مهاجرت

پناهندگی در لیتوانی

پناهندگی در لیتوانی

ساختار این مقاله با عنوان پناهندگی در لیتوانی با تبیین دو اصطلاح مهاجرتی شروع می شود که برای راهنمایی شما عزیزان می باشد. ابتدا برای تنویر بیشتر ذهن خوانندگان، ما تفاوت بین پناهنده و پناهجو در ادبیات مهاجرتی را شرح می دهیم. سپس با این مقدمه، به سراغ موضوع پناهندگی در لیتوانی، شیوه اعطای آن، شرایط و رسیدگی به پناهندگی می رویم. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به شما راهکارهای قانونی برای مهاجرت توصیه دارد و روش پناهندگی را پیشنهاد نمی کند.

  • چرا لیتوانی مقصد مناسبی برای درخواست پناهندگی در اروپا نیست؟
  • شرایط پناهجویان در کشور لیتوانی چگونه است؟
  • شرایط اقتصادی در لیتوانی چیست؟
  • آیا پناهجویان می توانند در کشور لیتوانی کار کنند؟
  • مهم ترین مزیت پناهندگی در لیتوانی چیست؟

پناهنده و پناهجو در لیتوانی

همواره، در کاربرد متداول عمومی و حتی آکادمیک این دو اصطلاح اشتباها به جای هم استفاده می شود. بنا به تعریف کنوانسیون پناهندگان ملل متحد، پناهندگان Refugees مجبور به فرار بخاطر تهدید به بازداشت و فقدان امنیت در کشورشان هستند. Asylums پناهجویان حق جستجو، بهره مندی از امکانات سایر کشورها را بخاطر نقض حقوق بشر نسبت به خودشان دارند. در مجموع، می توان گفت که پناهجویان همان پناهندگان بالقوه هستند تا زمانیکه پرونده شان توسط UNHCR تعیین تکلیف شود اما در ایالات متحده، شخصی که درخواست پناهجویی می دهد را پناهجو Asylee گفته می شود. شخصی که درخواست حمایت می کند و برایش مجوز ورود اعطا می شود، پناهنده Refugee نامیده می شود. نتیجه می گیریم که تفاوت بین پناهجوها و پناهندگان عمدتا شیوه ای است.


دلایل و زمینه های پناهندگی در لیتوانی

لیتوانی دارای تاریخ طولانی در پذیرش پناهجویان است. اولین درخواست پناهندگی به لیتوانی در سال 1995 تحویل داده شد، یعنی 2 سال پیش از تاسیس سیستم پناهندگی در این کشور. لیتوانی رسما در سال 1997 به کشور دریافت کننده پناهجویان تبدیل شد. حقیقت این است که لیتوانی Lithuania مقصد مطلوب و نهایی پناهجویان در اروپا نمی باشد. لیتوانی آنچنان اقتصاد قوی و فرصت های کار و زندگی مطلوبی برای جذب پناهندگان در اختیار ندارد.

برنامه مهاجرت پناهندگان اتحادیه اروپا (EU)

بر طبق برنامه مهاجرت پناهندگان اتحادیه اروپا (EU) لیتوانی نقشی را بر عهده گرفته است. لیتوانی موافقت کرده است تا 862 نفر را جهت کاستن از فشار بر روی یونان، ایتالیا و ترکیه پذیرش کند. از این تعداد درخواست پناهندگی 589 نفر به لیتوانی پذیرفته شد اما درخواست پناهندگی 273 نفر رد شد.

کشور مبدا درخواست شدهپذیرفتهرد شدهمیزان پذیرش
سوریه2252010100.0%
روسیه900200.0%
تاجیکستان53120100.0%
بلاروس350100.0%
اوکراین3300
اریتره28160100.0%
ارمنستان270110.0%
ترکیه2012666.7%
سری لانکا18050.0%
افغانستان1770100.0%
بدون تابعیت11120100.0%
گرجستان10000
پاکستان9000
قرقیزستان700
آذربایجان600
کوبا0070.0%
عراق013959.1%
جمع کل5892736880.1%

در واقع در این بین، لیتوانی نقش دیوار حایل را برای پناهندگان ایفا کرده است. درحال حاضر برنامه مهاجرت پناهندگان EU بدون اجرا راکد مانده است. اما افراد هنوز از راه های دیگر می آیند و درخواست پناهنجویی به لیتوانی می دهند.

قوانین پناهندگی در لیتوانی

قوانین پناهندگی در لیتوانی

اصولا پناهندگی در لیتوانی به عنوان گزینه ای نه چندان جذاب برای مهاجران محسوب می شود. تنها ایده که اراده پناهجویان را در این مسیر راسخ می کند، امتیازات اعطایی از طریق پناهندگی در لیتوانی است. پناهندگی در لیتوانی به 2 گونه توسط دولت اعطا می شود:

  • اعطای وضعیت پناهندگی: وضعیت پناهندگی Refugee status به یک خارجی اعطا می شود که مطابق تبصره های معاهده ژنو 1951 پناهجو شناخته می شود. بخش 1 از بند 86 قانون وضعیت حقوقی خارجی ها در مورد وضعیت پناهندگی تعریف ارائه می دهد: وضعیت پناهندگی به یک متقاضی پناهندگی به خاطر ترس از حبس شدن بخاطر دلایل نژادی، مذهبی، تابعیت، عضویت در گروهی اعطا می گردد.
  • اعطای حمایت تابعه: ممکن است که به متقاضی پناهندگی اعطا شود. کسی که خارج از مرزهای کشور مبداش بوده و به خاطر ترس کاملا منطقی و معقول نمی تواند برگردد. چراکه وی شکنجه خواهد شد و یا در معرض بدرفتاری یا مجازات قرار می گیرد. تهدیدی وجود دارد مبنی بر اینکه به او مجازات اعدام تحمیل خواهد شد. سلامتی، ایمنی، یا آزادی اش در نتیجه خشونت غیرقابل اغماض تهدید می شود.

وضعیت حقوقی پناهندگان در لیتوانی توسط اداره مهاجرت زیر نظر وزارت کشور لیتوانی تعیین می شود. تفاوت اصلی بین این دو روش پناهندگی در لیتوانی ماهیت عمل بازدارنده یا سطح حمایت مورد نیاز نیست، بلکه دلایل تهدید مهاجرت از طریق پناهدگی به لیتوانی است. مثلا تهدید دال حبس شخص بخاطر دیدگاه ها یا عقاید سیاسی، شرطی برای اعطای وضعیت پناهندگی است. در این بین، تهدید جان شخص فرد را مستحق وضعیت حمایت تابعه می کند.

نحوه درخواست پناهندگی در لیتوانی در 2024

شخص خارجی ممکن است که درخواست پناهندگی را به اداره گارد مرزی دولتی در نقطه صفر مرزی تحویل دهد. پناهجویان سپس در مرکز ثبت خارجی در Pabrade اقامت می یابند. جایی که آنها تا زمان تعیین تکلیف در آنجا می مانند. توسط تصمیم اداره مهاجرت، ممکن است که به یک پناهنده امکان اقامت در محل دلخواهش داده شود. در سال 2024 پناهجویان در مرکز پذیرش پناهندگان اسکان داده می شوند جایی که آنها فورا در برنامه مهاجرت ثبت نام می شوند. اداره مهاجرت مسئول رسیدگی به درخواست پناهجویان با توجه به شرایط متقاضی و سهمیه پذیرش می باشد. درخواست پناهندگی توسط شیوه روتین در عرض 3 ماه رسیدگی می شود.

شیوه رسیدگی به پناهندگی در لیتوانی

پناهندگی در لیتوانی با دو شیوه توسط اداره مهاجرت رسیدگی می شود:

شیوهشرح
شیوه Aشیوه روتین، که در مراحل فوق توضیح داده شد. در شیوه روتین اسکان در مرکز پذیرش پناهندگان جهت تعیین تکلیف تا حداکثر 3 ماه است.
شیوه Bشیوه فوری رسیدگی به درخواست

بنا به تصمیم اداره مهاجرت، درخواست اعطای پناهندگی را می توان با توجه به شایستگی ها توسط شیوه فوری بررسی کرد. این شیوه مواردی را پوشش می دهد که پناهجو:

  • از یک کشور ایمن به لیتوانی آمده است.
  • اطلاعات نامربوط یا کذب را در درخواست آورده است.
  • مدارک قلابی را جهت انحراف تصمیم گیری پناهندگی ارائه کرده است.
  • اطلاعات نادرستی از تابعیت و ملیت خود برای تاثیرگذاری بر تصمیم نهایی ارائه دهد.

حق و حقوق پناهندگان در کشور لیتوانی

در مهاجرت از طریق پناهندگی به لیتوانی، به افرادی که دارای شریط زیر هستند حقوقی دریافت می کنند، که به شرح زیر می باشد:

  • ملاقات نمایندگان کمیساریای عالی
  • دریافت غرامتی جهت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
  • دریافت خدمات درمانی فوری+ خدمات اجتماعی
  • تحصیل پناهندگاهی که دارای سن کم هستند در مدارس عمومی
  • بهرمندی از عهدنامه های بین المللی
  • پناهندگان اجازه دارند که در هر ماه نمایندگان سازمان پناهندگی را ملاقات کنند
  • استفاده از کمک های تضمینی دولت
  • برخورداری از خدمات مترجمان به صورت رایگان
  • سکنی گزیدن در کمپ هایی که مخصوص پناهندگان است

به هنگام اعطای وضعیت پناهندگی به یک خارجی، مجوز اقامت دائمی 5 ساله لیتوانی شامل حال پناهجو می شود. بعد از اعطای وضعیت حمایت تابعهُ، مجوز اقامت از نوع موقتی و 2 ساله صادر می شود. به هنگامی که تصمیم بر رد پناهندگی گرفته می شود، در عوض یک مجوز اقامت موقتی اعطا می گردد. به هنگامی که تصمیم بر رد پناهندگی گرفته می شود، پناهنجو از لیتوانی دیپورت می شود. کارشناسان و وکلای خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند درباره هر موضوع مهاجرتی و اقامتی با شما مشاوره کنند ولی در خصوص روش پناهندگی هیچ مشاوره و خدماتی ارائه نمی کنند. بهترین راه برای مهاجرت به لیتوانی روش تحصیلی و کاری است. مثلا شما تنها می توانید با داشتن یک پیشنهاد کاری از یک کارفرما در این کشور مهاجرت کاری به لیتوانی داشته باشید.

پرسش هایی درباره پناهندگی در لیتوانی

لیتوانی یکی از کشورهایی است که می توان آن را برای زندگی خود انتخاب کرد. با این حال پناهندگی در این کشور چندان مناسب نیست. در حال حاضر باید به این نکته اشاره کرد که پناهندگی در این کشور می تواند امتیازهایی را به همراه داشته باشد. لیتوانی یکی از کشورهایی است که می توان با انتخاب آن در پروسه پناهندگی امتیازهای مناسبی را به دست آورد.

  • آیا امکان پناهندگی در لیتوانی وجود دارد؟ باید به این نکته اشاره کرد که لیتوانی یکی از معدود کشورهای اروپایی است که برای درخواست پناهندگی در آن می توان شرایط مناسبی داشت.
  • آیا پناهندگی در این کشور می تواند ارزشمند باشد؟ باید در نظر داشت که لیتوانی یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای درخواست پناهندگی است.
  • محدودیت های پناهندگی در لیتوانی چیست؟ لیتوانی مسئولیتی در قبال پناهجویان ندارد. به همین دلیل است که نمی توان ضمانتی برای دریافت پذیرش در این کشور داشت.
4.9/5 - (15 امتیاز)

19 دیدگاه برای “پناهندگی در لیتوانی

  1. سیناااا گفت:

    سلام آیا کشور لیتوانی اجازه ترک خاک به کشور دیگه ای رو میده؟مثلا من الان میرسم لیتوانی میتونم برگه ترک خاک ازش بگیرم و به کشور مقصدم که میخوام برسم؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که از طریق لیتوانی وارد اروپا بشید، فقط در لیتوانی اجازه درخواست پناهندگی دارید. با این وجود راه های زیادی برای مهاجرت به اتریش وجود داره که توصیه می شه از اون ها استفاده کنید.

  2. ali ram گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد پناهندگی در لیتوانی تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد
    بورسیه تحصیلی در لیتوانی
    هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله ما رو در این زمینه مطالعه نمایید

  3. حسین گفت:

    پناهندگی شما هم اقدام می کنید

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران هیچگونه خدماتی در خصوص مهاجرت پناهندگی ارائه نمیکنه

  4. امید گفت:

    آیا پناهندگی به همراه خانواده در کشور لیتوانی کار درستی است یا خیر؟ اگه میشه راهنمایی کنید. با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران هیچگونه خدماتی در خصوص مهاجرت پناهندگی ارائه نمیکنه

  5. ناصر زارعی گفت:

    سپاس
    در مورد سایر خدمات این کشور هم برای اخذ ویزا مطاب بزارید لطفا

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله مهاجرت به لیتوانی رو مطالعه فرمایید

  6. leilakk گفت:

    مگه شرایط این کشور چه جوریه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      سوالتون رو بفرمائید تا بتونم راهنماییتون کنم

  7. دنیز گفت:

    اصولا چرا دیدگاه دولتها نسبت به پناهندگی منفی و دیدگاه مردم اینطوری نیست. آمار قطعی در این مورد کم

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران هیچگونه خدماتی در خصوص مهاجرت پناهندگی ارائه نمیکنه

  8. ارشاد گفت:

    برای پناهندگی در لیتوانی باید برای کدوم نوع پناهندگی اقدام نمود؟ این کشورها شرایط تحصیل رایگان دارند ؟ که نخوایم پناهنده شیم

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران هیچگونه خدماتی در خصوص مهاجرت پناهندگی ارائه نمیکنه

  9. امیرحسین گفت:

    با تشکر از مقاله خیلی خوبتون

  10. هانا جمالى گفت:

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

  11. sohrab گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب خوبتون
    پناهندگی در لیتوانی راه جالبی برای مهاجرت به این کشور به نظر نمیرسه به نظرم راه های مطمئن تری برای رفتن به لیتوانی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *