مهاجرت

کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگ

کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگ

در بین کشورهای آسیایی هنگ کنگ از پاسپورت قدرتمندی برخوردار است، بهمین دلیل تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگ به حدود 171 کشور میرسد. یکی از امتیازات بسیار مهم داشتن پاسپورت هنگ کنگی نیز امکان سفر آزادانه و معاف از روادید به تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU)+ فدراسیون روسیه می باشد. مضاف بر اینکه دارندگان پاسپورت هنگ کنگ از حقوق و امتیازات کامل مشابه دیگر شهروندان هنگ کنگی برخوردارند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین مقاله به تشریح این موضوعات پرداخته و شما را در جریان آخرین قوانین و مقررات مربوط به تابعیت هنگ کنگی در سال 2021 قرار می دهند.

مشخصات پاسپورت هنگ کنگ

پاسپورت منطقه ادارای ویژه هنگ کنگ یا Hong Kong Special Administrative Region Passport پاسپورتی صادره برای مقیم های دائمی هنگ کنگ می باشد که دارای حق شهروندی چین نیز هستند. مطابق قانون اساسی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ، پاسپورت هنگ کنگی فقط برای مقیم های دائمی این منطقه و توسط اداره مهاجرت دولت هنگ کنگ آنهم تحت نظارت دولت مرکزی جمهوری خلق چین صادر می شود. پاسپورت هنگ کنگی با جلد آبی تیره و به دو زبان انگلیسی و چینی منتشر می شود. در تصویر زیر می توان به مشخصات ظاهری، رتبه جهانی و نیز تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگ 2021 آشنا شد:

مشخصات پاسپورت هنگ کنگ

در مورد پاسپورت مذکور همچنین باید بدانید که اولین نسخه از پاسپورت بیومتریک هنگ کنگ در 5 فوریه سال 2007 منتشر شد و چاپ نسخه دوم از این پاسپورت در 14 می سال 2019 شروع شد. همان طوری که گفته شد، فقط مقیم های دائمی هنگ کنگ و نیز شهروندان چینی صلاحیت اخذ پاسپورت هنگ کنگی با اعتبار 10 ساله را دارند.

شرایط اخذ پاسپورت هنگ کنگ

طبق قوانین هنگ کنگ فقط افرادی که مقیم دائم هنگ کنگ هستند صلاحیت اخذ این پاسپورت را دارند. به همین دلیل در هنگ کنگ به افراد متقاضی پاسپورت هنگ کنگ حق اقامت یا Right of abode اعطاء می شود. در واقع حق اقامت همان حق شهروندی است و این حق به شخص اجازه کار و زندگی در هنگ کنگ بدون هیچ شرط و شروطی را می دهد. پس حق اقامت نیز کارکردی مثل شهروندی دارد. اما روش های اخذ حق اقامت هنگ کنگ به دو طریق کلی زیر میسر می شود:

روش های اخذ حق اقامت هنگ کنگ

در روش اول کودکان چینی متولد هنگ کنگ به طور اتوماتیکی به حق اقامت هنگ کنگی دست یافته اما کودکان اتباع خارجی در صورتی می توانند به این مجوز دست یابند که حداقل یکی از والدین آنها از شهروندان هنگ کنگی باشد. اما در روش دوم، اتباع خارجی برای دست یابی به حق اقامت دائم هنگ کنگ بایستی به مدت حداقل 7 سال را در این کشور زندگی بکنند. نکته مهم اینکه افراد مقیم دائمی نیز در صورت غیبت بیش از 3 سال از هنگ کنگ بطور اتوماتیکی حق اقامت خود را از دست می دهند.

دسته بندی کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگ

پاسپورت هنگ کنگ در سال 2021 در رتبه 17 دنیا قرار داشته و دارندگان این پاسپورت مجازند تا به طور آزادانه ای به 171 کشور جهان سفر کنند. این بدان معناست که تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگ در حدود 171 کشور جهان می باشد. از نکات مهم در اینباره نیز آن است که دارندگان پاسپورت هنگ کنگ معاف از ویزای سفر می توانند به کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) سفر کنند.

پس دسترسی آزاد اتباع هنگ کنگ به این تعداد از کشورها کاملا برقرار می باشد. اما خود این کشورها به 3 دسته کشورهای لغو روادید کامل با پاسپورت هنگ کنگی (حدود 135 کشور)، کشورهای صادرکننده ویزا هنگام ورود شهروندان هنگ کنگ (حدود 32 کشور) و کشورهای صادرکننده eTA برای شهروندان هنگ کنگ (حدود 4 کشور) دسته بندی می شوند. پس می توان چنین نتیجه گیری کرد که بیشترین درصد کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگ مربوط به کشورهای لغو روادید کامل با پاسپورت هنگ کنگ با حدود 79% می باشد:

نمودار کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگ

دسته اول کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگ

این دسته شامل کشورهای لغو روادید کامل با پاسپورت هنگ کنگ بوده و فهرست آنها از قرار ذیل می باشد:

دسته بندی کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگفهرست کشورها
کشورهای لغو ویزای کامل با پاسپورت هنگ کنگاقیانوسیه (گوام، نیئو، کیریباتی، میکرونزیا، جزایر کوک، جزایر سلیمان، فیجی، کالدونیای جدید، پلنزیا فرانسه، جزایر مارشال، جزایر ماریانا شمالی و وانوتو)
خاورمیانه (اسرائیل، جمهوری ترکیه، عمان، امارات متحده عربی، فلسطین، قطر و یمن)
اروپا (فدراسیون روسیه، مونته نگرو، اوکراین، کرواسی، انگلستان، اسلوونی، موناکو، فرانسه، هلند، ایرلند، لیختن اشتاین، سان مارینو، جمهوری چک، سوئد، بلژیک، اسپانیا، نروژ، مولداوی، اتریش، پرتغال، لتونی، مقدونیه شمالی، بلغارستان، مالتا، قبرس، سوئیس، کوزوو، گیبرالتار، صربستان، دانمارک، بلاروس، اسلواکی، واتیکان، آلبانی، جزیر فارو، بوسنی و هرزگوین، لهستان، گرینلند، استونی، ایسلند، لیتوانی، ایتالیا، یونان، فنلاند، آلمان، آندورا و رومانی)
کارائیب (سنت وینسنت، جزیره تورکز و کایکوس، مونتسرات، جامائیکا، جزیره سایمان، ترینیداد و توباکو، آروبا، بونیر، کراکو، سنت کیتس و نوویس، هائیتی، جمهوری دومینیکن، گرانادا، باهاماس، بریتیش ویرجین آیلند، دومینیکا، آنگیلا، سنت مارتن، هند غربی فرانسه، باربادوس، آنتیگوآ و باربودا و سنت لوسیا)
آسیا (برونئی، ژاپن، اندونزی، قزاقستان، ماکائو، مالزی، مغولستان، ازبکستان، تایلند، سنگاپور، کره جنوبی، فیلیپین و تایوان)
آمریکا (سورینام، گویان، برمودا، جزایر فالکلند، پرو، گویان فرانسه، نیکاراگوئه، شیلی، ونزوئلا، برزیل، اکوادور، مکزیک، آرژانتین، کلمبیا، اروگوئه، پاناما و بلیز)
آفریقا (بوتساوانا، جزایر کیپ ورده، بنین، مصر، لسوتو، مالاوی، موریتیوس، مایوت، آفریقای جنوبی، نیجر، تانزانیا، نامیبیا، اوگاندا، زیمباوه، مراکش، رینوین، تونس و زامبیا)

دسته اول کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگ

دسته دوم و سوم کشورهای لغو روادید با پاسپورت هنگ کنگ

گروه دوم شامل کشورهای صادرکننده ویزا هنگام ورود اتباع هنگ کنگ و گروه سوم شامل کشورهای صادرکننده eTA برای شهروندان هنگ کنگ می باشد:

دسته بندی کشورهای لغو ویزا با پاسپورت هنگ کنگفهرست کشورها
 کشورهای صادرکننده ویزا هنگام ورود اتباع هنگ کنگاقیانوسیه (تونگا، تووالو، ساموا، جزایر پالائو و گینه جدید پاپوآ)
خاورمیانه (ایران، بحرین، عربستان صعودی، اردن، کویت و لبنان)
آسیا (نپال، لائوس، تیمور، کامبوج، میانمار و مالدیو)
آمریکا (بولیوی)
آفریقا (توگو، سنت هلن، سومالی، سشیل، رواندا، موریتانی، موزامبیک، کنیا، اتیوپی، گینه بیسائو، جزایر کومور، بورکینو فاسو و ماداگاسکار)
کشورهای صادرکننده eTA برای شهروندان هنگ کنگنیوزلند، کانادا، استرالیا و سریلانکا

هنگ کنگ یکی از بهترین نقاط دنیا برای سرمایه گذاری و انجام بیزینس می باشد و بهترین شیوه سرمایه گذاری نیز سرمایه گذاری و ثبت شرکت در هنگ کنگ می باشد. از همین رو برای آشنایی با انواع شرکت ها، شرایط و ضوابط ثبتی و نیز مدارک و سرمایه لازم برای ثبت شرکت در هنگ کنگ می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *