مهاجرت

شرایط ویزای همراه لیتوانی

شرایط ویزای همراه لیتوانی

لیتوانی کشوری کوچک درهمسایگی سوئد، دانمارک، بلاروس و لهستان است که به دلایل مختلفی از جمله کمتر بودن هزینه های زندگی در آن بعضا مورد توجه افراد قرار می گیرد. طبیعتا بررسی وضعیت اقتصادی و نکات کلی لیتوانی با پرسش هایی در خصوص شرایط ویزای همراه لیتوانی و هزینه های زندگی خانوار و غیره همراه خواهد بود که اگر چه لیتوانی در موارد مذکور در گروه کشورهای ایده آل قرار نمی گیرد اما وضعیت نسبتا خوبی دارد. در مقاله پیش رو تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص کشور لیتوانی پرداخته اند که امید است مطالعه آن زمینه علمی لازم را برای متقاضیان مهاجرت فراهم کند.

  • آیا شهروندان خارجی در لیتوانی امکان دریافت ویزای همراه را خواهند داشت؟
  • محدودیت های اقامت از طریق ویزای همراه در لیتوانی چیست؟
  • آیا می توان به عنوان دانشجو در کشور لیتوانی اقامت موقت با ویزای همراه دریافت کرد؟
  • هزینه دریافت این ویزا چقدر است؟

شرایط کلی کشور لیتوانی

لیتوانی کشوری با اقتصاد نسبتا پیشرفته است که مطابق آمارهای بانک جهانی، شاخص توسعه انسانی و همچنین استاندارد زندگی بالایی دارد. لازم به ذکر است لیتوانی عضو اتحدیه اروپا، شورای اروپا، حوزه یورو، موافقتنامه شنگن و ناتو می باشد که این مسئله کمک شایانی در پیشرفت اقتصادی این کشور نیز داشته است به طوری که لیتوانی به “ببر بالتیک” معروف شده است. بالاترین آمار بیکاری در 10 سال گذشته در لیتوانی مربوط به سال 2010 می باشد که 15.30% بوده اما در سال گذشته این رقم 6.4% محاسبه شده که نشان گر روند رو به رشد و اقتصاد پویای این کشور است.

همه این آمارهای مثبت سبب گردیده که به دنبال بالا رفتن نرخ ارز، افرادی که نمی توانند هزینه های زندگی در کشورهای درجه یک دنیا از جمله اتریش، دانمارک، سوئیس، کانادا، انگلستان وغیره را تامین کنند، مقصد خود را گروه دوم کشورها قرار دهند که هم شرایط کلی نسبتا معقول و رو به رشدی دارند و هم نسبتا ارزان قیمت تر هستند. منتهی نکته حائز اهمیت دیگر در انتخاب مقصد، علاوه بر اقتصاد و بازار کار موجود در آن، خصوصا برای افراد متاهل، صدور یا عدم صدور ویزای همراه از سوی آن کشور است.

شرایط و چگونگی صدور ویزای همراه لیتوانی

کسانی که پس از مقایسه شرایط کشورهای مختلف در نهایت لیتوانی را به عنوان مقصد خود انتخاب می نمایند باید توجه داشته باشند که صرف نظر از روش پر هزینه سرمایه گذاری، دو راه عمده برای ورود به لیتوانی وجود دارد و این دو راه عبارت است از:

  • تحصیل در لیتوانی از طریق اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های لیتوانی
  • کار در لیتوانی از طریق استخدام شدن برای یک کارفرمای حاضر در لیتوانی

منتهی با توجه به این که به منظور کار در لیتوانی، کارفرمای حاضر در لیتوانی، مطابق قوانین اتحادیه اروپا لازم است سه ماه کار را در لیتوانی و سپس سه ماه در کل اتحادیه آگهی کند تا در نهایت بتواند فردی را که اقامت لیتوانی را ندارد استخدام نماید. از این رو خارجی هایی که اقامت یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا را ندارند ابتدائا اقامت تحصیلی لیتوانی را کسب می کنند و در حین تحصیل یا پس از فارغ التحصیلی در لیتوانی مشغول به کار می شوند. نحوه الحاق همراه نیز بستگی به ویزای فرد حاضر در لیتوانی دارد یعنی کسی که همچنان مشغول تحصیل دراین کشور می باشد از آن جایی که اجازه کار تمام وقت ندارد نمی تواند درخواست الحاق همراه کند.

در مقابل پس از استخدام شدن، با تقدیم مدارکی از جمله فیش حقوقی کار فرد در لیتوانی اثبات کند که توانایی پرداخت هزینه های زندگی خود و افراد دیگری را دارد. منتهی با توجه به زمانبر بودن، اغلب افراد گزینه های کاری مستقیم مثل کار در آلمان را انتخاب می کنند. کشور آلمان از جمله معدود کشورهایی که اجازه می دهد افراد با ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوگر کار وارد خاک آن شوند و با یافتن شغل مرتبط با تخصص خود، مطابق قوانین جدید کار در آلمان، درخواست تبدیل ویزای خود را به اقامت کاری و تقاضای الحاق همراه دهند.

شرایط و چگونگی صدور ویزای همراه لیتوانی

شرایط و مدارک لازم برای درخواست ویزای همراه لیتوانی

به منظور تقاضای الحاق همراه، لازم است فرد مدارک ذیل را اینترنتی یا حضوری برای سفارت ارسال نماید:

  • فرم تکمیل شده الکترونیکی ویزا
  • عکس رنگی پاسپورتی که در شش ماه گذشته گرفته شده
  • پاسپورت معتبر با حداقل دو صفحه سفید
  • بیمه درمانی معتبر با پوشش حداقل 30000€ (یورو)
  • گواهی اثبات کننده تهیه محل مناسب برای زندگی
  • گواهی تمکن مالی فرد
  • فیش حقوقی فرد حاضر در لیتوانی که بیانگر توانایی وی برای پرداخت هزینه ها است
  • دعوتنامه از سوی فردی که اقامت قانونی لیتوانی را دارد

هزینه زندگی همراه در لیتوانی

همراه پس از ورود به لیتوانی هم اجازه کار خواهد داشت و هم حق تحصیل و نظام تحصیلی لیتوانی علی رغم این که رایگان نیست اما هزینه زیادی را نیز در پی نخواهد داشت. به طور دقیق تر تحصیل در لیتوانی در مقطع کارشناسی سالیانه 1300€ (یورو)، در مقطع کارشناسی ارشد سالیانه 2300€ (یورو) و در مقطع دکتری سالیانه 8400€ (یورو) هزینه در برخواهد داشت. هزینه زندگی نیز برای یک زندگی تک نفره در لیتوانی ماهیانه 380€ (یورو) است و زندگی دو نفره ماهیانه در حدود 520€  تا 680€ (یورو) می باشد.

در مقاله بالا موضوع شرایط ویزای همراه لیتوانی در کنار عناوین مرتبط دیگر از جمله هزینه های زندگی همراه و غیره، از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مورد بررسی قرار گرفت. متقاضیان می توانند برای به دست آورد اطلاعات بیشتر و مقایسه بهتر کشورها، سایر مطالب سایت را نیز مطالعه فرمایند و با توجه به نکاتی که برای آن ها اهمیت بیشتری دارد، به انتخاب مقصد خود به منظور کار یا تحصیل بپردازند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *