مهاجرت

مقایسه زندگی در بلژیک و اتریش

مقایسه زندگی در بلژیک و اتریش

مقایسه زندگی در بلژیک و اتریش یکی از دغدغه های متقاضیان مهاجرت به شمال غرب اروپاست چرا که شباهت های فراوانی در این دو کشور وجود دارد. اگرچه کشور اتریش در سال های اخیر شرایط را برای ورود مهاجرین بین المللی اندکی دشوار کرده است، جذابیت های گوناگون این سرزمین همراه با ویژگی های مثبت و بارز زندگی در کشور بلژیک همه ساله علاقه مندان زیادی را به مطاله درباره شرایط زندگی در آن ها سوق می دهد.

هر دو این کشورها جزء اتحادیه اروپا بوده و واحد پول آن ها نیز یورو می باشد. همچنین شایان ذکر است که کشورهای بلژیک و اتریش علاوه بر مزیت های متعدد زندگی، دارای نقاط تیره و منفی در زمینه های گوناگون چون اخذ تابعیت نیز می باشند؛ در ادامه این مقاله که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه و تنظیم گشته است، قصد داریم به بررسی این دو کشور همراه با جزئیات بپردازیم.

تفاوت های عمده زندگی در بلژیک و اتریش

کشور بلژیک یکی از سرزمین کوچک واقع در غرب اروپا می باشد. به رغم اینکه مساحت بلژیک تنها 30000 کیلومتر مربع بوده و گستردگی این کشور کمتر از نصف اتریش با مساحت 83 هزار کیلومتر مربعی می باشد، جمعیت بلژیک در سال 2022 بیشتر از اتریش بوده است. این امر نشانگر زیرساخت های بسیار مستحکم این کشور در زمینه های گوناگون بوده و موجب گشته تا بیش از 1 میلیون نفر از مهاجرین بین المللی نیز شهرهایی چون دینانت، آنتورپ و بروکسل را به عنوان مقصد خود برای زندگی برگزینند. پادشاهی بلژیک در دهه اخیر موفق گشته با ثبات بخشیدن به امور اقتصادی و همچنین آموزش در این کشور، شرایط رفاهی بسیار مطلوبی را برای شهروندان نقاط مختلف این سرزمین به ارمغان بیاورد. از نقاط اشتراک میان بلژیک و اتریش می توان به نرخ تورم 1 درصدی آن ها در دو سال اخیر اشاره کرد.

جمهوری اتریش سرزمینی محصور در خشکی بوده و به علت چیره شدن نازی ها بر این کشور در سال 1938 میلادی، زبان رسمی مردم اتریش آلمانی می باشد. از همسایگان اتریش می توان به ایتالیا، سوئیس، جمهوری چک و مجارستان اشاره کرد. اگرچه اتریش و بلژیک در مناطق گوناگون اروپا از نظر جغرافیایی واقع شده اند، هر دو دارای آب و هوای معتدل و نسبتا مشابهی می باشند.

با وجود اینکه نرخ بیکاری اتریش در سال 2021 به 6% کاهش یافت، با توجه به بحران های اقتصادی و شیوع ویروس کرونا در مقطعی از سال 2022 این نرخ به 13% نیز رسید. اگرچه افراد متخصص و ماهر در زمینه های شغلی گوناگون همواره شانس دریافت ویزا و زندگی در اتریش را دارا می باشند، همچنان تحصیل در این کشور با توجه به شرایط مطلوب وضع شده دارای مخاطبین بیشتری می باشد. در ادامه به بررسی آب و هوای بلژیک و اتریش پرداخته ایم:

مقایسه میزان بارش سالیانه در بلژیک و اتریش

مقایسه زندگی دانشجویی در بلژیک و اتریش

تحصیل در اتریش با توجه به شرایط بسیار مطلوب زندگی دانشجویی و همچنین سطح کیفی مطلوب دانشگاه ها، در زمره محبوب ترین شیوه های مهاجرت به اتریش قرار دارد. اگرچه متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ملزم به سپری کردن دوره های زبان آلمانی می باشند، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع بالاتر چون دکتری به آسانی فراهم می باشد. متوسط هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای اصلی اتریش ماهانه 950€ (یورو) بوده و شایان ذکر است که دانشجویان در هر دو کشور اتریش و بلژیک مجاز به 20 ساعت کار در طول هفته می باشند. علاوه بر امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی اتریش به زبان آلمانی، انواع بورسیه های تحصیلی ارائه شده از سوی موسسات مختلف این کشور، شرایط را برای دانشجویان بسیار تسهیل می نماید. در ادامه به ذکر عنوان بعضی از این بورسیه ها پرداخته ایم:

  • بورسیه تحصیلی دولت اتریش مختص رشته روابط بین الملل
  • Berthold Pohl Scholarships
  • MEXT Scholarships
  • بورسیه تحصیلی ارنست ماخ

همچون اتریش که دارای 13 دانشگاه در بین مراکز ممتاز آموزشی جهان می باشد، کشور بلژیک نیز توانسته است در این رقابت شرایط مطلوبی را برای خود رقم زده و طبق آمار رسمی انتشار یافته، 4 دانشگاه این کشور در بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. با توجه به اینکه اغلب مردم بلژیک دارای تسلط کافی بر زبان های فرانسوی، آلمانی و هلندی می باشند تحصیل در دانشگاه ها و مدارس معتبر این کشور برای افراد با ملیت های گوناگون بنظر مسیر دشواری نخواهد داشت. حداقل شهریه اخذ شده از سوی دانشگاه های دولتی بلژیک 900€ و حداکثر آن 9500€ (یورو) تعیین شده است. در ادامه به بررسی برترین دانشگاه های این کشور همراه با رتبه جهانی آن ها پرداخته ایم:

نام دانشگاهرتبه در جهان
دانشگاه لیوون39
دانشگاه خنت112
دانشگاه کاتولیک لیوون132
دانشگاه لیبره بروکسل193

مقایسه زندگی دانشجویی در بلژیک و اتریش

مقایسه جنبه های دیگر زندگی در بلژیک و اتریش

تراکم جمعیت در کشور بلژیک بسیار بالاتر از اتریش می باشد؛ متوسط درآمد افراد در این سرزمین 4900€ (یورو) بوده و اغلب شهروندان دغدغه مالی چندانی نخواهند داشت. میانگین حقوق شاغلین در اتریش 3800€ (یورو) اعلام شده که در مقایسه با کشور بلژیک کمتر می باشد؛ به رقم اینکه هزینه ماهیانه زندگی در اتریش 2200€ (یورو) برآورد شده است، علاقه مندان به سکونت در شهرهایی چون وین متحمل هزینه ماهانه 3600€ (یورو) خواهند شد. 16% از جمعیت فعلی اتریش را مهاجران خارجی تشکیل داده و علت اصلی این امر نیز کیفیت بسیار بالای زندگی در این کشور و حقوق اختصاص یافته به شهروندان می باشد.

در مقایسه وضعیت پاسپورت دو کشور، کشور اتریش دارای جایگاه بهتری بوده و رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است. در طرف مقابل اما بلژیک همراه با سوئد، یونان و نروژ با کسب 170 امتیاز در جایگاه چهارم از نظر امتیاز جهانی پاسپورت قرار گرفته است. همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته از سوی US News بر میزان رضایت شهروندان از شاخصه هایی نظیر امنیت اجتماعی، کمرنگ بودن نژادپرستی، معقول بودن هزینه های زندگی و سطح رفاه کشور اتریش موفق شده است رتبه 18 جهان را به خود اختصاص دهد. شما عزیزان قادر خواهید بود برای دریافت اطلاعات راجع به کشور بلژیک در این زمینه و همچنین مقایسه بیشتر این دو کشور اروپایی با همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *