ویزای تحصیلی

مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش سوئد

مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش سوئد

از قدم های ابتدایی یک دانشجو تهیه مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش سوئد متناسب با نیازمندی های برنامه تحصیلی مد نظر آن ها است. این مطلب یکی از موضوعات مهمی است که متقاضیانی که می‌خواهند به کشور سوئد مهاجرت کنند، باید اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشند. زیرا مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش سوئد از جمله موارد حائز اهمیت در باب مهاجرت تحصیلی سوئد می باشد. سوالات کلیدی که در این خصوص برای متقاضیان مطرح می شود عبارت هستند از:

  • برترین دانشگاه های سوئدی برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی کدامند؟
  • مراحل و نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئدی به چه صورتی می باشد؟
  • برای ثبت نام در دانشگاه های سوئدی چه مدارکی مورد نیاز است؟

هر سال متقاضیان بسیاری بخصوص جوانان در سرتاسر دنیا به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند مهاجرت تحصیلی روز به روز در حال افزایش است و یکی از این کشورها سوئد است. در همه کشورها شاهد این هستیم که دانشجویان دوست دارند در کشوری به غیر از کشور خود به ادامه تحصیل بپردازند. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص مدارک لازم برای اخذ پذیرش سوئد در سال 2023-2024 توضیحاتی ارائه گردیده است.

شرایط کشور سوئد

پایداری و ثبات محیطی یکی از نگرانی‌های دنیا است. کشور سوئد از جمله کشورهایی است که این نگرانی را به حداقل رسانده است. تمرکز بر ثبات و پایداری در رتبه بندی و برنامه‌های کشور سوئد دیده می‌شود این کشور در بین کشور‌های دنیا رتبه یک را دارد. SweSAT یا در اصطلاح سوئدی Hogskoleprovet در مورد امتحان ورودی دانشگاه است و هیچ محدودیت سنی در آن وجود ندارد.


هیچ نیازی نیست که دانشجو یک تبعه یا شهروند سوئدی باشد اما شرایطی وجود دارد که باید رعایت شود. مثلا اگرچه این آزمون محدودیت سنی ندارد، ویزای تحصیلی سوئد را تمامی گروه های سنی نمی توانند دریافت کنند و برای صدور آن سوابق سن، فاصله یا اصطلاحا گپ تحصیلی، سوایق تحصیلی و کاری فرد متقاضی مورد بررسی قرار می گیرد. کشور سوئد برای ترویج تنوع تلاش بسیاری کرده است و تنوع طلبی را به رسمیت شناخته است، کشور سوئد برای برابری و یکسان بودن در جهان در میان بهترین کشورها رتبه بندی شده است. کشور سوئد در مورد برابری جنسیتی و حقوق گروه‌ها در میان بهترین‌های دنیا قرار دارد.

رویکرد و عملکرد دانشگاه‌ های سوئد

کشور سوئد، یکی از کشورهای اسکاندیناوی محسوب می‌شود با توجه به شرایط ویژه و مهمی که دارد، مورد توجه بسیاری از دانشجویان خارجی قرار گرفته است، کشور سوئد در شمال قاره اروپا قرار دارد، سطح کیفی نظام آموزشی کشور سوئد بسیار بالا می‌باشد و جزو 10 کشور برتر جهان محسوب می‌شود. پیشرفت خیلی خوب کشورهای اسکاندیناوی در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر و عالی است به دلیل نظام آموزشی خاص کشور سوئد، متقاضیان بسیاری این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند.

پارامترشرح
پایتختStockholm
دیگر شهرهای بزرگGothenburg, Malmo, Uppsala, Orebro
جمعیت9517000
ارز رایجکرون سوئد (SEK)
دانشگاه های فهرست شده39 دانشگاه
دانشگاه های رتبه دار16 دانشگاه

برترین دانشگاه های سوئد در 2023

برترین دانشگاه های سوئد در سال 2023 عبارتند از:

دانشگاهرتبه ملی
Karolinska Institutet1
Lund University2
Uppsala University3
Stockholm University4
University of Gothenburg5

مراحل اخذ پذیرش در دانشگاه‌ های کشور سوئد به شرح زیر است:

  • تأمین و تعیین چگونگی پرداخت هزینه‌ ها: اگر متقاضیان رزومه تحصیلی خوبی داشته باشند، می‌ توانند به بورسیه تحصیلی فکر کنند. در غیر این صورت با توجه به هزینه‌ های تحصیل و زندگی در کشور سوئد، باید به فکر منبعی برای تأمین هزینه‌ ها بود. درخواست پذیرش به همراه مدارک لازم ارسال شود به طور رسمی درخواست پذیرش را به دانشگاه مقصد ارسال کنید حتما رشته‌ ای که می‌ خواهید در آن به ادامه تحصیل بپردازید، ذکر کنید. مدارک لازم را حتما ارسال کنید و این مورد را فراموش نکنید.
  • ثبت نام در دانشگاه: اگر از سوی هیأت پذیرش، درخواست شما مورد قبول واقع شود. مدارک کامل شده را حتما باید برای واحد اداری ارسال کنید. ثبت نام در دانشگاه بعد از انجام این مراحل به طور رسمی آغاز و ثبت می‌ شود.
  • درخواست ویزای تحصیلی و مهاجرت به سوئد: بعد از انجام دادن مراحل فوق، اکنون لازم است تا سایر مدارک لازم را به همراه نامه پذیرش و مدارک ثبت نام تکمیل کنید با مراجعه به سفارت سوئد، درخواست ویزای تحصیلی سوئد را ارائه دهید.

لیست مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش سوئد

شرایط اخذ پذیرش از سوئد 2023

نظام آموزش عالی کشور سوئد کاملا منطبق با اصول و موازین فرآیند بلونیا Bologna Process می باشدو و از همین رو دانشجویان با درنظر گرفتن شرایط خودشان می توانند در یکی از 3 سیکل تحصیلی از دانشگاه های سوئدی شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش بگیرند. منتها برای اخذ پذیرش از سوئد بایستی ابتداء با شرایط این کار به صورت زیر آشنا شد:

شرایط اخذ پذیرش از سوئد

ارزانترین دانشگاه های سوئد جهت اخذ پذیرش

یکی از موارد مهم در زمینه اخذ پذیرش از سوئد که بایستی مورد توجه متقاضیان قرار گیرد، هزینه تحصیلی در دانشگاه های این کشور می باشد. موضوعی که هر چند برای دانشجویان از اتحادیه اروپا (EU) رایگان تمام می شود اما برای دانشجویان بین المللی همراه با پرداخت شهریه می باشد. سطح این شهریه با توجه به مقطع و دانشگاه محل تحصیل افراد ممکن است متفاوت باشد.

همچنانی که نمودار آماری زیر نیز گویای این واقعیت است:

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف سوئد

هر چند که سطح شهریه ها در سوئد در قیاس با اغلب کشورهای مطرح اروپایی آنچنان هم گران نیست. اما دانشجویان خارجی می توانند با مقایسه سطح شهریه دانشگاه های مختلف سوئدی، ارزانترین دانشگاه ها را انتخاب کرده و بدین ترتیب برای اخذ پذیرش سوئد آماده شوند. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود ارزانترین دانشگاه های سوئد 2023 شامل دانشگاه های آپسالا، لوند و استکهلم می باشد:

ارزانترین دانشگاه های سوئد

هزینه تحصیل در سوئد برای دانشجویان اروپایی

نظام تحصیلی در سوئد تنها برای خود سوئدی ها و همچنین دانشجویانی که تابعیت کشورهای اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا (EU/EEA) را دارند، رایگان است. در نتیجه برخلاف تحصیل در اتریش، آلمان، نروژ و فرانسه، دانشجویان بین المللی حتی برای تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور سوئد نیز باید شهریه پرداخت نمایند. البته شهریه دانشگاه ها با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی افراد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال تحصیل در رشته پزشکی، مدیریت، مهندسی معماری و غیره جزو رشته های پرهزینه در سوئد می باشد.

از دیگر کشورهایی که برای دانشجویان اروپایی امکان تحصیل رایگان را فراهم کرده اند اما از سایرین شهریه می گیرند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • فنلاند
  • دانمارک
  • یونان

اما در کشورهای ذیل حتی غیر اروپایی ها و غیر محلی ها در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی، شهریه نمی پردازند یا شهریه های خیلی پایینی پرداخت می نمایند:

  • فرانسه
  • اتریش
  • آلمان
  • نروژ
  • آرژانتین (علاوه بر کشورهای آمریکای لاتین، دانشگاه های دولتی آن برای خارجی ها نیز رایگان است)

هزینه تحصیل در سوئد برای دانشجویان بین المللی

شهریه دانشگاه های سوئد در سال 2023 بین 8000€ تا 25500€ (یورو) در سال می باشد. میزان دقیق شهریه را خود دانشگاه با توجه به رشته و مقطع تحصیلی افراد تعیین می کند و همان طور که اشاره شد رشته هایی مثل پزشکی، معماری، مدیریت و غیره رشته های پرهزینه دانشگاه های سوئد به حساب می آیند. دانشجویان بین المللی همچنین اگر بخواهند از دانشگاهی در سوئد پذیرش بگیرند باید بابت بررسی مدارک خود هزینه ای به دانشگاه پرداخت کنند که اصطلاحا به آن application fee گفته می شود و حدود 90€ (یورو) است. ددلاین دانشگاه های سوئد به شرح ذیل است:

  • اواسط اکتبر: شروع خدمات آنلاین
  • اواسط ژانویه: ددلاین درخواست اخذ پذیرش
  • فوریه: دریافت رسید هزینه و همچنین مدارک الحاقی
  • مارس: اعلام اولین پذیرش ها
  • آوریل: آخرین تاریخ اعلام پذیرش ها
  • سپتامبر: شروع ترم پاییز

بررسی مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش سوئد

باید در دوره‌ها و برنامه‌های درخواست شده شرایط لازم را داشته باشید و برخی از نکات را رعایت کنید شرایط دوره‌ها و برنامه‌های مقطع لیسانس و فوق لیسانس با هم فرق دارد و به دانشگاه مورد نظر نیز بستگی دارد. هر زمان که دانشجو، شرایط لازم برای تحصیل در مقطع لیسانس و فوق لیسانس را کسب کرد، دانشجو همچنین باید دوره‌ها و برنامه‌های موجود را بررسی کند. برای مثال، در دوره‌ ‎ها و برنامه‌های مهندسی این امکان وجود دارد که به یک دانش آموز با اطلاعات ریاضی بسیار بالا نیاز باشد. شرایط و موارد خاص در وبسایت دانشگاه به طور کامل برای تحصیل در سوئد توضیح داده شد. متقاضیان می‌توانند از طریق سایت Universityadmissions.se مراحل زیر را دنبال کنند.

  • در صفحه شروع، دوره یا برنامه‌ها رو جست و جو کنید.
  • اطلاعات بیشتر در فهرست نتایج جستجو نمایان می‌شود.
  • با کلیک بر خواندن اطلاعات دوره یا برنامه

اما مدارک عمومی وجود دارد که تقریبا در مورد تمامی رشته‌ها و همه دانشگاه‌ ها صدق می‌کند و آن عبارتند از:

  • مدرک تحصیلی برای مقطع قبلی به همراه ریز نمرات
  • سطح قابل قبول نمرات، ترجیحا بالای 16
  • مدرک زبان سوئدی-انگلیسی

پیشنهاد وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به متقاضیان اخذ پذیرش سوئد و اقامت دائم سوئد این می باشد که قبل از آغاز هر گونه اقدامی در این باب اطلاعات کافی به دست آورند. تحصیل در سوئد یکی از پرطرفدارترین راه های مهاجرتی است که مزایای زیادی دارد. از آن جمله می توان به رفاه اجتماعی بالا و سطح علمی فوق العاده برتر دانشگاه های سوئد اشاره نمود.

سوالات پرتکرار درباب شرایط لازم برای اخذ پذیرش سوئد

افرادی که تمایل به اخذ پذیرش سوئد دارند برای اطلاع از شرایط و مدارک سوالات زیر را مطرح می کنند:

  • مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از سوئد چیست؟ ارائه مدارک تحصیلی پیشین به همراه ریز نمرات، ارائه توصیه نامه و انگیزه نامه از موارد حائز اهمیت در خصوص اخذ پذیرش تحصیلی می باشد.
  • هزینه تحصیل و اخذ پذیرش چقدر است؟ میزان هزینه های تحصیل بسته به رشته تحصیلی متغیر است که میانگین شهریه ها 1000€ (یورو) در سال است.
  • شرایط اخذ بورسیه چیست؟ برای اخذ پذیرش افراد باید با ارائه مدارک معتبر تحصیلی و مکاتبه با استاد راهنما اقدام کنند.
  • مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد چیست؟ از جمله مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی، پرداخت هزینه های تحصیل سالانه، مدرک زبان انگلیسی و گواهی تمکن مالی می باشد.
5/5 - (14 امتیاز)

22 دیدگاه برای “مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش سوئد

  1. leilakk گفت:

    سلام. لطفا در مورد رشته های تحصیلی توضیح بدین. متشکر

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      لطفا مقاله تحصیل در سوئد رو مطالعه بفرمایید ابهاماتتون برطرف میشه

  2. ali ram گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش سوئد تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد ویزای کاری این کشور هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      خوشحالم که این مقاله برای شما مفید بوده
      ما در این خصوص هم مقاله داریم لطفا مقاله ویزای کاری سوئد رو مطالعه بفرمائید

  3. مهراد گفت:

    زمان ثبت نام امسال رو اگه از دست بدیم برای ترم بعد تا چه زمانی باید اقدام کنیم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای تحصیل در سوئد زمان های ثبت نام، ژانویه و سپتامبر هستند

  4. قراری گفت:

    سلام. انواع راههای مهاجرت به سوئد کدام هستند . مرسی

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      در مقاله روشهای مهاجرت به سوئد کامل این روش ها توضیح داده شده

  5. hiva گفت:

    سلام و تشکر
    زمان ارائه مدارک و برای اخذ پذیرش سوئد تا به انجام رسیدن پذیرش سوئد چقدر زمان میبره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      زمان پذیرش برای ترم ژانویه، آگوست هست که باید مدارک کامل در سایت دانشگاه آپلود شه
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  6. آرشام گفت:

    چطور میتونم از مشاوره شما استفاده کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      لطفا با شماره 91003232 تماس بگیرید

  7. عرشیا گفت:

    چه تفاوتی بین کشورهای اسکاندیناوی در این زمینه هست؟

    1. داوری گفت:

      عرض سلام و احترام
      سوالتون خیلی کلی و مبهمه
      لطفا شرایط و هدفتون رو بفرمائید تا راهنماییتون کنم
      و یا برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  8. صبا صابری گفت:

    سلام
    کشور سوئد برای تحصیل بهتر است یا سوئیس؟
    ممنون از مطالب به روزتون

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      خواهش میکنم
      بستگی به شرایط شما و رشته تحصیلیتون داره
      لطفا اطلاعاتتون رو تکمیل بفرمائید

  9. amir گفت:

    ببخشید مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش سوئد از طریق سرمایه گذاری چگونه است ؟

    1. داوری گفت:

      با سلام
      بهتون پیشنهاد میکنم در وهله اول مقاله سرمایه گذاری در سوئد رو مطالعه بفرمائید

  10. طلایی پور گفت:

    مقالات عالی بود.
    واقعا ممنونم

  11. هانیه گفت:

    مقالات خیلی خوبی دارید ممنونم

  12. کسرا رادمنش گفت:

    برای اخذ پذیرش کشور سوئد علاوه بر مدارکی که ذکر شد مدرک دیگه ای هم نیاز هست یا خیر؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      قطعا مدارک و شرایط زیادی وجود داره
      که برای اطلاعات بیشتر توصیه میکنم با مشاورین ما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *