ویزای تحصیلی

کار دانشجویی در اسلواکی

کار دانشجویی در اسلواکی

بر طبق قوانین موجود در سال 2024، کار دانشجویی در اسلواکی برای دانشجویان خارجی تا حداکثر 20 ساعت در هفته فراهم است و آنها از این طریق میتوانند بخشی از هزینه های تحصیلی خود را جبران کنند. از اهم مشاغل دانشجوئی و پاره وقت در اسلواکی نیز می توان به مشاغلی مثل کار در فروشگاه ها، سینماها، رستوران ها، کتابخانه ها، بوفه های دانشگاهی و غیره اشاره نمود. در حقیقت شما از ایین طریق همچنین سابقه کاری مفیدی نیز برای کاریابی در اتحادیه اروپایی (EU) پس از فارغ التحصیلی خود پیدا کرده و حتی آماده اخذ کارت آبی این اتحادیه می شوید. شما عزیزان می توانید سوالات خود درباب شرایط تحصیل یا کار در اسلواکی 2024 را با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارید. در اینجا به طرح برخی از این سوالات می پردازیم:

  • چگونه می توان از اسلواکی پذیرش گرفت؟
  • مدارک ضروری به منظور پذیرش از دانشگاه های اسلواکی چیست؟
  • برای تحصیل یک دانشجوی ایرانی در کشور اسلواکی چقدر هزینه لازم است؟
  • آیا امکان اشتغال دانشجویان در اسلواکی فراهم است؟
  • تا چند ساعت دانشجویان حق کار در اسلواکی را دارند؟

مزایای تحصیل در اسلواکی چیست؟

اسلواکی Slovakia که رسما با عنوان جمهوری اسلواکی شناخته می شود یک کشور زیبا و جذابی در مرکز قاره اروپاست. این کشور دارای چشم اندازهای بسیار زیبا، قلعه های قرون وسایی باشکوه و یک معماری محلی است. نباید فراموش بکنیم که اسلواکی یکی از کشورهای مدرن اتحادیه اروپایی (EU) با یک اقتصاد روبه رشد صنعتی و سطح استاندارد زندگی بالاست. بنابراین دلایل زیادی برای تحصیل در اسلواکی وجود دارد که ما در اینجا بدانها اشاره می کنیم:

  • استانداردهای آموزشی و پژوهشی بالا
  • هزینه تحصیلی و زندگی پایین تر
  • بهترین محیط برای زبان آموزی
  • افزایش شانس اشتغال در EU
  • وجود برنامه های بورس تحصیلی
  • فرصت کار ضمن تحصیل

شرایط تحصیل در دانشگاه های اسلواکی

اسلواکی هم از اعضای پذیرنده قرارداد بلونیا bologna process می باشد و مطمئنا مدارک دانشگاهی صادره از این کشور نیز دارای اعتبار بالایی است. نظام آموزش عالی کشور اسلواکی کلا دارای 36 کالج و دانشگاه خصوصی و دولتی است. در این دانشگاه های کشور اسلواکی نیز انواع برنامه های تحصیلی به دو زبان انگلیسی و روسی به دانشجویان داخلی و بین المللی ارائه می شود. دانشجویان خارجی می توانند در قالب سه دوره تحصیلی زیر یکی از برنامه های تحصیلی را انتخاب و در اسلواکی ادامه تحصیل دهند:

برنامه های تحصیلی اسلواکی

برای آشنایی با برترین دانشگاه های اسلواکی در سال جاری به جدول زیر توجه نمائید:

موسسات آموزش عالیرتبه بندی آموزش عالی تایمز (2024)رتبه بندی دانشگاهی شانگهای جیائو تونگ (2024)رتبه بندی دانشگاه های برتر (2024)رتبه بندی گزارش U.S.N (2024)
دانشگاه کمومنیوس در براتیسلاوا1001601651572
دانشگاه پاول ژوزف601
دانشگاه فنی اسلواک در براتیسلاوا801

ما سوال مهم اینجاست که برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های مذکور در کشور اسلواکی چه شرایطی لازم است؟ عزیزان توجه داشته باشند که شرایط اصلی پذیرش از دانشگاه های اسلواکی در سال تحصیلی 2023- 2024 ارائه دو مدرک بسیار مهم زیر می باشد:

  • مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات همراهش
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل 5 و تافل 550

شرایط تحصیل در دانشگاه های اسلواکی

هزینه های تحصیل در اسلواکی

با اینکه هزینه تحصیل در اسلواکی پوئن مثبت ادامه تحصیل در این کشور محسوب می شود اما در مبحث هزینه های تحصیلی در اسلواکی بایستی به چند نکته مهم توجه کرد. اولا هزینه تحصیل در کشور اسلواکی در دانشگاه های مختلف متفاوت خواهد بود ثانیا هزینه های زندگی در اسلواکی تابعی از سبک زندگی و محل اقامت شماست. در مجموع، متوسط شهریه تحصیلی در دانشگاه های اسلواکی برای دانشجویان لیسانس سالیانه در حدود 1000€ الی 1500€ (یورو) و متوسط هزینه زندگی در اسلواکی نیز برای هر دانشجوی خارجی حدود 900€  الی 1000€ (یورو) می باشد. برخی از جزئیات این هزینه ها در اسلواکی عبارتند از:

آیتم هاهزینه به یورو
اجاره آپارتمان تک خواب وسط شهر467.26€
اجاره آپارتمان تک خواب خارج از شهر381.21€
بلیط یک طرفه در سیستم حمل و نقل محلی0.80€
هزینه حمل و نقل ماهیانه25.00€
یک لیتر بنزین معمولی10.20€
یک کیلو فیله مرغ4.92€
یک کیلو گرم برنج سفید1.18€

اگر خوب به نمودار توزیع هزینه های دانشجویان در اسلواکی در زیر توجه کنیم می فهمیم که آیتم خرید از بازار با 33% بالاترین بخش از هزینه ها در کشور اسلواکی را به خود اختصاص می دهد:

توزیع هزینه های دانشجویان در اسلواکی

بررسی فعالیت اقتصادی دانشجویان در حین تحصیل در اسلواکی

با اینکه اسلواکی مقصد تحصیلی ارزانی در اروپاست اما نباید فراموش کرد که این کشور نیز کشوری اروپایی است و بالاخره اقامت اسلواکی نیز هزینه های خاص خود را دارد هر چند که شما دانشجو باشید. از همین رو دانشجویان خارجی می توانند برای جبران بخشی از مخارج خود در اسلواکی به کار دانشجوئی بپردازند. پس طبق قانون نیز کار دانشجویی در اسلواکی برای کلیه دانشجویان خارجی فراهم است. بر اساس همین قانون، دانشجوی خارجی حاضر در اسلواکی از شرایط کار پاره وقت تا حداکثر 20 ساعت در هفته برخوردار است. اما باید به این نکته مهم نیز توجه کرد که اشتغال در کارهای نیمه وقت در اسلواکی به برنامه تحصیلی دانشجویان خدشه ای وارد نکند.

شرایط کار در اسلواکی در حین تحصیل یک فرصت فوق العاده است و افرادی که در این کشور درس می خوانند می توانند از آن استفاده کنند. باید در نظر داشت که کار حین تحصیل در هلند در حدود 16 ساعت، در سوئیس 15 ساعت و در برخی از کشورهای جهان نیز به طور کامل ممنوع  است و دانشجویان نمی توانند از این فرصت برای تامین هزینه های زندگی خود و آشنایی با بازار کار آن کشور استفاده کنند.

انواع مشاغل دانشجوئی در اسلواکی

در اسلواکی، شرکت ها و سازمان های مختلفی هستند که در آنجا نیازمند کار دانشجویان هستند. مثلا کار در رستوران ها، هتل ها، سوپرمارکت ها، هتل ها، بارها و سینماها از جمله این مشاغل در کشور اسلواکی است. اما نباید فراموش کرد که شرط اصلی برای کاریابی نیمه وقت در اسلواکی نیز تسلط به زبان انگلیسی می باشد. از دیگر فرصت های شغلی دانشجویان خارجی در اسلواکی می توان به مربیگری زبان انگلیسی یا هر زبان خارجی اشاره نمود. شرکت های استارت آپ در اسلواکی یا خود دانشگاه های این کشور نیز می توانند جزء کارفرمایان برای استخدام دانشجویان باشند. هموطنان گرامی همچنین می توانند سوالات خود درباب شرایط اخذ ویزای تحصیلی اسلواکی 2024 را با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارند.

5/5 - (3 امتیاز)

8 دیدگاه برای “کار دانشجویی در اسلواکی

  1. امید گفت:

    در این کشور شرایط کار ضمن تحصیل در هفته چند ساعت میتوان کار کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله رو تا انتها مطالعه نمایید در مقاله ذکر شده دوست من

  2. sohrab گفت:

    جهت کار حین تحصیل هم باید اجازه کار داشت ؟ میشه برای همراه هم مجوز کار گرفت ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در مقاله این موارد کامل ذکر شده لطفا مطالعه فرمائید

  3. رادوین گفت:

    آیا حقوق خوبی به دانشجو ها میدن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      کار دانشجویی در حدیه که هزینه های زندگی دانشجویی رو پوشش بده

  4. leilakk گفت:

    چه مدارکی لازمه تا بشه اقامت دائم این کشور رو گرفت؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      مدارک در مقاله کامل ذکر شده دوست من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *