مهاجرت

مهاجرت به تاجیکستان

مهاجرت به تاجیکستان

طی چند سال اخیر و با توجه به شرایط زندگی و کار، افراد زیادی به کشورهای همسایه مهاجرت می کنند و مهاجرت به تاجیکستان از انتخاب های متقاضیان است. برای مهاجرت به این کشور روش های گوناگونی وجود دارد که متقاضی باید با توجه به شرایط خود بهترین راه را برای مهاجرت انتخاب کنند. در ادامه این مقاله که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به نگارش در آمده است سعی داریم به بررسی روش های مهاجرت به تاجیکستان بپردازیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله پاسخ برخی از سوالات خود را بدست آورید.

این کشور با نام رسمی جمهوری تاجیکستان با مساحتی بالغ بر 143100 کیلومتر مربع در آسیای مرکزی جای گرفته است. این کشور از شمال با کشور قرقیزستان، از جنوب با کشور افغانستان، از شرق با کشور چین و از غرب با کشور ازبکستان دارای مرزهای مشترک می باشد. شهر دوشنبه یکی از شهرهای مهم تاجیکستان می باشد که به عنوان پایتخت این کشور شناخته می شود. کشور تاجیکستان دارای 8610000 نفر جمعیت می باشد. مردم این کشور به زبان تاجیکی (فارسی تاجیکی) به مکالمه می پردازند. واحد پول رایج در کشور تاجیکستان سامانی با علامت اختصاری TJS می باشد.

مزایا و معایب تاجیکستان

پیش از این که بخواهیم بررسی کنیم چه راه هایی برای مهاجرت به تاجیکستان وجود دارد، بهتر است مزایا و معایبی که زندگی در این کشور به همراه دارد را مورد بررسی قرار دهیم. باید به این نکته اشاره کرد که بنا به دلایل مختلفی، تاجیکستان مقصد مناسبی برای مهاجرت بسیاری از افراد است اما برخی از افراد باید مسیرهای دیگری را برای مهاجرت خود به خارج از کشور در نظر بگیرند.

در حال حاضر برخی از مهم ترین مزایا و معایب تاجیکستان عبارتند از:

مزایا و معایب زندگی در تاجیکستان

مهاجرت به تاجیکستان از طریق تحصیل

یکی از روش های رایج و پرمتقاضی برای مهاجرت به تاجیکستان مهاجرت تحصیلی می باشد. با توجه به هزینه های کم و مقرون به صرفه تحصیل و زندگی، مدارک معتبر دانشگاهی و دانشگاه هایی با استانداردهای بالا هر ساله دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیل وارد کشور تاجیکستان می باشند. زبان تحصیلی در دانشگاه های معتبر و عالی این کشور تاجیکی و روسی می باشد. باید به این نکته اشاره کرد که برای دریافت پذیرش از دانشگاه نیازی به ارائه مدرک معتبر زبان نمی باشد؛ زیرا متقاضی می تواند پیش از ورود به دانشگاه در دوره های آموزشی زبان شرکت نماید. همچنین در برخی از دانشگاه های این کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد که به این منظور دانشجو باید مدرک معتبر زبان IELTS 6 را ارائه نماید.

برای تحصیل در این کشور لازم است ابتدا از با ارسال مدارک تحصیلی پیشین و ریز نمرات، گواهی تمکن مالی و مدرک معتبر زبان پذیرش دانشگاه مورد نظر خود را بدست آورد. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه لازم است دانشجو اقدامات لازم را در جهت اخذ ویزای تحصیلی انجام دهد. دقت نمایید که روند بررسی درخواست شما برای دریافت ویزای تحصیلی 90 روزه می باشد و دانشجو باید حداقل 90 روز قبل از شروع سال تحصیلی اقدامات لازم را جهت دریافت ویزای تحصیلی انجام دهد. دانشجویان باید شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در تاجیکستان را از قبل تهیه نمایند. مهم ترین بخش تشکیل دهنده هزینه زندگی در تاجیکستان اجاره مسکن است که به شرح نمودار ذیل می باشد:

مهم ترین بخش تشکیل دهنده هزینه زندگی در تاجیکستان

کار در مهاجرت به تاجیکستان

با توجه به نرخ پایین بیکاری در کشور تاجیکستان، یافتن کار در این کشور کار چندان مشکلی نمی باشد. متقاضیانی که قصد دارند مهاجرت کاری به این کشور را تجربه کنند باید با توجه به میزان تحصیلات، میزان آگاهی از زبان رسمی این کشور، سوابق کاری و شرایط سنی در تاجیکستان به دنبال کار باشند. متقاضیانی که به زبان انگلیسی تسلط دارند و دارای مدرک IELTS یا TOEFL می باشند می توانند در این کشور به تدریس مشغول شوند. برای مهاجرت کاری به تاجیکستان لازم است متقاضی ابتدا از کارفرما یا موسسه ای در این کشور دعوت نامه و قرارداد کاری دریافت نماید.

پس از آنکه متقاضی موفق به اخذ دعوت نامه شغلی شد باید اقدامات لازم را در جهت دریافت ویزای کار انجام دهد. برای دریافت ویزای کار باید مدارکی که در ادامه به آن ها اشاره می شود را تهیه کرده و در زمان تعیین شده برای مصاحبه به سفارتخانه یا کنسولگری کشور تاجیکستان ارائه نماید. طول مدت بررسی درخواست بین 3 تا 6 ماه می باشد. مدارک لازم عبارتند از:

  • فرم مربوطه و تکمیل آن
  • پرداخت هزینه های مربوط به اخذ ویزای کار و ارائه رسید آن
  • ارائه دعوت نامه شغلی دریافت شده
  • بیمه سلامت
  • گواهی تمکن مالی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه تایید شده
  • پاسپورت معتبر با حداقل 12 ماه اعتبار
  • اصل و فتوکپی مدارک شناسایی

مهاجرت پزشکان به تاجیکستان

یکی از رایج ترین روش های مهاجرت کاری به این کشور، مهاجرت پزشکان به تاجیکستان است و به همین دلیل باید این موضوع را نیز مورد بررسی قرار دهیم. در حال حاضر تاجیکستان یکی از کشورهایی است که می توان به عنوان پزشک به آن مراجعه کرد. دلیل این مسئله آن است که این کشور در زمینه تخصص های پزشکی با کمبود نیروی کار روبرو شده است و به همین دلیل تمایل دارد تا نیروی کار خارجی در این کشور حضور داشته باشند تا بتوانند از توانمندی آن ها استفاده کنند.

متوسط درآمد پزشکان در تاجیکستان

سرمایه گذاری در کشور تاجیکستان

یکی از روش های مهاجرت به این کشور مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در این کشور می باشد. برای سرمایه گذاری در این کشور لازم است متقاضی با ارائه بیزینس پلن موافقت دولت تاجیکستان را بدست آورد. دقت نمایید که بیزینس پلن شما باید سود آور باشد و مشخص شود به اقتصاد کشور تاجیکستان کمک می کند. بیزینس های سود آور در کشور تاجیکستان عبارتند از: احداث مجتمع های مسکونی، احداث هتل، صنایع دارویی، مرمت کارخانه ها و صنایع غذایی. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که بخش گردشگری نیز می تواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری محسوب شود.

مهاجرت به تاجیکستان و ازدواج در آن

مهاجرت به تاجیکستان و ازدواج در آن

طبق قوانین کشور تاجیکستان اگر فرد خارجی با یکی از تبعه کشور تاجیکستان ازدواج کند می تواند اقامت این کشور را دریافت کند اما برای ازدواج در این کشور قوانین و مقرراتی وضع شده است که رعایت آنها الزامی می باشد. برای ثبت ازدواج در این کشور لازم است متقاضی مدارک زیر را ارائه نماید:

  • ارائه اصل و فتوکپی از پاسپورت معتبر
  • ارائه مدارک شناسایی
  • گواهی عدم سوء پیشینه تایید شده
  • سند طلاق یا گواهی فوت همسر قبلی

اثبات توانایی مالی جهت پرداخت هزینه های زندگی در این کشور نیز بسیار مهم می باشد، همچنین زوجین باید ثابت نمایند که ازدواج آن ها واقعی بوده و صرفا جهت دریافت اقامت دائم کشور تاجیکستان نمی باشد. بدین منظور لازم است فرد حداقل به مدت 12 ماه پیش از تاریخ ازدواج در این کشور اقامت داشته باشد. همچنین لازم است زوجین پس از ازدواج در خانه مسکونی مشترکی زندگی کنند. هزینه های مناسب مسکن و قیمت مواد غذایی در تاجسکستان را در مقاله هزینه زندگی در تاجیکستان مطالعه بفرمایید

تولد در کشور تاجیکستان در 2022

در کشور تاجیکستان اعطای تابعیت در سال 2022 همانند گذشته، بر اساس سیستم خون می باشد. یعنی اگر فرزندی از والدینی با تابعیت کشور تاجیکستان در خاک این کشور یا سایر کشورها متولد شود تابعیت تاجیکستان را دریافت می کند. اگر در زمان تولد مادر طفل بدون هویت باشد و پدر تبعه این کشور محسوب شود، فرزند نیز تبعه تاجیکستان محسوب می شود. در صورتی که تابعیت والدین متفاوت باشد اما در زمان تولد طفل یکی از آن ها تابعیت کشور تاجیکستان را دریافت کرده باشد شرایط ذیل ایجاد می شود:

  • اگر طفل در خاک تاجیکستان متولد شود تابعیت این کشور به او اعطا می شود.
  • در صورتی که پدر و مادر اقامت کشور تاجیکستان را داشته باشند ولی فرزند آن ها خارج از این کشور متولد شود، بر اساس توافقی که بین پدر و مادر صورت می گیرد طفل می تواند تابعیت تاجیکی دریافت کند.

با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در خصوص مهاجرت به تاجیکستان کسب کردید، یکی از کشورهای مهاجرپذیر در قاره آسیا کشور آذربایجان می باشد که در طول چند سال اخیر شاهد پیشرفت چشمگیری بوده است. برای مطالعه بیشتر در این رابطه پیشنهاد می شود مقالات مهاجرت به آذربایجان از طرق مختلف و درباره آذربایجان را مطالعه کنید. همچنین می توانید طی تماس با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهترین روش برای مهاجرت به آسیا و اروپا را جویا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه برای “مهاجرت به تاجیکستان

  1. اسداله سلیمانی گفت:

    باسلام واحترام؛ جهت آشنایی با کشورهای آسیای میانه راهنمایی بفرمائید و آیا میتوان اقامت دائم را با سرمایه گذاری بدست آورد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      هم از قسمت سرچ می تونید مقاله ها رو مطالعه بفرمایید و هم این که اگر بفرمایید کدوم کشور مد نظر هست بهتر راهنماییتون خواهیم کرد

  2. شهره گفت:

    سلام و خسته نباشید

    ببخشید ایا با خرید ملک هم میتوان اقامت گرفت؟
    چگونه میتوان یک کارفرما در تاجیکستان پیدا کرد ؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب
      لطفا مقالات سرمایه گذاری در تاجیکستان و کار در تاجیکستان را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *