ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

سرمایه گذاری در فرانسه

سرمایه گذاری در فرانسه

یکی از متداول ترین روشهای مهاجرت به کشورهای اروپایی، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری در فرانسه یکی از جذابترین روش هاست. به همین دلیل موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را جهت راهنمایی متقاضیان سرمایه گذاری در این کشور ارائه داده است. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله دانش شما عزیزان در این زمینه بروز شود، زیرا مهاجرت از طریق سرمایه گذاری حتی الامکان باید کم ریسک باشد تا از ضررهای مالی و معنوی جلوگیری شود.

جذابیت اقتصادی فرانسه در حال افزایش استو همین امر باعث گرایش هر چه بیشتر سرمایه گذاران خارجی به فرانسه می شود. مطابق رنکینگ های سالیانه AT Kearney، فرانسه در رتبه پنج جذاب ترین کشورهای جهان برای سرمایه گذاران خارجی قرار میگیرد. اگر شما هم علاقه مند دانستن شرایط سرمایه گذاری و اخذ اقامت فرانسه از این طریق هستید، می توانید پاسخ سوالات زیر را در این مقاله پیدا کنید:

  • سرمایه گذاری در کشور فرانسه چه مزایا و معایبی دارد؟
  • شرایط اخذ ویزای سرمایه گذار فرانسه یا Talent Passport چیست؟
  • حداقل میزان سرمایه برای اخذ اقامت فرانسه چقدر است؟
  • ویزای صادره به سرمایه گذاران خارجی توسط دولت فرانسه چند سال اعتبار دارد؟
  • هزینه درخواست ویزای سرمایه گذار فرانسه 2023 چقدر است؟
  • آیا خرید ملک در فرانسه منجر به اخذ اقامت این کشور می گردد؟
  • آیا از طریق اثبات تمکن مالی نیز می توان به اقامت فرانسه رسید؟
  • و اگر بله، حداقل سطح درآمدی افراد بایستی چقدر باشد؟

شرایط سرمایه گذاری در فرانسه

براساس گزارش جهانی سرمایه گذاری در سال 2023 که توسط UNCTAD منتشر شد، فرانسه مقدار قابل توجهی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کرده است، در حالی که FDI به طور کلی در سطح جهانی در این سال افت کرده بود. در سال های اخیر سرمایه گذاری از سوی سرمایه داران خارجی در فرانسه 42% افزایش یافته است (از 35 میلیارد دلار تا تقریبا 50 میلیارد دلار). این مبلغ در فرانسه حدود 52 میلیون دلار است که نشان دهنده افزایش 24 درصدی نسبت به سال 2016 است. اکنون حقایقی درباره اقتصاد فرانسه را ببینید:

آیتمشرح
تولید ناخالص (GDP) فرانسه در سال 2023$2762 (بیلیون دلار آمریکا)
رتبه اقتصادی در دنیا6
تعداد شرکت ها از 500 شرکت پیشرو جهانی29 شرکت
تعداد پروژه های سرمایه گذاری1323 پروژه
مبلغ برنامه سرمایه گذاری برای 2018- 2023€57 (بیلیون یورو)
تعداد استارت آپ ها691000 شرکت

همین امر فرانسه را در رتبه پنجم در بین کشورهای توسعه یافته (اقتصاد برتر جهان) قرار داده است، لوکزامبورگ، هلند، بریتانیا و سوئیس سرمایه گذاران اصلی در فرانسه هستند و بیش از 50% سهام FDI را تشکیل می دهند. سرمایه گذاری مستقیم خارجی به طور عمده به فعالیت های حرفه ای، علمی و فنی، صنعت، تولید، امور مالی و بیمه، املاک و مستغلات، تجارت اطلاعات و ارتباطات اختصاص یافته است.

مزایا و خطرات سرمایه گذاری در فرانسه

درصدهای تخصیص یافته سرمایه گذاری در فرانسه

تحقیقات نشان می دهد سرمایه خارجی وارد شده به کشور فرانسه در بخش های زیر و با درصدهای بیان شده زیر، تخصیص یافته است:

سرمایه خارجی وارد شدهمیزان درصد
کشاورزی%2.9
صنعت%20.6
خدمات%76.4
صادرات کالاها شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، هواپیما، پلاستیک، مواد شیمیایی، داروهای دارویی، آهن و فولاد و نوشیدنی ها$581.5 (میلیارد دلار آمریکا)
واردات کالاها شامل نفت، ماشین آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه، تجهیزات الکترونیکی، هواپیما و فضاپیمایی$674.6 (میلیارد دلار آمریکا)

فرانسه ششمین اقتصاد بزرگ جهان است و تقریبا 40 شرکت از 500 شرکت بزرگ دنیا را در اختیار دارد, در واقع این کشور دارای برخی از بزرگترین شرکت های بیمه، شرکت های هواپیمایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوکس و شرکت های تجارتی در زمینه انرژی است. این ویژگی ها کشور فرانسه را به یکی از جذابترین مقاصد سرمایه گذاری در جهان برای سرمایه گذاران بین المللی به ویژه در اروپا تبدیل کرده است..

ریسک های سرمایه گذاری در فرانسه

فرانسه ششمین اقتصاد بزرگ در جهان و سومین اقتصاد بزرگ در اروپا است که باعث می شود کشوری نسبتا امن برای سرمایه گذاری – همانند سرمایه گذاری در کانادا – باشد. اما همانطور که بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا در سال های اخیر انتقال سرمایه را کمی مشکل کرده است، سرمایه گذاران باید قبل از هرگونه سرمایه گذاری، تمام این مزایا و خطرات را در نظر بگیرند. اول از همه سرمایه گذاران بایستی این نکته را مدنظر قرار دهند که تولید ناخالص فرانسه (GDP) از 2787.86$ (بیلیون دلار) سال 2018 به 2715.52$ (بیلیون دلار) کاهش یافته است که این سیگنال خوبی به سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی ارسال نمی کند. نمودار زیر به خوبی نشان دهنده این روند کاهشی GDP در اقتصاد کشور فرانسه است:

روند کاهشی GDP در اقتصاد کشور فرانسه

معضل دیگر برای سرمایه گذاران خارجی در فرانسه مالیات بر در آمد شرکتی بالا تا 28% می باشد که خارج از آستانه تحمل اکثر سرمایه گذاران خارجی است. از سوی دیگر فرانسه با نظام اداری و بروکراسی دست و پا گیر و نیز موانع و معضلات دیگری مثل شفافیت نسبتا پایین در بین کشورهای تاپ اروپایی مشخص است. لازم است بدانید که کشور فرانسه از نظر شاخص شفافیت یا Transparency index در اروپا با امتیاز 69 در رتبه 14 اروپایی قرار دارد که رتبه نسبتا ضعیفی برای کشوری مثل فرانسه به شمار می رود. تمامی این موارد منجر به رتبه 32 جهانی و رتبه 12 اروپایی فرانسه در شاخص انجام آسان بیزینس شده است که شما در جدول زیر شاهد آن هستید:

رتبه کشور فرانسه از نظر انجام آسان بیزینس

مزایای سرمایه گذاری در فرانسه

فرانسه یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است که بازار اوراق بهادار بسیار توسعه یافته ای را داراست, در مقایسه با برخی بازارهای نو ظهور و مرزی، این کشور کم ریسک ترین بازار جهت جذب سرمایه گذاری را ارائه می دهد. این کشور بسیاری از بزرگترین شرکت های جهان را در خود جای داده است که معمولا بهترین گزینه ها جهت سرمایه گذاری می باشند به دلیل اینکه شرکت های بزرگ تر معمولا دارای نوسانات پایین تر و قابل پیش بینی تر شدن قدرت درآمد بلند مدت هستند.

خطرات سرمایه گذاری در فرانسه

فرانسه سومین عضو اتحادیه اروپا است که به این معنی است که مسئولیت تأمین مالی بخش های بزرگی از کمک های مالی در اروپا را به عهده دارد. در طول بحران بدهی های اروپا، این کشور متحمل پرداخت بخش اعظمی از کثری مبالغ در اتحادیه اروپا بوده است. همچنین فرانسه دارای بسیاری از گرایش های سوسیالیستی می باشد که ممکن است برخی از شرکت ها را از رقابت جهانی حذف کند. به عنوان مثال، این کشور دارای یک هفته کاری 35 ساعته و یک سن بازنشستگی 62 ساله است که کمتر از بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر است.

شیوه های اخذ ویزای اقامت برای سرمایه گذاران

از شیوه های معروف برای اخذ اقامت فرانسه می توان به ثبت شرکت اشاره نمود. یکی دیگر از راه های سرمایه گذاری همان اقامت فرانسه از طریق خرید ملک است که هیچ محدودیت میزان سرمایه ای در این پروسه وجود ندارد . همچنین هیچ محدودیتی نیز در زمینه مالکیت شهروندان غیر فرانسوی وجود ندارد. قیمت آپارتمان در مکان های مختلف و شهرهای مختلف فرانسه متفاوت است، به طور میانگین قیمت 970€ (یورو) برای هر متر مربع آپارتمان در فرانسه در نظر گرفته شده است (یا اصطلاحا 90.1€ یورو در هر فوت مربع). ویزای مخصوص سرمایه گذاران با عنوان Talent Passport با نشان Business investor یا سرمایه گذار شرکت معروف است. اما چه کسانی صلاحیت اخذ این نوع ویزا را دارند؟ افراد از طریق شرایط زیر صلاحیت این کار را پیدا می کنند:

آیتمشرح
مالکیتتملک حداقل 10% از شرکتی که در آن شرکت سرمایه گذاری می کنند
شرکتشرکتی که آنها حداقل 30% سهام شرکت را دارند
اشتغال زاییایجاد و یا حفاظت و یا تعهد به ایجاد شغل در طی چهار سال پس از سرمایه گذاری
 حداقل میزان سرمایه گذاریتا سقف 300,000€ (یورو) سرمایه گذاری در دارایی های منقول و غیر منقول

منتها این روش مستقیما به اقامت فرانسه منجر نمی گردد. بنابراین روش های سرمایه گذاری منتهی به اخذ اقامت فرانسه از این قرار است:

شیوه های اخذ ویزای اقامت برای سرمایه گذاران

هزینه ویزای سرمایه گذار فرانسه

ویزای سرمایه گذار فرانسه یا همان Talent Passport ویزایی است که مختص جذب کارآفرینان و سرمایه گذاران حرفه ای جهت سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی کشور فرانسه می باشد. این برنامه سرمایه گذاری نسبت به برنامه سرمایه گذاری انگلستان (Tier 1) یکسری مزایایی دارد. اولین مورد اینکه حداقل سرمایه لازم در این طرح حدود 300000€ (یورو) اما در برنامه سرمایه گذار انگلستان حداقل سرمایه برای اخذ اقامت انگلستان حدود 2000000£ (پوند) معادل 2209620€ (یورو) می باشد. پس ویزای سرمایه گذار فرانسه ارزانتر از انگلستان بوده. ثانیا تایید صلاحیت متقاضیان در فرانسه بر مبنای امتیازات آنها همانند مدرک زبان و غیره نمی باشد. نمودار زیر نشانگر حداقل سرمایه دو ویزای سرمایه گذار فرانسه و انگلستان می باشد:

مقایسه حداقل سرمایه گذاری انگلستان و فرانسه

مزیت مهم دیگر فرانسه عضویت در اتحادیه اروپا است که انگلستان به دلیل خروج از این اتحادیه دیگر از این امتیاز برخوردار نیست. امتیاز بعدی فرانسه، هزینه پایین درخواست ویزای سرمایه گذار می باشد که این هزینه ها از قرار ذیل می باشد:

متقاضیهزینه به یورو
همسر متقاضی€269
فرزندان€99
متقاضی اصلی€600

روش اقامت فرانسه از طریق ثبت شرکت

همان طوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، سرمایه گذاران از طریق ثبت شرکت در فرانسه با حداقل سرمایه حدود EUR 30000 (یورو) و نیز اثبات تمکن مالی کافی سالانه مطابق حداقل درآمد ملی (SMIC) در حدود EUR 20511.40 (یورو) می توانند برای اخذ اقامت این کشور اقدام بکنند. در این مورد نیز دولت فرانسه بسته به شرایط متقاضیان 3 نوع ویزای اقامتی در اختیار آنها قرار می دهد که شرایط آنها کمی از هم متفاوت است. این آپشن های ویزایی عبارتند از:

  • مجوز اقامت موقت کارآفرین/ خوداشتغال فرانسه: موسسان استارت آپ که مایل به راه اندازی شرکتشان در کشور فرانسه هستند می توانند برای دریافت مجوز مذکور درخواست دهند. اقامتی موسوم به VLS-TS با اعتبار 12 ماهه و قابل تمدید که پس از ورود به کشور فرانسه نیز نیازی به اخذ مجوز اقامت نیست. منتها بشرط اینکه آنها موارد زیر را از قبل تدارک ببینند:

روش اقامت فرانسه از طریق ثبت شرکت

  • تلنت پاسپورت برای موسسان شرکت : از دیگر روش های اخذ اقامت فرانسه روش اخذ تلنت پاسپورت Talent Passport است.
  • تلنت پاسپورت بخاطر پروژه های نوآورانه: یک نوع مجوز اقامت 4 ساله که با شرایط زیر در اختیار کارآفرینان خارجی نوآور و خلاق قرار داده می شود:

تلنت پاسپورت بخاطر پروژه های نوآورانه فرانسه

خرید ملک در فرانسه

یکی از امن ترین پروسه های سرمایه گذاری در بسیاری از کشورهای دنیا خرید ملک است. منتهی از آن جایی که خرید ملک مرتبط با نظم عمومی است بسیاری از کشورها از جمله اسلوونی، ایتالیا، ایران، نیوزلند و غیره وقتی صحبت از مالکیت خارجی ها می شود محدودیت هایی را در نظر می گیرند. خوشبختانه قوانین فرانسه نیز تقریبا مشابه آلمان، اتریش، هلند، ژاپن و غیره محدودیتی برای خرید ملک غیرمنقول از جانب خارجی ها ایجاد ننموده است. البته به عنوان فرد خارجی خرید ملک در فرانسه می تواند پیچیده باشد هرچند با کمک بنگاه های معملات ملکی در فرانسه یا وکلای متخصص فرانسوی، پروسه ساده تر خواهد شد. هرچند نباید فراموش کرد فرانسه چه به لحاظ هزینه های زندگی و اجاره مسکن و چه به لحاظ قیمت خرید ملک کشور گران قیمتی به حساب می آید.

قیمت خرید ملک در فرانسه به عوامل مختلفی از جمله سال ساخت، امکانات، محله و شهری که ملک درآن واقع شده و غیره بستگی دارد. در جدول ذیل قیمت خرید ملک در فرانسه در سال 2023 به طور میانگین بیان شده است:

نوع مسکنمتوسط قیمت به یورو
1 متر مربع آپارتمان در شهرهای بزرگ فرانسه€5538.63
1 متر مربع آپارتمان در شهرهای کوچک فرانسه€3686.87

برای سرمایه گذاری در فرانسه، افراد می توانند تنها با خرید 18 متر زمین به ازای فرد اصلی و 9 متر زمین به ازای هر کدام از اعضای خانواده، درخواست ویزای فرانسه بدهند. قیمت خرید ملک در فرانسه به شهر مورد نظر، متراژ خانه، قدمت خانه و نوع محله مسکونی بستگی دارد اما بطور کلی شما می توانید با حداقل 60000€ (یورو) در شهر های اطراف پاریس ملکی خریداری نمایید.

نوع اقامت و ویزای از طریق خرید ملک در فرانسه

شما با خرید ملک در فرانسه، صرفا تنها ویزای مولتی 5 ساله دریافت کرده و درخواست کارت اقامت وجود ندارد. اما خرید ملک به شما این امکان را می دهد تا راحت تر وارد کشور فرانسه شده و سپس از طرق دیگر همچون تمکن مالی و ثبت شرکت در فرانسه درخواست کارت اقامت دهید. علاوه بر این، در کشورهای دیگری از جمله اسپانیا، پرتغال، یونان و ترکیه نیز امکان خرید ملک و درخواست اقامت برای خود و همراهان وجود دارد.

سرمایه گذاری از طریق تمکن مالی در فرانسه

اقامت از طریق تمکن مالی به شما این امکان را می دهد تا بدون سرمایه گذاری و تنها با ارائه تمکن مالی خود، بتوانید برای اقامت و تابعیت فرانسه اقدام کنید. همانند دیگر روش های سرمایه گذاری، فرد باید مدارک مالی خود را نشان داده و ثابت کند که از لحاظ مالی مشکلی ندارد. مدارک ضروری و نیاز درخصوص اخذ اقامت از طریق تمکن مالی فرانسه عبارتند از:

مدارک مورد نیاز برای تمکن مالی در فرانسه

در قالب برنامه تمکن مالی فرانسه (FIP ) به متقاضیان ویزایی به نام Visiteur card صادر می شود و آنها با استفاده از این کارت اقامتی می توانند تا 12 ماه در فرانسه زندگی بکنند. برای اخذ این ویزا نیز کافی است که سن متقاضیان بالای 18 سال باشد، هیچ سوء سابقه ای نداشته باشند، ملکی را در فرانسه بخرند و یا اجاره بکنند و نیز ثابت بکنند که حداقل درآمد آنها از طرق منابع غیرکاری (مثل سود سهام، اجاره ملک، فیش حقوق  بازنشستگی و سایر) سالانه در حدود €15632 (یورو) و ماهیانه در حدود €1302 (یورو) است که این مبلغ به مراتب از سطح درآمدی مشخص شده در برنامه تمکن مالی کشورهایی مثل یونان، اتریش و اسپانیاست:

مقایسه کشورها از نظر حداقل درآمد ماهیانه در قالب برنامه تمکن مالی

فرآیند درخواست ویزا و مجوز اقامت فرانسه تحت برنامه FIP نیز به صورت مراحل زیر می باشد:

  • مرحله اول: خرید ملک
  • مرحله دوم: جمع آوری مدارک ضروری
  • مرحله سوم: تحویل درخواست
  • مرحله چهارم: اخذ ویزای ورود (در عرض ماکسیمم 60 روز)
  • مرحله پنجم: ثبت مجوز اقامت در طی 3 ماه از زمان ورود به کشور فرانسه از طریق اداره مهاجرت (OFII) و درخواست برای صدور Visiteur card با مدت اعتبار یکساله و قابل تمدید

اقتصاد فرانسه

قیمت خانه های فرانسه از سوی دیگر، چشم انداز اقتصادی خوبی را نشان می دهد، با توجه به INSEE، اقتصاد فرانسه در دهه اخیر با رشد 2.3% مواجه شد و با این وجود با توجه به کاهش رشد منطقه ای یورو، رشد اقتصادی در فرانسه در سال جاری به 1.7% کاهش می یابد، زیرا افزایش ارزش یورو و افزایش قیمت نفت سبب افزایش صادرات در این کشور خواهد شد.

بنابراین قیمت ملک افزایش نیافته و زمان خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش است و با این حال حجم فروش اکنون در حال کاهش می باشد و طبق گزارش شورای عمومی محیط زیست و توسعه پایدار (CGEDD)، در طول سال 2018، تعداد کل خانه های فروخته شده در فرانسه، به میزان 0.4% کاهش یافته است (پس از رسیدن به رکورد بالاتر از 960000 واحد در سال 2017)

با این حال با دانستن جزئیاتی در مورد اقتصاد فرانسه و اینکه نظام حقوقی این کشور مبتنی بر Civil Law می باشد، پیشنهاد می شود قبل از قدم گذاشتن در پروسه سرمایه گذاری، حتی الامکان از راه های مهاجرت آسان و کم ریسک مانند مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل و یا مهاجرت به فرانسه از طریق کار، اقدام نمایید. امیدواریم توانسته باشید پاسخ پرسش هایتان را در زمینه سرمایه گذاری در فرانسه را با خواندن این مقاله دریابید. سایر روش های مهاجرت به فرانسه عبارتند از تحصیل، کار و ازدواج و می توانید در مورد پروسه های مهاجرت تحصیلی و کاری با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

سوالات مهم درباب سرمایه گذاری در فرانسه

فرانسه کشور محبوب ایرانی هاست و همه ساله هزاران نفر از ایران به دلایل مختلفی از جمله سرمایه گذاری به فرانسه مهاجرت می کنند. این سرمایه گذاران سوالات مختلفی دارند که برخی عبارتند از:

  • حداقل سرمایه لازم برای اخذ اقامت فرانسه چقدر است؟ حداقل سرمایه لازم حدود 300000€ (یورو) جهت سرمایه گذاری در بخش بیزینس و افتتاح استارت آپ در کشور فرانسه می باشد.
  • چند درصد از سهام شرکت فرانسوی بایستی متعلق به سرمایه گذار خارجی باشد؟ حدود 30%
  • چگونه می توان از طریق سرمایه گذاری هم به اقامت و هم تابعیت فرانسوی دست یافت؟ سرمایه گذاری 300000€ (یورویی) در یک استارت آپ فرانسوی منجر به اخذ اقامت 4 ساله فرانسه با قابلیت تمدید مجدد می شود. سپس بعد از گذشت 5 سال، متقاضیان می توانند برای دریافت اقامت دائم تلاش کرده و دقیقا بعد از یکسال اقامت دائم نیز می توانند به شرط تسلط بر زبان فرانسه، شهروندی فرانسه را بگیرند.
  • هزینه درخواست ویزای سرمایه گذار فرانسه چقدر است؟ هزینه ویزای متقاضی اصلی حدود 600€ (یورو) می باشد.
  • حداقل درآمد متقاضیان برنامه تمکن مالی فرانسه باید چقدر باشد؟ باید حداقل درآمد آنها از طرق منابع غیرکاری (مثل سود سهام، اجاره ملک، فیش حقوق بازنشستگی و سایر ) سالانه در حدود EUR 15632 (یورو) و ماهیانه در حدود EUR 1302 (یورو) باشد.
  • ویزای تمکن مالی فرانسه چند سال اعتبار دارد؟ یکسال و قابل تمدید است.
5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *