هزینه زندگی

هزینه زندگی در اسلواکی

هزینه زندگی در اسلواکی

هزینه زندگی در اسلواکی به طور میانگین ماهانه برای 4 نفر بدون اجاره 2502.8€ (یورو) و برای یک نفر 738.3€ (یورو) می باشد. به دلیل ارزان تر بودن هزینه زندگی اسلواکی در مقایسه با وین بدین جهت بعضی از مهاجران محل زندگی خود را در شهر براتیسلاوا قرار می دهند اما محل کار خود را در شهر وین انتخاب میکنند، چرا که فاصله این 2 شهر کمتر از یک ساعت می باشد.

  • هزینه زندگی در اسلواکی به طور متوسط ​​79.3% بیشتر از ایران است.
  • اجاره در اسلواکی به طور متوسط ​​73.0% بیشتر از ایران است.

ما در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است، سعی میکنیم اطلاعات کلی در خصوص کشور اسلواکی و هزینه های زندگی به علاقه مندان مهاجرت شرح دهیم.

  • متوسط هزینه زندگی در کشور اسلواکی چقدر است؟
  • بیشترین درصد از بودجه مالی افراد در اسلواکی صرف چه هزینه ای می شود؟
  • آیا دخل و خرج در اسلواکی با هم همخوانی دارد؟
  • دانشجویان چگونه می توانند مخارج تحصیلی خودشان در اسلواکی را تامین کنند؟
  • متوسط هزینه زندگی در اسلواکی برای یک خانواده 4 نفره چقدر است؟
  • متوسط هزینه زندگی در اسلواکی برای یک فرد مجرد چقدر است؟
  • آسانترین روش مهاجرتی به اسلواکی چیست؟
  • انواع ویزای کار اسلواکی و شرایط درخواست آنها چیست؟

شرایط زندگی در اسلواکی

در اسلواکی به دلیل ارزان تر بودن نرخ هزینه های زندگی به خصوص ارزان تر بودن هزینه مسکن نسبت به وین، افراد زیادی محل سکونت و اقامت خود را در براتیسلاوای اسلواکی قرار داده و برای کار به وین اتریش سفر می کنند. لازم به ذکر است به دلیل این که اسلواکی و اتریش هر 2 از کشورهای حوزه شنگن می باشند، برای عبور و مرور بین این 2 کشور هیچ محدودیت دیپلماتیک و مرز بندی وجود ندارد.

همچنین لازم به ذکر است مسیر یک ساعته براتیسلاوا-وین به دلیل تردد فراوان از لحاظ خطوط ترافیکی بسیار پیشرفته می باشد. حتی در داخل شهر نیز تاکسی های فراوانی وجود دارند که مقصدشان براتیسلاوا-وین می باشد و تابلوهای وین-براتیسلاوا را در تاکسی های شهر خواهید دید. همچنین مسیرهای مترو بین شهری در براتیسلاوا-وین نیز وجود دارد که سرعت بالایی دارند و کمتر از یک ساعت شما را به مقصد خواهند رساند. هزینه حمل و نقل بین این 2 شهر میانگین 5€ (یورو) است. مکان های دیدنی در اسلواکی جاذبه های زیبایی در این کشور خلق کرده است.

درباره هزینه زندگی در کشور سلواکی

زمانی که از هزینه زندگی صحبت می شود در واقع از انواع آیتم های هزینه ای شامل هزینه حمل و نقل، هزینه غذا، هزینه رستوران، هزینه اجاره منزل بحث می شود. هزینه ای که رابطه مستقیمی با سبک زندگی افراد در کشور اسلواکی دارد. بر طبق گزارش آماری سال 2024 سایت numbeo.com، میانگین هزینه زندگی هر نفر در کشور اسلواکی حدود EUR 1328 (یورو) می باشد.

همانگونه که در این نمودار هم ملاحظه می شود، بیشترین بودجه مالی افراد در کشور اسلواکی با حدود 32.5% به آیتم هزینه خرید خواروبار از بازارها تعلق می گیرد:

 

توزیع مخارج زندگی در اسلواکی

 

در جدول زیر می توان با جزییات هزینه زندگی در اسلواکی 2024 مطابق داده های به روز سایت numbeo نیز آشنا شد:

اقلامهزینه (یورو)
یک وعده خوراک در رستوران ساده€8.00
یک وعده غذایی 2 نفره در رستوران متوسط€40.00
کاپوچینو€2.27
یک ساندویچ مک دونالد متوسط€8.00
یک کیلو برنج1.66€
یک کیلو پنیر محلی€11.76
یک لیتر شیر€0.93
یک عدد نان 500 گرمی€1.31
یک کیلو سیب زمینی€1.09
یک کیلو گوشت سینه مرغ€6.64
یک کیلو گوجه فرنگی€3.84
یک کیلو پیاز€1.08
بلیط یک مسیره حمل و نقل عمومی€1.00
هزینه اشتراک ماهانه برای آپارتمان 85 مترمربعی€224.80
هزینه ماهیانه سفر (حمل و نقل عمومی)€30.00
یک جفت شلوار جین مارک لوییس€63.02
اجاره آپارتمان یک خواب وسط شهر€589.91
اجاره آپارتمان یک خواب حومه شهر€477.40

زندگی در کشور اسلواکی

اسلواکی کشوری در مرکز اروپاست که با مساحتی حدود  49000 کیلومتر مربع و با 5.5 میلیون جمعیت در کنار کشورهای اتریش، چک، لهستان، اوکراین و کشور مجارستان قرار گرفته است. کشور اسلواکی از مجموع کشورهای اتحادیه اروپا می باشد و از سال 2004 که عضو این اتحادیه شد بسیار فعال عمل کرده و خود را عضو کشورهای حوزه € (یورو) نیز قرار داده و امروز واحد رسمی پول این کشور یورو می باشد. اقتصاد کشور اسلواکی در خصوص مهاجرت به اسلواکی بر تولید و صادرات خودرو و لوازم الکترونیکی مخصوصا به کشور آلمان وابستگی دارد و به طور کل چرخه اقتصادی و رشد اقتصاد اسلواکی بر پایه صادرات می باشد.

پایتخت اسلواکیبراتیسلاوا
مهم ترین شهرهای کشور اسلواکیبراتیسلاوا
کوشینسه
پرشوف
ژیلینا
بانسکا بیتسریسکا
نیترا
ترناوا
مارتین و ترنچین

هزینه زندگی در اسواکی در بخش حمل و نقل

یکی از کلیدی ترین بخش ها در هزینه زندگی در اسلواکی، هزینه های مختلف حمل و نقل در این کشور می باشد. هزینه حمل و نقل در اسلواکی ماهانه بخش عمده ای از بودجه ماهانه مهاجران را در این کشور در بر می گیرد. زیرا هزینه زندگی در اسلواکی به ویژه در بخش حمل و نقل، به نسبت اغلب کشورهای جهان بسیار بالاتر است. اغلب مردم اسلواکی برای تامین نیازهای حمل و نقل خود در این کشور از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس و مترو استفاده می کنند، زیرا هزینه سوخت در این کشور برای استفاده در وسایل حمل و نقل شخصی بسیار بالا است. به طور کلی یک شهروند بین المللی باید ماهانه حدود 159€ (یورو) برای هزینه های حمل و نقل در این کشور بپردازد.

اطلاعات بیشتر: سوپرمارکت های حلال در اسلواکی

در نمودار زیر می توانید محبوب ترین وسیله حمل و نقل عمومی در اسلواکی را از دیدگاه شهروندان مشاهده فرمایید:

محبوب ترین وسیله حمل و نقل عمومی در اسلواکی را از دیدگاه شهروندان

به همین جهت، معمولا توصیه می شود که مهاجران قبل از ورود به این کشور با هزینه زندگی در اسلواکی به ویژه در زمینه حمل و نقل به خوبی آشنا شوند. علاوه بر این موارد طی سالهای اخیر، اجاره ماشین در اسلواکی نیز برای مهارجان به امری راحت و نسبتا ارزان تبدیل شده است، و سفر با دوچرخه در این کشور نیز به گزینه ای عالی برای دیدن و لذت بردن از بیشتر مناطق این کشور تبدیل شده است. بنابراین راه های زیادی در اسلواکی برای حمل و نقل و صرفه جویی در هزینه، وجود دارد.

تامین هزینه زندگی در اسلواکی

تامین مخارج در اسلواکی

لازم به ذکر است اوضاع و احوال مشاغل و یافتن شغل در اسلواکی در شرایط بسیار خوبی می باشد یعنی شما در اسلواکی راحت تر از دیگر کشورها می توانید شغلی بیابید. اما به هر جهت نکته ای که وجود دارد این است که حقوق و مزایا در کشور اسلواکی چندان مطلوب نیست. بنا به آخرین آمار رسمی از سایت Salaryexplorer میانگین دریافتی دستمزد کار در اسلواکی حدود 2190€ (یورو) است اما به یاد داشته باشید که این عدد واقعا برای زندگی کردن در اسلواکی عدد کمی نیست چرا که هزینه های زندگی در اسلواکی بسیار ارزان تر از دیگر کشورها می باشد.

اطلاعات بیشتر در باب برترین رستوران های اسلواکی را در لینک فوق بخوانید.

البته پیدا کردن کار در اسلواکی برای کسانی ساده است که هم از یکی از دانشگاه های مطرح این کشور فارغ التحصیل شده باشند، هم علاوه بر زبان انگلیسی به زبان اسلواک هم که زبان رسمی این کشور می باشد، مسلط باشند. لازم به ذکر است برخلاف کشورهای آلمان و اتریش، اسلواکی ویزای جستجوی کار ندارد، پس اگر کسی بخواهد در اسلواکی کار کند یا باید ابتدائا روش تحصیلی را انتخاب نماید یا از یکی از کارفرماهای اسلواکی پیشنهاد شغلی داشته باشد.

در نمودار زیر می توان به این نکته مهم پی برد که تعادل خوبی بین دخل و خرج در کشور اسلواکی طی سال 2024 برقرار است:

تعادل دخل و خرج در کشور اسلواکی

هزینه زندگی دانشجویی در اسلواکی

اکنون که با هزینه زندگی مهاجران و کارگران خارجی در کشور اسلواکی آشنا شدیم بد نیست با هزینه تحصیل و زندگی در این کشور شرق اروپا نیز آشنا شویم. معمولا سطح شهریه دانشجویان بین المللی بسته به دانشگاه و نیز دوره تحصیلی آنها در کشور اسلواکی متفاوت است. اما در حالت کلی متوسط شهریه سالانه دانشجویان مقطع لیسانس در اسلواکی از 550€ تا 5500 € (یورو) و دانشجویان مقطع فوق لیسانس نیز از 2200 €تا 5500 € (یورو) متغیر است. همچنین در شرایط فعلی هزینه زندگی دانشجویی در این کشور ماهیانه بین 500 €الی 600€ (یورو) متغیر است.

برخی از مهمترین هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور عبارتند از:

  • اجاره خانه: ماهانه بین تا EUR 600 (یورو)
  • هزینه اشتراک خدمات شهری: ماهیانه EUR 170 (یورو)
  • هزینه غذا در یک رستوران ارزان: روزانه در حدود EUR 6  (یورو)
  • هزینه حمل و نقل با وسایل حمل و نقل عمومی: EUR 27 (یورو)

شرایط کار پاره وقت در اسلواکی

 

متوسط هزینه زندگی در اسلواکی بدون احتساب اجاره خانه

مجددا هزینه زندگی در اسلواکی برای یک خانواده 4 نفره و یک فرد مجرد را اینبار با احتساب اجاره خانه بازگو می کنیم:

متوسط هزینه زندگی در اسلواکی با احتساب اجاره خانه

گزینه های مختلف برای تامین هزینه تحصیل و زندگی در اسلواکی

با اینکه اسلواکی جزء مقاصد تحصیلی ارزان اروپا محسوب می شود اما دانشجویان خارجی در این کشور می توانند از امکانات موجود که در اختیارشان قرار دارد بخشی از هزینه های خود را تامین کنند. این گزینه ها عبارتند از:

گزینه های مختلف برای تامین هزینه تحصیل و زندگی در اسلواکی

تقریبا تمامی دانشجویان بین المللی از هر ملیتی و در هر مقطع تحصیلی امکان دریافت بورس تحصیلی را دارند. بورس هایی که در اسلواکی یا توسط دولت اسلواکی و یا شرکت ها و موسسات داخلی و خارجی تامین می شود. به صورت نیاز محور و یا بر مبنای برتری تحصیلی به دانشجویان متقاضی اعطاء می شود.

از انواع بورسیه های اسلواکی 2023 می توان به بورسیه های زیر اشاره نمود:

  • بورسیه های دولت اسلواکی
  • برنامه بورسیه ملی
  • برنامه فولبرایت
  • + Erasmus
  • بورسیه ژان مونت

از سوی دیگر همین دانشجویان در اسلواکی از حق کار دانشجویی (کارهای پاره وقت) نیز برخوردارند. آنها با در اختیار داشتن ویزای تحصیلی اسلواکی می توانند تا 20 ساعت در هر هفته کار بکنند. همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، دانشجویان از طریق کار پاره وقت در اسلواکی می توانند در ساعت حدود €3.71 (یورو) کسب درآمد بکنند:

مقایسه حداقل دستمزد کار پاره وقت در اسلواکی و کشورهای دیگر (یورو در ساعت)

اخذ اقامت کاری یا تحصیلی اسلواکی؟

از ساده ترین و آسانترین روش ها برای مهاجرت به اسلواکی می توان به کار و یا تحصیل در این کشور اروپایی اشاره نمود. تحصیل از آن بابت روش خیلی آسانی برای مهاجرت به اسلواکی است که اولا هزینه های خیلی پایینی درپی دارد و ثانیا فرآیند پذیرش از دانشگاه های اسلواکی راحتتر است. اما برای اخذ ویزای کاری و یا بلوکارت اتحادیه اروپایی (EU)، متقاضیان در ابتداء بایستی به دنبال یافتن پیشنهاد کاری از کارفرمای اسلواک باشند. سپس با احراز صلاحیت خود در پی اخذ ویزا باشند.

مطابق پورتال immigration-portal.ec.europa.eu نیز شما برای کار در اسلواکی نیازمند مجوز کار و اقامت هستید که نوعی مجوز اقامت موقت محسوب می شود. که هزینه درخواست آن از طریق سفارت اسلواکی نیز در حدود EUR 170 (یورو) می باشد. منتها 10 روز قبل از تحویل درخواست مجوز کار و اقامت، کارفرمای اسلواک بایستی پست شغلی مربوطه را در روزنامه های سطح اتحادیه اروپایی چاپ بکند و در صورت عدم وجود کارگر اروپایی برای آن پست شغلی است که کارفرما می تواند برای درخواست مجوز کار از اداره کار اسلواکی اقدام بکند. پس از اخذ مجوز کاری است که شما به عنوان کارگر خارجی می توانید به سفارت اسلواکی برای درخواست مجوز اقامتی اتان مراجعه کنید. از این گذشته متقاضیان بلوکارت اسلواکی بایستی دارای شرایط زیر باشند:

از این گذشته متقاضیان بلوکارت بایستی دارای شرایط زیر باشند:

شرایط اخذ بلوکارت اسلواکی

اجاره اقامتگاه بخشی از هزینه زندگی در اسلواکی

همانطور که می دانید، اجاره اقامتگاه در اسلواکی یکی از اصلی ترین موارد در هزینه زندگی در اسلواکی می باشد. به همین جهت تمامی متقاضیانی که به دنبال ادامه زندگی در این کشور هستند، باید هزینه های اجازه اقامتگاه در اسلواکی را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند. در غیر این صورت با چالش های ویژه ای در حوزه های مختلف اقامتگاه در این کشور مواجه خواهند شد. اما چندان نگران نباشید، زیرا هزینه زندگی در اسلواکی به ویژه در بخش اجاره اقامتگاه، به نسبت اغلب کشورهای اروپایی مدرن بسیار پایین تر است. به همین جهت تمامی مهاجران می توانند به راحتی و پس از ورود به این کشور اقامتگاه مورد نظر خود با توجه به بودجه شخصی انتخاب کنند. میانگین هزینه اجاره اقامتگاه در اسلواکی برای یک تبعه خارجی حدود بسته به نوع مسکن انتخابی کاملا متفاوت است.

مثلا در لیست زیر می توانید میانگین هزینه اجاره انواع آپارتمان در اسلواکی 2024 را با یکدیگر مقایسه کنید:

  • آپارتمان تک خواب در مرکز شهر: ماهانه حدود EUR 590 (یورو)
  • آپارتمان تک خواب در حومه شهر: ماهانه حدود EUR 477 (یورو)
  • پارتمان سه خواب در مرکز شهر: ماهانه حدود EUR 958 (یورو)
  • آپارتمان سه خواب در حومه شهر: ماهانه حدود EUR 723 (یورو)

اما در آخر می توانید در نمودار زیر میانگین هزینه اجاره اقامتگاه در کشورهای مختلف جهان را با یکدیگر مقایسه کنید:

میانگین هزینه اجاره اقامتگاه در کشورهای مختلف جهان را با یکدیگر

هزینه زندگی در اسلواکی در سال 2024

میزان دقیق هزینه های زندگی در کشور اسلواکی بستگی دارد هر فردی چه شهر و چه سبک زندگی را انتخاب نماید. با این حال در مجموع می توان اسلواکی را طی سال 2024 در گروه کشورهای ارزان قیمت اتحادیه اروپا قلمداد کرد و احتمالا یکی از مهم ترین دلایل این که طرفدارانی دارد هم همین موضوع باشد. خصوصا با توجه به این که اگر کسی رمز ورود خود به اسلواکی را تحصیل قرار دهد ابتدائا نمی تواند تمام وقت مشغول به کار باشد و تا سقف 20 ساعت در هفته اجازه کار قانونی دارد. در جدولی که در ادامه ترسیم شده متوسط هزینه های زندگی در اسلواکی به صورت ماهانه بدون احتساب اجاره بهای مسکن بررسی شده است:

بررسی متوسط هزینه زندگی در اسلواکی 2024 (بدون احتساب اجاره خانه)
فرد مجردEUR738 (یورو)
خانواده 4 نفریEUR2502 (یورو)

مطالبی که در این مقاله در خصوص هزینه زندگی در اسلواکی مطالعه نمودید سعی بر آن داشت تا شما را با کلیات و شرایط زندگی در این کشور آشنا سازد و چنانچه نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید می توانید با تماس با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت سوالات خود را مطرح سازید و یا در صورت تمایل از جلسات مشاوره تخصصی با مشاوران ارشد این موسسه بهره مند گردید.

سوالات در باب هزینه زندگی در اسلواکی

اسلواکی جزء اتحادیه اروپایی و ناحیه شینگن است و این کشور مقصد مهاجرتی برخی افراد می باشد. به همین دلیل از جممله سوالات و ابهامات آنها درباره هزینه زندگی در اسلواکی است. و ما در اینجا به برخی از این سوالات پاسخ می دهیم:

  • متوسط هزینه زندگی در اسلواکی 2024 چقدر است؟ در شرایط فعلی و با درنظر گرفتن اجاره خانه میانگین هزینه زندگی ماهیانه در این کشور حدود EUR 1328 (یورو) می باشد.
  • بیشترین هزینه از بین آیتم های هزینه زندگی در اسلواکی مربوط به چه هزینه ای است؟ هزینه خرید خواروبار یا بازارها با حدود 32.5%
  • متوسط هزینه زندگی دانشجویی در اسلواکی 2024 چقدر است؟ بین 500 الی EUR 600 (یورو) در ماه می رسد.
  • متوسط درآمد خالص در اسلواکی چقدر است؟ سطح متوسط درآمد ناخالص در این کشور حدود EUR 2190 (یورو) است که پس از کسر مالیاتی به حدود EUR 1536 (یورو) می رسد.
  • آسانترین شیوه مهاجرتی به کشور اسلواکی چیست؟ تحصیل در کشور اسلواکی آسانترین روش می باشد.
  • آیا دانشجویان برای تامین مخارجشان در اسلواکی حق کار دارند؟ بله، آنها می توانند ضمن تحصیل کار هم بکنند.
  • شرایط اصلی جهت درخواست بلوکارت از کشور اسلواکی چیست؟ داشتن مدرک لیسانس به بالا، سوابق کاری حداقل 5 ساله و نیز کسب سطح درآمدی 1.5 برابر متوسط درآمد در کشور اسلواکی از جمله این شروط به حساب می آید.
  • شرط اصلی بمنظور درخواست ویزای کاری اسلواکی چیست؟ داشتن جاب آفر (قرارداد کاری) اصلی ترین شرط می باشد.
5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *