ویزای تحصیلی

مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه

مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه

بنا به درخواست بالا در این نوشتار به مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه که در سالهای اخیر دانشجویان زیادی به این کشورها مهاجرت داشته اند، میپردازیم. موضوعاتی از قبیل هزینه ها، مدارک و شرایط پذیرش در کالج های پیش پزشکی و همچنین نحوه ورود متقاضیان به مقطع پزشکی در دانشگاه ها و تائید مدارک آن ها در وزارت بهداشت ایران از مباحث اصلی ما در مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه می باشد. این مقاله به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه نگارش شده است.

  • شرایط تحصیل پزشکی در کشورهای مجارستان و روسیه به چه صورتی است؟
  • برای تحصیل پزشکی کدامیک از این دو کشور گزینه خوبی است؟
  • بهترین دانشگاه های پزشکی مجارستان و روسیه چیست؟
  • مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در دو کشور مجارستان و روسیه چیست؟
  • هزینه تحصیل پزشکی در کدامیک از کشورهای مجارستان و روسیه پایین تر است؟
  • چگونه می توان در دو کشور مجارستان و روسیه به کار پزشکی پرداخت؟
  • سطح درآمد پزشکان در کدامیک از این دو کشور بالاتر است؟

تحصیل پزشکی در خارج از کشور در 2023

میزان اشتیاق برای ورود به رشته های پزشکی، دندانپزشکی و همچنین وجود برخی محدودیت ها در کشور باعث می شود که یک دانشجو برای پیشرفت از کشورش مهاجرت نماید. این موضوع نیز در سال های اخیر مشاهده شده که با محدودیت های روز افزون دانشجویان بر اساس توانایی و شایستگی های وی نیز نمی توانند یک کرسی در رشته های پزشکی یا دندانپزشکی در دانشگاه های کشور دارا باشند. پس بهتر می بینند که این موقعیت را در کشوری دیگر به دست آورند. کشورهایی که به جهت تحصیل پزشکی و دندان پزشکی نزد ایرانیان محبوب هستند را می توان به چند دسته تقسیم بندی نمود. شاید هزینه ها موضوع اصلی انتخاب کشور برای آن دانشجو قلمداد شود.

با توجه به اینکه هر دانشجویی برای خود مطلوب می بیند در کشوری وارد شود که از لحاظ نظام آموزشی اعتبار بالایی داشته باشد، استانداردهای زندگی از قبیل رفاه و امنیت اجتماعی را دارا باشد، مدارک آنها بدون شرط و محدودیتی در همه جا پذیرش شود و مواردی از این قبیل که باید گفت هر کشوری دارای مزایا و معایبی است. همچنین اگر با هدف تحصیل پزشکی و دندانپزشکی نیز بخواهیم کشوری را انتخاب کنیم باید گفت که نمی توان همه این پارامترها را در یک کشور داشت. با توجه به همه این موارد حال از جنبه های متفاوتی به مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه می پردازیم.

شرایط تحصیل پزشکی در هر دو کشور مجارستان و روسیه

مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه از نظر تائید وزارت بهداشت

2 نکته بسیار مهم که هر دانشجوی علاقه مند به تحصیل در رشته های پزشکی در خارج از کشور و دندان پزشکی باید بداند:

  1. طبق آئین نامه ارزشیابی مدارک، دانشجویان باید بدانند که ملاک تائید بودن یا نبودن مدرک از شروع تحصیل آنها در همان ابتدا مشخص می شود. تغییراتی که بعد از آن اعمال می شود تاثیری در تائید یا نبودن مدرک ندارد.
  2. دانشجویانی که می خواهند مدارکشان در ایران ارزشیابی شوند حتما باید دارای تحصیلات دیپلم و پیش دانشگاهی باشند. یا با قوانین جدید تحصیلات دوازدهم در رشته های تجربی یا ریاضی فیزیک را دارا باشند.

مقایسه مدرک پزشکی مجارستان و روسیه

طبق آخرین ابلاغیه ای که از سوی وزارت بهداشت هر ساله در مورد دانشگاه های خارجی مورد تائید این نهاد اعلام می شود در حال حاضر و در سال 2023 کشورهای مجارستان و روسیه دارای 13 دانشگاه هستند که مدارکشان در ایران قابل ارزیابی است که سهم مجارستان 4 دانشگاه و روسیه 9 دانشگاه می باشد. دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در روسیه در سال 2023 عبارت هستند از:

  • A.I Evdokimov Moscow State University of Medicine and Dentistry
  • Kazan Federal University
  • Lomonosow Moscow State University
  • Novosibirsk State University
  • Pavlov First Saint Petersburg State medical University
  • Pirogov Russian National Research Medical University (RNRMU)
  • RUDN University
  • Saint Petersburg State University
  • Tomsk State University

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در مجارستان نیز عبارت هستند از:

  • دبرسن
  • پچ
  • سملوایز
  • سگد

مقایسه مدرک پزشکی مجارستان و روسیه

مدارک لازم جهت تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه

مدارک لازم برای اقدام به تحصیل پزشکی به شرح ذیل است:

  • طول دوره تحصیلی در دانشگاه خارجی حداقل باید 80% با مدارک دانشگاه های داخلی تطابق داشته باشد، بدانید که در دانشگاه های داخلی طول دوره اولیه علوم پایه 2 سال، دوره بالینی 4 سال و گذراندن یک دوره حداقل 18 ماهه کارآموزی نیاز است و اگر افراد کمتر از این زمان را در طول دوره تحصیلی داشته اند باید در پردیس های بین المللی دوره کمبود را بگذرانید
  • واحدهای تخصصی اشخاص نیز باید حداقل 80% با واحدهای تخصصی داخلی تطابق داشته باشد
  • طی نمودن دوره کارآموزی که این دوره بین 1 تا 18 ماه ممکن است بنا به شرایطی طول انجامد و در یکی از دانشگاه های پزشکی داخلی انجام می شود
  • اگر پایان نامه ای که در دانشگاه خارجی ارائه داده اید در داخل تائید نشود نیز باید مجدد پایان نامه ارائه نمائید
  • در نهایت شرکت در آزمون ارزشیابی توانمندی (OSCE) تقریبا طی نمودن اکثر این موارد در ارتباط با رشته های دندان پزشکی و داروسازی هم صدق می کند اما بهتر است شرایط کامل را هم جویا شوید

جایگاه جفرافیایی مجارستان و روسیه

کشور مجارستان در حوزه شنگن واقع شده و این مزیت را نسبت به روسیه داراست که دانشجویان بتوانند در طول دوره تحصیل در سایر کشورهای این حوزه رفت و آمد کنند. علاوه بر این برای ادامه کار و یا تحصیل بتوانند به کشورهای برتر اروپایی نظیر دانمارک، آلمان، اتریش، سوئد و سایر کشورها بروند. این در حالی است که کشور روسیه جزو شنگن نبوده و به مراتب از لحاظ آب و هوایی نیز سردتر از مجارستان می باشد. علاوه بر شرایط جغرافیایی باید پیش از انتخاب کشور مقصد هزینه زندگی در مجارستان را با هزینه زندگی در روسیه مقایسه کرد تا بتوان به صرفه ترین کشور را ارزیابی کرد.

مقایسه هزینه زندگی در مجارستان و روسیه

مقایسه نحوه ورود به دانشگاه پزشکی مجارستان و روسیه

اشخاص برای ورود به دانشگاه های هر 2 کشور نیازمند طی نمودن یک دوره 1 ساله پیش پزشکی هستند تا برای ورود به آزمون پزشکی آماده شوند. مواد این آزمون ها را دروس علوم پایه تشکیل می دهند. مبنای ورود را می توان شایستگی و تمرکز و تسلط بر این دروس و سرفصل ها دانست. هر 2 کشور خوشبختانه برای ورود به دوره های پیش پزشکی نیاز به ارائه مدرک زبان ندارند و دانشجویان می توانند زبان خود را نیز در این دوره یکساله آموزش ببینند. اما از آنجایی که زبان اولین ابزار مورد نیاز افراد است، پیشنهاد می شود حتما در داخل کشور حداقل تسلط به زبان بین المللی را دارا باشید.

مقایسه شرایط کار پزشکی مجارستان و روسیه

برای انجام کار پزشکی در هر دو کشور مجارستان و روسیه متقاضیان نیازمند اخذ مجوز کار طبابت هستند. متقاضیان برای اخذ این مجوز در مجارستان علاوه بر اخذ مدرک MBBS خود از یکی از دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان همچنین بایستی دوره رزیدنسی خود را به اتمام رسانده و سپس با ثبت نام در بورد پزشکی مجارستان برای اخذ مجوز پزشکی خود اقدام کنند. اما در روسیه اخذ مجوز کار منوط به این است که اولا متقاضی 6 سال دوره مدیکال خود را گذرانده و سپس از عهده آزمون دولتی برآید. در مرحله بعدی کار نیز دوره رزیدنسی 2 ساله اش را به اتمام برساند. با اینکه شرایط پزشکی در این 2 کشور خیلی شبیه به هم است ولی سطح درآمدی پزشکان در آنها بسیار متفاوت از هم است.

متوسط درآمد سالانه پزشکان در مجارستان و روسیه

مقایسه هزینه های پزشکی مجارستان و روسیه

هزینه های دوره پیش پزشکی خیلی پایین تر از شهریه های دانشگاه می باشد. شما در کشور روسیه هزینه های پایین تری را هم در مقطع کالج و هم دانشگاه پرداخت خواهید کرد:

هزینه های دوره های پیش پزشکی
پیش پزشکی در کالج های روسیه$2000 الی 3000$ (دلار آمریکا)
پیش پزشکی در کالج های مجارستان€5000 الی 6000€ (یورو)
هزینه های دوره های دانشگاهی
شهریه های دانشگاه های روسیه$8000 الی 10000$ (دلار آمریکا)
شهریه های دانشگاه های مجارستان€10000 الی 12000€ (یورو)

از سوی دیگر بحث هزینه زندگی دانشجویی نیز در این دو کشور مطرح است. هزینه ای که شامل انواع آیتم ها مثل هزینه اجاره خانه، هزینه سرگرمی، هزینه خورد و خوراک، هزینه حمل و نقل، هزینه رستوران و … می باشد. بخش زیادی از این هزینه نیز به سبک زندگی و عادات خود دانشجو برمی گردد. حال باید دید که سطح این هزینه در کدامیک از کشورهای روسیه و مجارستان بالاتر است.

با توجه به آخرین آمارها که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، متوسط هزینه زندگی دانشجویی در کشور روسیه پایین تر از  کشور مجارستان می باشد:

مقایسه هزینه زندگی در روسیه و مجارستان

مواردی که عنوان شد از پارامترهای اصلی مقایسه تحصیل پزشکی در مجارستان و پزشکی در روسیه می باشد. اما شما نیاز به دانش بیشتری از موارد مهاجرتی به این کشورها خواهید داشت. می توانید برای درک بهتر این موضوع با انجام یک مشاوره اصولی در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از مشاورین ما اطلاعات کاملی در باب تحصیل در رشته های پزشکی مجارستان و روسیه دریافت نمائید.

سوالات مهم در خصوص مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه

تحصیل پزشکی در روسیه و مجارستان مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار دارد و از همین رو نیز سوالات زیادی پیرامون انتخاب یکی از این دو مقصد وجود دارد. این سوالات از قرار زیر است:

  • برترین دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان و روسیه 2023 چیست؟ دانشگاه سملوایز در مجارستان و دانشگاه دولتی لومونوسوف در روسیه جزء بهترین دانشگاه ها ی این دو کشور جهت تحصیل پزشکی به حساب می آیند.
  • از بین کشورهای مجارستان و روسیه برای تحصیل پزشکی کدام کشور مناسب است؟ کشور روسیه، چرا که کیفیت آموزش پزشکی و نیز متوسط هزینه تحصیل این رشته در روسیه به مراتب پایین تر از مجارستان است.
  • از بین این دو کشور برای کار پزشکی کدام کشور مناسب است؟ کشور مجارستان، چرا که سطح درآمد پزشکان در مجارستان چندین برابر پزشکان روسی است. و از این گذشته پزشکان خارجی با کار در مجارستان براحتی می توانند به بلوکارت Blue Card اتحادیه اروپایی برسند.
  • تحصیل پزشکی در مجارستان و روسیه چند سال طول می کشد؟ در هر دو کشور برنامه تحصیل پزشکی حدود 6 سالی به طول می انجامد.
  • آیا پیش پزشکی جزء برنامه پزشکی در هر دو کشور مجارستان و روسیه است؟ بله، دانشگاه های روسیه و مجارستان دوره پیش پزشکی دارند.
  • به لحاظ هزینه زندگی دانشجویی کدامیک از دو کشور مجارستان و روسیه هزینه پایین تری دارند؟ کشور روسیه
4.9/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *