مهاجرت

مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد

مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد

برای مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد تنها باید پس از آگاهی کامل از شرایط اعطای تابعیت اقدامات لازم را انجام داد چراکه تولد در این کشور مزیتی ندارد. شما می توانید با تولد فرزند در خاک بعضی از کشورها آن طفل تبعه آن کشور محسوب شود و از کلیه حقوق همانند اتباع قانونی آن کشور برخوردار خواهد شود. در این راستا قوانین اخذ تابعیت در هر کشوری متفاوت بوده و در برخی کشورهای آمریکایی بدون توجه به تابعیت پدر یا مادر به فرزند متولد شده به جهت تولد در خاک این کشورها تابعیت یا همان پاسپورت آن کشور تعلق می گیرد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در هر زمانی آماده پاسخگوئی به سوالات شما در خصوص شرایط مهاجرت به آفریقای جنوبی 2024 می باشند.

  • انواع روش های مهاجرت به آفریقای جنوبی چیست؟
  • بهترین نوع مهاجرت به آفریقای جنوبی چیست؟
  • روش های مختلف اخذ تابعیت آفریقای جنوبی چیست؟
  • شرایط تولد و اخذ اقامت یا تابعیت آفریقای جنوبی چیست؟
  • آیا قانون اعطای تابعیت آفریقای جنوبی تابع اصل خون است و یا اصل خاک؟
  • جایگاه پاسپورت آفریقای جنوبی در بین پاسپورت های جهان چه رتبه ای است؟

درباره آفریقای جنوبی

آفریقی جنوبی South Africa که بیشتر از هر چیز دیگری با تنوع زیستی، ساواناهای وسیع و نیز سافاری های خودش معروف است. کشوری که درست در جنوب قاره آفریقا و به سخنی دیگر در نوک شاخ آفریقا واقع شده است. و با اقیانوس های اطلس جنوبی و هند دارای خط ساحلی طولانی است. از طرف دیگر این کشور در شمال با کشورهایی نظیر نامیبیا، بوتسوانا و زیمباوه و در شرق و شمال شرقی نیز با کشورهایی مثل موزامبیک و اسواتینی همسایه است. جالب است بدانید که کشور آفریقای جنوبی با جمعیتی بیش از 60 میلیون نفر دومین کشور پرجمعیت جهان در نیمکره جنوبی است. کشوری با اقتصاد بازار آزاد و سطح درآمدی متوسط که به دلیل جود منابع طبیعی غنی بیش از هر چیزی نیازمند نیروهای متخصص خارجی است.

روش های مهاجرتی به آفریقای جنوبی

در بین کشورهای آفریقایی نام کشور آفریقای جنوبی بیش از سایر کشورها بر سر زبان هاست. کشوری بزرگ و پهناور که از هر نظر مورد توجه مهاجران خارجی قرار داشته و برخی ها نیز به دنبال اخذ اقامت از این کشور می باشند. به همین دلیل نیز آنها برای مهاجرت به آفریقای جنوبی از طرق مختلفی اقدام می کنند. طرقی که با توجه به به اهداف هر متقاضی متفاوت است.

از جمله این روش ها می توان به روش های رایج زیر اشاره نمود:

  • روش مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تحصیل
  • روش مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق کار
  • روش مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق سرمایه گذاری
  • روش مهاجرت به آفریقای جنوبی از طری ازدواج
  • روش مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد

بدیهی است که با توجه به نیاز شدید بازار کار آفریقای جنوبی به نیروهای کار متخصص مهاجرت کاری به این کشور در کانون توجه قرار دارد. دولت آفریقای جنوبی با اعطای چندین ویزای کاری از نیروهای کار خارجی استقبال می کند:

انواع ویزاهای کاری آفریقای جنوبی

ضمنا ناگفته نماند که شرط اصلی درخواست هر سه ویزای کاری آفریقای جنوبی نیز داشتن پیشنهاد کاری است. فقط افراد برای درخواست ویزای مهارت های ضروری می توانند با تکیه بر تخصص اشان و بدون نیاز به جاب آفر اقدام کنند منتها بشرطی که عنوان شغلی آنها منطبق با لیست مشاغل مورد نیاز آفریقای جنوبی باشد. لیستی که مشتمل بر 140 رشته شغلی می باشد که عمدتا در بخش های فناوری اطلاعات (IT)، علوم زیستی، مهندسی و زمین شناسی هستند.

شرایط اخذ اقامت و تابعیت آفریقای جنوبی

همانند هر کشور دیگری نیز آفریقای جنوبی نیز قوانین خاص خودش را درباره اعطای اقامت و تابعیت به اتباع خارجی دارد. منتها طبق یک قاعده کلی شرط اساسی و لازم برای اخذ این مجوزها این است که فرد متقاضی ابتدا برای اخذ اقامت موقتش اقدام نماید و پس از آن برای اخذ اقامت دائمی و بالاخره با رعایت کلیه شرایط و جوانب کار برای اخذ تابعیت آفریقای جنوبی اقدام کند.

طبق قوانین کشور آفریقای جنوبی شما در صورتی صلاحیت اخذ اقامت دائمی (PR) این کشور را به دست می آورید که:

  • اولا با شهروند آفریقای جنوبی ازدواج کنید
  • دوما با ویزای کارگر ماهر حدود 5 سال متولی در این کشور اقامت داشته باشید.

مجددا طبق همین قانون شما تنها از دو طریق می توانید برای اخذ تابعیت آفریقای جنوبی اقدام کنید:

  • اولا متولد یک پدر و یا یک مادر آفریقای جنوبی باشید
  • دوما با کارت اقامت دائمی آفریقای جنوبی به مدت 5 سال متوالی در این کشور زندگی کرده باشید.

پس با توجه به قوانین شهروندی آفریقای جنوبی می توان نتیجه گرفت که در حالت عادی روند اخذ تابعیت این کشور حدود 10 سالی طول می کشد.

مدارک لازم جهت مهاجرت از طریق تولد در آفریقای جنوبی

فرد برای اخذ اقامت آفریقای جنوبی و تابعیت از طریق تولد بایستی مدارک پشتیبان زیر را تهیه نماید:

  • فرم BI-24 تکمیل شده که توسط والدین فرزندی که قرار است ثبت شود، پشت نویسی شده است.
  • فرم BI-529 تکمیل شده کودک و والدین آفریقای جنوبی
  • کپی و اصل گواهی تولد خارجی
  • کپی و اصل مدرک تابعیت والدین آفریقای جنوبی. برای مثال گواهی تولد، کارت شناسایی و پاسپورت معتبر
  • رضایت نامه معتبر از والدین آفریقای جنوبی کودک نشانگر رضایتش نسبت به ثبت تولد کودک در آفریقای جنوبی
  • حکم فرزند خواندگی (این گزینه برای آندسته از افرادی می باشد که توسط شهروندان آفریقای جنوبی به فرزند خواندگی قبول شده اند.)

ارزش پاسپورت آفریقای جنوبی 2024

پاسپورت آفریقای جنوبی یکی از پاسپورت های متوسط جهان محسوب می شود. این پاسپورت از بین تقریبا 91 پاسپورت فهرست بندی شده سایت معتبر Passportindex.org مشترکا با پاسپورت کویت در رتبه 42 جهانی قرار دارد. شما با پاسپورت آفریقای جنوبی می توانید آزادانه به 63 کشور جهان از جمله کلیه کشورهای آمریکای جنوبی (مرکوسول)، روسیه و برخی کشورهای آفریقایی مسافرت نمائید. از جمله امتیازات دیگر این پاسپورت می توان به حق کار و زندگی بدون محدودیت در آفریقای جنوبی، برخورداری از حقوق کنسولی و نیز حق رای در انتخابات اشاره نمود. در لیست زیر بیشتر می توانید با مشخصات پاسپورت آفریقای جنوبی در سال 2024 آشنا شوید:

آیتمشرح
رتبه قدرت پاسپورت43 جهانی
دسترسی آزاد63 کشور
ویزا به هنگام ورود39 کشور
ویزای لازم96 کشور

اکنون که با ارزش پاسپورت کشور آفریقای جنوبی آشنا شدیم حالا به سراغ توضیح درباره یکی از روش های آسان اخذ این پاسپورت یعنی روش مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد می پردازیم. اما چرا آسان؟ چونکه در حالت عادی اخذ تابعیت آفریقای جنوبی حدود 5 سال طول می کشد.

نیازمندی های مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد

همانگونه که مستحضرید برای مهاجرت روشها و طرق مختلفی وجود دارد که هر یک از این روشها ممکن است بسته به شرایط سنی، محل تولد، شرایط خانوادگی و اجتماعی، تحصیلی و مالی و سوابق کاری و تخصصی متقاضیان می تواند مناسب افراد و گروه های خاصی باشد. یکی از روشهای مهاجرت که از طریق آن اشخاص میتوانند تقاضای تابعیت نمایند مهاجرت به سبب داشتن رابطه نزدیک خویشاوندی و فامیلی با اتباع یا افراد مقیم یک کشور خارجی می باشد.

مثل رابطه پدر ومادر با فرزند که از نوع روابط فامیلی نزدیک می باشد. بنابراین یکی از روشهای مهاجرت و اخذ تابعیت یک کشور می تواند به سبب تولد فرزند در یک کشور خارجی باشد و به این ترتیب به سبب رابطه فامیلی نزدیکی که پدر و مادر با فرزند خود دارند به آنها نیز به تبع فرزند خود اجازه اقامت و تابعیت اعطا خواهد شد که موضوع مقاله هم در راستای مهاجرت به افریقای جنوبی از طریق تولد می باشد، اما همانگونه که می دانیم در دهه های اخیر به سبب افزایش آمار جهانی مهاجرت خصوصا در کشورهایی که از وضعیت اقتصادی و معیشتی مطلوبی برخوردارند، کشورها قوانین سخت گیرانه تری را برای مهاجرین و اتباع خارجی وضع نموده اند تا از مهاجرت بی رویه به سرزمین خود ممانعت به عمل آورند.

قوانین مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد

قوانین بسیاری از کشورها تا چند دهه قبل مبتنی بر سیستم خاک بود. به این معنی که هر شخصی در آن کشورها متولد می شد به صرف تولد در خاک آن کشور، تبعه همانجا محسوب می شد و از این نظر هیچ فرقی بین شخصی که پدر و مادر خارجی داشت با فردی که پدر یا مادر تبعه آن کشور بودند وجود نداشت. کشورهایی مثل انگلستان و بسیاری از کشورهای اروپایی، افریقای جنوبی تا دهه های قبل همه از سیستم حقوقی خاک تبعیت می کردند.

اما به دلایلی که گفته شد اکثرا قوانین مهاجرتی خود را تغییر داده و تابع سیستم حقوقی مبتنی بر خون و نژاد شدند. در قوانین مبتنی بر سیستم خون، دیگر به صرف تولد شخص در خاک یک کشور تابعیت بی قیدو شرط به آن فرد تعلق نمی گیرد و اصلی که در این نظام حقوقی حاکم است. تبعه بودن پدر یا مادر آن فرزند است که اهمیت دارد نه خاکی که کودک در آنجا متولد می شود.

قوانین مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد

سیستم اعطای تابعیت در آفریقای جنوبی

حتی در بعضی کشورها قوانین بسیار سخت گیرانه تر است و ملاک اعطای تابعیت به فرزند را تنها تبعه بودن پدر آن کودک می دانند مثل ایران. در کشور افریقای جنوبی تا سال 1995 سیستم خاک حاکم بود و به هر شخصی که در این کشور متولد می شد تابعیت اعطا میشد. اما با بازنگری قوانین مهاجرتی این کشور در سال 1995 نظام حقوقی خون و مبتنی بر اصل نژاد ملاک اعطای تابعیت قرار گرفت. طبق قانون فعلی افریقای جنوبی اصل بر این است که هرکس از پدر یا مادر تبعه این کشور متولد شود، به وی تابعیت افریقای جنوبی اعطا می گردد.

اما به طور فرعی و تحت شرایطی به اشخاصی هم که از پدر و مادر خارجی متولد شده باشند تابعیت اعطا می گردد. مثلا کودکانی که در خاک افریقای جنوبی متولد شده اند و تابعیت پدر و مادر آنها مشخص نیست و در اصطلاح بدون تابعیت محسوب می شوند. همچنین به طور استثنا به فرزندان اتباع خارجی که در خدمت دولت افریقای جنوبی باشند و یا کارمند افریقای جنوبی در یکی از نهادهای بین المللی باشند که افریقای جنوبی عضو آنهاست و در حین خدمت فرزند آن ها در خاک افریقای جنوبی متولد شود به این کودک هم تابعیت این کشور اعطا می شود.

اخذ اقامت آفریقای جنوبی برای کودک متولد شده خارجی

در راستای مهاجرت به افریقای جنوبی از طریق تولد همچنین به فرزند خواندگان اتباع افریقای جنوبی هر چند در خارج از این کشور متولد شده باشند تابعیت اعطاء می شود. علاوه بر این برای اقامت کودکانی که در خاک افریقای جنوبی متولد شده اند و پدر و مادر آنها اقامت موقت افریقا را دارا می باشند می توان اقدام نمود و این تقاضا باید در طول شش ماه از تاریخ تولد کودک انجام گیرد در چنین شرایطی توصیه می شود که تا تقاضای ویزا و اطمینان از پذیرش کودک انجام نشده، او را برای مسافرت حتی توریستی از کشور خارج نکنند.

حالت دیگر زمانی است که کودک آفریقای جنوبی متولد می شود و پدر و مادرش اقامت دائم این کشور را دارا می باشند. برای چنین کودکانی نیز باید ابتدا تقاضای اقامت موقت نمود و مثل مورد قبلی در طول 6 ماه از تاریخ تولد کودک باید برای وی درخواست اقامت نمود. مهاجرت از طریق تولد در آفریقای جنوبی را نمی توان به عنواان یک راه مهاجرتی قلمداد نمود و این آثار حقوقی تماما زمانی است که شما در آن کشور حضور دارید.

مدارک مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق تولد

توصیه می شود تا انجام تقاضا و اطمینان از پذیرش، کودک را از کشور خارج ننمایند. حال که با کسب اقامت و تابعیت از طریق تولد در کشور افریقای جنوبی آشنا شدیم مدارک مورد نیاز و فرمهایی که برای تقاضای اقامت موقت و دائم است را اجمالا توضیح می دهیم. فرم 24DHA- جهت ثبت تولد و فرم 529 DHA- برای تکمیل فرم متقاضی و دو قطعه عکس رنگی از کودک و گواهی یا سند ازدواج والدین. نتیجه اینکه برای کسب اقامت یا تابعیت از طریق تولد در کشور آفریقای جنوبی راه هایی وجود دارد و بر اساس شرایط متقاضی می توان از طرق فوق الذکر به کسب اقامت یا تابعیت اقدام نمود.

برای مهاجرت به هر کشوری نیاز به علم و آگاهی به روز از آن برنامه مهاجرتی است، برای اخذ اطلاعات تکمیلی می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و برای مهاجرت به آفریقای جنوبی و سایر کشورها اطلاعات به روز دریافت نمائید.

سوالات درباب مهاجرت به آفریقای جنوبی ازطریق تولد

در باب همین موضوع سوالات مختلفی نیز مطرح می شود که در زیر بدانها اشاره می شود:

  • انواع روش های مهاجرتی به کشور آفریقای جنوبی چیست؟ از انواع این روش ها می توان به مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج و تولد فرزند اشاره کرد.
  • در شرایط فعلی بهترین نوع مهاجرت به کشور آفریقای جنوبی چیست؟ مهاجرت به آفریقای جنوبی از طریق کاری بهترین روش مهاجرتی به این کشور محسوب می شود.
  • به چند طریق می توان برای اخذ تابعیت آفریقای جنوبی اقدام کرد؟ کلا به دو طریق اقامت دائم و نیز از طریق تولد می توان نسبت به اخذ تابعیت این کشور اقدام کرد.
  • در شرایط عادی اخذ تابعیت (پاسپورت) آفریقای جنوبی چقدر طول می کشد؟ در حالت عادی این کار تا 10 سال طول می کشد (5 سال با اقامت موقت+ 5 سال با اقامت دائم) و لازمه آن این است که فرد متقاضی دارای کارت اقامت دائمی این کشور باشد.
  • ملاک اعطای تابعیت در آفریقای جنوبی چیست؟ در شرایط فعلی اصل نظام حقوقی خون ملاک اعطای تابعیت در آفریفای جنوبی است. از همین رو تولد از یک پدر و یا از یک مادر تبعه آفریقای جنوبی منجر به اعطای این تابعیت می گردد.
  • شرایط اعطای تابعیت آفریقای جنوبی از طریق فرزند خواندگی چیست؟ در راستای مهاجرت به افریقای جنوبی از طریق تولد همچنین به فرزند خواندگان اتباع افریقای جنوبی هر چند در خارج از این کشور متولد شده باشند تابعیت آفریقایی اعطاء می شود.
3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *