ویزای تحصیلی

هزینه تحصیل در دبی

هزینه تحصیل در دبی

هزینه تحصیل در دبی از جمله مباحثی می باشد که توجه دانشجویان خارجی مشتاق به ادامه تحصیل در موسسات آموزش عالی این شهر را به خود جلب می کند. اعتبار دانشگاه های دبی در چندین سال اخیر به طور مداوم در حال افزایش بوده است همچنین با توجه به کیفیت آموزش بالا، امکان کار حین تحصیل، شهریه نسبتا مناسب و غیره برای ادامه تحصیل مورد توجه متقاضیان است. هزینه تحصیل در دبی می تواند به طور گسترده در سراسر کشور متغیر باشد و هر دانشگاه می تواند شهریه دانشگاه را به صورت جداگانه تعیین کند. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نوشتار تصمیم دارند به بررسی شرایط تحصیل و هزینه تحصیل در دبی بپردازند و اطلاعات مختصری در این خصوص در اختیار هموطنان عزیز قرار دهند.

  • شرایط تحصیل در دبی چیست؟
  • هزینه های تحصیل در دبی چقدر است؟
  • آیا دانشگاه های دبی امکان استفاده از بورسیه تحصیلی را به دانشجویان می دهند؟
  • بهترین رشته های تحصیلی در کشور دبی کدامند؟
  • شرایط کار ضمن تحصیل در کشور امارات و شهر دبی چیست؟

شرایط تحصیل در دانشگاه های دبی

پیش از بررسی هزینه های تحصیل در دبی به بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این شهر می پردازیم. در دانشگاه های این شهر امکان تحصیل در 3 مقطع کارشناسی (3 الی 4 سال)، کارشناسی ارشد (2 سال) و دکتری (3 الی 5 سال) وجود دارد. در دانشگاه های دبی دروس تحصیلی به زبان انگلیسی تدریس می شود، در حقیقت دبی یکی از شهرهای غیر انگلیسی زبانی است که دوره های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می کند. یکی از دلایل اینکه دانشگاه های دبی انتخاب مناسبی برای ادامه تحصیل می باشد این است که، با توجه به موقعیت استراتژی دبی دانشجویان می توانند برای ادامه تحصیل دانشگاه های آمریکا، کانادا و یا انگلیس را انتخاب کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دبی

دانشگاه‌ های دبی به دلیل ارائه برنامه‌های تحصیلی متنوع و با کیفیت، جذابیت بسیاری برای دانشجویان جهانی دارند. هزینه تحصیل در دانشگاه های دبی بستگی به نوع برنامه تحصیلی، سطح تحصیلات و دوره مورد نظر دارد. برای مثال، هزینه تحصیل در دوره لیسانس در دانشگاه‌ های دبی معمولاً در حدود 10000$ تا 20000$ (دلار) است. در حالی که هزینه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد و دکترا بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر دارد. همچنین، هزینه زندگی و معیشت در دبی بسیار بالاست و باید در نظر گرفته شود. با این حال، بسیاری از دانشگاه‌ های دبی ارائه بورسیه‌ های تحصیلی به دانشجویان برتر و با استعداد دارند که می ‌تواند به کاهش هزینه‌ های تحصیلی کمک کند.

معرفی دانشگاه و هزینه تحصیل در دبی

افراد خارجی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های دبی را دارند باید در اولین قدم موفق شوند از دانشگاه مورد نظر در این شهر گواهی پذیرش تحصیلی دریافت کنند. پس لازم است دانشجو پیش از انجام اقدامات لازم به بررسی دقیق دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور امارات بپردازد و از شرایط و هزینه های تحصیل دانشگاه ها مطلع شود. دانشگاه های معتبر در دبی عبارتند از:

  • دانشگاه امارات متحده عربی
  • دانشگاه آمریکایی شارجه
  • دانشگاه شارجه
  • دانشگاه آمریکایی در دبی AUD
  • دانشگاه خلیفا
  • دانشگاه عجمان
  • دانشگاه ابوظبی
  • کالج عالی اطلاعات فناوری
  • دانشگاه جمیرا
  • مدرسه خلبانی امارات
  • دانشگاه علوم هوانوردی امارات
  • دانشگاه سیتی دبی
  • دانشگاه گلف مدیکال دبی
  • دانشگاه علوم پزشکی دبی
  • دانشگاه کانادایی دبی (یکی از دانشگاه های بین المللی امارات دانشگاه کانادایی است که در واقع یکی از دانشگاه های معتبر این شهر محسوب می شود، برای اطلاع از شرایط تحصیل در این دانشگاه به مقاله دانشگاه کانادایی دبی رجوع کنید)

پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر لازم است مدارک مورد نیاز را جهت اخذ پذیرش تحصیلی به دانشگاه ارسال کنید، که این مدارک عبارتند از: مدارک تحصیلی پیشین و ریز نمرات، مدرک معتبر زبان انگلیسی IELTS/ TOEFL، اخذ حداقل نمره تعیین شده در آزمون ورودی دانشگاه، ارائه فتوکپی از پاسپورت مدت دار و مدارک شناسایی، انگیزه نامه، شش قطعه عکس 6*4، پرداخت هزینه های مربوطه و تاریخچه مختصری از زندگی. به خاطر داشته باشید که ممکن است دانشگاه مدارک بیشتری از شما درخواست کند.

معرفی دانشگاه و هزینه تحصیل در دبی

کیفیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دبی

دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در موسسات آموزش عالی دبی را دارند باید اطلاعات خود را در زمینه دانشگاه های این شهر تکمیل کنند. در این بخش سعی داریم به معرفی تعدادی از دانشگاه های معتبر شهر دبی بپردازیم، پیشنهاد می شود برای بررسی دقیق شرایط و امکانات تحصیل به وب سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید. افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته های پزشکی را دارند باید مطلع باشند که هیچ یک از دانشگاه های این شهر مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیست، دانشگاه های معتبر پزشکی ان عبارتند از دانشگاه علوم پزشکی و سلامت راس الخیمه، دانشگاه علوم پزشکی خلیج، دانشگاه گلف مدیکال، کالج سلطنتی جراحان ایرلند، دانشگاه پزشکی سلامت عمومی هاروارد، کالج پزشکی دبی، کالج داروسازی دبی و دانشگاه دندانپزشکی دبی.

اما برخی از دانشگاه های امارات مورد تایید وزارت علوم ایران می باشند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، دقت داشته باشید که این دانشگاه ها مورد تایید در سال 2024  میلادی می باشند.

گروه الف یا ممتاز
دانشگاه های ب یا خوب
گروه ج یا متوسط
دانشگاه آمریکایی شارجهابو دبیدانشگاه علوم و تکنولوژی العین
دانشگاه خلیفهعجماندانشگاه آمریکایی راس الخیمه
دانشگاه امارات متحده عربیآمریکایی دبیدانشگاه انگلیسی دبی
دانشگاه شارجهزایددانشگاه کانادایی دبی

به دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته های پزشکی را دارند پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط تحصیل در یکی از دانشگاه های پزشکی معتبر دبی به مقاله دانشگاه علوم پزشکی دبی رجوع کنند.

شرایط تحصیل در دبی به زبان انگلیسی

متقاضیان باید به این نکته توجه کنند که هر دانشگاهی در دبی معیارهای پذیرشی خاص خود را دارد. اگر چه در دبی روش های مختلفی برای اخذ پذیرش از دانشگاه ها وجود دارد اما باز هم معیارهای پذیرشی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از هم متفاوت است. اما به هر حال پس از تعیین برنامه تحصیلی، متقاضیان بایستی به صورت آنلاین و از طریق وب سایت خود دانشگاه دبی ثبت نام کنند. معمولا دانشگاه های دبی یک کمیته ارزیابی دارند که دانشجویان متقاضی را با استفاده از پس زمینه تحصیلاتی آنها مورد ارزیابی قرار می دهند.

پس از انجام ارزیابی های لازم نتایج پذیرش نهایی به متقاضیان ارسال می شود. بنابرین دانشجویان جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های دبی نیازمند ارائه اسناد و مدارک تحصیلی خود هستند تا دانشگاه مربوطه بتواند ارزیابی های لازم را در اینباره انجام دهد. مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دبی 2024 عبارتند از:

  • فرم درخواست پذیرش تکمیل شده
  • کپی برابر اصل مدرک دیپلم متوسطه (مورد تایید وزارت آموزش و پرورش ایران)
  • کپی برابر اصل کارنامه دوره متوسطه (مورد تایید وزارت آموزش و پرورش ایران)
  • نمره مدرک زبان IELTS معمولا بالای 5.5 و TOEFL بالای 60
  • CV یا همان سوابق تحصیلی
  • 2 تا 3 توصیه نامه
  • نمونه نوشته ها یا مجموعه آثار

بررسی هزینه تحصیل در دبی

یکی از نکات مهمی که دانشجویان باید برای ادامه تحصیل به آن توجه داشته باشند شهریه دانشگاه ها در کشور مورد نظر است. هزینه های تحصیل در کشور امارات به مکانی که در آنجا تحصیل می کنید بستگی دارد، به طور کلی می توان گفت هزینه های تحصیل با توجه به نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی متغیر می باشد. متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه های دبی بین 10000$ تا 25000$ (دلار) برآورد شده است. در جدول زیر به مقایسه شهریه دانشگاه های دبی می پردازیم.

معرفی دانشگاهنام مقطع/ دورهشهریه
دانشگاه آمریکایی دبیمقطع کارشناسی13500AED (درهم امارات)
مقطع کارشناسی ارشد11500AED (درهم امارات)
مقطع دکتری11500AED (درهم امارات)
مدرسه خلبانی اماراتدوره تحصیلی PPL23000AED (درهم امارات)
دوره تحصیلی IR22350AED (درهم امارات)
دوره CPL100000AED (درهم امارت)
دانشگاه هوانوردی امارترشته مهندسی هوا و فضا34500AED (درهم امارات)
رشته مهندسی مخابرات و مهندسی الکترونیک35000AED (درهم امارات)
دانشگاه گلف مدیکالرشته جراحی و پزشکی50000AED (درهم امارات)
رشته فیزیوتراپی16000AED (درهم امارت)
دانشگاه شارجهرشته مهندسی18000AED (درهم امارات)
دانشگاه گلف مدیکالپزشکی و جراحی50000AED (درهم امارات)
فیزیوتراپی16000AED (درهم امارات)

دانشجویان باید علاوه بر شهریه دانشگاه هزینه های زندگی در کشور امارت را بررسی کنند، دبی یکی از شهرهای گران قیمت در دنیا است و هزینه های زندگی در این شهر بالاست هر چند باید گفت هزینه ها با توجه به سبک زندگی فرد متغیر است. شهرهای شارجه، ابوظبی و دوبی جزأ شهرهای گران قیمت دبی هستند و شهرهای عجمان، فجیره و راس الخیمه جزء شهرهای ارزان قیمت دبی می باشند. متوسط هزینه زندگی دانشجویی در شهر دبی سالانه 38320 AED (درهم امارات) است.

بورسیه تحصیلی و هزینه تحصیل در دبی

برای دانشجویان خارجی و بین المللی تحصیل در دانشگاه های دبی می تواند همراه با بورسیه تحصیلی باشد، دانشجویان با سوابق تحصیلی درخشان که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی شوند می توانند به صورت رایگان در دانشگاه های دبی ادامه تحصیل دهند. بورسیه تحصیلی در موسسات آموزش عالی دبی در انواع مختلفی در اختیار دانشجویان قرار داده می شود، همچنین برخی از دانشگاه ها به دانشجویان وام دانشجویی اعطاء می کنند. با موفقیت در اخذ بورس تحصیلی هزینه های تحصیل، زندگی، خوابگاه، کتب درسی، بیمه درمانی و بلیط رفت و برگشت تحت پوشش قرار میگیرد.

اقامت پس از تحصیل در دبی

همانطور که در ابتدا مقاله اشاره شد، اقامت دبی از طریق تحصیل امکان پذیر نیست و لازم است دانشجو پس از پایان دوره تحصیلی دبی را ترک کند. حال اگر دانشجویی قصد اقامت پس از فارغ التحصیلی را داشته باشد می تواند به دنبال شغل مورد نظر در شهر دبی باشد و با دریافت قرار داد کاری از موسسه ای در این شهر و اخذ مجوز لازم برای کار در دبی اقامت داشته باشد. خاطر نشان می شود که دبی و بیشتر کشورهای عربی به متقاضیان خارجی تابعیت و پاسپورت اعطاء نمی کنند و تنها ممکن است در برخی از مواقع به فرد مجوز اقامت نامحدود در دبی اعطاء شود. اگر قصد ادامه تحصیل در کشورهای حوزه خلیج فارس را دارید پیشنهاد می شود به مطالعه مقاله مقایسه تحصیل در عمان و قطر بپردازید.

برای مهاجرت به دبی راه های دیگری به جزء مهاجرت تحصیلی وجود دارد که با مطالعه مقاله مهاجرت به دبی می توانید از آن ها مطلع شوید. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به عنوان موسسه مهاجرتی معتبر با انجام موفق پرونده های مهاجرتی آمادگی دارد اطلاعات کاملی در خصوص چگونگی مهاجرت تحصیلی و یا سایر روش های مهاجرتی در اختیار متقاضیان عزیز قرار دهد.

امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “هزینه تحصیل در دبی

  1. حسین گفت:

    درود
    روزتون بخیر
    پسرم ۱۹ سالشه، دیپلم ریاضی فیزیک ،تسلط کامل به زبان انگلیسی،از دوره راهنمایی ودبیرستان ،،در موسسه فنی حرفه ای ،چندین سال آموزش ومدارک مرتبط با رشته IT و برنامه نویسی رو در حد کارشناسی کسب نمودند،،خواستم ببینم این دانشگاه مصاحبه شفاهی وبررسی وارزیابی هم بلحاظ گزینش دانشجوی مستعد داره وآیا امتیاز خاصی برای دانشجویان مستعد قائل هستند،،
    در پایان لطفا شهریه سالیانه رو مرقوم بفرمایبد

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شرایط تحصیل در دبی برای فرزند شما فراهم هست اما بهتره که ایشون رو به کشورهای اروپایی بفرستید چون هزینه تحصیلش خیلی کمتر خواهد شد (مثلا در ایتالیا رایگان و در آلمان حدود 1400 یورو) و از طرف دیگه دانشگاه های بسیار معتبری هستند.
      در صورتی هم که قصد دارید ایشون نزدیک باشند، ترکیه گزینه به مراتب بهتری هست.
      برای سوالی که فرمودید؛ در مقطع کارشناسی در اکثر رشته ها آزمون ورودی و مصاحبه وجود نداره و دانشجوها بر اساس معدلشون و سوابق تحصیلی که دارند ارزیابی می شن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *