مهاجرت

فرق اقامت و تابعیت

فرق اقامت و تابعیت

یکی از بزرگترین دغدغه های مهاجران، اخذ اقامت و تابعیت می باشد و فرق اقامت و تابعیت می تواند یکی از سوالات هر فردی متقاضی مهاجرت باشد. قطعا در زمینه اقامت و تابعیت سوالاتی هستند که می تواند ذهن هر فردی را به خود مشغول نماید. این سوالات عبارتند از:

  • اقامت و تابعیت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
  • اخذ اقامت یا تابعیت نیاز به چه مدارک و شرایطی دارد؟
  • اخذ تابعیت از طریق اصل خاک و خون به چه معنایی است؟
  • انواع روش های اخذ اقامت و تابعیت چیست؟
  • بهترین کشورها برای دریافت اقامت و تابعیت کدامند؟

و سوالاتی از این قبیل که ما در این مقاله کوشیده ایم به آنها پاسخ دهیم. لذا با مطالعه این مقاله که به کوشش موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به نگارش درآمده می توانید اطلاعات مفیدی در زمینه اقامت و تابعیت بدست آورید.

نگاهی اجمالی به فرق اقامت و تابعیت

بسیاری از افراد اطلاعی از فرق اقامت و تابعیت نداشته و از مزایای آن بی خبرند، اطلاع از شرایط برای فردی که تمایل به مهاجرت دارد امری ضروری محسوب می شود. تابعیت عبارت است از رابطه سیاسی و معنوی که یک شخص با دولتی معین دارد. منظور از دولت معین به زبان ساده تر همان خاک یک کشور می باشد. نکته بسیار مهم رابطه اقتصادی و سیاسی می باشد، چرا که ناشی از قدرت و حاکمیت دولتی است که فرد را از خودش می داند و رابطه معنوی است زیرا مربوط به مکانی که شخص در آنجا سکونت دارد نیست.

تبعه به شخصی می گویند که تابعیت دولت معینی را دارا می باشد، از همین رو چنانچه شخصی تابعیت دولتی نداشته باشد، آنرا (آپاترید) یا بی تابعیت apatried می نامند. پس شرط اول تابعیت وجود دولت و شرط دوم وجود تبعه می باشد. تابعیت برای اشخاص حقیقی تعریف شده، پس عملا در مورد اشخاص حقوقی بی معنا می باشد. در جامعه بین الملل هر فردی باید یک تابعیت داشته باشد و هیچ شخصی نمی تواند بیش از یک تابعیت را دارا باشد. همچنین تابعیت یک امر همیشگی و زوال ناپذیر است. تابعیت را می توان همان ملیت شخص نامید.

فلذا روش های مختلف اخذ اقامت و تابعیت در سطح جهانی از این قرار است:

روش های اخذ اقامت و تابعیت
روش های اخذ اقامت دائمیاز طریق کار
از طریق سرمایه گذاری در اشکال مختلف
از طریق ازدواج با تبعه کشور مقصد
روش های اخذ پاسپورتکار و زندگی  در طی سالیان مشخص
تولد فرزند
از طریق ارث (پدر و مادر)
از طریق سرمایه گذاری در اشکال مختلف
از طریق ازدواج با تبعه کشور مقصد

فرق سیستم اعطای اقامت و تابعیت در سطح بین المللی

سیستم اعطای تابعیت در کشورها از دو قانونی اصلی پیروی می کنند که می توان به سیستم خاک و خون اشاره کرد. اخذ تابعیت از طریق خاک در کشورهای توسعه یافته ای نظیر کانادا، استرالیا، آمریکا و … می باشد که توانسته ذهن والدین زیادی را در خصوص تولد فرزند در این کشورها به خود اختصاص دهد. سیستم خون نوعی دیگر از اعطای تابعیت می باشد که تابعیت پدر و مادر در این سیستم نقش به سزای دارد. سیستم اعطای تابعیت در ایران از طریق پدر می باشد. در نمودار زیر به راحتی می توان با دو سیستم اعطای تابعیت در کشورهای مختلف جهان آشنا شد:

انواع سیستم اخذ تابعیت در دنیا از طریق تولد

سیستم اعطای تابعیت از طریق اصل خاک

سیستم اعطای تابعیت از طریق خاک بیشتر در باب کشورهای مهاجرپذیر صدق می نماید. کشورهایی که به کنواسیون کاهش بی تابعیتی سال 1961 پیوسته اند، به فرزندانی که در هواپیما یا قلمرو آسمانی و یا در کشتی بدنیا می آیند، تابعیت و حق شهروندی را نیز اهدا می نماید. سیستم اعطای تابعیت از طریق خاک در مقابل سیستم خون نیز می باشد. از جمله کشورهایی که از سیستم خاک پیروی می کنند عبارتند از آنتیگوا و باربودا، بلیز، کامبوج، کاستاریکا، السالوادور، گواتمالا، جامائیکا، نیکاراگوئه، پاراگوئه، ترینیداد و توباگو، آرژانتین، بولیوی، شیلی، دومینیکا، فیجی، گویان، لسوتو، پاکستان، پرو، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، باربادوس، برزیل، کلمبیا، اکوادور، گرنادا، هندوراس، مکزیک، پاناما، سنت کیتس و نویس، تووالو، سنت لوسیا، ایالات متحده آمریکا، اروگوئه، ونزوئلا و کانادا.

سیستم اعطای تابعیت از طریق اصل خون

اصل خون نوعی، سیستم اعطای تابعیت نیز می باشد که طبق ملیت هر شخص بر اساس ملیت والدین فرزند نیز تعیین می گردد. سیستم اعطای تابعیت خون بیشتر در کشورهای اتحادیه اروپا و ایران برقرار می باشد. البته ناگفته نماند که این قوانین مطابق قوانین شهروندی ایران که در بند 976 قانون مدنی ایران ذکر شده است، به یکسری از اشخاص خاص نیز تعلق می گیرد. از جمله کشورهایی که از سیستم خون پیروی می کنند عبارتند از ارمنستان، استونی، یونان، جمهوری ایرلند، تونس، لیبریا، صربستان، ترکیه، بلغارستان، فنلاند، مجارستان، اسرائیل، ایران، لهستان، اسلواکی، اوکراین، کرواسی، آلمان، هند، ایتالیا، کیریباتی، رواندا و کره جنوبی.

اخذ اقامت دائم پس از مهاجرت

اخذ اقامت دائم پس از مهاجرت

اقامتگاه در نگاه اول شاید همان محلی باشد که شخص در آنجا زندگی می کند ولی در قانون مدنی ایران طبق ماده 1002 مرکز مهم امور شخص را ارجح تر میداند. به این سان و معنی که اگر محل‌ تمرکز شخصی غیر از مرکز مهم امور آن باشد، مرکز امور این شخص و اقامتگاه او محسوب می شود. در مورد بحث اقامت نیز به مانند تابعیت، هیچ کس نمیتواند بیش از یک اقامتگاه داشته باشد ولی اقامتگاه به اشخاص حقوقی نیز مرتبط می شود که همان مرکز عملیات آنها خواهد بود.

با در نظر داشتن این مقدمه امروزه چیزی که بسیار رایج می باشد بحث مهاجرت اتباع دولت های مختلف است و اینکه چه رابطه ایی بین مهاجرت، تابعیت و اقامت می باشد. به زبان بسیار ساده، ما ابتداء قصد مهاجرت میکنیم. با گذراندن مراحل مختلف قانونی اقامت میگیریم، سپس بعد از یکسری مراحل و گذراندن زمان به تابعیت می رسیم، البته این تابعیت مستقیم نمی باشد. اقامت نیز کوتاه مدت و بلند مدت است ولی کسی که اقامت یک کشور را دارد با کسی که تابعیت همان کشور را داراست، متفاوت می باشد.

بهترین کشورها برای اخذ اقامت و تابعیت

در سراسر دنیا مخصوصا در کشورهای اروپایی و آمریکایی برنامه های مختلفی در اختیار سرمایه گذاران و کارآفرینان برای کسب اقامت و تابعیت وجود دارد. در واقع روش سرمایه گذاری تنها روش سریع اما پرهزینه جهت دست یابی به اقامت و تابعیت هر کشوری محسوب می شود. در این مورد حتی برخی کشورهای اروپایی با ارائه ویزای طلایی GOLDEN VISA جذابیت این روش مهاجرتی را دو چندان می کنند. برای این امر نیز روش های مختلفی مثل خرید ملک، ثبت شرکت و سایر در اختیار سرمایه گذاران قرار دارد.

مثلا در نمودار زیر می توان با کشورهای مختلف اروپایی آشنا شد که از طریق خرید ملک برای افراد مجوز اقامتی صادر می کنند:

حداقل سرمایه لازم برای اقامت از طریق خرید ملک (یورو)

منتها اقامت دریافتی از این طریق معمولا اقامت 1 ساله ولی قابل تمدید بوده و در ضمن شرط حضور از شرایط اصلی آن می باشد. ولی سرمایه گذاری در 2 کشور ترکیه و مجارستان به ترتیب شما را به دریافت شهروندی و اقامت دائمی اروپا نائل می کند و شرایط آن از قرار زیر است:

شرایط سرمایه گذاری در 2 کشور ترکیه و مجارستان

کلیات فرق اقامت و تابعیت

در باب تفاوت اقامت و تابعیت باید قید شود که ابتدا ما اقدام به اخذ اقامت می کنیم سپس بعد از گذران مراحل و زمان خاص ممکن است بتوانیم به تابعیت آن کشور درآییم. از همین مطلب نتیجه می گیریم که داشتن اقامت امری موقتی است، بدین معنا که شخصی که اقامت دارد از نظر زمانی محدود می باشد. به طور مثال کسی که اقامت تحصیلی دارد تا اتمام روند تحصیلی می تواند در کشور مورد نظر اقامت داشته باشد، چه بسا کسانی که اقامت بلند مدت دارند، باید هر ساله آن را تمدید کنند و نمی توانند بیشتر از 6 ماه غایب باشند. اشخاصی که اقامت دارند از نظر حقوق شهروندی مانند سایر افراد آن جامعه نیستند و حقوق آن ها محدودتر می باشد. برای مثال آن ها‌ حق رای ندارند و نمی توانند سمت های مهم دولتی را انتخاب نمایند.

همه اینها در حالی است که شخصی که تابعیت می گیرد، دارای کلیه حقوق شهروندی از جمله حق رای می باشد از طرفی تبعه یک کشور برای ورود و خروج از آن کشور محدودیت زمانی ندارد همچنین برای شخص تابع، هیچگونه اجباری در بودن یا نبودن در آن کشور وجود ندارد. بدین معنا که شخص می تواند تا اخر عمرش در آن کشور به راحتی و بدون شرط زندگی کند. فرق اقامت و تابعیت در این مقاله برای شما بیان گشت. متقاضیان نیز می توانند در خصوص تکمیل آگاهی از بهترین پاسپورت دنیا و مهاجرت به اروپا به لینک های مربوطه در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز مراجعه نمایند.

سوالات درباب  فرق اقامت و تابعیت

حالا که با تفاوت اقامت و تابعیت آشنا شدیم بد نیست کمی هم با سوالات کلیدی و پاسخ آنها در همین باب نیز آشنا شویم:

  • تفاوت های اقامت با تابعیت در چیست؟ اخذ اقامت منجر به مقیم شدن افراد در کشور یا مقصد دلخواه می شود اما تابعیت علاوه بر مقیم شدن دائمی همچنین به کعنای برخورداری از حقوق اساسی مثل حق شهروندی نیز می باشد.
  • روش های اخذ اقامت دائم (PR) چیست؟ افراد از طرق مختلفی مثل کار، سرمایه گذاری و حتی ازدواج با تبعه کشور مقصد می توانند به اقامت دائمی آن کشور دست یابند.
  • روش های اخذ پاسپورت چیست؟ هدف غایی از یک مهاجرت همانا دست یابی به پاسپورت کشور مقصد و بهره مندی از حقوق و امتیازات شهروندی می باشد. و افراد برای اخذ پاسپورت کشور مقصد می توانند از روش های مختلفی مثل تولد فرزند، کار و زندگی، ازدواج و نیز سرمایه گذاری کلان در کشور مقصد به این مهم دست یابند.
  • در حال حاضر بهترین کشور برای اخذ تابعیت از طریق سرمایه گذاری چه کشوری است؟ ترکیه از بهترین کشورها برای این نوع سرمایه گذاری است چرا که فقط با خرید ملکی با حداقل ارزش EUR 400000 (یورو) می توان به پاسپورت ترکیه دست یافت.
  • و اما بهترین کشور برای اخذ اقامت اروپایی از طریق سرمایه گذاری چه کشوری است؟ در کشور مجارستان نیز فقط با سرمایه گذاری و خرید اوراق قرضه دولتی به مبلغ EUR 360000 (یورو) می توان مستقیما و بدون شرط حضور به اقامت دائمی (PR) اتحادیه اروپایی رسید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *