مقاطع ابتدایی موجب گشته است تا مدارک تحصیلی اخذ شده از بالاترین نهاد آموزشی لیتوانی، دانشگاه ها، در تمامی کشورهای جهان معتبر انگاشته شوند. در ادامه این نگارش که توسط اعضای تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است، به بررسی شرایط رشته های تحصیلی متداول در لیتوانی خواهیم پرداخت.

  • پر مخاطب ترین رشته های تحصیلی در لیتوانی کدامند؟
  • برترین دانشگاه های ارائه دهنده انواع رشته ها در این کشور کدامند؟
  • آیا امکان تحصیل رایگان در انواع رشته های تحصیلی موجود می باشد؟
  • بهترین دانشگاه های لیتوانی کدامند؟
  • آیا دانشگاه های این کشور از نظر علمی دارای اعتبار کافی هستند؟
  • فرایند مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل چیست؟
  • شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در لیتوانی به چه صورتی است؟

درباره لیتوانی و تحصیل در آن

کشور کوچک لیتوانی تشکیل یافته از 10 استان و در شمال شرقی اروپا واقع شده است. اگرچه زبان رسمی مردم این کشور لیتوانیایی اعلام شده است، درصد قابل توجهی از شهروندان بر زبان های انگلیسی و روسی نیز تسلط دارند. کشور مدرن لیتوانی یکی از سرزمین های حوزه بالتیک بوده و با روسیه، لتونی و بلاروس همسایه است. در سال 1990 با اعلام استقلال لیتوانی این کشور مسیر جدیدی را در پیش گرفت و هم اکنون با گذشت نزدیک به 30 سال شاهد پیشرفت های چشمگیر در زمینه های گوناگون چون نظم اقتصادی، افزایش استانداردهای آموزشی و ترقی در شاخه های پزشکی و بهداشت و درمان در لیتوانی بوده ایم. جمعیت لیتوانی حدود 2800000 نفر بوده و بخش قابل توجهی از آن ها در شهر توسعه یافته ویلنیوس (Vilnius) سکونت دارند. قرارگیری دریای بالتیک در غرب لیتوانی موجب ایجاد خط ساحلی بسیار زیبایی در این کشور شده است.

دانشگاه های لیتوانی به ارائه رشته های تحصیلی گوناگون در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می پردازند؛ اخذ ویزای تحصیلی این کشور دارای پروسه سخت و پیچیده ای نبوده و شایان ذکر است که افراد با نمرات بالا در مدرک دیپلم و همچنین تسلط بر یکی از سه زبان لیتوانیایی، روسی و انگلیسی از شانس بالاتری جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور برخوردار خواهند بود. علاقه مندان به تحصیل در رشته دکتری ملزم به ارائه آیلتس 7 بوده و همچنین به علت شهریه های نسبتا بالای این دوره، بورسیه های تحصیلی گوناگونی به آن اختصاص داده می شود.

آشنایی با شرایط رشته های تحصیلی در لیتوانی

با توجه به مقرون به صرفه بودن اخذ پذیرش رشته های تحصیلی مختلف در لیتوانی و همچنین ارائه آموزش در سطح کیفی درجه 1 که بسیاری از افراد آن را هم طراز با کیفیت آموزش در کشورهای بزرگ اروپایی چون آلمان می دانند، تحصیل در لیتوانی به مراتب دارای مخاطبان بیشتری نسبت به برخی کشورهای همسایه است. اگرچه هزینه زندگی در لیتوانی 21% بیشتر از کشور ما ایران برآورد شده است، هزینه های تحصیل در این کشور بسیار معقول می باشد. دانشگاه های لیتوانی به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم شده و به ارائه طیف گسترده ای از انواع رشته های تحصیلی برای دانشجویان خارجی می پردازند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که جهت ورود به دانشگاه های لیتوانی افراد ملزم به شرکت در آزمون ورودی و اخذ حداقل نمره تعیین شده می باشند. در ادامه به بررسی پرمخاطب ترین رشته های تحصیلی در لیتوانی خواهیم پرداخت:

نام رشتهرتبه بر اساس تعداد متقاضی در لیتوانی
مدیریت مالی1
مدیریت بازرگانی2
سلامت روان3
گردشگری4
مهندسی انفورماتیک5

آشنایی با شرایط رشته های تحصیلی در لیتوانی

چگونگی اخذ پذیرش رشته های تحصیلی در لیتوانی

تحصیل در دانشگاه های لیتوانی دارای مزیت های متعددی می باشد؛ علاوه بر امنیت برقرار در لیتوانی و هزینه های پایین زندگی در این کشور، افراد می توانند با رسیدن به درجات ایده آل در رشته تحصیلی خود، آینده شغلی خود را نیز تضمین نمایند؛ با توجه به اینکه از سال 2004 لیتوانی یکی از کشورهای اتحادیه اروپا به حساب می آید، مدرک دانشگاهی این کشور دارای اعتبار بسیار زیادی در سایر کشورهای اروپایی می باشد. لیتوانی دارای 24 دانشگاه و 17 کالج می باشد که به ارائه آموزش به زبان های گوناگون می پردازند. اگرچه بورسیه های تحصیلی 100% که تمامی هزینه های مربوطه را دانشگاه پرداخت نماید در لیتوانی بی معنا می باشد، انواع تسهیلات در نظر گرفته شده برای دانشجویانی که موفق به کسب 80% نمره در طول ترم های تحصیلی گردند، شرایط را برای آنان آسان خواهد کرد. مدارک لازم جهت اخذ پذیرش عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش در دانشگاه های لیتوانی همراه با ذکر رشته انتخابی
  • مدرک دیپلم ترجمه شده همراه با ریز نمرات
  • کسب حداقل نمره معین شده در آزمون ورودی به فراخور هر دانشگاه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • عدم سوء سابقه کیفری
  • ارائه مدارک اثبات کننده تمکن مالی

معرفی رشته های تحصیلی و دانشگاه های برتر لیتوانی

لیتوانی دارای دانشگاه های معتبری بوده و حداقل 4 مورد از آن ها هر ساله در بین 1000 دانشگاه برتر جهان جای دارند. اگرچه مشهورترین دانشگاه این کشور دانشگاه دولتی ویلنیوس با بیش از 70000 دانشجو می باشد، سایر مراکز و موسسات آموزش عالی نیز از شرایط مطلوبی برخوردارند. لیتوانی دارای 9 دانشگاه خصوصی می باشد که هزینه تحصیل در لیتوانی در این دانشگاه ها به طبع اندکی بالاتر است. در ادامه به بررسی برترین دانشگاه های ارائه دهنده انواع رشته های مهندسی، علوم پزشکی و شاخه های مربوط به هنر در لیتوانی و رتبه های کسب شده آن ها در سال 2022 می پردازیم:

نام دانشگاهرتبه در QSرتبه در THE
Vilnius University458801
Vilnius Gediminas Technical University5911001
Kaunas University7511002
Vytautas Mangus Uiversity8011112

در پایان می توان چنین اظهار داشت که رشته های تحصیلی در لیتوانی با توجه به مزیت های ذکر شده و شرایط آسان تحصیل و زندگی در این کشور، یکی از بهترین گزینه های موجود پیش روی افراد با قصد مهاجرت تحصیلی می باشد؛ همکاران حاذق و مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه مشورت به شما عزیزان در این مقوله می باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *