مهاجرت

شرایط اجاره مسکن در عمان

شرایط اجاره مسکن در عمان

شرایط اجاره مسکن در عمان نسبت به امارات متحده عربی ارزانتر است. هرچند باز هم در مقایسه با کشورهای آسیای غربی مثل ترکیه، عمان گرانتر است و طرفداران کم تری نیز دارد. از جمله دلایل آن می توان به این نکته اشاره نمود که اگرچه عمان کشوری ثروتمند است چرا که منابع نفتی زیادی دارد، هنوز هم کشوری در حال توسعه به شمار می آید. به علاوه آب و هوای عمان نیز در مقایسه با کشوری مثل ترکیه بسیار گرم تر است و دما در نقاط شمالی عمان حتی به 50 درجه سانتیگراد نیز می رسد. در ضمن دانشگاه های عمان رنکینگ جهانی خوبی ندارند؛ در نتیجه اگرچه برای کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند مناسب هستند، برای افرادی که علاقه مند به زندگی در کشورهای دیگر هستند حتی تحصیل در بهترین دانشگاه عمان نیز مزیت بزرگی نیست.

با این وجود از آن جایی که برخی افراد علاقه مند به مهاجرت به عمان در این مقاله که به وسیله تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص یکی از مهم ترین بخش های تشکیل دهنده هزینه زندگی در عمان یعنی اجاره مسکن توضیحاتی ارائه گردیده و به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • میانگین نرخ اجاره مسکن در عمان در سال 2022 چقدر است؟
  • آیا در عمان نرخ تورم پایین است؟
  • آیا متوسط درآمد ماهانه پاسخگوی پرداخت هزینه زندگی در عمان می باشد؟
  • فرایند مهاجرت به عمان چیست؟
  • محدودیت های اجاره ملک در این کشور چیست؟
  • بهترین راه اجاره ملک در عمان چیست؟

چگونگی شرایط اجاره مسکن در عمان

عمان با ایران و پاکستان مرز آبی و با عربستان، امارات و یمن مرز زمینی دارد و علاوه بر سازمان ملل عضو شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری های اسلامی نیز می باشد. از میان کشورهای مذکور نیز، به جز امارات که کشوری توریستی، قدرتمند و گران قیمت است، عمان ثبات اقتصادی بیشتری دارد. البته متوسط هزینه زندگی در عمان برای 1 نفر حدود 600$ تا 800$ (دلار آمریکا) می باشد؛ در نتیجه علی رغم وجود ثبات اقتصادی غالب مهاجران ترجیح می دهند کشورهای دیگری را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند و با همین میزان هزینه، زندگی مرفه تری را در کشور توسعه یافته تری تجربه کنند. با این وجود عمان باز هم برای کشورهای همسایه خصوصا یمن، مقصد جذابی است.

افرادی نیز که مهاجرت به عمان را انتخاب می کنند باید توجه داشته باشند نرخ اجاره مسکن در این کشور اگرچه بیش از 80% ارزان تر از شهر نیویورک آمریکا است، در مقایسه با ترکیه، گرجستان، بلغارستان و غیره بالاتر می باشد. البته میزان دقیق اجاره بها در هر کدام از شهرهای عمان و همچنین با توجه به سال ساخت منزل و امکانات آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اجاره بها در پایتخت عمان، یعنی شهر مسقط، بیشتر از شهرهای دیگر این کشور می باشد. با این وجود برای بررسی بهتر میانگین اجاره مسکن در عمان طی سال 2022 به طور کلی بیان شده است:

نوع مسکنمیانگین اجاره بهای ماهانه در عمان (دلار آمریکا)
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ عمان$600
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای کوچک عمان$400
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ عمان$1100
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک عمان$690

چگونگی شرایط اجاره مسکن در عمان

شرایط اجاره مسکن در عمان در نتیجه تورم

همان طور که اشاره کوتاهی شد اقتصاد عمان ثبات نسبتا خوبی دارد و قیمت اجناس و خدمات مختلف به مرور زمان افزایش چشم گیری ندارد. یکی از دلایل این امر نرخ تورم پایین در عمان است؛ مثلا درشرایطی که نرخ تورم ترکیه در سال 2022 حدود 13% است نرخ تورم در کشور عمان به شرح ذیل می باشد:

سالنرخ تورم در عمان
2016%1.11
2017%1.60
2018%0.88
2019%0.13
2020%1.00
2021%3.40
2022%2.80

شرایط اجاره مسکن در عمان در مقایسه با درآمد ماهانه

سطح درآمد در عمان طی سال 2022 به شرح ذیل است:

سطح درآمد ماهانه در عمان طی سال 2022 (ریال عمان)توضیحات
OMR450کم ترین میزان درآمد ماهانه در عمان
OMR1770متوسط درآمد ماهانه در عمان
OMR7900بیشترین میزان درآمد ماهانه در عمان

البته این که هر فردی چقدر درآمد داشته باشد علاوه بر کشوری که اقامت آن را دارد به رشته تحصیلی، سال های سابقه کار، شهر محل کار، جنسیت، حوزه کاری و غیره بستگی دارد. با این وجود همان طور که مشاهده می شود برای کسانی که کار در عمان داشته باشند پرداخت هزینه های زندگی، که اجاره بهای مسکن بخشی از آن است، دشوار نخواهد بود. در عمان همچنین برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم در اثر تورم، هر 19 ماه 1 بار 7% به حقوق افراد افزوده می شود. در نمودار ذیل متوسط درآمد ماهانه افراد در 2 شهر بزرگ عمان طی سال جاری بیان گردیده است:

متوسط درآمد ماهانه در شهرهای بزرگ آلمان

مقایسه مهاجرت به عمان و ترکیه

ترکیه و عمان هر دو کشورهایی در حال توسعه به شمار می آیند البته اگرچه عمان به دلیل داشتن ذخایر عظیم نفتی به مراتب ثروتمندتر از ترکیه است، ترکیه نیز در حوزه های گردشگری و توریسم طی سال های اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است. در واقع هر کدام از این کشورها در برخی مسائل قوی تر از دیگری هستند اما از آن جایی که عمان کشور مهاجرپذیری نیست و به غیر عرب ها به سختی اقامت بلند مدت می دهد، ایرانی ها و سایر افراد از کشورهای ارمنستان، ترکمنستان، گرجستان و غیره ترجیح می دهند اقامت ترکیه را بدست آورند.

مهاجرت به ترکیه علاوه بر روش تحصیلی و کاری از طریق خرید ملک نیز امکان پذیر است. یعنی افراد می توانند با خرید ملک یا املاکی که مجموعا 250000$ (دلار آمریکا) ارزش داشته باشد از همان ابتدا پاسپورت ترکیه را اخذ نمایند در حالی که چنین امکانی در عمان وجود ندارد. همچنین اگرچه متوسط درآمد ماهانه در ترکیه پایین تر از عمان است، هزینه زندگی در ترکیه نیز کم تر از کشور عمان می باشد. به عبارت دقیق تر در حالی که برای زندگی در عمان ماهانه باید حدود 700$ (دلار آمریکا) پرداخته شود، زندگی در ترکیه ماهانه حدودا 300$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده اطلاعاتی راجع به شرایط اجاره مسکن عمان در سال 2022 ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *