مهاجرت

مشکلات زندگی در قطر

مشکلات زندگی در قطر

علاقه مندان مهاجرت به قطر می بایست با اطلاع از معایب و کاستی های این کشور و مشکلات زندگی در قطر بهترین تصمیم را در این مقوله اتخاذ نمایند. اگرچه کشور قطر جزء سرزمین های پهناور آسیا به حساب نیامده و مساحت آن 1.5 برابر شهر تهران است، بسیاری از کارشناسان آن را غنی ترین کشور جهان از نظر منابع متعدد قابل بهره وری می دانند. بر کسی پوشیده نیست که منابع فراوان نفت و گاز در قطر هم اکنون این کشور شیخ نشین را به یکی از ثروتمندترین ممالک خاورمیانه تبدیل کرده است. پیشرفت های متعدد در زمینه های آموزش، صنعت و گرفتن میزبانی جام جهانی 2022 از موارد بیانگر رشد و ترقی قطر در یک دهه اخیر می باشند.

در ادامه این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است، قصد داریم مشکلات زندگی در این کشور کوچک و تجربه زندگی در قطر را بررسی نماییم.

  • آیا همچنان بهداشت در قطر جزء معضلات مردم این کشور به شمار می رود؟
  • هزینه های زندگی در قطر تا چه اندازه بالاست؟
  • بهترین مسیر مهاجرت به قطر چیست؟
  • چرا قطر کشور مناسبی برای تحصیل نیست؟
  • شرایط کار کارگران در قطر چگونه است؟
  • چرا حقوق زنان در قطر نادیده گرفته می شود؟
  • آب و هوای قطر در چند ماه سال گرم و خشک می باشد؟

شرایط زندگی در قطر

اگرچه بیش از یک دهه است که نرخ بیکاری در قطر نزدیک به صفر بوده و افراد پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های این کشور، انتخاب های متعددی جهت اشتغال با درآمد مطلوب پیش روی خود می بینند، بسیاری از شهروندان قطری معتقدند سبک زندگی پیشین خود هرچند به دور از رفاه اقتصادی بود، آسایش و دور بودن از ازدحام کنونی شهرهایی چون دوحه می توانست جبرانی برای خوشگذرانی های حال باشد. نارضایتی اصلی مردم قطر از درصد بالای مهاجرین حاضر در این کشور است که با هدف یافتن فرصت های شغلی مناسب یا سرمایه گذاری در زمینه های گوناگون به قطر مهاجرت کرده اند؛ شایان ذکر است تنها 12% از ساکنان کنونی قطر بومیان این کشور بوده و 88% افراد را مهاجران سایر کشورها تشکیل می دهند.

آب و هوای گرم و طاقت فرسا، هزینه های گزاف خرید و اجاره مسکن، کمبود فضای مناسب برای فعالیت های کشاورزی و مخدوش شدن روابط سیاسی و اقتصادی با همسایگانی چون عربستان سعودی از جمله نقاط منفی زندگی در قطر می باشند.

تغییر سبک زندگی از مشکلات اقامت در قطر

با شروع قرن 21 قطر توانست با استفاده از روش های کارآمد در بازار سرمایه رونق اقتصادی بی سابقه ای را تجربه کرده و زندگی بدون هرگونه دغدغه مالی را برای شهروندان خود به ارمغان آورد. اما شهروندان قطری در ازای به دست آوردن این سطح از رفاه تبعاتی را نیز پرداخته اند که از مهم ترین آن ها می توان به شیوع فرهنگ مصرف گرایی و تجمل گرایی در بین مردم اشاره کرد. در بین مردم این کشور فرهنگ سنتی خانواده در سال های اخیر به پوچی گراییده و دشت ها و فضاهای باز چون پارک جای خود را به آسمان خراش ها و برج های چند طبقه ای داده که سر به فلک می کشند. ترافیک و ازدحام موجود در شهرهای اصلی این کشور از دیگر معضلات تغییر سبک زندگی در قطر می باشد و شهری به کوچکی دوحه جمعیت 800 هزار نفری را در خود گنجانده است.

آب و هوای گرم و خشک از مشکلات زندگی در قطر

آب و هوای گرم و خشک از مشکلات زندگی در قطر

بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین همسایگان قطر در خاورمیانه بخش قابل توجهی از درآمد سالیانه خود را از طریق صادرات انواع محصولات مرتبط با کشاورزی و دامپروری تامین می کنند. هرچند قطر دارای منابع غنی نفتی بوده و از این منظر کشوری بی نیاز به حساب می آید، اما فقدان خاک حاصخیز و فضای مطلوب برای فعالیت های دامداری موجب شده تا این کشور در این زمینه ضعیف واقع گردد. آب و هوای قطر در شهرهای بزرگی چون دوخان و ام سعید همواره گرم و آزاردهنده بوده و مگر در فصل زمستان شهروندان هوای دلنشین و مطبوعی را تجربه نخواهند کرد. بارش باران و برف در قطر به ندرت دیده می شود به طوریکه میزان بارش سالانه 6 سانتی متر اعلام شده و متوسط دمای این کشور در طول سال 38 درجه سانتی گراد برآورد شده است.

هزینه های بالا از مشکلات زندگی در قطر

همانطور که میانگین درآمد کارکنان و کارمندان در قطر نسبت به ساعت کار مفید بالا می باشد، هزینه های زندگی نیز در این کشور در مقایسه با همسایگان آن در شرق آسیا بالاتر است. اگرچه نرخ تورم این کشور در سال 2022 منفی بوده و -3% اعلام شده است، همچنان بخش قابل توجهی از ساکنین توان پرداخت هزینه هایی چون اجاره مسکن را در شهرهای بزرگ ندارند. هزینه یک وعده غذا در رستوران های متوسط سطح دوحه 18$ (دلار آمریکا) می باشد. افراد برای حمل و نقل در قطر نسبتا هزینه های معقول تری را پرداخته و هزینه کرایه تاکسی های سطح شهر 6$ (دلار آمریکا) اعلام شده است. هزینه ماهیانه عضویت در باشگاه ورزشی تناسب اندام 80$ (دلار آمریکا) برآورد شده و قیمت خرید یک جفت کفش نیز 70$ (دلار آمریکا) است.

فارغ از تمامی هزینه های ذکر شده، بخش اصلی مخارج ماهانه شهروندان در قطر به هزینه اجاره مسکن اختصاص یافته و اغلب نارضایتی مردم مربوط به این مقوله است. اجاره ماهانه یک آپارتمان دارای یک خواب در مرکز شهر 1400$ (دلار آمریکا) می باشد و این درحالی است که افراد برای اجاره یک واحد آپارتمان با سه خواب ملزم به پرداخت 3100$ (دلار آمریکا) هستند. این ارقام در مقایسه با هزینه های مشابه در کشورهایی چون عربستان بسیار بالا می باشند. در ادامه به مقایسه قیمت اجاره ملک دارای یک خواب در قطر و عربستان سعودی پراخته ایم:

مقایسه هزینه اجاره ملک در قطر و عربستان

سایر مشکلات زندگی در قطر

بسیاری از زنان ساکن قطر از اوضاع فعلی و نادیده گرفته شدن حقوقشان توسط دولت این کشور گله مند هستند. جمعیت بانوان در قطر 27% از کل جمعیت قطر را شامل شده و شرایط شغلی مناسبی برای در بازار کار قطر برای آنان وجود ندارد. درصد قابل توجهی از مردم قطر به بیماری چاقی مفرط مبتلا هستند و همچنین هزینه های درمان در بیمارستان های خصوصی این کشور بسیار هنگفت می باشد. درصدی از مهاجران در قطر از وضعیت شغلی خود رضایت نداشته و بر این باورند که دولت و کارفرمایان این کشور برخورد مناسبی با آنان ندارند. همچنین آمار طلاق در این کشور بسیار بالا می باشد.

مشکلات زندگی در کشور قطر

سیستم اجاره در قطر کاملا متفاوت است. انتظار می رود که یک فرد اجاره بها را به صورت یکجا، سالانه یا فصلی بپردازد. تابستان ‌های قطر طاقت ‌فرسا است که بخش خوبی از سال را ادامه می‌دهد. شما افراد بسیار کمی را خواهید یافت که در کشور حرکت می کنند و رویدادها کمیاب خواهند بود. رانندگی در خیابان های قطر می تواند مانند صحنه ای از Mad Max برای تازه واردان باشد. این کشور به داشتن رانندگان بد بدنام است و شما باید همیشه هوشیار باشید. قبل از تصمیم گیری نهایی برای مهاجرت به کشوری دیگر، مطمئن شوید که به طور کامل تحقیق کرده اید. به سادگی از نظر کسی پیروی نکنید. در عوض، مطمئن شوید که ویژگی ‌های کشور با سبک زندگی و انتظارات شما مطابقت دارد.

در کنار تمامی معایب و اشکالات ذکر شده کشور قطر دارای نقاط مثبت بسیاری نیز می باشد که شما عزیزان می توانید جزئیات آن را از همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جویا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

10 دیدگاه برای “مشکلات زندگی در قطر

  1. علیرضا گفت:

    سلام برای حیطه های مهندسی برق و معماری مقطع کارشناسی ارشد با حدود 5 سال سابقه بیمه و رزومه ایا کارفرما و شغلی درخور شان با حقوق مناسب و قابل توجه با توجه به شرایط فعلی این کشور مبنی بر درخواست نیروی کار وجود داره ؟
    و اینکه شرایط کار برای همسرم هم میتواند مهیا شود ؟ یا صرفا اقایون براشون شرایط شغلی هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در قطر خانم ها هم می تونن کار کنند و مشکلی نیست.
      برای این کار باید شما دنبال کارفرما بگردید. در نظر داشته باشید که شما می تونید شخصا به این کشور سفر کنید و اونجا دنبال کار بگردید یا مستقیم از طریق موسسات کاریابی اقدام کنید

  2. محمدعلی خزایی گفت:

    سلام من برای فروش پرچم در جام جهانی می خواستم بیام قطر به نظرتون فکر خوبی هست

    1. امیر جلالی گفت:

      بررسی های اقتصادی این موضوع باید به عهده خودتون باشه

  3. احمد صدیقی گفت:

    سلام وقت بخیر من ۲۲ سالمه مجرد هستم میخواستم ببینم میتونم بعنوان یه فوتبالیست از تیم های پایه در قطر شروع کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما 22 سالتون هست جز تیم بزرگسال هستید و نمی تونید به تیم پایه برید.
      باید یک تیمی برای شما درخواست بفرسته

  4. ايوب گفت:

    سلام من تازه عقد كردم من ايرانيم وزنم هم ايرانيه ميشه بريم قطر ازدواج كنيم به ما اقامت بدن؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اولا شما عقد کردید و اصل کار هم همین مسئله هست.
      دوم این که از این طریق هیچ کشوری به شما اقامت نمی دهه

  5. ابوالفضل سلطانی گفت:

    سلام سلطانی هستم منبت کار ونجار مبل ایا برای شغل من در قطر جایگاهی هست که من بتونم فعالیت کنم اگر هست چقدر مزد ماهیانه من هستش واینکه دولت یا کارفرما جایی برای زندگی به من اختصاص میدن و اینکه چطور میتونم بیام قطر ممنون میشم جواب بدید

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در قطر نیاز به کفیل و کارفرما خواهید داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *