هزینه زندگی

هزینه زندگی در ارمنستان

هزینه زندگی در ارمنستان

هزینه زندگی در ارمنستان برای هر فرد، با توجه به شرایط زندگی او می تواند تفاوت های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. خیلی دلایل وجود دارد بری انتخاب ارمنستان که در ادامه به چندی از آن ها اشاره خواهد شد: امنیت بالای ارمنستان، آرامش فوق العاده ارمنستان، مناسب بودن قیمت ها، نزدیک و همسایه بودن ارمنستان، سهولت کارهای اقامتی، ثبت شرکت، بانکی و غیره. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت افرادی که برای زندگی در ارمنستان خواهان مهاجرت به این کشور هستند، را راهنمایی می کند.

  • هزینه زندگی در ارمنستان چقدر می باشد؟
  • متوسط درآمد کارگر ساده در کشور ارمنستان چقدر است؟
  • سطح کیفیت زندگی در ارمنستان به چه صورتی است؟
  • شرایط کار در ارمنستان به چه صورتی است؟
  • انواع روش های مهاجرت به ارمنستان چیست؟
  • آیا از طریق سرمایه گذاری می توان به تابعیت ارمنستان دست یافت؟
  • آیا ازدواج آسانترین راه برای اخذ اقامت و تابعیت ارمنستان می باشد؟

مشکلات عمده ارمنستان برای مهاجرت

تنها و مهم ترین موضوعی که در هنگام مهاجرت به ارمنستان پیش خواهد آمد، موضوع کار و درآمد است. پیدا کردن یک شغل یا یک کار پر درآمد در ارمنستان واقعأ سخت می باشد. حتی اگر افراد دارای مدارک عالی و معتبر باشند. تنها دلیل هم کوچک بودن کشور و شهر ایروان، در نتیجه کوچک بودن بازار کار است. مطابق به روزترین آمار به دست آمده از سایت معتبر Salaryexplorer ، متوسط درآمد ماهانه در ارمنستان 2024 در حدود AMD 778000 (درام) است.

در نمودار ذیل متوسط درآمد افراد در بخش خصوصی و دولتی ارمنستان در سال 2024 نشان داده شده است:

مقایسه سطح درآمدی کارکنان بخش دولتی و خصوصی ارمنستان

اصلی ترین دلیل و شاید یکی از مهمترین مشکلات عمده زندگی در ارمنستان نیز نرخ بیکاری بالا در این کشور حوزه قفقاز باشد. بر طبق پیش بینی سایت گلوبال اکونومی تا سال 2024 نرخ بیکاری کشور ارمنستان به حدود 14% خواهد رسید که این نسبت به ارقام سال 2022 و 2023 بالاترین نرخ بیکاری در این کشور می باشد:

نرخ بیکاری کشور ارمنستان

از دیگر مشکلات موجود در ارمنستان می توان به زیرساخت های ضعیف از جمله کیفیت پایین سیستم حمل و نقل، سیستم آموزشی و نیز سیستم خدمات بهداشتی و سایر اشاره نمود. از طرف دیگر یکی دیگر از مشکلات عدیده زندگی در ارمنستان مشکل زبانی و فرهنگی است. چرا که اکثریت مردم ارمنستان به زبان ارمنی صحبت کرده و تسلط آنچنانی به زبان انگلیسی ندارند.


کلیات زندگی در ارمنستان

در این مطلب نکاتی حاشیه ای اما خواندنی با اشخاص متقاضی در میان خواهیم گذاشت که دانستن آن در سفر به این کشور و خصوصا جهت اقامت خالی از لطف نخواهد بود. میزان باسوادی در این کشور 99% و امید به زندگی 73 سال است. 96% مردم به زبان ارمنی صحبت می کنند و زبان های رایج دیگر عبارت اند از روسی و زبان اقلیت های دیگری مانند یونانی ها، کردها و سایرین که درصد کمتری دارند.

شرایط اقامت در کشور ارمنستان

اساسا این کشور بازار مناسبی برای توزیع کنندگان مواد مخدر نیست و این موضوع از جمله نکات مثبت زندگی در ارمنستان است. جوانان ارمنی در سنین پایین ازدواج می کنند و نظارت خانواده و والدین بر جوانان و نوجوانان با دشواری همراه نیست. به طور کلی همانطور که عدم رغبت به کار جمعی در میان ایرانیان مشهور است، ارامنه نیز موفقیت های بیشتری در امور تک نفره و غیر تیمی کسب می کنند. به عنوان مثال این کشور در رشته شطرنج بسیار مطرح و موفق است. شرایط اقامت در ارمنستان را می توانید در لینک مذکور بخوانید.

شرایط اقامت در کشور ارمنستان

شاید ارمنستان اولین گزینه مهاجرت آمریکایی‌ ها نباشد، اما برای ما ایرانی ‌ها انتخاب خوب است. البته اروپایی‌ های مرفه بسیاری برای گذران دوران بازنشستگی، ارمنستان را انتخاب می ‌کنند و البته دلیل این موضوع هم واضح است؛ هزینه فوق ‌العاده پایین زندگی و درصد نزدیک به صفر جرم و جنایت، آب و هوای مناسب، پیشینه غنی فرهنگی و مهمان‌ نوازی خارق‌ العاده ارمنی‌ ها وسوسه‌ ای قوی برای مهاجرت است. قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ارمنستان یکی از پیشرفته ‌ترین بخش ‌های جامعه کمونیستی محسوب می‌ شد.

روش های مختلف برای مهاجرت به ارمنستان

ارمنستان به دلایل مختلفی از جمله فرآیند آسان مهاجرتی و اخذ اقامت، هزینه پایین زندگی، آزادی تجارت، نرخ مالیاتی پایین، امکان اخذ اقامت خانوادگی، جاذبه های توریستی مختلف و سایر مورد توجه مهاجران خارجی قرار دارد. به همین دلیل نیز متقاضیان مهاجرت به ارمنستان 2024 با توجه به اهداف سفرشان می توانند متقاضی یکی از انواع ویزاهای زیر باشند:

  • ویزای توریستی ارمنستان: ویزایی که به دو صورت سینگل اینترای و مولتیپل اینترای برای متقاضیانی صادر می شود که با اهدافی مثل گردشگری، ملاقات دوستان، بیزینس، درمان و سایر قصد ورود به کشور ارمنستان را دارند.
  • ویزای ترانزیت ارمنستان: از نوع سینگل اینترای بوده و برای اتباع خارجی صادر می شود که قصد دارند از خاک ارمنستان وارد کشور ثالث شوند.
  • ویزای دیپلماتیک ارمنستان: که برای دارندگان پاسپورت دیپلماتیک صادر می شود.
  • ویزای اقامت موقت ارمنستان: که خود به انواع ویزاهای زیر تقسیم می شود و مخصوص کسانی است که قصد اقامت طلانی مدت در ارمنستان را دارند:
انواع ویزاهای اقامت موقت ارمنستان
1ویزای کاری ارمنستان
2ویزای تحصیلی ارمنستان
3ویزای الحاق به خانواده در ارمنستان
4ویزای راه اندازی شرکت

هزینه زندگی در کشور ارمنستان در 2024

امروز پس از گذشت سال‌ ها از استقلال ارمنستان و البته گذر از مسائل و مشکلات اقتصادی این کشور، می‌ توانید در ارمنستان با هزینه کم زندگی مرفه و تحصیل مناسبی داشته باشید. برای مهاجران غربی، اولین نشانه‌ ای که ارمنستان را تبدیل به بهشت می‌ کند هزینه بسیار پایین زندگی است. در سال 2024 اگر افراد در پایتخت ارمنستان یعنی ایروان خانه اجاره کنند، هزینه اجاره مسکن آنها طبق اعلام سایت معتبر numbeo.com به شرح نمودار ذیل خواهد بود:

بررسی هزینه اجاره خانه در ایروان

هزینه خورد و خوراک هم در مقایسه با سایر کشورها حتی ایران کمتر است؛ شام در یک رستوران مجلل با دیدی رو به دریاچه قو و ساختمان اپرای ایروان که یکی از خارق‌ العاده‌ ترین مناظر فرهنگی جهان است، 5$ (دلار آمریکا) و ساندویچ 2$ (دلار آمریکا) است. شاید تنها دلیلی که ارمنستان هنوز پر از بازنشستگان اروپایی نشده سرمای زمستانش باشد؛ ارمنستان زمستان‌ های سختی دارد. اکثریت آن‌ ها ارمنی‌ هستند و اقلیت‌ های بسیار کوچکی در ارمنستان زندگی می‌ کنند.

طبق برآوردهای آماری سایت نامبئو، متوسط هزینه ماهیانه زندگی هر نفر در کشور ارمنستان در حدود $1607 (دلار) می باشد. و در قالب نمودار زیر می توان با برخی از این هزینه ها در سال 2024 آشنا شد:

آیتم هاهزینه به دلار
یک لیتر بنزین1.23$
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)0.25$
بطری آب 1.5 لیتری0.70$
یک کیلو فیله مرغ7.07$

اما آیا می دانید کدام هزینه از بین هزینه های زندگی در ارمنستان بالاتر از بقیه هزینه هاست؟ همان طوری که پیش بینی می شد، هزینه اجاره خانه با میزان 31.8% بالاترین درصد از بودجه مالی افراد را در ارمنستان به خود اختصاص می دهد:

هزینه به دلارآیتم ها
1.32$یک لیتر بنزین
0.25$بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)
0.62$بطری آب 1.5 لیتری
6.52$یک کیلو فیله مرغ

اما آیا می دانید کدام هزینه از بین هزینه های زندگی در ارمنستان بالاتر از بقیه هزینه هاست؟ همان طوری که پیش بینی می شد، هزینه اجاره خانه با میزان 34% بالاترین درصد از بودجه مالی افراد را در ارمنستان به خود اختصاص می دهد:

توزیع درصدی هزینه های زندگی در ارمنستان

بر این اساس در سال 2024 اگر فردی در پایتخت ارمنستان یعنی ایروان خانه اجاره کنند، هزینه اجاره مسکن او با توجه به منطقه مورد نظر به شرح نمودار ذیل خواهد بود:

مقایسه هزینه اجاره آپارتمان در ایروان (دلار در ماه)

بر این اساس در سال 2024 اگر فردی در پایتخت ارمنستان یعنی ایروان بخواهد خانه ای اجاره کند، بایستی بیشترین بخش از درآمد و بودجه شخصی اش را صرف آن بکند.

هزینه زندگی در ارمنستان در بخش اجاره مسکن

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که اتباع کشورهای خارجی باید قبل از ورود ارمنستان به خوبی مورد بررسی قرار دهند، هزینه زندگی در ارمنستان به ویژه در بخش اجاره اقامتگاه می باشد. زیرا اغلب مهاجران در این کشور، به دلیل بالا بودن قیمت خرید ملک در این کشور، به اجازه اقامتگاه در ارمنستان روی می آورند. میانگین هزینه اجاره اقامتگاه ها در ارمنستان برای یک خانواده 2 نفره ماهیانه در حدود AMD 1800 (درام ارمنستان) می باشد. البته لازم به ذکر است که، هزینه زندگی در ارمنستان به ویژه در بخش اقامتگاه، به سبک زندگی افراد و منطقه ای که در آن زندگی می کنند بستگی دارد. به طور مثال هزینه اجاره اقامتگاه در پایتخت ارمنستان، شهر ایروان به نسبت سایر نقاط این کشور بسیار بالاتر خواهد بود. به همین جهت توصیه می شود که قبل از ورود به این کشور هزینه اجاره اقامتگاه ها را در نقاط مختلف ارمنستان بررسی کنید.

در جدول زیر می توانید انواع مختلف اقامتگاه های در ارمنستان را با هزینه اجاره ماهانه آنها با یکدیگر مقایسه کنید:

انواع مختلف اقامتگاه های اجاره ای در ارمنستانهزینه اجاره ماهانه به (دلار آمریکا)
اقامتگاه 3 خوابه در مرکز شهرAMD1545
اقامتگاه 3 خوابه خارج از شهرAMD913.06
اقامتگاه 1 خوابه  در مرکز شهرAMD945.62
اقامتگاه 1 خوابه خارج از شهرAMD607.24

هزینه زندگی در ارمنستان در بخش حمل و نقل

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که بخش اصلی بودجه افراد را در خصوص هزینه زندگی در ارمنستان در بر می گیرد، هزینه حمل و نقل در این کشور می باشد. هزینه حمل و نقل در ارمنستان به نسبت اغلب کشورهای اروپای شرقی نسبتا بالاتر است، که این امر به دلیل بالا بودن قیمت سوخت در این کشور می باشد. به همین جهت هزینه حمل و نقل در ارمنستان به یکی از اصلی ترین چالش های مهاجران در این کشور تبدیل شده است. بنابراین اگر قصد زندگی در ارمنستان را دارید مهم است که برای هزینه حمل و نقل بودجه کافی اختصاص دهید.

در نمودار زیر می توانید رشد هزینه حمل و نقل در ارمنستان را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

رشد هزینه حمل و نقل در ارمنستان

اما به طور کلی، هزینه زندگی در ارمنستان به ویژه در بخش حمل و نقل، به دو دسته مختلف تقسیم می شود که در جدول زیر ارائه شده است:

انواع مختلف وسال حمل و نقل در ارمنستانتوضیحات
حمل و نقل عمومییکی از محبوب ترین روش ها برای رفت و آمد در ارمنستان، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می باشد. زیرا هزینه حمل و نقل عمومی در این کشور نسبتا مقرون به صرفه تر است. به طور مثال، بلیط یک طرفه اتوبوس در ارمنستان معمولا بین 150AMD تا 250AMD (درام ارمنستان) می باشد.
مالکیت خودرواگر قصد دارید در ارمنستان با وسیله حمل و نقل شخصی خود رفت آمد کنید، باید برای بنزین بودجه قابل توجهی را کنار بگذارید. معمولا باید مبلغ 12000AMD (درام ارمنستان) را به صورت ماهانه هزینه سوخت در این کشور کنید.

تحصیل و زندگی در ارمنستان

اکثر ارمنی‌ ها به زبان روسی هم مسلط هستند و امروزه با وجود اینترنت و البته سیاست‌ های گردشگر محوری دولت ارمنستان، مردم انگلیسی هم می دانند. اینترنت به راحتی در دسترس است اما در مقایسه با سایر هزینه‌ ها، نسبتا گران است. تلفن و آب و برق هم از ایران ارزان‌ تر است. دارو و درمان هم با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه می‌ شود.

مطابق گزارش به روز سایت Jeduka.com نیز شهریه تحصیلی سالانه دانشجویان خارجی در ارمنستان 2024 از قرار زیر است:

  • شهریه دانشجویان لیسانس: AMD 400000 (درام) معادل $833 (دلار) تا AMD 4100000 (درام) معادل $8540 (دلار)
  • شهریه دانشجویان فوق لیسانس: AMD 380000 (درام) معادل $791 (دلار) تا AMD 3800000 (درام) معادل $ 8064 (دلار)

دانشگاه‌ های ارمنستان خصوصا در رشته‌ های پزشکی و موسیقی و هنر، از معتبرترین دانشگاه‌ های جهان ‌نیز می باشد. هر سال دانشجوهای زیادی از کشورهای مختلف جهان از جمله هند، روسیه، اوکراین، عراق، سوریه، گرجستان، آمریکای جنوبی، آفریقا و غیره برای ادامه تحصیل به ارمنستان می‌ روند. شرایط اقامت و تحصیل در ارمنستان مشکل نیست. کافی است از یک دانشگاه پذیرش بگیرید یا در یک شرکت معتبر ارمنی یا بین‌ المللی استخدام شوید یا بخواهید با ثبت شرکتی در ارمنستان سرمایه‌ گذاری کنید. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند آن هایی که قصد مهاجرت به ارمنستان را دارند و خواهان تحصیل در ارمنستان یا اقامت پس از تحصیل در ارمنستان هستند را یاری کنند. با مشاوران ما تماس بگیرید و انتخابی آگاهانه داشته باشید.

سوالات مهم در خصوص شرایط زندگی در ارمنستان

و حالا به سوالات کلیدی در خصوص موضوع مهلاحرت و زندگی در ارمنستان 2024 می رسیم:

  • در شرایط فعلی هزینه زندگی در ارمنستان چقدر است؟ هزینه ماهیانه زندگی هر نفر در کشور ارمنستان در حدود $1500 (دلار) می باشد.
  • از بین انواع هزینه های زندگی در ارمنستان بیشترین هزینه مربوط به کدام آیتم زندگی است؟ هزینه اجاره خانه با میزان 34% بالاترین درصد از بودجه مالی افراد را در ارمنستان به خود اختصاص می دهد.
  • متوسط شهریه سالیانه تحصیل در ارمنستان چقدر است؟ متوسط شهریه سالانه در دانشگاه های ارمنستان در حدود $851 (دلار) می باشد.
  • بهترین و معروفترین شهر دانشجویی ارمنستان چیست؟ شهر ایروان با داشتن 49 دانشگاه یعنی بیشترین تعداد دانشگاه های موجود در ارمنستان بهترین شهر دانشجویی این کشور محسوب می شود.
  • انواع روش ها برای اخذ مجوز اقامت بلند مدت ارمنستان کدامند؟ تحصیل، کار، ازدواج (الحاق خانواده) و نیز سرمایه گذاری از انواع این روش ها برای مهاجرت به ارمنستان 2024 محسوب می شود.
  • آیا از طریق ازدواج می توان به اقامت و تابعیت ارمنستان دست یافت؟ بله این امر با تامین شرایطی از سوی متقاضی و همسر ارمنی اش امکان پذیر است.
  • در شرایط فعلی هزینه زندگی در ارمنستان چقدر است؟ متوسط هزینه ماهیانه زندگی هر نفر در کشور ارمنستان در حدود $1607 (دلار) می باشد.
  • از بین انواع هزینه های زندگی در ارمنستان بیشترین هزینه مربوط به کدام آیتم زندگی است؟ هزینه اجاره خانه با میزان 31.8% بالاترین درصد از بودجه مالی افراد را در ارمنستان به خود اختصاص می دهد.
  • متوسط شهریه سالیانه تحصیل در ارمنستان چقدر است؟ متوسط شهریه سالانه در دانشگاه های ارمنستان در مقطع کارشناسی حدود 400000 الی AMD 4100000 (درام) و در مقطع کارشناسی ارشد نیز بین 380000 الی AMD 3800000 (درام) می باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

6 دیدگاه برای “هزینه زندگی در ارمنستان

  1. نیلوفر گفت:

    عزیز برای رفتن به ارمنستان از طریق کار برای جوان 35 ساله مناسبه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      از چه نظر منظورتون هست؟
      هر پدیده ای می تونه نکات مثبت و منفی زیادی داشته باشه.

  2. رحیم رمضانیان گفت:

    چگونه می توانید برایم دعوت نامه تهیه کنید ؟

    1. داوری گفت:

      ما دعوتنامه نمیگیریم براتون با ما تماس بگیرید تا شررایطتون رو بررسی کنیم دوست عزیز

  3. رحیم رمضانیان گفت:

    سلام . با احترام . من رحیم رمضانیان هستم 48 سال دارم کارشناس مهندسی فناوری اطلاعات هستم .

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *