مهاجرت

شرایط ویزای همراه بلژیک

شرایط ویزای همراه بلژیک

ویزای همراه بلژیک 2023 به بعضی از اعضای خانواده شما اجازه می دهد تا با ارسال دعوتنامه رسمی، شرایط اقامت شما در این کشور را فراهم کنند. اما الحاق به عضو خانواده در بلژیک تابع شرایط و الزاماتی است که قبل از هر اقدامی باید به آن توجه نمود. ابتدا باید بدانیم که خویشاوندان صلاحیت دار برای اخذ ویزای همراه کشور بلژیک شامل همسر، فرزندان زیر 18 سال و فرزندان معلول بالای 18 سال است. ثانیا درخواست ویزای همراه بلژیک صرفا با توجه به وضعیت اقامت عضو خانواده تبعه یا مقیم کشور بلژیک اعطا می گردد.

بلژیک از جمله کشورهای مرفه و پردرآمد اتحادیه اروپا (EU) است که سالانه میزبان هزاران مهاجر خارجی از اقصی نقاط جهان است. مهاجرانی که با اهداف مختلف مثل تحصیل، کار، ازدواج و غیره به این کشور مهاجرت می کنند. یکی از این روش ها مهاجرت از طریق اخذ ویزای همراه بلژیک است. هدف کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از ارائه این مقاله راهنمائی کامل هموطنان عزیزی است که به دنبال اخذ اقامت بلژیک از طریق ویزای همراه این کشور هستند. مقاله حاضر به صورت جامع و مفصلی به تشریح نحوه درخواست ویزای بلژیک جهت الحاق به خانواده و کار و زندگی در این کشور می پردازد.

  • آیا می توان به صورت همزمان ویزای همراه بلژیک را دریافت کرد؟
  • شرایط ارسال دعوتنامه به کشور بلژیک چیست؟
  • چه افرادی می توانند ویزای همراه بلژیک را دریافت کنند؟
  • ویزای همراه بلژیک به چه کسانی تعلق می گیرد؟

بلژیک؛ اروپایی دیگر در مقیاس یک کشور

بلژیک رسما با عنوان کشور پادشاهی بلژیک شناخته می شود. این کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی در غرب قاره اروپا واقع شده است. بلژیک با دول اروپایی دیگر همانند هلند در شمال، آلمان در شرق، لوکزامبورگ در جنوب شرقی و فرانسه در جنوب غربی مرز مشترک دارد. جالب است بدانید که کشور بلژیک از آن جمله کشورهای مالتی کالچرال یا چند فرهنگی اروپا محسوب می شود. شما در این کشور مشاهده می کنید که مردم به 3 زبان هلندی، آلمانی و فرانسه صحبت می کنند. جاذبه های توریستی، وجود صنایع مختلف، دانشگاه های معتبر، بازار کار مطلوب وغیره همگی جزو فاکتورهایی هستند که باعث جذابیت بیشتر بلژیک برای مهاجران خارجی می شوند.

کل مساحت این کشور کوچک اروپایی در حدود 30689 کیلومتر مربع است. جمعیت آن در طی آخرین سرشماری سال 2023 در حدود 11515793 نفر اعلام شده است. بلژیک جزئی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) محسوب شده و ارز رایج مورد استفاده در این کشور یورو (€)است. این کشور یک کشور توسعه یافته با یک اقتصاد درآمد بالا محسوب می شود. همچنین بلژیک دارای استانداردهای بالای زندگی، کیفیت تحصیل، سلامت بوده و از لحاظ شاخص توسعه انسانی با عنوان رتبه خیلی بالا محسوب می شود.

بررسی شرایط ویزای همراه بلژیک

اخذ ویزای همراه دانشجویی بلژیک

پس از ورود به بلژیک دانشجویان 8 روز فرصت دارند تا در اداره محلی خود ثبت نام و کارت اقامت خود را دریافت کنند. معمولا ویزای دانشجویی بلژیک بسته به برنامه تحصیلی برای 1 تا 2 سال صادر می شود و قابلیت تمدید دارد. شما به عنوان دانشجویی که در بلژیک زندگی می کنید، حق دارید همسر و فرزندان تحت تکفل خود را از طریق ویزای الحاق بلژیک با خود بیاورید. خانواده شما تا زمانی که ویزای شما معتبر است می توانند در بلژیک بمانند. برای این کار باید:

  • یک مکان مناسب برای زندگی خود و خانواده خود پیدا کنید.
  • برای تمام اعضای خانواده خود بیمه درمانی بلژیکی دریافت کنید.
  • بتوانید در طول مدت اقامت خود در بلژیک از خانواده خود حمایت مالی کنید.

زمان رسیدگی به پرونده ویزای نوع D برای الحاق خانواده ممکن است تا 9 ماه طول بکشد. زمان پردازش تا حد زیادی به این بستگی دارد که اداره مهاجرت چقدر شلوغ است و آیا درخواست شما کاملاً درست است یا خیر.
همسران دارندگان ویزای کار یا دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا بلژیک مجاز به کار در بلژیک هستند. با این حال، اگر شریک زندگی شما (دارنده اصلی ویزا) با ویزای دانشجویی در بلژیک زندگی می کند، نمی توانید کار کنید. در بیشتر موارد، برای اجازه کار، باید مجوز کار بلژیکی را دریافت کنید.

بررسی شرایط ویزای همراه بلژیک

شرایط برای مهاجرت به بلژیک و الحاق به عضو خانواده در این کشور متفاوت است. تا حدود زیادی به ملیت هر دو طرف و نیز رابطه خانوادگی بستگی دارد. بر این اساس، شهروندان اروپایی برای الحاق به عضو خانواده خود در کشور بلژیک هیچ گونه محدودیتی نداشته و بدون اخذ ویزای بلژیک می توانند به این کشور مهاجرت کنند. اما اعضای خانواده غیر اروپایی برای مهاجرت به بلژیک و الحاق به عضو خانواده خود نیازمند اخذ ویزای همراه این کشور هستند.

همسر، فرزندان زیر 18 سال و فرزندان معلول بالای 18 سال از جمله اعضای خانواده متقاضی محسوب می شوند که صلاحیت اخذ ویزای همراه بلژیک را دارند. اما طریقه درخواست ویزای همراه کشور بلژیک نیز آسان بوده و این کار صرفا از طریق سفارت یا کنسولگری بلژیک امکان پذیر است. برای انجام این کار رعایت شرایط لازم و تحویل مدارک مورد نیاز جزء ضروریات اصلی محسوب می شود. باید توجه داشت که کار اعضای خانواده همراه با این ویزا در کشور بلژیک ممکن اما ادامه تحصیل غیر ممکن است. در ادامه همین مقاله، شما با مراحل و نحوه اخذ ویزای همراه کشور بلژیک بیشتر آشنا خواهید شد.

فرآیند اخذ ویزای همراه بلژیک

اما شیوه اخذ ویزای همراه بلژیک با توجه به مدت زمان اقامت به دو نوع ویزای اقامت کوتاه مدت یا نوع C و ویزای اقامت بلند مدت یا نوع D دسته بندی می شود. در روش اول، شما بایستی برای هر یک از اعضای خانواده خود ویزای شنگن (90 روزه) از سفارت بلژیک درخواست نمائید. اما در روش دوم، شما ویزای خاص (با اعتبار بیش از 3 ماه) بر پایه اصل قانونی الحاق خانواده را از سفارت بلژیک درخواست می کنید. اما مراحل اخذ ویزای همراه بلژیک (یا ویزای خاص) بر اساس روش دوم عبارت است از:

فرآیند اخذ ویزای همراه بلژیک

  • مرحله 1: مسافرت به بلژیک همزمان با درخواست ویزای همراه بلژیک از طرف اعضای خانواده
  • مرحله 2: اجاره خانه مناسب جهت اقامت خود و خانواده همراه در بلژیک
  • مرحله 3: اخذ کپی اجاره نامه که به تایید اداره ثبت بلژیک یا Registratiiekantoor رسیده باشد و سپس ارسال کپی برابر اصل آن به خانواده به عنوان یکی از مدارک لازم برای درخواست ویزا
  • مرحله 4: اخذ گواهی از شرکت بیمه سلامت در لیوون که نشانگر پوشش کامل اعضای خانواده همراه باشد
  • مرحله 5: تحویل مدارک لازم (همانند کپی اجاره نامه، گواهی شرکت بیمه و مدارک هویتی دیگر) توسط اعضای خانواده به سفارت بلژیک
  • مرحله 6: ثبت نام اعضای خانواده در اداره شهرداری (maison communale/gemeentehuis) به محض رسیدن به بلژیک
  • مرحله 7: دریافت گواهی ثبت در دفتر مهاجران در ساختمان شهرداری

 مدارک لازم برای اخذ ویزای همراه بلژیک

قبل از پرداختن به انواع مدارک لازم برای اخذ ویزای همراه بلژیک لازم است به نکاتی اشاره شود. اولا مدارک لازم بایستی به دقت تهیه و تحویل داده شود تا ارائه اطلاعات ناقص و مخدوش باعث ریجکت ویزای بلژیک نگردد. ثانیا کلیه مدارک حتما بایستی به یکی از زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه یا هلندی ترجمه رسمی شود. ثالثا مدارک می بایستی به تایید برسد، اما چگونه؟ طریقه تایید مدارک نیز اینطور است که شما با مراجعه به دفاتر دیپلماتیک بلژیک درخواست تایید مدارک کرده و مهر تایید سفارت را بر روی مدارک خود دریافت می نمائید. بسته مدارک لازم برای اخذ ویزای همراه بلژیک بدین قرار است:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت های معتبر
  • کپی برابر اصل گواهی ازدواج
  • کپی برابر اصل شناسنامه همسر و فرزندان
  • گواهی پزشکی برای هر عضو خانواده
  • گواهی عدم سوء پیشینه برای هر عضو خانواده
  • گواهی تمکن مالی کافی برای حمایت از اعضای خانواده
  • فوتوکپی کارت شناسائی بلژیک یا ویزای اقامت بلژیک و نیز صفحه هویت پاسپورت ملی
  • کپی اجاره نامه با تایید اداره ثبت یا Registratiiekantoor
  • گواهی بیمه سلامت معتبر برای پوشش کامل خانواده در اتحادیه اروپا (EU)

سوالاتی درباب شرایط ویزای همراه بلژیک

یکی از راه های سریع و آسان برای اخذ اقامت کشور بلژیک و نیز دریافت اقامت اروپایی از طریق ویزای همراه این کشور است که متقاضیان خاص خود را دارد. متقاضیانی که عضوی از خانواده آنها تبعه یا مقیم بلژیک بوده و از این طریق خواهان الحاق اعضای خانواده خود هستند. اما در این مسیر سوالاتی نیز مطرح است که در این بخش به بررسی آنها می پردازیم:

  • شراط اصلی برای اخذ ویزای همراه بلژیک چیست؟ شرط اصلی برای اخذ این نوع ویزا عدم سوء پیشینه کیفری و نیز داشتن تمکن مالی کافی جهت ساپورت مالی اعضای خانواده در بلژیک است.
  • میزان تمکن مالی جهت اخذ ویزای همراه بلژیک در سال 2023 چقدر است؟ تمکن مالی برای هر ماه حداقل حدود €1600 (یورو) است.
  • روش های اخذ ویزای همراه بلژیک کدامند؟ شما از دو طریق می توانید برای اعضای خانواده خود ویزای اقامت بلژیک اخذ نمائید. روش اول از طریق درخواست ویزای شنگن برای مدت کمتر از 90 روز و روش دوم درخواست ویزای خاص برای مدت بیش از 3 ماه است. برای درخواست ویزا از خارج، شما معمولا باید ویزای D اقامت طولانی را از سفارت بلژیک درخواست کنید.
  • کدام اعضای خانواده مشمول دریافت ویزای همراه بلژیک هستند؟ اعضای صلاحیتدار خانواده برای اخذ این نوع ویزای بلژیک شامل همسر، فرزندان زیر 18 سال و فرزندان معلول بالای 18 سال است.

وکلا و کارشناسان حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این آمادگی را دارند که در تمامی مراحل اخذ ویزای همراه بلژیک از 0 تا 100 این فرآیند در خدمت هموطنان عزیز بوده و با ارائه مشاوره های تخصصی زمینه اخذ سریع این نوع ویزای بلژیک را برای آنها فراهم کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *