ویزای تحصیلی

تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه در دانشگاه های دولتی ارزان قیمت میباشد. این کشور جزو معدود کشورهای اتحادیه اروپا با نظام تحصیلی ارزان قیمت است و این موضوع در کنار دلایل متعدد دیگر از جمله اقتصاد قدرتمند و زیبایی های تاریخی و طبیعی کشور فرانسه موجب شده دانشجویان از سرتاسر دنیا به امید شروع یک زندگی بهتر این کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

فرانسه عضو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن است و در آغاز 2023 تولید ناخالص داخلی آن 3$ ترلیون (دلار آمریکا) اعلام شده است. آمار بیکاری این کشور قدرتمند که بیش از 65 میلیون نفر جمعیت دارد، در ژانویه 2023 تنها 8.71% بوده که اگر چه در مقابل کشورهایی همچون سوئیس با آمار بیکاری 4.85%، رقم بالایی است اما باز هم نشان دهنده شرایط خوب بازار کار در فرانسه است. در مقاله پیش رو تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص تحصیل در فرانسه و شرایط این کشور پرداخته اند.

اینفوگرافیک تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه به زبان فرانسوی

هر ساله جمعیت قابل توجهی از ایرانیان از طریق تحصیل راهی فرانسه می شوند. دانش آموزان و دانشجویان می توانند در مقطع دبیرستان، دانشگاه یا دوره های آموزش زبان فرانسوی درخواست پذیرش ثبت کرده و در نهایت با دریافت ویزای تحصیلی فرانسه، راهی شوند. اگر متقاضیان دانش زبان فرانسوی نداشته باشند می توانند در دوره های زبان فرانسوی در این کشور شرکت نمایند و بعد از اتمام دوره وارد دانشگاه های فرانسوی زبان شوند.

در جمع 100 موسسه علمی برتر جهان، نام چهار موسسه علمی کشور فرانسه نیز دیده می شود که نشان از سطح بالای آموزش در این کشور دارد. در این کشور، امکان آموزش به زبان فرانسوی و انگلیسی وجود دارد و متقاضیان باید مطابق با برنامه آینده خود تصمیم بگیرند که ادامه تحصیل به کدام زبان برای آن ها بهتر است. بسیاری از دانشگاه های فرانسه از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند و دانشجویان می توانند پس از یک دوره تحصیلی برای ادامه تحصیل و یا کار به کشورهای مطرح دیگر نیز مهاجرت کنند.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه بدون مدرک زبان

اگر فردی مدرک زبان فرانسه را ندارند به راحتی میتواند بدون نیاز به آن در کورس های یک ساله زبان در فرانسه شرکت کرده سپس وارد دوره های تحصیلی شود. اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه 2 دفعه در سال صورت میگیرد. این امر برای ترم پاییز، پذیرش در اوایل فوریه و اوایل آپریل و برای ترم بهار از 15 سپتامبر شروع میشود.

از جمله بهترین و قابل دسترس ترین سیستم های آموزش عالی دنیا در کشور فرانسه وجود دارد. نکته بعدی راجع به میزان شهریه دانشگاه های کشور فرانسه می باشد، که نسبت به دیگر دانشگاه ها به طور چشم گیری مناسب تر است. تحصیل در کشور فرانسه برای دانشجویان بین المللی از نظر اقتصادی بسیار مطلوب است و دیگر مزیت این دانشگاه ها می توان به مدارک صادر شده از این دانشگاه ها اشاره نمود. دانشگاه های کشور فرانسه مدرک علمی را ارائه می دهند که قابل مقایسه با هیچ دانشگاهی در دنیا نمی باشد.

تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی

زبان انگلیسی رایج ترین زبان در جهان می باشد و بسیاری از افراد خواهان تحصیل به زبان انگلیسی هستند. تحصیل به زبان انگلیسی علاوه بر اینکه یک زبان بین المللی است، فرصت های بیشتری را نیز برای حرفه آموزی فراهم می کند. خبر خوب این است که تحصیل در کشور فرانسه به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است. بسیاری از دانشگاه ها در حال حاضر برنامه های 2 زبانه برگزار می کنند.

شرایط تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان فرانسه عبارت است از:

تعداد موسسات آموزش عالی139 دانشگاه
بهترین دانشگاه ملیدانشگاه علوم و ادبیات (PLS) فرانسه
مدرک زبان انگلیسیآزمون IELTS با نمرات 6 یا 6.5 و 7 برای مقاطع لیسانس تا دکترا
ویزای مورد نیازویزای اقامت تحصیلی VL-TS
دریافت بورس تحصیلیامکان پذیر است

شرایط تحصیل در فرانسه

معمولا شرایط اخذ پذیرش از مدارس فرانسه در سال جدید برای افرادی که در این کشور حضور ندارند کمی دشوار است، با این وجود بسیاری از مدارس این کشور، فرم های ثبت نام را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبین خود قرار داده اند. شرایط برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های این کشور متفاوت است و آن ها می توانند با ارائه مدارکی نظیر کپی پاسپورت، عکس شخصی و مدارک آخرین دوره تحصیلی، پذیرش خود را بدست آورند.

جهت آشنائی با سیستم آموزش عالی فرانسه، جدول ذیل تهیه شده است:

سیستم آموزشی فرانسهشرح
سیستم آموزشی3 سطحی
استاندارد آموزشیسیستم بلونیا

واحدهای درسی مقاطع
لیسانس با 180 ECTS
فوق لیسانس با 120 ECTS
دکترا با 120 ECTS
سال تحصیلیسپتامبر الی ژوئن
دانشجو1400000 دانشجو (260000 دانشجو خارجی)
شرط تحصیلVisa de long sejour etudes
شرایط کار دانشجوئی
964 ساعت در سال با درآمد مطابق حداقل درآمدی فرانسه (SMIC)
بورسیه تحصیلیدارد

دریافت ویزای تحصیلی فرانسه

ارزانترین دانشگاه ها برای تحصیل در فرانسه

با توجه به آمارهای فوق چنین برمی آید که هزینه تحصیل در فرانسه در مقایسه با اغلب کشورهای اروپایی چندان هم بالا نیست. منتها هستند دانشجویانی که به خاطر بنیه مالی ضعیفی که دارند خواهان تحصیل در دانشگاه های ارزان فرانسه هستند.

برای همین برای این دسته از دانشجویان اپلای Apply از دانشگاه های زیر توصیه می شود:

ارزانترین دانشگاه ها برای تحصیل در فرانسه

برخی از دانشگاه ها از متقاضیان انگیزه نامه طلب میکنند و این انگیزه نامه نقش بسیار مهمی در اخذ پذیرش در فرانسه خواهد داشت. متقاضیانی که قصد تحصیل در رشته های انگلیسی زبان را دارند، باید مدرک زبان خود را نیز ارائه دهند اما متقاضیان تحصیل در رشته های فرانسوی زبان می توانند در دوره زبان در فرانسه شرکت کنند. متقاضیان تحصیل در این کشور باید گواهی تمکن مالی خود را به دانشگاه نیز ارائه دهند تا دانشگاه اطمینان حاصل کند که متقاضی می تواند در طول تحصیل، هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

گرانترین و ارزانترین شهرها جهت تحصیل در فرانسه

شاید شما هم جزء کسانی باشید که با قاطعیت بگویید که در بین شهرهای فرانسوی، پاریس گرانترین شهر دانشجویی این کشور است. اما در کمال ناباوری این شهر نیس است که گوی سبقت را از پاریس ربوده است. چرا که شاخص هزینه زندگی در نیس حدود 74.39% درحالی که این شاخص برای شهر پاریس رقم 72.14% را نشان می دهد:

شاخص هزینه زندگی در شهرهای فرانسوی

هزینه تحصیل در دانشگاه های فرانسه

در دانشگاه های فرانسه هزینه تحصیل متفاوت است به علاوه این هزینه با توجه به رشته و مقطع تحصیلی فرد متفاوت خواهد بود. به صورت کلی هزینه سالیانه تحصیل در برخی از دانشگاه های ارزان فرانسه شامل موارد زیر می باشد:

دانشگاه های فرانسهشهریه به یورو
University Lille Science et Technologiesمیانگین شهریه 261€
Université de Lyonمیانگین شهریه 500€
Université du Maineمیانگین شهریه 500€
موسسه مهندسی دانشگاه گرنوبل INPمیانگین شهریه 261€
دانشگاه بورگوندیمیانگین شهریه 500€

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه

تحصیل در فرانسه با مدرک دیپلم در کالج زبان

دوره های فشرده زبان فرانسه در این کشور با توجه به شهری که در آن تحصیل می کنید می تواند از 2000€ تا 3000€ (یورو) برای متقاضیان هزینه داشته باشد. تمام رشته های تحصیلی در بخش مهندسی، پزشکی، هنر و علوم انسانی در دانشگاه های معتبر کشور فرانسه ارائه می شوند و با توجه به این که کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند راحت تر می توانند در فرانسه مشغول به کار شوند معمولا افرادی که با مدرک دیپلم در کالج زبان های این کشور مشغول به مسلط شدن به زبان فرانسوی هستند، در نهایت از یکی از رشته های گفته شده در دانشگاه های فرانسه پذیرش می گیرند.

تحصیل در فرانسه با مدرک دیپلم برای دانشجویانی که در نهایت وارد دانشگاه های دولتی این کشور می شوند، مزیت های اجتماعی زیادی از جمله استفاده از حمل و نقل رایگان داخل شهری و کمک هزینه اقامتگاه خواهد داشت. بطور کلی تحصیل در رشته های پزشکی، حقوق، مد و فشن، تجارت بین الملل و هنر در کشور فرانسه پرمخاطب ترین انتخاب های متقاضیان می باشد.

تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

برای تحصیل بدون ارائه مدرک زبان یک راه شناخته شده وجود دارد و متقاضیان می توانند بدون ارائه مدرک زبان در این کشور اقامت تحصیلی خود را به دست بیاورند. در این صورت این متقاضیان باید در دوره های زبان که در فرانسه برگزار می شود شرکت نمایند و دانش زبان خود را به سطح مورد نیاز برسانند. همچنین اگر شخصی ثابت نمایند که قبلا تحصیلات خود را به زبان انگلیسی انجام داده است، می تواند پذیرش خود را در این دانشگاه های انگلیسی زبان فرانسه بدون ارائه مدرک زبان دریافت نماید.

تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان

برنامه های تحصیلی در فرانسه

دانشگاه ها و کالج های فرانسوی دارای برنامه های تحصیلی مختلفی به زبان انگلیسی در مقاطع لیسانس (UG)، فوق لیسانس (PG) و دکتری (PhD) می باشند که عبارتند از:

  • آغاز و پایان سال تحصیلی: سپتامبر تا ژوئن
  • تعداد دانشگاه ها: 136 دانشگاه
  • تعداد دانشجوی بین المللی: 160000 دانشجو
برنامه های دوره لیسانس
لیسانس علوم (B.SC)13 برنامه
لیسانس هنر (B.A.)42 برنامه
لیسانس مهندسی (B.Eng)4 برنامه
لیسانس مدیریت بازرگانی (M.B.A)15 برنامه
برنامه های دوره فوق لیسانس
فوق لیسانس علوم (M.SC)322 برنامه
فوق لیسانس هنر (M.A.)86 برنامه
فوق لیسانس مهندسی (M.Eng)12 برنامه
فوق لیسانس مدیریت بازرگانی (M.B.A)68 برنامه
برنامه های دوره دکتری
دوره دکتری (PhD) در فرانسه8 برنامه

تحصیل در فرانسه مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور یکی از رایج ترین شیوه های مهاجرت تحصیلی در جهان است به گونه ای که فرانسه امروزه پس از کانادا به عنوان دومین مقصد دانشجویان بین المللی در جهان شناخته می شود. رشته های تحصیلی متنوعی در این کشور وجود دارد که دانشجویان بین المللی قادر خواهند بود در این رشته ها نام نویسی کرده و در کلاس های درس حاضر شوند.

برخی از پر مخاطب ترین رشته های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در این کشور عبارتند از:

  • رشته پزشکی در فرانسه
  • رشته داروسازی در فرانسه
  •  رشته فناوری اطلاعات در فرانسه
  • رشته مدیریت بازرگانی در فرانسه
  • رشته روانشناسی در فرانسه
  • رشته شهرسازی در فرانسه

قوانین اعزام دانشجو به فرانسه

مدارک لازم برای تحصیل در فرانسه

لازم به ذکر است که از شرایط تحصیل در فرانسه ارائه مدرک دیپلم متوسطه و نیز ارائه نمره آزمون زبان IELTS در حدود 6.5 می باشد. همچنین، متقاضیان بایستی مدارک لازم جهت درخواست پذیرش از دانشگاه های فرانسوی را به شرح زیر تهیه و به سفارت فرانسه تحویل دهند:

  • فرم درخواست پذیرش
  • اسکن آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم متوسطه یا مدرک لیسانس)
  • ریزنمرات دوره قبلی تحصیلی
  • اسکن پاسپورت و شناسنامه
  • CV یا رزومه
  • نمرات آزمون GRE, GMAT یا LSAT
  • مدرک بورسیه تحصیلی یا اعطای فاند
  • انگیزه نامه (SOP)
  • 2 الی 3 توصیه نامه (LOR)
  • نمونه آثار و مقالات مکتوب
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS, TOEFL ,C1 Advanced

پس از اخذ پذیرش هم نوبت به اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می رسد. مهم ترین مدارک به این منظور در سال 2022 عبارت هستند از:

  • نامه پذیرش قطعی از دانشگاه مورد نظر در فرانسه
  • تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و ترجمه رسمی
  • مدرک زبان
  • محل اقامت در فرانسه
  • پاسپورت معتبر تا حداقل 3 ماه پس از اتمام دوره تحصیلی
  • عکس پاسپورتی جدید

مهاجرت به فرانسه از طریق تحصیل یکی از ساده ترین روش های مهاجرت تحصیلی در جهان است و سفارت این کشور با سهولت بیشتری نسبت به صدور ویزای تحصیل اقدام می کند. علاقه مندان به تحصیل در فرانسه می توانند به منظور بررسی شرایط خود مطابق با قوانین با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل در فرانسه

متقاضیان تحصیل در فرانسه باید موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

  • چرا تحصیل در فرانسه پرطرفدار است؟ بدلیل تحصیل رایگان، برخورداری از کمک هزینه تحصیلی، محل اقامت و اخذ اقامت پس از تحصیل به منظور ورود به بازار کار.
  • شهریه تحصیل در فرانسه چقدر است؟ میانگین هزینه تحصیل در این کشور به میزان €396 (یورو) در مقطع دکتری و €260 (یورو) در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های دولتی می باشد. این هزینه در دانشگاه های خصوصی بیشتر است.
  • آیا تحصیل در فرانسه بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟ بله، دانشجویان می توانند به منظور یادگیری زبان فرانسوی از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرند و سپس برای مقاطع تحصیلی و بازار کار اقدام کنند.
  • هزینه تحصیل دوره های زبان در فرانسه چقدر است؟ میانگین هزینه در دانشگاه های دولتی کمتر از کالج های خصوصی می باشد. در مجموع به میزان 2000€ الی €6000 (یورو) می باشد.
4.9/5 - (67 امتیاز)

8 دیدگاه برای “تحصیل در فرانسه

  1. الهام بارانی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۲۵ سالمه
    هدفم تحصیل در فرانسه هست
    میخوام برای طراحی لباس اقدام کنم – ایا نیاز به مدرک زبان داره
    و این که میتونم این رشته رو بخونم
    هزینه تحصیل در فرانسه حدودا چقد
    ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      باید مدارک شما بررسی بشه تا بتونیم نتیجه نهایی رو به شما اعلام کنیم
      ولی در کل مشکلی دیده نمیشه. هزینه تحصیل هم معمولا در حدود 2500 تا 5000 یورو هست که باید دید که از کدوم دانشگاه می تونید پذیرش بگیرید

  2. sunrise گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    من رشته مدیریت بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران خوندم و معدلم حدود16 است، امکان پذیرش برای من هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله مشکلی در این رابطه نیست

  3. zahra گفت:

    سلام من دانشجوی کارشناسی دانشگاه یزد هستم .رشته مهندسی برق معدل 16 و 9 ترمه تموم کردم.روزانه تحصیل میکنم.ایلس نمره 7.5 رو تموم کردم . 2 تا مقاله هم دارم .
    امکان قبولی من در فرانسه چقدر هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      امکان اخذ پذیرش از دانشگاه های مختلفی در فرانسه برای شما وجود داره.

  4. بیات گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من امسال دیپلم گرفتم با معدل ۱۵و از لحاظ مالی تا سالانه ۵۰۰میلیون میتونم هزینه کنم
    میخواستم ببینم میتونم برای دندانپزشکی فرانسه اقدام کنم
    و البته ۶ماه مکالمه فشرده زبان فرانسوی رفتم

    1. داوری گفت:

      سلام
      ابتدا باید دوره زبان فرانسه بخونید
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *