مهاجرت

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اسپانیا

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اسپانیا

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اسپانیا مشابه سایر ملل حوزه خاورمیانه است و آن ها نیز میتوانند از طریق تحصیل، کار، خرید ملک و غیره به اسپانیا مهاجرت کنند. اسپانیا کشوری زیبا در قاره اروپا است که عضوی از حوزه شنگن و اتحادیه اروپا می باشد در نتیجه اخذ اقامت آن بسیار ارزشمند است چراکه پس از آن فرد می تواند بدون نیاز به اخذ ویزا به کشورهای مختلفی سفر کند. به علاوه اسپانیا یکی از کشورهای توسعه یافته و قدرتمند به حساب می آید که اگرچه اقتصاد آن به قدرتمندی آلمان، اتریش یا سوئیس نیست اما ساکنان آن از سطح امنیت اجتماعی و اقتصادی بالایی برخوردارند. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است در خصوص شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اسپانیا اطلاعاتی ارائه شده است.

  • آیا افغانستان مقصد مناسبی برای مهاجرت است؟
  • شرایط مهاجرت شهروندان افغانستان به اسپانیا چیست؟
  • آیا اسپانیا کشور گران قیمتی برای مهاجرت است؟
  • بهترین شهرهای اسپانیا برای مهاجرت کنند؟

مهاجرت به اسپانیا

اسپانیا که به طور رسمی پادشاهی اسپانیا خوانده می شود کشوری در جنوب غربی قاره اروپا است که پایتخت آن شهر مادرید و یکی دیگر از مهم ترین شهرهای آن نیز بارسلونا است. همان طور که گفته شد اخذ اقامت اسپانیا مزایای زیادی برای افراد به همراه خواهد داشت. مهاجرت به اسپانیا در سال 2022 از طریق مختلفی صورت می گیرد که پرطرفدارترین آن ها عبارت هستند از خرید ملک، کار یا تحصیل در اسپانیا. البته ذکر این نکته ضروری است که در سال های اخیر رویه ای که دولت اسپانیا در مقابل غالب ملل حوزه خاورمیانه در پیش گرفته تقریبا مشابه است و متاسفانه صدور ویزا برای آن ها از سوی اسپانیا به سختی صورت می پذیرد.

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اسپانیا با خرید ملک

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اسپانیا با خرید ملک

خرید ملک اسپانیا از سوی افغان ها نیز امکان پذیر است منتهی اگر قرار باشد به این وسیله اقامت اسپانیا نیز به دست آید باید حداقل سرمایه تعیین شده از سوی اسپانیا پرداخت گردد. در واقع مطابق قوانین اسپانیا اخذ اقامت این کشور با خرید ملک که اصطلاحا به اخذ ویزای طلایی (golden visa) معروف است نیاز هب حداقل 500000€ (یورو) سرمایه اولیه دارد. متقاضی باید ملکی به این ارزش در اسپانیا خریداری نماید تا بدین وسیله بتواند اقامت اسپانیا را بگیرد. خوشبختانه اسپانیا در گروه کشورهایی قرار می گیرد که پس از 2.5 یا 10 سال اقامت قانونی به خارجی ها پاسپورت هم می دهد این در حالی است است که اخذ پاسپورت برخی کشورها از جمله بوتان، امارات متحده عربی و غیره غیرممکن یا حتی بسیار دشوار می باشد.

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اسپانیا از طریق کار

مهاجرت اتباع افغان به اسپانیا از طریق کار در اسپانیا هم امکان پذیر است منتهی برخلاف کار در آلمان و اتریش، برای اخذ ویزای کاری اسپانیا فرد باید از همان ابتدا پیشنهاد شغلی داشته باشد. در واقع تبعه افغانستان باید از طریق موسسات کاریابی مختلف با کارفرماهای اسپانیایی ارتباط برقرار کند و در صورتی که موفق شود نظرشان را جلب نماید و بین آن ها قرارداد کاری منعقد شود، می تواند برای اخذ ویزای کاری اسپانیا اقدام نماید. البته نباید از نظر دور داشت کار در اسپانیا مستلزم تسلط داشتن به زبان اسپانیایی است و با این وجود ممکن است راحت به دست نیاید. چرا که نرخ بیکاری در کشور اسپانیا در سال 2022 حدود 13% است در نتیجه شهروندان این کشور نیز با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند. در نمودار ذیل نرخ بیکاری اسپانیا با دو کشور اتریش و آلمان مقایسه شده است:

نرخ بیکاری در اسپانیا، اتریش و آلمان

البته کارفرمای مربوطه نیز علاوه بر این که باید مجوز لازم برای استخدام خارجی ها را داشته باشد، ضروری است با توجه به قوانین اتحادیه اروپا فرصت شغلی مورد نظر را ابتدائا 3 ماه در اسپانیا و سپس 3 ماه در کل اتحادیه آگهی کند. اگرچه استخدام شدن تابعین کشورهایی غیر از حوزه اتحادیه اروپا در اسپانیا دشوار است اما مزایای زیادی در پی خواهد داشت. به عنوان مثال سطح درآمد در اسپانیا تقریبا بالا است و مردم این کشور قدرت خرید بالایی دارند؛ در جدول ذیل به این موضوع پرداخته شده است:

سطح درآمد ماهیانه در اسپانیاتوضیحات
830€ (یورو)کم ترین میزان درآمد ماهیانه
2720€ (یورو)متوسط درآمد ماهیانه
11400€ (یورو)بیشترین میزان درآمد ماهیانه

شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اسپانیا از طریق تحصیل

افغان ها می توانند با اخذ پذیرش از دانشگاه های اسپانیا در این کشور تحصیل کنند هرچند بر خلاف تحصیل در نروژ، فرانسه، آلمان و اتریش نظام تحصیلی اسپانیا نه تنها رایگان نیست بلکه صدور ویزا از سوی دولت این کشور به سختی صورت می پذیرد. شهریه دانشگاه های دولتی اسپانیا به شرح ذیل می باشد:

  • 150€ تا 3500€ (یورو) سالیانه در مقطع کارشناسی
  • 300€ تا 3500€ (یورو) سالیانه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

البته شهریه دانشگاه های خصوصی اسپانیا گران تر است هرچند معمولا از 20000€ (یورو) در سال بیشتر نخواهد بود. با این وجود برخی دوره های تحصیلی که توسط مدارس تجارت (business schools) در اسپانیا برگزار می شود ممکن است سالیانه تا 25000€ (یورو) شهریه دربرداشته باشد. یکی دیگر از دوره های تحصیلی گران قیمت در اسپانیا دوره های تحصیلی مدیریت بازرگانی و MBA است که شهریه سالیانه آن به طور متوسط 30000€ (یورو) است.

ارزان قیمت ترین دانشگاه های اسپانیا در جدول ذیل معرفی شده اند:

ارزان قیمت ترین دانشگاه های اسپانیامتوسط شهریه سالیانه
University of Granada821€ (یورو)
University of Valencia2600€ (یورو)
University of Santiago de Compostela1600€ (یورو)
Universitat Rovira i Virgili2900€ (یورو)

البته فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های برتر اسپانیا می تواند تاثیر خوبی بر رزومه دانشجوهای حوزه خاورمیانه از جمله افغان ها داشته باشد. برخی از برترین دانشگاه های اسپانیا عبارت هستند از:

برترین دانشگاه های اسپانیامتوسط شهریه سالیانه
Autonomous University of Madrid2000€ تا 3000€ (یورو)
University of Barcelona2900€ (یورو)
Pompeu Fabra University3000€ تا 4000€ (یورو)
Autonomous University of Barcelona3500€ (یورو)

هزینه زندگی در اسپانیا

یکی از مسائلی که هنگام بررسی شرایط فرد به منظور صدور یا عدم صدور ویزا مورد توجه قرار می گیرد تمکن مالی وی برای پرداخت هزینه های زندگی در اسپانیا است. البته در مقایسه با غالب کشورهای اروپایی اسپانیا نسبتا کشور ارزان قیمتی به حساب می آید که هزینه زندگی تک نفره در آن ماهیانه حدود 600€ (یورو) می باشد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است در خصوص شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اسپانیا در سال 2022 اطلاعاتی ارائه شد. همان طور که ملاحظه گردید روش های مهاجرت قانونی افغان ها تا حد زیادی مشابه سایر ملل حوزه خاورمیانه است.

4/5 - (1 امتیاز)

10 دیدگاه برای “شرایط مهاجرت اتباع افغانستان به اسپانیا

  1. صدف امیری گفت:

    سلام ببخشید من ۱۵ سالم است میخام با خواهرم سفر کنم به اسپانیا آیا امکان دارد که با خواهرم سفر کنم شرایط اش چیست از افغانستان میخایم برم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگرمنظورتون مسافرت هست، باید ویزای توریستی دریافت کنید

  2. مدبر گفت:

    سلام میخواهم برای ویزای تصیلی از کشور ایران بگیرم افغان است امکان دارد اگر امکان دارد چی قسم با شما تماس بگیرم و چی زمان را میگیرد تا ویزا را به دست گیرم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شماره ما 02191003232 هست.
      شما باید 6 ماه در ایران اقامت داشته باشید و مدرک زبان اسپانیایی نیز داشته باشید یا مدرک زبان انگلیسی

  3. میرعبدالجلیل صدیقی گفت:

    سلام . میخواهم درکشور اسپانیا پناه ببرم واز آن کشور مدرک مهندسی دارم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      باید به صورت قانونی خودتون رو به این کشور برسونید و بعد از اون درخواست پناهندگی ثبت کنید

  4. محمد جواد زمانی گفت:

    Hello

    Can you help us how to apply to study in Spain?

    1. امیر جلالی گفت:

      Hello
      First of all you have to find the best university in Spain for your preferable discipline.
      Then based on the information published on their website, you must translate the required documents. Be aware of deadlines as it is one of the most important part of this process. Nowadays you must apply online.

  5. Sardar wali walizada گفت:

    Dear Sirs,

    I am Sardar Wali Walizada one of the Kabul immigration VIP police officer.I would like to kindly state that my situation during the Government of Republic was good and nothing was wrong since the US and NATO left from Afghanistan and Tliban Captured all Afghanistan, all people are under the threatening of , they are killing people and threat those people who work with government even me that I am not safe with my family , Talibal always threatening me
    that was working with Government they count me guilty , their action are serious to me their gesture are very bad to all and to me They are saying we convict people for working with foreign therefore I have left Afghanistan with my family and now I live in Iran if possible please help me.

    Thus, During the Government of Republic Taliban used to travel to Saudi Arabia and the Emirate using fake Pakistani passports. I have identified and arrested their documents, and now the same people are in power.

    P.s my attendance certificate is also attached with this mail.

    Sincerely yours.

    Sardar Wali

    1. امیر جلالی گفت:

      Dear Sardar Wali
      If you are looking for legal information about immigration to different countries, you can call our consultants.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *