ویزای تحصیلی

مدارس ایرانی رومانی

مدارس ایرانی رومانی

یکی از مهم ترین چالش هایی که ایرانیان خارج از کشور با آن روبرو هستند، تحصیل فرزندان است و مدارس ایرانی رومانی این دغده را کم می کنند. در حال حاضر ایرانیان زیادی در خارج از کشور سکونت دارند و برطرف کردن نیازهای خاص این اقلیت می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد. یکی از مهم ترین مسائلی که دانش آموزان ایرانی در خارج از کشور با آن روبرو هستند، انتخاب مدرسه ای است که مناسب دانش آموزان خارجی باشد. بسیاری از مدارس بین المللی در رومانی هزینه های هنگفتی را از دانش آموزان دریافت می کنند و شاید بسیاری از افراد توان مالی کافی برای تامین هزینه های فرزند خود در این کشور را نداشته باشند. در چنین شرایطی مدارس دولتی رومانی می تواند تنها گزینه باشد ولی در انتخاب این مدارس نیز اما و اگرهای زیادی وجود دارد.

مدارس ایرانی در خارج از کشور برای گروه بسیار زیادی از مهاجران ایرانی می توانند یک امکان بسیار مناسب ایجاد کنند و دانش آموزان می توانند با استفاده از توانمندی های خود، در این مدارس شرایطی را برای خود ایجاد کنند که سال های بعدی تحصیل را بتوانند به مدارس دولتی در رومانی مراجعه کنند. در چنین شرایطی است که مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ایرانی رومانی پرداخته و ابهاماتی که ممکن است زندگی بسیاری در این کشور تحت تاثیر خود قرار دهد را بررسی کرده اند.

  • شرایط انتخاب مدارس ایرانی در رومانی چیست؟
  • بهترین مدارس ایرانی رومانی برای تحصیل ایرانیان کدامند؟
  • هزینه تحصیل در مدارس ایرانی رومانی چقدر است؟
  • آیا ایرانیان باید تنها در مدارس ایرانی این کشور تحصیل کنند؟
  • بهترین گزینه تحصیل فرزندان در رومانی چیست؟

مدارس دولتی رومانی و نظام آموزشی این کشور

با توجه به عدم وجود کمبودهای گوناگون در مدارس دولتی رومانی و محسوس نبودن برتری مراکز خصوصی این کشور، مدارس دولتی رومانی با بهره گیری از انواع امکانات روز دنیا و ارائه آموزش های با کیفیت به دانش آموزان، بخش قابل توجهی از محصلین را در خود جای داده اند. به گونه ای که پس از فروپاشی کمونیسم در رومانی، سیستم آموزشی با تبعیت از نظام موجود در کشورهایی چون انگلستان اقدام به تعیین اولویت های آموزشی مختلف کرده و در این مسیر به بهترین نحو ممکن گام برداشته است. طبق ماده 32 قانون اساسی کشور رومانی، ارائه آموزش در مدارس دولتی این کشور در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان اجباری و رایگان اعلام شده است. دانش آموزان از 6 سالگی وارد مدارس رومانی شده و تا 17 سالگی به تحصیل می پردازند.

مقطع آموزشیسن دانش آموزان
مهدکودککمتر از 6 سال
دبستان6 الی 9 سال
راهنمایی10 الی 13 سال
دبیرستان14 الی 17 سال

همانگونه که مشاهده کردید هر یک از دوره های دبستان، راهنمایی و دبیرستان 4 سال به طول انجامیده و نوجوانان قادر خوهند بود به فراخور علاقه و استعداد خود با شروع مقطع دبیرستان در یکی از 4 شاخه علوم انسانی، رشته های ورزشی، ریاضی و فیزیک و شاخه های هنری به فعالیت بپردازند. شایان ذکر است که علاوه بر رومانیایی، افراد قادر خواهند بود تحصیلات خود را به زبان های مجاری، آلمانی و ترکی نیز پیش بگیرند.

مدارس دولتی رومانی و مزایای تحصیل در آن ها

با توجه به اهمیتی که نظام آموزشی رومانی برای مهاجرین حاضر در این کشور قائل است، کشورهای آمریکا و انگلستان نیز اقدام به گشایش مدارس بین المللی در شهرهای مختلف رومانی کرده اند؛ اولویت های آموزشی در این مدارس از قبیل رشد ارزش های ارتباطی میان کودکان، کسب مهارت های زندگی در اجتماع، پرورش ذهنی و جسمی، افزایش آگاهی نسبت به شرایط کنونی و تفکر نقادانه به نحو احسن اجرا شده و در پایان سال دانش آموزان با الگوهای ارزیابی معین، مورد سنجش قرار می گیرند. از مزایای اصلی تحصیل در مدارس دولتی رومانی می توان به مقرون به صرفه بودن آن و همچنین برخورداری از امکان راهیابی مستقیم به دانشگاه های معتبر این کشور اشاره کرد.

اگرچه مدارس رومانی حتی در مقطع دبیرستان نیز آزمونی از افراد در مرحله ثبت نام به عمل نمی آورند، سابقه تحصیلی درخشان و تسلط بر زبان رسمی این کشور کمک شایانی به متقاضی تحصیل در رومانی در مدارس برتر شهرهایی چون بخارست خواهند نمود. تنوع بسیار زیاد دروس ارائه شده و رشته های قابل دسترسی در عین حفظ کیفیت مطلوب تدریس از دیگر نقاط مثبت مدارس دولتی رومانی می باشند. از برترین مدارس دولتی رومانی می توان به ROLANG School، AISB SCHOOL، Forest School و Green School Romania اشاره کرد.

انتخاب بهترین گزینه از میان مدارس دولتی و ایرانی رومانی

در صورتی که فردی به همراه خانواده خود به کشور رومانی مهاجرت کند، نیاز خواهد داشت که شرایط لازم برای تحصیل فرزند خود در این کشور را نیز فراهم کند. دانش آموزان ایرانی در رومانی این امکان را خواهند داشت که در مدارس دولتی این کشور نیز به ادامه تحصیل بپردازند و به عنوان شهروندی خارجی باید هزینه کمی را به عنوان شهریه پرداخت کنند که شاید بتوان آن را بسیار ناچیز دانست. با این حال محدودیت هایی برای برخی از دانش آموزان در این راستا وجود خواهد داشت.

گزینه دیگر دانش آموزان ایرانی در این کشور، انتخاب مدارس خصوصی در رومانی است که هزینه های نسبتا بالایی را به همراه دارد و گزینه سوم دانش آموزان، انتخاب مدارس ایرانی یا سایر مدارس بین المللی است که می تواند برای گروه بزرگ تری از دانش آموزان خارجی در این کشور حائز اهمیت و مورد توجه باشد. در حال حاضر باید به این نکته اشاره کرد که هر یک از این مدارس برای گروه خاصی از دانش آموزان مناسب است که آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اهمیت مدارس مختلف رومانی برای مهاجران

با توجه به افزایش حجم مهاجرت به رومانی در سال های اخیر، می توان انتظار داشت که دانش آموزان ایرانی بیشتری تمایل به تحصیل در این مدارس پیدا کنند.

دبستان توحید بخارست در کشور رومانی

در حال حاضر مدرسه توحید در بخارست رومانی تنها دبستان ایرانی در این کشور است که فعالیت خود را از سال 1365 آغاز کرده است و تا به امروز در این کشور فعال است. در حدود 150 دانش آموز سال گذشته را در این مدرسه به پایان برده اند و با توجه به این که تعداد کلاس های درس در این دبستان 15 است، می توان تخمین زد که حدود 10 تا 12 نفر در هر کلاس درس مشغول به تحصیل هستند که در این شرایط استانداردهای بسیار مناسبی وجود دارد.

از نظر امکانات آموزشی، تمام نیازهای اولیه دانش آموزان نظیر زمین ورزش، زمین بازی، آزمایشگاه علوم و کتابخانه در مدرسه وجود دارد و خانواده های ایرانی با آسودگی خاطر از کیفیت آموزش، می توانند این مدرسه را برای تحصیل فرزند خود انتخاب کنند.

دبیرستان دولتی توحید بخارست از مدارس ایرانی رومانی

دبیرستان دولتی توحید بخارست از مدارس ایرانی رومانی

دانش آموزان ایرانی در بخارست که قصد ادامه تحصیل در دبیرستان های این کشور را دارند، باید در نظر داشته باشند که در حال حاضر تنها امکان ادامه تحصیل در دبیرستان توحید را خواهند داشت. در سال گذشته تحصیلی در حدود 250 دانش آموز دوره تحصیل خود در این مدرسه را به پایان رسانده اند که نشان از توجه ایرانیان به این مدرسه دارد. کلاس های درس در این مدرسه به صورت مختلط اداره می شود. تعداد دانش آموزان هر کلاس درس این دبیرستان کمتر از 15 نفر است و به همین دلیل دانش آموزان می توانند مطابق با استاندارد های تحصیل در این مدرسه مشغول به تحصیل باشند.

رومانی یکی از کشورهایی است که در سال های اخیر مورد توجه ایرانیان زیادی قرار گرفته است چراکه امکان دریافت پذیرش تحصیلی از مدارس و دانشگاه های آن ساده تر از کشورهای حوزه شنگن است و راه های دیگر مهاجرت به این کشور نیز هموار است. شما نیز در صورتی که تمایل به یک برنامه ریزی دقیق برای مهاجرت خود دارید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *