مهاجرت

مهاجرت اتباع افغانستان به فنلاند

مهاجرت اتباع افغانستان به فنلاند

میزان رضایت مهاجران از زندگی در فنلاند به طرز قابل توجهی بالاست. این مقاله جهت بررسی مهاجرت اتباع افغانستان به فنلاند و شروط آن می باشد. فنلاند یکی از کشورهای شمالی قاره اروپا بوده که با کشورهای سوئد، روسیه و نروژ مرز مشترک دارد. اقتصاد فنلاند تا حد زیادی متاثر از صادرات بوده و حدودا 257 میلیون دلار آمریکا در سال 2022 تولید ناخالص داخلی داشته است. مهاجرت به کشور فنلاند بهره مند از مزایایی از جمله بهداشت بالا، آموزش قوی، امنیت و رفاه را به دنبال خواهد داشت. فنلاند با فراهم کردن امکان مهاجرت از راه های گوناگون، فرصت بهره مندی از زندگی با استاندارد های سطح بالا را برای عده زیادی فراهم کرده است. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است، جنبه های گوناگون مهاجرت به کشور فنلاند مورد بررسی قرار داده ایم.

  • شرایط مهاجرت به فنلاند چیست؟
  • آیا فنلاند مقصد مناسبی برای مهاجرت تابعین افغانستان است؟
  • هزینه مهاجرت به این کشور چگونه است؟
  • بهترین راه برای ورود به این کشور چیست؟

راه های مهاجرت به فنلاند برای اتباع افغانستان

فنلاند یکی از بهترین کشورهای دنیا برای مهاجران شناخته شده است. سطح رفاه و آرامش شهروندان این کشور بالا بوده و امکانات گوناگونی در زمینه بهداشت، تحصیل و آموزش و غیره از سوی دولت برای آنان فراهم شده است. هم چنین وجود موقعیت های متنوع جهت کار و یا سرمایه گذاری باعث شده تا میزان رضایت مهاجران از زندگی در فنلاند بالا باشد. فنلاند کشوری سردسیر بوده و در مناطق شمالی آن، شب های سرد تر و دمای پایین تری به چشم می خورد. مردم این کشور علاوه بر سوئدی و فنلاندی، به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند. وجود جاذبه های طبیعی و ورزشی گوناگون در کنار اماکن تاریخی، صنعت توریسم فنلاند را گسترش داده است؛ به طوری که یکی از منابع اصلی اقتصادی این کشور، درآمد حاصل از صنعت توریسم می باشد.

دولت فنلاند روش های گوناگونی را برای مهاجرت به این کشور فراهم کرده است. مهاجرت تحصیلی می تواند یک گزینه بسیار ایده آل برای مهاجران افغان باشد؛ چراکه سیستم آموزشی فنلاند یکی از پیشرفته ترین سیستم های موجود در دنیا اعلام شده است. در سال های اخیر مهاجرت کاری به فنلاند نیز با متقاضیان زیادی رو به رو بوده است. در کنار این دو روش امکان مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و ازدواج نیز برای اتباع افغان فراهم می باشد. مهاجرت از طریق پناهندگی به فنلاند یکی دیگر از روش های ذکر شده است که با خطرات بسیاری همراه بوده و بسیار دشوار می باشد. اتباع افغانستان می توانند با توجه به مواردی از جمله تخصص، بودجه و سن خود بهترین راه جهت مهاجرت به این کشور را برگزینند.

مهاجرت تحصیلی اتباع افغانستان به فنلاند

دانشگاه های کشور فنلاند از بهترین انتخاب ها برای افرادی هستند که می خواهند در دانشگاه های معتبر اروپا تحصیل کنند. دانشگاه های فنلاند از رتبه قابل توجهی در مقیاس جهانی برخوردار بوده و مدرک اخذ شده از این مراکز در تمامی کشورها معتبر است. تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور عموما به زبان فنلاندی یا سوئدی است و دانشجویان باید به یکی این دو زبان تسلط کافی داشته باشند. تعداد کورس های ارائه شده در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی اندک بوده ولی امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در کشور فنلاند وجود دارد. دوره های کارشناسی در این کشور 3.5 الی 4.5 سال به طول می انجامند. مقطع کارشناسی ارشد طی 2 سال و دکتری طی 4 سال پایان می یابند.

مهاجرت تحصیلی اتباع افغانستان به فنلاند

ضوابط مهاجرت تحصیلی اتباع افغان به فنلاند

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که مشغول به تحصیل در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در فنلاند هستند ملزم به پرداخت شهریه می باشند. حداقل هزینه تحصیل برای این دسته از افراد بسته به نوع رشته انتخابی، از $4800 الی $24500 (دلار آمریکا) در سال متغیر است. دانشجویانی که به زبان سوئدی یا فنلاندی در مقطع دکتری تحصیل می کنند از پرداخت شهریه معاف می باشند. امکان کار دانشجویی تا سقف 25 ساعت در هفته برای دانشجویان فراهم است که از این طریق می توانند بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل در فنلاند را جبران کنند. دانشجویان پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور، ملزم به اخذ ویزای تحصیلی می باشند که این فرایند ممکن است حدود 1 ماه به طول انجامد. مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی فنلاند عبارتند از:

  • نامه اخذ پذیرش از یک دانشگاه یا مرکز آموزشی در این کشور
  • گواهی تمکن مالی
  • بیمه نامه
  • عکس پاسپورتی رنگی
  • اطلاعات بورسیه تحصیلی اخذ شده در صورت وجود و یا شهریه پرداخت شده
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
دانشگاه های فنلاندهزینه سالیانه تحصیل به دلار آمریکا
(University of Helsinki (UH$14000
University of Vaasa$10800 الی $13000
University of Eastern Finland$8650 الی $16250
Tampere University$6500 الی $13000
Arcada University of Applied Sciences$5500 الی $11900
University of Oulu $10800 الی $14000

مهاجرت کاری اتباع افغانستان به فنلاند

متقاضیان جهت اشتغال در کشور فنلاند به ارائه یک رزومه قوی نیاز دارند. داشتن مدرک تحصیلی معتبر و تجربه کاری، شانس دریافت پیشهاد کار را برای افراد خارجی افزایش خواهد داد. مهاجرت کاری به فنلاند به دو روش امکان پذیر است؛ یکی از این روش ها اخذ ویزای موقت می باشد که طی آن فرد به مدت 6 ماه اجازه اقامت در این کشور را جهت یافتن کار خواهد داشت. روش دوم برای افرادی است که یک قرارداد کاری یا دعوت نامه از سوی یک کارفرما یا نهاد معتبر در این کشور داشته باشد. در صورت اخذ ویزای کاری کشور فنلاند، در ابتدا فرد اجازه سه ماه اقامت در این کشور را خواهد داشت و این مدت قابل تمدید است. پس از گذشت 5 سال از اشتغال فرد در فنلاند و در صورت عدم داشتن سوپیشینه، به فرد اقامت دائم این کشور تعلق خواهد گرفت.

نمودار رشد نرخ بیکاری در فنلاند

مهاجرت اتباع افغانستان به فنلاند از طریق ازدواج

یکی دیگر از روش های مهاجرت به فنلاند، ازدواج با یکی از اتباع این کشور است. اتباع افغانستان می توانند با ازدواج با یک تبعه فنلاند، اقامت دائم و در نهایت پاسپورت این کشور را به دست آورند. همانند مهاجرت از طریق ازدواج در نروژ، برای مهاجرت به فنلاند از این طریق باید واقعی بودن ازدواج اثبات گردد. در صورتی که ازدواج صوری بوده و تنها به قصد اخذ اقامت این کشور صورت گرفته باشد، دولت فنلاند این ازدواج را به رسمیت نخواهد شناخت. تمکن مالی فرد تبعه فنلاند نیز یکی از مهم ترین موارد این پروسه است که باید مورد تایید سفارت فنلاند قرار گیرد. در صورت ازدواج قبلی، باید مدارکی مبنی بر فوت همسر سابق و یا پایان ازدواج نیز ارائه شوند. یکی دیگر از مهم ترین موارد این پروسه این است که زوج سابقه زندگی با یکدیگر را داشته باشند.

قوانین ازدواج افغان ها در فنلاند

برای ازدواج در کشور فنلاند هر دو طرف باید بالای 18 سال سن داشته باشند. مدارکی از جمله پاسپورت معتبر و گواهی عدم سوپیشینه نیز باید ارائه شوند. پس از تایید ازدواج از سوی دولت فنلاند، به فرد خارجی اقامت موقت این کشور داده می شود. در صورت گذشت 3 سال از ازدواج با تبعه فنلاند و زندگی در این کشور، در صورت عدم داشتن سو سابقه کیفری و تسلط نسبی به زبان فنلاندی یا سوئدی، فرد خارجی می تواند درخواست خود را جهت اخذ اقامت دائم این کشور ارائه دهد. قابل ذکر است که اخذ تابعیت فنلاند از قانون خون پیروی می کند؛ تابعیت این کشور تنها به فرزندانی اعطا می شود که یکی از والدین و یا هر دوی آنان تبعه فنلاند باشند.

در مقالات بهترین شهرهای فنلاند برای کار و بهترین شهرهای فنلاند برای تحصیل، مهاجرت از این دو روش یا جزئیات بیشتری بررسی شده اند. مهاجرت به فنلاند در سال های اخیر با متقاضیان بیشتری رو به رو بوده و با اخذ مشاوره از افراد متخصص در این زمینه می توان به سادگی موفق به تحصیل در کشور فنلاند و یا اخذ اقامت آن از طریق سرمایه گذاری، کار و غیره شد. تیم وکلای مجرب و موفق ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با صدها پرونده موفق، می توانند شما عزیزان را در این پروسه یاری کنند تا با توجه به شرایط خود در کوتاه ترین زمان ممکن موفق به مهاجرت به این کشور شوید.

امتیاز دهید

6 دیدگاه برای “مهاجرت اتباع افغانستان به فنلاند

  1. جواد حسینی گفت:

    سلام من اتباع هستم در کشور ایران میخواهم به فنلاند مهاجرت کنم مجرد هستم از چه طریق میتونم بروم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در حال حاضر تحصیل و استارت آپ، بهترین مسیر برای مهاجرت هست. ما اطلاعی دقیق از شرایط شما نداریم که توضیحاتی رو ارائه کنیم

  2. عبدالحبیب گفت:

    سلام من اتباع هستم من متولد ایران هستم چگونه میتوانم به فنلاند مهاجرت کنم من ۵ فرزند دارم ومشکلات مالی زیادی هم دارم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مسیرهای مهاجرت قانونی به فنلاند هزینه های بسیار زیادی به همراه دارند و نمی تونیم این کشور رو به شما توصیه کنیم

  3. اکبری گفت:

    سلام وقت بخیر اکبری هستم از افغانستان فعلا مهاجر به ایران بعد سقوط حکومت غنی از روی مجبوری ترک وطن کردیم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      چه کمکی از ما برمیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *