ویزای کاری

ویزای کاری ترکیه

ویزای کاری ترکیه

نتیجه اخذ ویزای کاری ترکیه معادل اخذ اقامت سرمایه گذاری است و فرد از امتیازاتی چون حقوق بازنشستگی، تابعیت پس از 5 سال و غیره برخوردار میشود. مطابق قوانین ترکیه، برای اخذ ویزای کار این کشور دو راه پیش روی افراد است. این دو راه یا از طریق دریافت پیشنهاد کار از سوی کارفرمای ترک و یا تاسیس شرکت در ترکیه می باشد. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، به بررسی جامعی در خصوص شرایط کلی درخواست و صدور ویزای کار ترکیه پرداخته است.

کار در ترکیه برای شهروندان خارجی مستلزم اخذ ویزا است و متولی صدور این نوع ویزاها نیز وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه می باشد. از آنجایی که شرط صدور ویزای کار ترکیه نیز برخورداری از پیشنهاد کاری است، فرمول اخذ این ویزا بدین گونه است که فرد درخواست خود را به سفارت ترکیه تحویل می دهد در حالیکه کارفرما مدارک لازم را به وزارت کار ترکیه تحویل می دهد. لازم به ذکر است که بنا به قوانین ترکیه، شهروندان خارجی که به عنوان توریست وارد کشور ترکیه شده اند صلاحیت اخذ ویزای کار را ندارند.

اینفوگرافیک ویزای کاری ترکیه

بررسی سریع ترین روش های مهاجرت به ترکیه

عوامل تاثیر گذار بر استخدام و سطح درآمدی کارگران در ترکیه

در ابتداء بایستی بدانید که عوامل مختلفی هم در بالا بردن شانس استخدام و هم در افزایش سطح درآمدی در ترکیه نقش دارند. این عوامل مخصوصا بر روی درآمد دریافتی افراد نقش دارند. از آن جمله می توان به سطح تحصیلات، نوع کار و سوابق کاری اشاره نمود. مثلا در نمودار زیر می توان با تاثیر تحصیلات بر روی سطوح درآمدی کارگران در ترکیه آشنا شد.

همان طوری که در این نمودار هم مشاهده می شود بیشترین درآمد سالانه ترکیه از آن دارندگان مدرک دکتراست:

میزان درآمد سالانه ترکیه بر حسب مدرک تحصیلی

عامل مهم دیگر در اینباره نوع کاری است که کارگران در ترکیه انجام می دهند. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود کارگران دارای کار دائمی بالاترین سطح درآمدی در ترکیه را نصیب خود می کنند:

میزان درآمد سالانه ترکیه بر حسب نوع قرارداد

فرآیند درخواست ویزای کاری ترکیه

بدون توجه به درخواست از داخل یا خارج ترکیه، شرط اساسی اخذ ویزای کاری داشتن پیشنهاد شغلی (Job Offer) می باشد و فرد باید پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ترک داشته باشد. زمانی که فرد و کارفرما درخواست ویزای خود را تحویل دادند، وزارت کار ترکیه در عرض 90 روز به درخواست رسیدگی و در صورت احراز صلاحیت، ویزا را برای فرد صادر می کند. در صورت تایید نهایی درخواست، وی برای اخذ ویزای کار مهر شده بر روی پاسپورت باید شخصا به سفارت ترکیه در تهران برود. اما اگر درخواست از داخل ترکیه باشد، متقاضی می تواند ویزا را در ادارات مربوط به وزارت کار در آنکارا پیکاپ کند.

در یک جمع بندی کلی می توان مشخصات ویزای کار این کشور را بدین صورت لیست کرد:

  • عنوان ترکی: Çalışma Izini
  • مرجع رسیدگی و صدور: وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه (MLSS)
  • مرجع درخواست ویزا از خارج و داخل ترکیه: سفارت ترکیه و اداره پلیس محلی
  • مدت اعتیار: یکساله
  • هزینه درخواست: 1000$ (دلار آمریکا)
  • امکان تمدید ویزا: وجود دارد

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری ترکیه

همان طور که در مطالب فوق نیز بیان گردید، ترکیه از دیرباز یکی از مقاصد اصلی ایرانیان برای کار بوده است و قوانین مهاجرتی و کاری کشور ترکیه ایجاب می کند که فرد قبل از ورود به این کشور نسبت به تعیین وضعیت ویزای کاری خود اقدام کند. مقدمه و شرط اصلی اخذ ویزا نیز داشتن پیشنهاد کاری از داخل ترکیه است. پس از یافتن پیشنهاد کاری، فرد باید به سراغ تهیه مدارک لازم برای صدور ویزا برود. اما قبل از پرداختن به مدارک مورد نیاز جهت صدور ویزای کار، اطلاع از انواع ویزا برای متقاضیان و علاقه مندان الزامی است.

انواع ویزای کار ترکیه شامل ویزای کار معمولی (اعتبار یکساله)، ویزای کار مستقل (پس از زندگی و کار پیوسته 5 ساله)، ویزای کار نامحدود (پس از زندگی و کار پیوسته 8 ساله) می باشد. نکته مهم در این خصوص آن است که پایه هر 3 نوع ویزای کاری، اخذ ویزای معمولی یک ساله می باشد.

بر این اساس، مدارک لازم جهت اخذ این ویزا به شرح ذیل است:

مدارک مورد نیاز برای متقاضیمدارک مورد نیاز برای کارفرمای ترک
پاسپورت معتبرفرم درخواست مجوز کار
فرم درخواست ویرای کار تکمیل شدهتوصیه نامه از کارفرما یا شرکت قبلی
قرارداد کار یا پیشنهاد شغلی رسمیقرارداد کاری
1 قطعه عکس پاسپورتیترازنامه و صورت حساب سود و زیان مربوط به سال آخر موسسه
کپی پاسپورت متقاضی
گواهی فعالیت تجاری
مدارک تحصیلی متقاضی
وکیل محضری جهت استفاده از سیستم درخواست آنلاین

وبینار تخصصی مهاجرت کاری به آلمان

تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای کار ترکیه

یکی از شرایط ضروری و از مدارک مهم برای درخواست ویزای کار ترکیه ارائه گواهی تمکن مالی است. تا بدین وسیله ثابت شود که فرد تا دست یابی به اولین حقوق خود قادر به تامین هزینه های زندگی خود در این کشور می باشد. از همین رو نیز مقامات مسئول ترکیه از متقاضیان ویزای کاری ترکیه درخواست می کنند تا صورت حساب بانکی خودشان را ارائه دهند که در آن حداقل €50 (یورو) برای هر روز اقامت در ترکیه موجود باشد.

نکات ضروری در خصوص مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار ترکیه

آن دسته از اتباع کشورهای خارجی که به دنبال کار در ترکیه هستند، باید در قدم اول با نکات ضروری در خصوص مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در ترکیه آشنا شوند. در غیر این صورت با چالش های گسترده ای در طول فرآیند درخواست ویزای کاری این کشور مواجه خواهند شد. به طور کلی، روند جمع آوری و ارائه مدارک مورد نیاز اصلی ترین مرحله در فرآیند درخواست ویزای کاری ترکیه می باشد. زیرا در صورت ناقص بودن مدارک، تمامی مراحل درخواست ویزای کاری متقاضیان به طور کامل متوقف خواهد شد.

برخی از نکات ضروری در خصوص مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در ترکیه در این بخش از مقاله به طور مفصل توصیح داده شده است:

  • اتباع کشورهای ثالث یا غیر اروپایی برای اخذ ویزای کار در ترکیه باید برخی از مدارک اضافی را نیز علاوه بر مدارک ضروری به کنسولگری ترکیه ارائه دهند.
  • اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و انجمن تجارت آزاد اروپا نیازی به ارائه مدارک اضافی برای اخذ ویزای کار ترکیه را ندارند.

به طور کلی کنسولگری ترکیه الزامات سختگیرانه ای را برای ارائه ویزا به اتباع کشورهای ثالث ارائه می دهد، که این امر باعث بروز چالش های اساسی در روند درخواست ویزای کاری ترکیه شده است.

بهترین زمان و مکان برای درخواست ویزای کاری ترکیه

برخی از موارد کلیدی در خصوص ویزای کاری ترکیه که همواره مورد بی توجهی متقاضیان قرار می گیرد، بهترین زمان و مکان برای درخواست ویزای کاری این کشور می باشد. به عبارت دیگر، اغلب اتباع کشورهای خارجی بهترین زمان و مکان جهت درخواست ویزای کار ترکیه را به خوبی نمی دانند. به همین جهت با مشکلات گسترده ای در طول فرآیند درخواست خود مواجه می شوند. به طور کلی، درخواست ویزای کاری ترکیه به همراه مدارک لازم باید حداقل 5 هفته قبل از تاریخ سفر اتباع خارجی به این کشور ارائه شود. تا از این طریق بتوانند از تاخیر احتمالی در پردازش ویزای کاری ترکیه جلوگیری کنند. از سوی دیگر بهترین مکان برای درخواست ویزای کاری ترکیه، سفارت یا کنسولگری این کشور در محل اقامت شما می باشد.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست ویزای کاری ترکیه را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست ویزای کاری ترکیه

شرایط تمدید ویزای کار ترکیه

ویزاهای کار ترکیه معمولا برای یک دوره زمانی یکساله صادر می شود و امکان تمدید مجدد آن با احراز شرایط اولیه امکانپذیر است. نکته جالب توجه در این مورد این است که فرآیند تمدید ویزا به صورت پلکانی است. اگر بعد از اتمام اعتبار یکساله ویزا فرد مایل به تمدید ویزای کار خود باشد، شما باید 2 ماه قبل از اتمام اعتبار ویزای خود درخواست تمدید ویزا را ارائه دهد. در این صورت، ویزای کاری فرد برای مدت 2 سال دیگر تمدید خواهد شد. در صورت درخواست تمدید برای بار دوم، ویزای کار تا 3 سال تمدید خواهد شد.

یکی از امتیازات ویزای کار ترکیه، امکان اخذ ویزای کار نامحدود پس از گذشت 8 سال زندگی و کار قانونی در این کشور می باشد و همانطور که از نام ویزا نیز برمی آید، این نوع ویزا دیگر نیازی به تمدید هم ندارد، یعنی دقیقا سیستمی مشابه سیستم ویزای اقامت دائمی (PR) دارد. همانند فرآیند درخواست ویزای کار، مرجع رسیدگی به درخواست های تمدید ویزا نیز وزارت کار کشور ترکیه می باشد اما اگر کسی برای مدت 5 سال متوالی در ترکیه کار و زندگی کرده باشد، وی صلاحیت درخواست ویزای کار مستقل را برای کار به عنوان یک کارآفرین خواهد داشت. این نقطه عطف مهمی برای شروع بیزینس شخصی محسوب می شود. در اینجا نیز، مرجع رسیدگی و صدور ویزا برای متقاضیان وزارت کار ترکیه است.

شرایط تمدید ویزای کاری ترکیه

شرایط فرد پس از اخذ ویزای کاری ترکیه

سطح درآمد در ترکیه در مقایسه با اغلب کشورهای در حال توسعه خوب است و مردم این کشور، علی الخصوص قشر تحصیل کرده و دانشگاه رفته، قدرت خرید بالایی دارند. در نتیجه با اخذ ویزای کار سطح زندگی فرد ارتقا پیدا خواهد کرد.

جدول ذیل در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه نموده است:

سطح درآمد ماهیانه در ترکیه به لیرتوضیحات
TRY1980کم ترین میزان درآمد دریافتی در ترکیه
TRY7830متوسط درآمد دریافتی در ترکیه
TRY35000بیشترین میزان درآمد دریافتی در ترکیه

اقامت دائمی ترکیه از طریق ویزای کاری

همان طوری که به اطلاع رسانده شد، ویزای کاری ترکیه از نوع مجوز اقامت کوتاه مدت است و حالا برای خیلی ها این سوال پیش می آید که چگونه می توان این مجوز اقامتی را به اقامت بلند مدت یا همان اقامت دائمی (PR) ترکیه تبدیل کرد. طبق قوانین مهاجرتی کشور ترکیه مجوز اقامت بلند مدت برای کسانی صادر می شود که حداقل 8 سال در ترکیه زندگی کرده باشند و نکته جالب اینکه نیمی از دوره اقامت دانشجویی دانشجویان در این طرح به حسای می آید.

اما از دیگر شرایط دریافت اقامت بلند مدت ترکیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در طی 3 سال گذشته هیچ کمک یا امداد اجتماعی دریافت نکرده باشید.
  • درآمد ثابت و کافی داشته باشید.
  • بیمه درمانی معتبری داشته باشید.
  • به عنوان یک عامل تهدید امنیت عمومی قلمداد نشوید.

دلایل ریجکتی ویزای کار ترکیه

یکی از موضوعات مهم در خصوص ویزای کاری ترکیه ریجکتی درخواست متقاضیان می باشد. ریجکتی به معنای رد درخواست آنهاست و این موجب وقفه در فرآیند مهاجرت کاری متقاضیان به ترکیه می شود. منتها به محض اطلاع از ریجکتی ویزا متقاضیان در عرض 24 ساعت پس از آن می توانند مجددا درخواست خود را ارائه دهند.

از مهمترین دلایل ریجکتی ویزای کار ترکیه نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مهمترین دلایل ریجکتی ویزای کار ترکیه

امکان کار در ترکیه از بدو ورود وجود داره؟

 

 

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری ترکیه

در حال حاضر تعداد دانشجویان بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی در کشور ترکیه خیلی بالاست و برخی از این دانشجویان نیز پس از پایان تحصیلات طالب کار و زندگی در این کشور هستند. این دسته از دانشجویان خارجی برای رسیدن به هدف حین فارغ التحصیلی می توانند برای اخذ مجوز اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام کنند. اقامتی که مدت اعتبار آن مینیمم تا 6 ماه و ماکسیمم تا 1 سال است و دانشجویان از این طریق می توانند نسبت به کاریابی در کشور ترکیه اقدام کرده و اقامت تحصیلی را به اقامت کاری ترکیه تبدیل کنند:

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری ترکیه

روش های اخذ ویزای کاری ترکیه

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان گردید، برای اخذ ویزای کار کشور ترکیه 2 روش کلی وجود دارد که شامل استخدام توسط کارفرمای ترک و ثبت شرکت در این کشور می باشد. قوانین ترکیه در مورد روش اول چنین می گوید که کارفرما مسئول اخذ مجوز کار برای کارگر خارجی است. بنابراین، مالک یا مدیر شرکت مسئول درخواست ویزای کار برای اتباع خارجی است و کارفرما یا شرکت ترک برای انجام این کار باید اولا سرمایه اولیه در حدود TL100000 (لیر) داشته باشد و حداقل 5 کارگر ترک را به ازای هر کارگر خارجی در شرکت استخدام کرده باشد.

روش دوم برای اخذ ویزای کار کشور ترکیه از طریق ثبت شرکت در ترکیه می باشد که آسان ترین راه ممکن برای دریافت ویزای کار و اقامت ترکیه محسوب می شود. اما چرا آسانترین راه؟ چون که در این روش فرد به عنوان مالک یا مدیر شرکت معاف از شرایط خاص برای اخذ ویزای کار می باشد و نیازی به استخدام 5 کارگر ترک به ازای یک کارگر خارجی نیست و همچنین دیگر فعالیت فرد محدود به یک سقف سرمایه گذاری خاص نیست. متقاضیان تحصیل و کار در ترکیه می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرند.

سوالات متداول در خصوص ویزای کار ترکیه

از سوالات متقاضیان در خصوص ویزای کاری این کشور میتوان موارد زیر را نام برد:

  • مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار ترکیه چیست؟ شرط اصلی اخذ ویزای کاری، داشتن پیشنهاد کاری است.
  • انواع ویزای کار ترکیه چیست؟ ویزای کار ترکیه شامل ویزای کار معمولی (اعتبار یکساله)، ویزای کار مستقل (پس از زندگی و کار پیوسته 5 ساله)، ویزای کار نامحدود (پس از زندگی و کار پیوسته 8 ساله) می باشد.
4.5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *