مهاجرت

مشکلات زندگی در لیختن اشتاین

مشکلات زندگی در لیختن اشتاین

علیرغم وجود مزیت ها و نقاط مثبت در لیختن اشتاین، مشکلات زندگی در لیختن اشتاین در سال های اخیر گریبان گیر درصد اندکی از شهروندان شده است. هرچند این کشور افراد دارای دو تابعیت را به رسمیت می شناسد، برخی اشخاص مجبور به ترک تابعیت لیختن اشتاین و سفر به کشوری ثانویه جهت ادامه زندگی خود شده اند. اهداف مختلفی چون تحصیل، کار، گردشگری و ازدواج می تواند افراد را مجاب به مطالعه شرایط کشورهای اروپایی و زندگی در این مناطق توسعه یافته نماید. در ادامه این مقاله که با همت تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به رشته تحریر درآمده سعی داریم پیرامون معضلات و مشکلات زندگی در لیختن اشتاین و دغدغه های عمده شهروندان این کشور بپردازیم.

  • آیا همچنان دشواری مسیر اخذ پاسپورت از مشکلات زندگی در لیختن اشتاین به حساب می آید؟
  • محدود بودن مساحت چگونه موجب جلوگیری از پیشرفت یک کشور در زمینه های مختلف می شود؟
  • چرا هزینه های زندگی در لیختن اشتاین هنوز یکی از مشکلات عدیده این کشور به شمار می رود؟
  • علت پایین بودن سطح کیفی دانشگاه ها در لیختن اشتاین چیست؟
  • شرایط آب و هوایی در لیختن اشتاین چگونه زندگی در این کشور را تحت تاثیر می گذارد؟
  • محدودیت های مهاجرتی به لیختن اشتاین چیست؟
  • چه کسانی شانسی برای مهاجرت به این کشور ندارند؟

موقعیت جغرافیایی از مشکلات زندگی در لیختن اشتاین

کشور لیختن اشتاین در زمره کشورهای Doubly landlocked قرار می گیرد. به این دلیل که هیچ راه ارتباطی با دریا نداشته و تنها همسایگان خشکی آن اتریش و سوئیس می باشند؛ این امر موجب شده است تا صادرات فرآورده هایی چون انواع ماشین آلات و ابزار مهندسی توسط تاجران این کشور تنها از راه هایی چون انتقال از طریق خطوط راه آهن عملی باشد. تنها فرودگاه موجود در لیختن اشتاین در بالزرس واقع شده و غیر از آن مهاجران باید از طریق فرودگاه های کشورهای همسایه به خاک این سرزمین ورود کنند. لیختن اشتاین تنها 160 کیلومتر مربع مساحت داشته و سومین کشور کوچک واقع در اروپا می باشد؛ این امر پاسخگوی زیرساخت های توسعه شهری در این کشور نبوده و گسترش امکانات و فضاهای عمومی در مناطق پرجمعیتی چون شان (Schaan) عملا غیرممکن می باشد.

به علت تشابه موجود بین اقلیم لیختن اشتاین و سوئیس، این سرزمین نیز دارای زمستان های سرد و خشکی بوده و ساکنینی که در مناطق مرتفع آن اقامت دارند، با مشکلاتی در این زمینه مواجه خواهند بود. لیختن اشتاین اصطلاحا کشوری ذره بینی به شمار رفته و تعداد افرادی که هر ساله اجازه اقامت در این سرزمین را کسب می کنند، به علت شرایط جغرافیایی و مساحت محدود آن بسیار کم می باشد. حداکثر 90 نفر در طول هر سال قادر به اخذ مجوز اقامت در لیختن اشتاین از طرق مختلفی چون کار و قرعه کشی لاتاری خواهند بود.

موقعیت جغرافیایی از مشکلات زندگی در لیختن اشتاین

دشواری اخذ پاسپورت از مشکلات زندگی در لیختن اشتاین

برخلاف اغلب کشورهای اروپایی چون اتریش و یونان، شرایط اخذ تابعیت و پاسپورت لیختن اشتاین سخت و پیچیده می باشد. جایگاه پاسپورت لیختن اشتاین پایین تر از کشورهایی چون بلغارستان، رومانی و نیوزلند بوده و افراد دارای پاسپورت این کشور قادر خواهند بود بدون نیاز به اخذ ویزا سفر به 118 کشور جهان را تجربه نمایند. بنابراین دریافت پاسپورت لیختن اشتاین دارای مخاطبان بسیاری می باشد که پروسه طولانی نیز پیش روی اشخاص خواهد بود.اگرچه نرخ بیکاری در این کشور پایین بوده و افراد با تخصص در زمینه های گوناگون قادر به یافتن فرصت های شغلی ایده آل در شهرهایی چون فادوتس می باشند، اشتغال مهاجرین در این کشور حداقل تا 30 سال منجر به دریافت پاسپورت لیختن اشتاین نخواهد شد. درحالیکه کشورهای مشابه با شرایط یکسان طی 5 الی 10 سال اقدام به اعطای پاسپورت به افراد می نمایند.

همچنین برخلاف کشورهایی چون آلمان، ویزای جستجوی کار نیز به متقاضیان مهاجرت به لیختن اشتاین تعلق نگرفته و افراد تنها از مسیر دریافت مجوز کار از سوی کارفرمایان حاضر در موسسات معتبر قادر به سفر به این کشور خواهند بود. تحصیل و خرید ملک نیز دارای ضوابطی مشابه بوده و هیچ قانونی مبنی بر تخصیص تابعیت به افراد با چنبن فعالیت هایی در لیختن اشتاین موجود نمی باشد. شایان ذکر است که ساده ترین مسیر دریافت تابعیت این کشور ازدواج با اتباع لیختن اشتاینی می باشد که در اینصورت طی مدت زمان کمتری افراد مجاز به برخورداری از حقوق شهروندی این سرزمین خواهند بود.

هزینه های بالای زندگی در لیختن اشتاین

به رغم اینکه افراد در لیختن اشتاین از متوسط درآمد و حقوق مطلوبی برخوردار بوده و طبق اعلام رسمی این کشور درصد افراد فقیر PR حاضر در لیختن اشتاین نزدیک به 0 می باشد، هزینه های جاری چون خوراک و پوشاک در مقیاس جهانی بسیار گران برآورد می گردد. حقوق ماهیانه کار در لیختن اشتاین ایده آل بوده و افراد سالانه به طور متوسط 92000$ (دلار) درآمد کسب می کنند که این مقدار حدود 15% بیشتر از درآمد سالیانه شهروندان آلمانی است.

نیمی از مبلغ مذکور به علت هزینه های بالای زندگی در لیختن اشتاین در آغاز ماه صرف موضوعاتی چون پرداخت فیش ها، اجاره مسکن و بیمه درمان و سلامت می گردد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگرچه پادشاهی لیختن اشتاین در سال 2016 مبلغ 188 میلیون دلار صرف خدمات پزشکی در این کشور نمود، همچنان نمی توان از هزینه های بیمه و درمان در طول ماه چشم پوشی کرد.

مقایسه متوسط درآمد سالیانه افراد در لیختن اشتاین و آلمان

سایر مشکلات زندگی در لیختن اشتاین

از دیگر مشکلات زندگی در لیختن اشتاین می توان به سطح کیفی نه چندان مطلوب ارائه آموزش در دانشگاه های این کشور اشاره کرد؛ به گونه ای که برترین دانشگاه لیختن اشتاین دارای رتبه جهانی 2960 بوده و دانشجویان بین المللی زیادی راغب به ادامه تحصیل خود در این موسسات و دانشگاه ها نمی باشند.

نام دانشگاهرتبه در جهان
Universität Liechtenstein2960
International Academy of Philosophy Liechtenstein14732
Private Universität im Fürstentum Liechtenstein16871

تنها ورزش مقبول در بین شهروندان لیختن اشتاین اسکی می باشد و باقی رشته های ورزشی دارای جایگاه مساعدی در فرهنگ این کشور نیستند. از سایر مشکلات زندگی در لیختن اشتاین می توان به شیوع بیماری های هپاتیت ب و انسفالیت در بین مردم این کشور اشاره کرد که البته در سال های اخیر کمرنگ تر شده است.

ایرانیان مقیم لیختن اشتاین

ایرانیان مقیم لیختن اشتاین در شهرهای مختلف این شهر اقامت می کنند مانند فادتوس که پایتخت و مهم ترین شهر این کشور است. همچنین اکثر دانشجویان و مهاجران کاری به این کشور مهاجرت می کنند. ایرانیان مقیم لیختن اشتاین همگی به زبان آلمانی و انگلیسی مسلط هستند، زیرا برای تحصیل و کار و زندگی و ارتباط با لیختن اشتاینی ها به این دو زبان نیاز دارند. همچنین ایرانیان مقیم لیختن اشتاین باید با فرهنگ و باید و نبایدهای این کشور آشنا شوند و قوانین این کشور را رعایت و اجرا کنند. ایرانیان مقیم لیختن اشتاین می توانند با گذشت چندین سال از کار و تحصیل برای اخذ اقامت در صورت رعایت شرایط معین اقامت این کشور را اخذ کنند.

همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قادر هستند شما را در رابطه با مشکلات و مزایای زندگی در لیختن اشتاین یاری نمایند.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *