ویزای تحصیلی

شرایط اعزام دانشجو به اتریش

شرایط اعزام دانشجو به اتریش

شرایط اعزام دانشجو به اتریش در سال 2024 نسبت به سال های گذشته کمی سختگیرانه تر شد و پروسه آن باید پیش از اقدام مورد بررسی قرار گیرد. از آنجایی که نظام تحصیلی اتریش ارزان است متقاضیان تحصیل در این کشور نیز زیاد هستند، دولت اتریش برای صدور ویزا شرایط دشواری برقرار کرده تا همه نتوانند از سد آن عبور کنند. منتهی کسانی که بتوانند در نهایت ویزای این کشور را اخذ کنند شرایط ایده آلی خواهند داشت. چرا که آمار بیکاری اتریش در سال 2024 در حدود 6.9% است و فارغ التحصیلان به راحتی می توانند شغل مناسبی پیدا کنند.

  • هزینه های جانبی پذیرش و ویزای تحصیلی اتریش چقدر است؟
  • شرایط اخذ پذیرش تحصیلی اتریش در سال 2024 چه می باشد؟
  • طول پروسه اعزام دانشجو به اتریش چقدر است؟

سال ها است که تحصیل در دانشگاه های معتبر مورد توجه دانشجویان قرار دارد. از طرفی هزینه تحصیل در اکثر دانشگاه های معتبر جهان مانند دانشگاه های آمریکایی و اروپایی بسیار بالا می باشد و همگان از عهده هزینه های آن برنمی آیند. اتریش از معدود کشورهایی است که دانشگاه های معتبر و با کیفیت ولی با هزینه ناچیز و تقریبا رایگان دارد. در مقاله پیش رو که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده اطلاعاتی در خصوص شرایط اعزام دانشجو به اتریش در سال 2024 ارائه گردیده است.

شرایط اعزام دانشجو به دانشگاه های دولتی اتریش

دانشگاه های کشور اتریش به دو دسته مراکز آموزش عالی و دانشگاه تقسیم می شوند که هر دو گروه مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند. از مزایای دانشگاه های این کشور می توان به ارزان بودن دانشگاه های دولتی این کشور اشاره کرد. برای تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور و به عنوان اولین شرط از شرایط اعزام دانشجو به اتریش، نیاز دارید که ابتدا در آزمون ورودی دانشگاه های دولتی کشور خود، پذیرفته شوید. از طرفی اگر دانشجویی در ایران در دانشگاه های دولتی 100 واحد درسی را گذارنده باشد، می تواند برای پذیرش و ادامه تحصیل در رشته خود در اتریش اقدام نماید. توجه داشته باشید که معمولا مدرک دانشگاه های آزاد مورد پذیرش نخواهد بود.


زبان تحصیلی در دانشگاه های دولتی اتریش زبان آلمانی می باشد و متقاضیان با گذراندن سه ترم زبان آلمانی در صورت داشتن مدرک B1 می توانند آمادگی لازم را جهت شرکت در کلاس های اصلی کسب کنند. پس از برگزاری دوره ای زبان آلمانی آزمونی از طرف دانشگاه از دانشجویان گرفته می شود که در صورت موفقیت می توانند به ادامه تحصیل بپردازند. بنابراین شرط زبان، شرط پذیرش نیست ولی شرط شروع دوره اصلی تحصیلی می باشد. با این حال، اصلی ترین مانع در اعزام دانشجو به اتریش، نه اخذ پذیرش تحصیلی بلکه اخذ ویزای تحصیلی است. سفارت اتریش رویه سخت گیرانه ای را در قبال صدور ویزا و از جمله ویزای تحصیلی برای ایرانیان در پیش گرفته است که شرایط را به شدت سخت کرده است.

اینفوگرافیک اعزام دانشجو به اتریش

معرفی دانشگاه های معتبر جهت اعزام دانشجو به اتریش در سال 2024

برخی از سرشناس ترین دانشگاه های اتریش در سال 2024 عبارتند از:

  • دانشگاه وین: این دانشگاه از دانشگاه های قدیمی کشور اتریش می باشد که از دانشکده های متعددی برخوردار است و همه ساله دانشجویان بسیاری را از سراسرجهان جلب می کند.
  • دانشگاه گراتس: این دانشگاه دومین دانشگاه اتریش می باشد و جزو قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های جهان به شمار می آید. این دانشگاه در حوزه حقوق بسیار صاحب نام است.
  • دانشگاه اینسبورگ: این دانشگاه بزرگترین دانشگاه در غرب اتریش می باشد که دانشکده های متعددی دارد و به علت پژوهش محور بودن آن بسیار مورد توجه است.

شرایط اعزام دانشجو به دانشگاه های خصوصی اتریش

علاوه بر دانشگاه های دولتی کشور اتریش، متقاضیان تحصیل در این کشور می توانند برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی اقدام نمایند. تحصیل در این دانشگاه ها، بر خلاف دانشگاه های دولتی، مستلزم پرداخت هزینه می باشد که این هزینه سالانه بین 3000€ تا 23000€ (یورو) خواهد بود. اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی اتریش نسبتا راحت تر است زیرا با توجه به هزینه تحصیل در آنها، تقاضای بسیار کمتری برای تحصیل در این دسته از دانشگاه ها وجود دارد. از جمله اینکه دیگر آن پیش شرط قبولی در یک دانشگاه دولتی در کشور مبدا، دیگر وجود ندارد.

داشتن مدرک زبان نیز به عنوان یک پیش شرط برای پذیرش، کماکان منتفی است. البته این بدان معنا نیست که دانشگاه های خصوصی اصولا پیش شرطی ندارند بلکه هر دانشگاهی با توجه به سطح کیفی و اعتبار خویش، معیارها و ملاک هایی دارد که با توجه به آنها و به منظور افزایش اعتبار خویش، اقدام به گزینش متقاضیان می نمایند. باید توجه کرد که همان پیچیدگی و سخت گیری در مورد ویزای تحصیلی، در مورد دانشگاه های خصوصی هم اتفاق می افتد و سفارت اتریش هیچ تفاوتی در مرحله صدور ویزا برای دانشجویان با هزینه و بدون هزینه قائل نیست. در این موارد و در صورت رد درخواست ویزای تحصیلی، مسئله استرداد وجه پرداختی به دانشگاه نیز پیش خواهد آمد که مشکل بزرگی خواهد بود.

تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس، مقطعی است که بیشترین حجم درخواست برای مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو به اتریش وجود دارد. اصولا بیشتر افراد با گذراندن مقطع کارشناسی است که تصویر و درک صحیحی از تحصیلات عالیه پیدا می کنند و تا حدود زیادی می توانند هدف واضحی را برای آینده خود ترسیم نمایند. از این رو اکثر دانشجویان با گذراندن مقطع کارشناسی و برای مقطع کارشناسی ارشد است که تصمیم به مهاجرت تحصیلی می گیرند.

شرایط کلی پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و تحصیل فوق لیسانس در اتریش، همان شرایطی است که سابقا بیان شد. بدین منظور، لازم است که متقاضیان ابتدا در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد در کشور خود شرکت کرده و در یک دانشگاه دولتی قبول شوند و حتی چند واحدی را نیز بگذراند. از سوی دیگر لازم است که نمره مدرک زبان آلمانی در سطح B2 و یا آیلتس انگلیسی در سطح 6.5 را داشته باشند. این نمره زبان جزء پیش شرط های پذیرش نیست ولی نهایتا برای تحصیل ضروری است؛ ضمن آن که داشتن این مدرک زبان از پیش، شانس پذیرش را افزایش خواهد داد و حتی در صدور ویزا نیز بی تاثیر نخواهد بود.

پست دکترا در اتریش

پست دکترا یکی دیگر از مقاطع تحصیلی آکادمیک است که دانشجویان و محققان خواستار پذیرش و طی نمودن آن هستند. کشور اتریش اصولا یکی از کشورهای پیشرفته آموزشی و از قطب های علمی در برخی زمینه ها می باشد که بسیاری دانشجویان قاعدتا به دنبال گذراندن دوره های تخصصی و پست دکترا در آن زمینه ها می باشند. اخذ پذیرش در این مقاطع اصولا بسیار سخت و شدیدا رقابتی می باشد و متقاضیان لازم است که واجد شرایط خاصی باشند. مهم ترین این ویژگی ها داشتن رزومه بسیار قوی می باشد.

این رزومه قوی باید مشتمل بر مدرک زبان بالا، نمرات آموزشی ممتاز، سوابق پژوهشی ارزنده، سابقه شرکت در سمینارها و مسابقات علمی و مانند اینها باشد. داشتن تز قوی که بتواند نظر استاد سوپروایزر را به عنوان یک فرد صاحب نظر، جلب نماید نیز نقش بارزی خواهد داشت. از نکات قابل توجه در این زمینه این است که بر خلاف مقاطع پایین تر، اخذ پذیرش در این مقطع کار بسیار سخت تری است و حال آن که اخذ ویزای تحصیلی آن راحت تر خواهد بود. افرادی که تا این سطح، تحصیل کرده باشند و بتوانند از سوی یکی از مراکز آموزشی معتبر در کشور اتریش نیز پذیرفته شوند، به معنای آن است که افراد ارزنده ای می باشند و بنابراین اقیسر سفارت خانه به عنوان مامور دولت اتریش، نظر بسیار مساعدی نسبت به این افراد خواهند داشت.

تحصیل به زبان انگلیسی در اتریش

با وجود اینکه اغلب برنامه های تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه های اتریش به زبان آلمانی است. ولی برخی برنامه های آموزشی نیز هستند که به زبان انگلیسی ارائه می شوند. از جمله این برنامه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی در دانشگاه های اتریش
مقطع لیسانسبیش از 70 برنامه
مقطع فوق لیسانسبیش از 280 برنامه
مقطع PhDبیش از 40 برنامه
دوره های آموزشی آنلاینبیش از 15 برنامه از راه دور

از بهترین دانشگاه های انگلیسی زبان کشور اتریش نیز می توان به دانشگاه های زیر اشاره نمود:

  • دانشگاه وین
  • دانشگاه فناوری وین
  • دانشگاه فناوری گراتز
  • دانشگاه اینسبورک
  • دانشگاه جانس کپلر لینز
  • دانشگاه کلاگنفورت
  • دانشگاه کارل فرانزس گرات
  • دانشگاه پاریس لندن سالزبورگ

اما برای تحصیل در این دانشگاه ها ارائه مدرک زبان انگلیسی (تافل و آیلتس) به عنوان مدرک ضروری الزامی است. طبق مقررات جدید، شرایط و امتیاز این 2 آزمون برای پذیرش از دانشگاه های اتریش از قرار زیر است:

شرایط و امتیاز 2 آزمون برای پذیرش از دانشگاه های اتریش

شرایط اعزام دانشجو به اتریش در رشته پزشکی

در مقاله شرایط اعزام دانشجو به اتریش قابل بیان است که معتبرترین و پرطرفدارترین رشته تحصیلی در اتریش رشته پزشکی است. همه ساله دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای تحصیل در رشته پزشکی به این کشور مهاجرت می کنند. مدرک پزشکی دانشگاه های اتریش مورد قبولی اکثر کشورهای جهان می باشد و فارغ التحصیلان این دانشگاه ها می توانند در تمامی کشورهای جهان مشغول به کار شوند.

برای پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه های این کشور دانشجویان مستلزم آن هستند که بعد از گذارندن دوره های زبان آلمانی در رشته پزشکی این کشور کنکور بدهند و در کنکور این کشور پذیرفته شوند. دانشگاه علوم پزشکی وین در کشور اتریش معروف ترین دانشگاه در رشته پزشکی در کل اروپا می باشد. افراد پس از 5 سال کار در این کشور موفق به اخذ ویزا دائم این کشور می شوند که این امر نیز از مزایا اخذ بورسیه تحصیلی اتریش یا رشته های دیگر می باشد.

هزینه های تحصیل و زندگی در اتریش

سطح هزینه تحصیل در اتریش بگونه ای است که می توان تحصیل در اتریش را همانند تحصیل در نروژ یا آلمان دانست که تقریبا رایگان است. کل هزینه های تحصیلی شامل هزینه ترم و هزینه عضویت در انجمن دانشجوئی حدود 746.92€ (یورو) به صورت زیر است:

هزینه تحصیل در اتریش

البته این میزان هزینه با توجه به سبک زندگی افراد متفاوت خواهد بود. البته دانشجویان اجازه دارند 20 ساعت در هفته کار کنند و در نتیجه می توانند بخشی از هزینه های زندگی را تامین نمایند. در واقع ویزای تحصیلی اتریش با اجازه کار نیمه وقت همراه خواهد بود. در نمودار زیر می توان با انواع هزینه های زندگی در کشور اتریش 2024 آشنا گردید.

از بین تمامی هزینه ها، بایستی به هزینه خرید از بازار توجه نمود که 32% از کل هزینه های زندگی در اتریش را تشکیل می دهد:

توزیع هزینه های زندگی در اتریش

مدارک لازم برای اخذ پذیرش جهت اعزام دانشجو به اتریش

نظام تحصیلی اتریش خصوصا در دانشگاه های دولتی بسیار ارزان قیمت است در نتیجه از سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد. وجود متقاضیان بی شمار تحصیل در اتریش باعث شده اخذ پذیرش از دانشگاه ها نیز قدری دشوار باشد.

متقاضی باید با توجه به رشته مورد نظر خود مدارکی را برای دانشگاه ارسال نماید که مهم ترین این مدارک به شرح ذیل است:

  • رزومه فرد یا CV که شامل دستاوردهای تحصیلی و غیر تحصیلی فرد از جمله مهارت نواختن ساز موسیقی، مدال ورزشی و غیره است
  • ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده از جمله مدرک تحصیلی به زبان آلمانی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع پیشین به زبان آلمانی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • توصیه نامه از اساتید مقطع قبلی
  • انگیزه نامه
  • نامه قبولی دانشگاه سراسری در ایران
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک یعنی application fee که در هر دانشگاهی متفاوت است

چطور در اتریش به صورت رایگان تحصیل کنیم؟

شرایط ویزای همراه در اعزام دانشجو به اتریش

شرایط ویزای همراه در اعزام دانشجو به اتریش

از نکات مورد توجه برای دارندگان ویزای تحصیلی اتریش این است که خانواده این افراد با ویزای همراه می توانند در کنارشان حضور داشته باشند و در این کشور زندگی کنند. دانشجویانی که از این کشور فارغ التحصیل می شوند این امکان برایشان وجود دارد که به مدت 6 ماه در خاک این کشور سکونت داشته باشند و برای جستجوی کار اقدام نمایند که در صورت یافتن کار، ویزای آن ها به ویزای کاری اتریش تغییر پیدا می کند. قبلا اتریش یکی از کشورهایی بود که به صورت همزمان با همراه اصلی ویزای همراه صادر میکرد اما از تاریخ 5 مارس 2017 این قانون تغییر کرد و همراهان متقاضی که همسر و فرزندان زیر 18 سال را شامل میشود حدود 6 ماه بعد از نفر اصلی به کشور اتریش الحاق خواهند شد.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی اتریش

برخی از رشته های قدرتمند جهت اعزام دانشجو به اتریش

اتریش یکی از کشورهایی است که برای انتخاب رشته در آن باید به نکات مختلفی توجه داشت و با آگاهی آن ها را انتخاب کرد چراکه در برخی رشته ها نمی توان از اتریش به عنوان یکی از بهترین ها یاد کرد.

در جدول زیر می توان اطلاعات دقیق تری در این رابطه به دست آورد.

رتبه جهانیبهترین دانشگاهنام رشته
259دانشگاه وینرشته شهرسازی در اتریش
184دانشگاه تکنولوژی وینرشته انیمیشن در اتریش
71دانشگاه بودنکالتور وینرشته مهندسی کشاورزی در اتریش
150دانشگاه وینرشته زمین شناسی در اتریش
26دانشگاه پزشکی وینرشته دامپزشکی در اتریش

شرایط اعزام دانشجوی پزشکی به اتریش

اصولا اتریش یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی محسوب می شود و سالانه هزاران دانشجو از سراسر جهان برای تحصیل در این رشته درخواست خودشان را به دانشگاه های اتریشی ارائه می دهند. از اهم مزایای تحصیل این رشته در اتریش می توان به وجود دانشگاه های برتر، مدارک معتبر، کیفیت آموزشی بالا، تحصیل ارزان، وجود فرصت های مختلف بورس تحصیلی، امکان کار دانشجویی، امکان اخذ اقامت اروپایی و کارت آبی اتحادیه اروپا در آینده و سایر اشاره نمود.

منتها برای اپلای از این رشته در دانشگاه های اتریش دانشجویان بین المللی نیازمند ارائه شرایط و مدارک زیر هستند:

شرایط اپلای در دانشگاه های اتریش

همان طوری که گفته شد برای تحصیل رشته های پزشکی در اتریش دانشگاه های زیادی در این کشور وجود دارد که از معروفترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • Medical University of Vienna.
  • Medical University of Graz.
  • Medical University of Innsbruck.
  • Paracelsus Private Medical University.
  • University of Vienna.
  • University of Innsbruck.
  • University of Graz.
  • Johannes Kepler University Lin

موسسه مجاز اعزام دانشجو به اتریش

از مجموع آن چه بیان شد به خوبی روشن می گردد که مهاجرت تحصلی به اتریش خصوصا از جهت دریافت ویزای تحصیلی آن، فرآیندی بسیار سخت و پر ریسک است. متاسفانه این سخت گیری ها برای ایرانیان روندی افزایشی دارد و به عبارت دیگر شاهد آن هستیم که اعزام دانشجو به اتریش روز به روز سخت تر می گردد. همچنین شایان ذکر است که سفارت اتریش برای بررسی درخواست ویزای متقاضیان و صدور ویزا برای آن ها، مدارک بسیار زیادی را مطالبه می کند که تهیه و ارائه آن ها به سفارت هزینه بسیار زیادی را برای متقاضی در پی دارد. از سوی دیگر، فرآیند صدور این ویزا همراه با ریسک بالایی می باشد و امکان صدور آن در بهترین حالت، حدود 60% می باشد.

ولی در عین حال باید توجه داشت که اصلا امکان رسیدن مستقیم به کار در یک کشور خارجی به راحتی ممکن و میسر نمی باشد. تحصیل باعث می شود که فرد اولا فرصتی قانونی برای کاریابی و اشتغال در آن کشور به دست آورد و ثانیا این که با توجه به تحصیلات عالیه خود در آن کشور می تواند به عنوان نیروی کار ماهر و متخصص، موقعیت شغلی بسیار خوبی به دست آورد و در آن کار نیز پیشرفت نماید. عزیزانی که قصد اخذ اقامت کشور اتریش را دارند می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط خود با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار درباب شرایط اعزام دانشجو به اتریش

افرادی که برای مقوله اعزام دانشجو به اتریش اقدام مینمایند سوالات زیر را مطرح می کنند:

  • مزیت های تحصیل در اتریش کدامند؟ دانشگاه های اتریش به دو دسته مراکز آموزش عالی و دانشگاه تقسیم می گردند که هر دو گروه مورد تایید وزارت علوم ایران هستند. از مزایای دانشگاه های این کشور می توان به رایگان بودن دانشگاه های دولتی اشاره نمود.
  • تحصیل در اتریش به چه زبانی است؟ زبان تحصیلی در دانشگاه های دولتی اتریش زبان آلمانی است. متقاضیان با گذراندن سه ترم زبان آلمانی میتوانند آمادگی لازم را جهت شرکت در کلاس های اصلی کسب نمایند.
  • سرشناس ترین دانشگاه های اتریش کدامند؟ دانشگاه وین، دانشگاه گراتس و دانشگاه اینسبورگ
  • هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی اتریش چقدر است؟ علاوه بر دانشگاه های دولتی اتریش، متقاضیان تحصیل در این کشور می توانند برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی اقدام کنند. تحصیل در این دانشگاه ها، بر خلاف دانشگاه های دولتی، مستلزم پرداخت هزینه می باشد که این هزینه سالانه بین 3000€ تا 23000€ (یورو) است.
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش چه شرایطی دارد؟ لازم است که متقاضیان ابتدا در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد در کشور خود شرکت کرده و در یک دانشگاه دولتی قبول گردند. بهتر است چند واحدی را نیز گذارنده باشد. از سوی دیگر لازم است که نمره مدرک زبان آلمانی در سطح B2 و یا آیلتس انگلیسی در سطح 6.5 را کسب کنند.
  •  آیا دانشجویان در اتریش از حق کار دانشجویی نیز برخوردارند؟ بله آنها با داشتن اقامت دانشجویی میتوانند تا 20 ساعت در هفته را کار بکنند و به درآمد ساعتی تا EUR 22 (یورو) نیز برسند.
  • هزینه تقاضای ویزای تحصیلی اتریش چقدر است؟ هزینه این ویزا برای هر دانشجوی خارجی در حدود USD 159 (دلار) می باشد.
4.8/5 - (95 امتیاز)

5 دیدگاه برای “شرایط اعزام دانشجو به اتریش

  1. یاسر .س گفت:

    وقتتون بخیر باشه
    من 5 ساله ازدواج کردم و یک فرزند 2 ساله دارم .میخوام برای تحصیل مقطع ارشد به اتریش اقدام کنم .سوالم این هست که میزان تمکن مالی که باید در حساب ایران نشون بدیم چقدر هست و چه مدتی باید داخل حساب بمونه؟و اینکه این کشور ویزای همراه داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما ماهانه باید 1700 یورو تمکن مالی داشته باشید که برای یک سال در حدود 20000 یورو می شه

  2. سیامک گفت:

    سلام. خسته نباشید. آیا برای پذیرش ویزای دانشجویی به اتریش محدودیت تعداد افراد وجود دارد؟
    و معیار های یک شخص واجد شرایط که بتونه بعد از فارغ التحصیلی در اتریش مشغول به کار شود چیست؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      محدودیتش که صرفا برای یک نفر هست ولی میشه در کنارش در صورت داشتن تمکن مالی کافی، ویزای همراه برای سایر اعضای خانواده هم گرفت.
      افرادی که مدرک خودشون رو توی رشته های مختلف دریافت کنند، بیشتر در صورتی که مدرک مناسب زبان داشته باشند، می تونن شانس خوبی برای کار در اتریش داشته باشید

  3. Sana گفت:

    سپاس از اطلاعات جامع و مفیدتون. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *