ویزای تحصیلی

مقایسه تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه

مقایسه تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه

مقایسه تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه برای آندسته از متقاضیانی حائز اهمیت فراوانی است که درصدد انتخاب یکی از این دو مقصد تحصیلی می باشند. ترکیه دارای دانشگاه های پزشکی کیفیت برتر جهانی و هزینه تحصیل و زندگی پایین تر نسبت به قبرس می باشد. در مقابل قبرس نیز دارای دانشگاه های پزشکی جوان و همچنین دارای ارتباط قوی با دانشگاه ها و مراکز علمی بین المللی بوده و در ضمن قبرس عضوی از اتحادیه اروپایی (EU) است اما ترکیه فعلا عضو این اتحادیه محسوب نمی شود. همچنین شما در قبرس برخلاف ترکیه از امکان کار دانشجویی نیز برخوردار هستید.

  • آیا تحصیل پزشکی در ترکیه ارزانتر از قبرس می باشد؟
  • تفاوت شرایط تحصیل پزشکی در دو کشور قبرس و ترکیه در چیست؟
  • آیا شرط پذیرش پزشکی در قبرس و ترکیه قبولی در آزمون ورودی است؟
  • شرایط آزمون ورودی پزشکی YÖSترکیه چیست؟
  • شرایط دریافت ویزای تحصیلی قبرس و ترکیه چیست؟

برنامه تحصیل پزشکی در ترکیه و قبرس یک برنامه مدون و ساختارمند 6 ساله می باشد. همه ساله دانشگاه های معتبر هر دو کشور به ارائه برنامه های تحصیلی مختلف پزشکی همانند پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، داروسازی، فیزیوتراپی و غیره می پردازند. برنامه تحصیل پزشکی در قبرس تماما به زبان انگلیسی بوده ولی در ترکیه هم به زبان انگلیسی و هم ترکی می باشد. شرط پذیرش در دانشگاه های هر دو کشور نیز قبولی در آزمون ورودی می باشد. با کارشناسان خبره ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا در جریان جزئیات اعزام دانشجو به ترکیه و قبرس قرار گیرید.

مقایسه شرایط تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه

تحصیل برنامه های پزشکی به زبان انگلیسی، هزینه مقرون به صرفه، محیط امن و دوستانه، آب و هوای دلپذیر مدیترانه ای و محل تلاقی فرهنگ های مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقای همه و همه جزء فاکتورهایی است که تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه را برای اغلب دانشجویان خارجی جذاب می سازد. دانشگاه های پزشکی مختلفی در قبرس و ترکیه وجود دارد که انواع برنامه های پزشکی را به زبان انگلیسی به دانشجویان ارایه می کنند. بنابراین داشتن مدرک زبان و نیز قبولی در آزمون ورودی دو فاکتور اصلی برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی قبرس و ترکیه محسوب می شود.

پارامترقبرس (Cyprus)ترکیه (Turkey)
مدت تحصیل6 سال6 سال
زبان آموزشیزبان انگلیسیزبان ترکی و زبان انگلیسی
شرط پذیرشقبولی در آزمون ورودیقبولی در آزمون ورودی
اعتبار مدرکمورد تایید GMC, GDC, RCVS, HCPC و همچنین NMC در بریتانیامورد تایید اغلب وزارتخانه ها و هیئت های پزشکی از سراسر جهان از جمله وزارت علوم ایران
برترین دانشگاه علوم پزشکیدانشگاه اروپایی قبرسدانشگاه حاجت تپه

مقایسه پذیرش تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه

پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی قبرس همانند دیگر دانشگاه های غربی کمی دشوار و رقابتی است. به همین دلیل متقاضیان باید آمادگی شرکت در یک آزمون ورودی را داشته باشند. معمولا آزمون ورودی رشته های پزشکی قبرس آزمونی چند گزینه ای متشکل از دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک، آناتومی و فیزیولوژی می باشد. علاوه بر این، شما برای تحصیل پزشکی در قبرس نیازمند ارایه مدرک زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) نیز هستید. دانشجویان بین المللی از این طریق می توانند در دانشگاه های پزشکی قبرس پذیرش گرفته و وارد دوره 6 ساله آموزش پزشکی شوند.

اما ساختار تحصیل پزشکی در ترکیه به صورت ساختار شش ساله بوده و سالهای اول و دوم مربوط به آموزش علوم پایه و سال سوم همراه با معرفی تئوری و عملی بیماری ها، تشخیص و درمان آنها توام می باشد. سال چهارم و پنجم مربوطی به انترن شیپی کیلینیکی و سال ششم نیز مشتمل بر کار طبابت در بیمارستان های علوم پزشکی ترکیه می باشد. اما برای اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه نیازمند قبولی در آزمون YOS می باشید. این آزمون دارای 80 سوال درباره تست هوش (45 سوال) و ریاضیات (35 سوال) از پایه دهم متوسطه است.

مقایسه دانشگاه های پزشکی قبرس و ترکیه

تحصیل پزشکی در قبرس در بین دانشجویان پزشکی بین المللی از یک محبوبیت خاصی برخوردار است. برنامه های دکتر پزشکی (M.D) در قبرس در دو دانشگاه معروف قبرس یعنی دانشگاه اروپایی قبرس و دانشگاه نیکوزیا تحت مدیریت و نظارت دانشگاه سنت جورج لندن به دانشجویان متقاضی ارایه می شود. اما 4 دانشگاه پزشکی قبرسی برنامه های پزشکی کارشناسی و کارشناسی ارشد (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و غیره) خود را به زبان انگلیسی ارایه می دهند. این دانشگاه ها شامل دانشگاه نیکوزیا، دانشگاه اروپایی قبرس (EUC)، دانشگاه مدیترانه شرقی و دانشکده پزشکی دانشگاه خاور نزدیک (NEU) می باشد.

دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه نیز دارای اعتبار جهانی بسیاری بوده و در نزد دانشجویان ایرانی از جایگاه مناسبی برخوردارند. این دانشگاه ها هم به صورت دولتی و هم به صورت خصوصی وجود دارد و معمولا نیز برنامه های پزشکی را به دو زبان اصلی انگلیسی و ترکی ارایه می کنند. از برترین دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه می توان به ترتیب به دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه استانبول، داشگاه آنکاراُ دانشگاه اژه، دانشگاه مرمره، دانشگاه دوکوز ایلول، دانشگاه کوچ و غیره اشاره نمود.

مقایسه هزینه تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه

مقایسه هزینه تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه

یکی از موارد بسیار مهم از مبحث مقایسه تحصیل پزشکی قبرس و ترکیه درباره شهریه های تحصیلی است. به خاط داشته باشید که هزینه تحصیل در قبرس اغلب با توجه به مقطع و نوع رشته تحصیلی متفاوت است. معمولا شهریه های سالیانه دانشجویان کارشناسی در قبرس زیر 3500€ (یورو) و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) معمولا بین 2000€ الی 2500€ (یورو) برآورد می شود. اما شهریه دانشجویان رشته های پزشکی همانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و غیره حدود 7000€ (یورو) می باشد.

اما اکنون به بررسی هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه 2024 می پردازیم. ابتداء باید بدانید که شهریه اخذ شده از دانشجویان خارجی در ترکیه بین انواع دانشگاه های پزشکی و حتی با توجه به رشته های مختلف تحصیلی متفاوت است. هزینه سالیانه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی ترکیه $500 الی $2000 (دلار) و در دانشگاه های خصوصی این کشور بین $10000 تا $25000 (دلار) متفوت است.

مقایسه هزینه زندگی در قبرس و ترکیه

اما درباره وضعیت هزینه زندگی در قبرس می توان چنین گفت که هزینه خورد و خوراک در قبرس ارزان بوده، هزینه حمل و نقل نسبتا پایین و اجاره بها در حد معقولی قرار دارد. به طور متوسط، هزینه زندگی دانشجویان بین المللی در قبرس مابین 300€ الی €650 (یورو) می باشد. اما هزینه ماهانه زندگی دانشجویی در ترکیه حدود 326€ تا 453€ (یورو) می باشد که در قیاس با قبرس نسبتا ارزانتر است.

بازتاب این هزینه های دانشجویی پایین ترکیه نسبت به قبرس در سال 2024 را می توان در نمودار هزینه زیر مشاهده کرد:

نمودار مقایسه هزینه زندگی در قبرس و ترکیه

نکته مهمی که نباید درباره این هزینه ها فراموش کرد اینکه هزینه اجاره خانه در قبرس بسیار بالاتر از ترکیه است. مثلا اجاره ماهانه یک آپارتمان تک خواب در قبرس حدود 580€ (یورو) در حالیکه اجاره آپارتمانی با همین شرایط در ترکیه حدودا 208€ (یورو) می باشد.

نمودار میانگین اجاره آپارتمان در قبرس و ترکیه

شرایط ویزای دانشجویان پزشکی قبرس و ترکیه

ترکیه و قبرس دو کشور حوزه مدیترانه با دانشگاه ها و کالج های معروف می باشند که سالانه هزاران دانشجو را به خود جلب می کنند. اما برای تحصیل در این دو کشور شرایط عمومی و اختصاصی لازم است که یکی از این شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه و قبرس می باشد. جهت تحصیل دانشگاهی در ترکیه ابتداء شما باید از یک دوره تحصیلی در دانشگاه های ترکیه اخذ پذیرش نموده و سپس درخواست ویزای تحصیلی از سفارت این کشور دهید. همچنین شما برای تحصیل در دانشگاه های قبرس نیازمند اخذ ویزای تحصیلی با ارایه مدارک زیر به سفارت این کشور می باشید:

  • فرم درخواست پذیرش تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک شناسایی معتبر
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • نامه پذیرش دانشگاهی

به منظور اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات روز از شرایط تحصیل در ترکیه و قبرس و برترین دانشگاه های این کشور می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار مقایسه تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه

در این بخش از مقاله بر آن شده ایم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در خصوص مقایسه تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه پاسخ دهیم. این سوالات به شرح زیر می باشند:

  • آیا برای تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه به ویزای دانشجویی نیاز داریم؟ تمامی اتباع کشورهای خارجی به غیر از اتباع کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه به ویزای تحصیلی این کشورها نیاز دارند.
  • آیا امکان دریافت بورسیه دانشجویی برای تحصیل پزشکی در قبرس و ترکیه وجود دارد؟ به طور کلی سیستم آموزشی قبرس از سیستم آموزشی ترکیه تبعیت می کند، بنابراین در هر دو کشور نیز بورسیه های دانشجویی متنوعی در رشته پزشکی ارائه می شود.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *