ویترین

شرکت مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود یا LLC در هر کشوری به دلیل فرایند ثبت آسان و نیز نیاز به حداقل سرمایه جزء کاربردیترین ساختارهای شرکتی در جهان می باشد. برای شروع یک کسب و کار در هر کشوری، ساختارهای مختلفی با اهداف و مقاصد کاری متفاوت تعریف شده است. یکی از این ساختارها شرکت با مسئولیت محدود می باشد که به دلیل امتیازاتی چون مسئولیت محدود، فرآیند ثبت راحت، هزینه پایین ثبت، آسان بودن تغییرات شرکتی، امکان اخذ سریع اقامت و … مورد توجه اغلب کارآفرینان و سرمایه گذاران می باشد. ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در چارچوب همین مقاله به تشریح کامل مشخصات، شرایط و نحوه تشکیل این نوع شرکت پرداخته و شما را با امتیازات راه اندازی آن آشنا می کنیم.

  • چرا ثبت شرکت با مسئولیت محدود تقاضای زیادی دارد؟
  • شرایط و الزامات جهت ثبت این شرکت تجاری چیست؟
  • هدف اصیلی از راه اندازی بیزینس LLC چیست؟
  • آیا امکان اخذ اقامت خارجی ازطریق ثبت شرکت وجود دارد؟
  • بهترین کشورها برای راه اندازی شرکت تجاری کدامند؟

آشنایی با شرایط ثبت شرکت

شرکت مسئولیت محدود یا Limited Liability Company که به صورت مخفف با حروف انگلیسی LLC هم خوانده می شود، نوعی ساختار شرکت می باشد که در اغلب کشورهای جهان وجود دارد. در این نوع شرکت، مالکان شخصا در قبال دیون و تعهدات شرکت مسئول نیستند. به همین دلیل هم هست که به این شرکت ها، شرکت های مسئولیت محدود گفته می شود. در حقیقت، شرکت مسئولیت محدود یک هویت دوگانه یا هیبریدی دارد که ترکیبی از مشخصات شرکتهای مختلط و تک مالکیتی را با خود به همراه دارد:

شرکت مسئولیت محدود

در حالیکه ویژگی تعهد محدود آن مشابه شرکت تک مالکیتی است ولی اخذ مالیات از اعضای LLC خیلی مشابه شرکت های مختلط می باشد. این ساختار شرکتی از انعطاف پذیری و حفاظت بالایی هم برخوردار است و تشکیل و راه اندازی آن به مراتب آسانتر از شرکت های دیگر است. توجه کنید که حقوق اعضای LLC جزء مخارج عملیاتی بوده و معمولا هم از سودهای شرکت کسر می شود. معمولا هم از کاربردهای متداول اینگونه شرکت ها در زمینه تولید و صادرات می باشد.

دلیل محبوبیت شرکت مسئولیت محدود چیست؟

اما شاید این سوال که چرا تشکیل شرکت مسئولیت محدود بین کارآفرینان تا به این حد پرطرفدار است برای شما نیز مطرح شده باشد. دلیل اصلی انتخاب LLC توسط کارآفرینان محدودسازی تعهد مدیران یا مالکان شرکت می باشد. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد که راه اندازی کسب و کار از نوع شرکت مسئولیت محدود (LLC) در کشورهای خارجی می تواند تا چه اندازه برای مالک یا مالکان آن سودمند باشد.

این دلایل بدین قرار است:

دلیل محبوبیت شرکت مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود برای شروع استارت آپ یا یک کسب و کار نوپا و ابتکاری ساختار خوبی است چراکه تشکیل آن در اغلب کشورهای جهان سریع و آسان است. پس شما این کار را بدون وکیل نیز می توانید انجام دهید. کافی است که بیزینس پلن خوب و کاملی داشته باشید. تغییر در داخل این شرکت مثل اضافه کردن شرکاء یا فروش سهام به غیر و غیره خیلی راحت صورت می گیرد. برعکس شرکت های مختلط که ملزم به پرداخت مالیات دوبل هستند، شرکت های LLC از این مالیاتها معاف هستند. در نهایت از این طریق، متقاضیان به راحتی می توانند به ویزای استارت آپ یا ویزای کارآفرین کشورهای مختلف جهان دست یافته و به همراه کل اعضای خانواده دست به مهاجرت بزنند. مثلا از انواع ویزای اقامتی در اختیار متقاضیان تشکیل LLC در اروپا و آمریکا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روادید استارت آپ انگلستان: با مدت اقامت 2 ساله
  • ویزای استارت آپ کانادا: اقامت دائم کانادا
  • ویزای کارآفرین آمریکا: اقامت موقت و دائم (ویزای کارآفرین دسته اول شامل O-1 یا E-2 منجر به اخذ اقامت موقت و دسته دوم شاملEB-5 و EB-1 منجر به اخذ اقامت دائم آمریکا میگردد)
  • بیزینس ویزای آلمان: با مدت اقامت 6 ماه تا 5 سال
  • ویزای France tech visa در فرانسه: با مدت اقامت 4 ساله و قابل تمدید

تفاوت شرکت مسئولیت محدود با سایر شرکت ها

همان طوری که در مطالب فوق هم عنوان شد، شرکت از نوع مسئولیت محدود یا LLC به دلایل متعددی جزء محبوب ترین ساختارهای شرکتی است و متقاضیان زیادی هم در کشورهای مختلف جهان دارد. اما بایستی بدانید که شرکت مسئولیت محدود شرایط و الزاماتی دارد که ممکن است با شرایط ساختارهای شرکتی دیگر متفاوت باشد. جدول زیرگویای این تفاوت ها در بین LLC و سایر شرکت هاست:

نوع شرکتشرایطتعهد و مالیاتملاحظات کلیدی
LLCانعطاف پذیر، حمایت از تعهدات را پیشنهاد داده و برای بیزینس های جدید ایده ال استامکان افزایش تعداد اعضاء برای افزایش سرمایه شرکت وجود داردبین المللی بوده و مدیریت محدود بر آن محفوظ است
تعداد اعضاء نامحدود مجاز است
شرکت Cایده آل برای ورود به تجارت بین المللی و بزرگبرخورداری از حمایت تعهد و داشتن ساختار اولویت دار در صورت تامین فاند از سرمایه گذاران خارجی، امکان خرید سهام در شرکت، ملزم به پرداخت مالیات مضاعفغیرقابل منعطف
وجود چند مدیر
تعداد نامحدود سهامداران مجاز استنیاز مداوم جهت تهیه مدارک اضافی
شرکت Sگزینه شرکت های کوچکتر، مجاز تا 100 سهامدار و برخورداری از رویه حقوقیالزام وجود سهامدارن داخلی و داشتن تنها یک دسته سهامعدم تناسب با مقاصد تجاری بین المللی، ساختار چند مدیریتی، نیاز به مدارک اضافی
شرکت غیرانتفاعیآگاهی سازی و پشتیبانی از یک دلیل مهم در تشکیل شرکت، بدون مالکیت فردیاغلب بدون اخذ مالیاتهزینه های درخواست بالا
تک مالکیتیآسان ولی همراه با ریسک و فقط با داشتن یک مالکبدون حمایت تعهدی، ثبت آسان، عدم نیاز به هیچ مدرکی

تفاوت شرکت مسئولیت محدود با سایر شرکت ها

شرایط ثبت شرکتهای مسئولیت محدود

ممکن است قوانین و مقررات ثبت شرکت از کشوری به کشور دیگر متقاوت باشد و مدارک مختلفی از متقاضیان جهت ثبت بیزینسشان درخواست شود. ولی منتها برای راه اندازی یک بیزینس کارآمد و موفق داشتن بیزینس پلن (Business Plan) کامل از ضروریات محسوب می شود.

توجه کنید که فرآیند ثبت در هر جایی از دنیا از یک سری مراحل یا گامهای مشترکی تبعیت می کند که این مراحل از این قرار است:

  • اساسنامه شرکت: که همچنین گواهی فعالیت شرکت هم خوانده می شود برای ثبت شرکت جزء الزامات مهم محسوب می شود. اما اجزای اصلی هر اساسنامه یا گواهی شرکت شامل نام بیزینس، هدف از بیزینس، مکان اصلی بیزینس، وکیل ثبت شده، ساختار مدیریتی و مدت کار شرکت می باشد.
  • توافق نامه اجرایی: در حقیق ت این توافق نامه حقوق و وظایف اعضای شرکت با مسئولیت محدود را مشخص می کند. همچنین توافق نامه مذکو توزیع درآمدی LLC بین اعضاء را هم بیان می کند. با ایتکه قانون افراد را ملزم به تهیه این توافق نامه نکرده است ولی افراد جهت اثبات پیروی ازمقررات خود شرکت نیازمند داشتن این مدرک قانونی هستند. توافق نامه معمولا شامل تشریح روش تصمیم گیری، درصد مالکیت اعضاء، نحوه توزیع سود و زیان، حق رای و غیره می باشد.
  • شماره شناسائی کارفرما: داشتن EIN (شماره شناسائی کارفرما) برای هر شرکتی بدون توجه به نوع ساختار آن الزامی است.

بهترین کشورها جهت راه اندازی شرکت مسئولیت محدود

همواره یکی از سوالات پرشمار هموطنان عزیز دراینباره است که بهترین کشور برای شروع یک کسب و کار یا بیزینس جدید کجاست؟ یکی از مراجعی که می توان از آن طریق بهترین کشور را برای انجام بیزینس انتخاب کرد، مراجعه به رنکینگ انجام آسان بیزینس یا Ease of doing business می باشد که توسط بانک جهانی و در سال 2022 ارائه شده است. در این رنکینگ سه کشور برتر جهان برای انجام بیزینس به ترتیب نیوزلند، سنگاپور و هنگ کنگ معرفی شده است:

ده کشور برتر برای راه اندازی بیزینس در جهان

معمولا مبنای این دسته بندی کشورها نیز به خاطر توجه به معیارهای هزینه ثبت شرکت، مشوق های دولتی، سیاست دولتها، شفافیت مالی و غیره می باشد. ما در این مقاله تلاش کردیم تا با آخرین مطالب و آمار روز درباره شرایط تشکیل شرکت یا مسئولیت محدود همراهتان باشیم. امید است که راهنمائی ها و مشاوره های گروه مشاوران و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در راستای روش های ثبت تغییرات کشور در کانون توجه علاقه مندان و متقاضیان محترم قرار گرفته باشد.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *