هزینه زندگی

سوپرمارکت های حلال در چین

سوپرمارکت های حلال در چین

رستوران ها و سوپرمارکت های حلال در چین معمولا در اکثر شهرهای بزرگ و مناطق مسلمان نشین این کشور برای شهروندان احداث شده است. غذا، گوشت و مواد غذایی حلال در چین سابقه طولانی دارد. ورود بازرگانان عرب و ایرانی در زمان سلسله های تانگ و سونگ به چین رژیم غذایی مسلمانان را به این کشور معرفی کرد. غذاهای مسلمانان چینی کاملا به قوانین رژیم غذایی اسلامی پایبند هستند و ماده اصلی آن ها گوشت گوسفند و بره است. حدود 1400 سال است که اسلام در چین ظاهر شده است. برخی منابع مستقل ادعا دارند که بین 60 تا 80 میلیون مسلمان در چین وجود دارد. مسلمانان در هر منطقه از این کشور زندگی می کنند. اگرچه مسلمانان هوی بیش ترین گروه مسلمانان چین را تشکیل می دهند، اما بیش ترین تمرکز مسلمانان در سین کیانگ با جمعیت قابل توجهی ترک اویغور است.

در مورد مسلمانان ترک اویغور جدایی طلب و تحت ظلم، مقامات چینی به دلیل نقض گسترده حقوق بشر، از جمله سرکوب سیاسی، سانسور گسترده، نظارت گسترده بر شهروندان و سرکوب خشونت آمیز اعتراضات مخالفان سیاسی و فعالان حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته اند. جمعیت کم تر اما قابل توجهی از مسلمانان نیز در مناطق نینگشیا، گانسو و چینگهای زندگی می کنند. از میان 55 قومیت اقلیت رسما شناخته شده چین، ده گروه مسلمان سنی هستند که به ترتیب جمعیت عبارتند از: هوی، اویغور، قزاق، دونگ شیانگ، قرقیز، ازبک، سالار، تاجیک، بونان و تاتار. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی علاقه مندان مهاجرت به چین یا سرمایه گذاری در این کشور به شرح زیر تهیه نموده است.

درباره چین و جمعیت مسلمانان آن

چین که به طور رسمی جمهوری خلق چین گفته می شود کشوری در شرق آسیا است. این کشور پرجمعیت ترین کشور جهان است؛ همچنین، از نظر وسعت سومین یا چهارمین کشور بزرگ جهان می باشد. چین با 14 کشور هم مرز است و به طور رسمی به 23 استان، پنج منطقه خودمختار و چهار حوزه شهری با کنترل مستقیم پکن (پایتخت)، تیانجین، شانگهای (بزرگ ترین شهر) و چونگ کینگ و همچنین دو منطقه اداری خاص هنگ کنگ و ماکائو تقسیم شده است. چین به طور اسمی یک جمهوری سوسیالیستی تک حزبی است. این کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز عضو G20 است. در سنجش بین المللی آزادی های مدنی، شفافیت دولت، آزادی مطبوعات، آزادی مذهب و اقلیت های قومی، چین در پایین ترین رتبه ها قرار دارد.

چین پرسرعت ترین اقتصاد بزرگ جهان را دارد، همچنین دومین کشور ثروتمند و بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده جهان است. این کشور دارای بزرگ ترین ارتش دائمی جهان است و به دلیل اقتصاد بزرگ و نیروی نظامی قدرتمند خود به عنوان یک ابرقدرت بالقوه شناخته می شود. بررسی گروه های قومی چین نشان می دهد که اکثریت این کشور را چینی های هان تشکیل می دهند و سایر جمعیت آن 55 گروه قومی اقلیت از جمله ترک های اویغور مسلمان هستند. نمودار زیر پراکندگی ادیان در چین در سال 2020 را نشان می دهد:

پراکندگی ادیان در چین

در حال حاضر (2021)، جمعیت چین 1444216107 نفر است که از این تعداد 28127500 نفر مسلمان هستند و این یعنی 1.73% از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند. در شکل زیر که پراکندگی جغرافیایی ادیان در چین را نشان می دهد رنگ سبز نشان گر اسلام است:

پراکندگی جغرافیایی ادیان در چین

طبق اعلام دولت محلی، مسلمانان در چین اقلیت هستند. اکثر مسلمانان چین، هوی، اویغور، قزاق، قرقیز و سایر اقوام شمال غربی چین می باشند.

وضعیت رستوران ها و سوپرمارکت های حلال در چین

در زبان چینی به حلال Qingzhen Cai (清真菜) گفته می شود، که همچنین می تواند به معنای اسلام، اسلامی یا مسلمان نیز باشد. به دلیل کثرت مسلمانان در چین، یافتن رستوران ها و کیوسک های مواد غذایی حلال در اکثر شهرهای بزرگ این کشور آسان است؛ این مکان ها معمولا توسط مهاجران از غرب چین (به عنوان مثال، اویغورها) اداره می شود. علاوه بر این، در این کشور تعداد رستوران های حلال خارجی نیز در حال افزایش هستند که تنوع غذای حلال را برای چینی ها و خارجی ها افزایش می دهند. گوشت گاو و گوسفند ذبح شده بر اساس آئین های اسلامی نیز معمولا در بازارهای عمومی، به ویژه در شمال چین، موجود است.

چنین گوشتی توسط قصابی های مسلمان به فروش می رسد که در کنار قصابی های غیرمسلمان غرفه های مستقلی را اداره می کنند. همچنین، گوشت حلال را می توان از سوپرهای گوشت (مانند HALAL Meat Shop در هنگ کنگ) و سوپرمارکت های حلال نیز تهیه نمود. علاوه بر این، برای تهیه مواد غذایی حلال مسلمانان و گردشگران مسلمان چین می توانند به سوپرمارکت های حلال واقع در این کشور که در بخش بعدی چند مورد از آن ها را معرفی خواهیم کرد، مراجعه نمایند. شکل زیر پراکندگی برخی سوپرمارکت حلال در چین را نشان می دهد:

پراکندگی برخی سوپرمارکت حلال در چین

از آن جا که چین قانون صدور گواهینامه حلال ملی ندارد، بسیاری از دولت های محلی و استانی مانند نینگشیا یا شانگهای مقررات حلال خود را اجرا کرده اند. در اکتبر 2018، دولت مرکزی یک سیاست ضدحلال رسمی را آغاز کرد و از مقامات خواست تا “گرایش پان حلال” را که به عنوان تجاوز دین به زندگی سکولار و منبع افراط گرایی مذهبی تلقی می شود سرکوب کنند.

معرفی رستوران ها و سوپرمارکت های حلال در چین

در فهرست زیر ده رستوران حلال برتر در پکن، پایتخت چین، را معرفی می کنیم:

  • Punjabi Indian Restaurant
  • One Thousand And One Nights Restaurant
  • Rumi Iranian Cusine
  • Crescent Moon
  • Ju Bao Yuan (NiuJie XiLi)
  • QuingZhen TuLuFan Restaurant
  • Bai Kui LaoHao Restaurant (Jiao DaoKou)
  • Persepolis Restaurant
  • YiQian YiYe (LanSe GangWan)
  • Alhana

معرفی رستوران ها و سوپرمارکت های حلال در چین

در جدول زیر نیز برخی از سوپرمارکت های حلال چین را معرفی می کنیم:

نام سوپرمارکت حلالمحل استقرار
Huashi Halal FoodDongcheng, Beijing
Yiguang Halal SupermarketGuangzhou, Guangdong Province
Muslim SupermarketHarbin, Heilongjiang
Yahya Halal SupermarketShenzhen, Guangdong Province
METRO SupermarketShanghai
New World SupermarketChizhou, Anhui
Lotus SupermarketChaoyang, Beijing
Dahua SupermarketBaoding, Hebei
Lotus SupermarketFengtai District, Beijing
New World SupermarketShapingba District, Chongqing
Dahua SupermarketLongnan, Gansu
New World SupermarketLinyi, Shangdong
Dahua SupermarketXiqing District, Tianjin
Dahua SupermarketNanchong, Sichuan
Dahua SupermarketLinyi, Shandong
New World SupermarketLanzhou, Gansu

جهت کسب اطلاعات بیش تر درباره سوپرمارکت های حلال در چین و نیز انواع روش های مهاجرت به چین یا سرمایه گذاری در این کشور با کارشناسان باتجربه و مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *