مهاجرت

قانون تولد فرزند در فرانسه

قانون تولد فرزند در فرانسه

قانون تولد فرزند در فرانسه با سایر اروپا متفاوت است؛ فرزندانی که یکی از والدین آنها در فرانسه متولد شده باشد، می­توانند تابعیت بگیرند. همچنین فرزندانی که ازوالدینی خارجی متولد گردیده اند، با توجه به شرایطی همچون مدت اقامت آنها در خاک فرانسه می­توانند اقامت و تابعیت این کشور را دریافت نمایند. فرانسه از جمله کشورهای اتحادیه اروپا است که از اقتصاد خوب و قابل ملاحظه ای برخوردار است.

اعطای تابعیت در اکثر کشورهای اروپایی بر اصل خون است و تنها برخی از کشورهای مهاجر پذیر نظیر آمریکا و کانادا اعطای تابعیت را بر پایه خاک نهاده اند. طبق قانون تولد فرزند در فرانسه، به تمامی نوزادانی که از والدین فرانسوی در هر نقطه از جهان بدنیا بیایند، تابعیت فرانسوی اعطا می­گردد. همچنین اخذ تابعیت فرانسه از طریق تولد فرزند در خاک این کشور امکان پذیر است، اما با شرایطی همراه است. کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت متقاضیان اخذ تابعیت کشورهای اروپایی را راهنمایی می ­نمایند.

اینفوگرافیک تولد در فرانسه

شرایط و قانون تولد فرزند در فرانسه در 2023

بر طبق قانون تولد فرزند در فرانسه که در سال 2023، نوزادانی که از پدر و مادری خارجی بدنیا آمده اند، تنها در صورتی می­توانند اقامت و تابعیت فرانسه را اخذ نمایند که دارای شرایط زیر باشند:

  • شخص مورد نظر دارای تابعیت مشخصی نباشد.
  • متقاضی به سن 18 سالگی رسیده باشد و از سن 11 سالگی به بعد حداقل 5 سال اخیر را در خاک فرانسه زندگی نموده باشد.
  • فرد مورد نظر بیشتر از 16 سال سن داشته باشد و در صورت داشتن اقامت قانونی از طریق تقاضا قصد دریافت تابعیت فرانسه را بنماید.
  • نوزادانی که قبل از سال 1994 در خاک فرانسه بدنیا آمده اند.
  • نوزادانی که تابعیت کشورهایی را دارند که در گذشته از مستعمرات فرانسه بوده اند.
  • نوزادانی که پس از ژانویه 1994 در خاک فرانسه بدنیا آمده اند و در سن 18 سالگی از طریق تقاضا قصد دریافت تابعیت فرانسه را می­نمایند.

اخذ تابعیت فرانسه از طریق تقاضا

طبق قانون تولد فرزند در فرانسه، نوزادان متولد فرانسه پس از سن 18 سالگی می­توانند جهت اخذ تابعیت این کشور اقدام نمایند. تابعیت فرانسوی منجر به اخذ پاسپورت فرانسه می گردد. علاوه بر این امکان اعطای تابعیت از طریق تقاضا برای افرادی که دارای شرایط زیر هستند، وجود دارد:

  • متقاضیان می­باید حداقل بمدت 5 سال بطور مستمر در خاک فرانسه حضور داشته باشند. در صورتیکه افراد متأهل هستند، باید به همراه اعضای خانواده خویش در فرانسه زندگی نماید و از اقامت قانونی برخوردار باشند.
  • متقاضیان می­ بایست دارای درآمد لازم در کشور فرانسه باشند.
  • اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ملزم به ارائه اجازه اقامت از سوی دولت فرانسه هستند.

متقاضیان و علاقه مندان مهاجرت به فرانسه در جدول زیر شرایط پاسپورت فرانسوی در سطح بین المللی را می بینند:

شرایطشرح
نمره معاف از ویزا167
معافیت از ویزا126
رتبه جهانی پاسپورت فرانسه8
روش های اخذ پاسپورت فرانسهتولد در فرانسه و سرمایه گذاری یا کار همراه با اقامت پیوسته 5 ساله در فرانسه
هزینه پاسپورتمبلغ 86€ (یورو) برای بزرگسالان، 42€ (یورو) برای سنین 15 تا 17 ساله و 27€ (یورو) برای سنین زیر 14 سال
مرجع صادر کنندهوزارت اروپا و امور خارجه

شرایط تولد در فرانسه برای گردشگران

یکی از اصلی ترین مزیت های فرانسه برای گردشگران شرایط ویژه تولد در فرانسه برای گردشگران و بازدیدکنندگان بین المللی می باشد. زیرا خوشبختانه مراقبت های بهداشتی در اتریش برای تمامی اتباع کشورهای خارجی به ویژه گردشگران قابل دسترسی است. این بدان معنا است که گردشگران و بازدید کنندگان موقت می توانند به تمامی مراقبت های بهداشتی فرانسه دسترسی داشته باشند.

البته لازم به ذکر است که برای ارائه خدمات بهداشتی در مراکز بهداشتی فرانسه ممکن است قیمت کامل از گردشگران دریافت شود. بنابراین عاقلانه است که گردشگران قبل از ورود به فرانسه بیمه مسافرتی معتبری را دریافت کنند. شرکت های مختلفی در فرانسه بیمه نامه های مسافرتی ساده و انعطاف پذیری را به گردشگران بین المللی ارائه می دهند. به طور مثال، اگر متقاضیان تولد فرزند در فرانسه دارای بیمه سلامت اروپا هستند، مانند اینکه در خانه هستند.

در نمودار زیر می توانید روند تولد فرزند در فرانسه را توسط اتباع خارجی طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند تولد فرزند در فرانسه توسط اتباع خارجی

مزایا تولد فرزند در فرانسه

تولد فرزند در فرانسه مزایا بی شماری را بریا فرزندان و والدین آنها در این کشور ارائه کرده است. مهمترین مزیت تولد فرزند در فرانسه اخذ تابعیت فرانسوی و شماره تامین اجتماعی در این کشور برای متقاضیان می باشد. برای آشنایی بیشتر با مزیت های تولد در فرانسه به موارد زیر توجه فرمایید:

  • دسترسی کامل به منابع اعتباری متعدد پس از 21 سالگی
  • ارائه کمک هزینه های متعدد هنگام ثبت نام در موسسات آموزشی بزرگ فرانسوی
  • سفر بدون ویزا به تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا
  • دریافت خدمات پزشکی با کیفیت در مراکز بهداشتی مختلف در فرانسه

تابعیت مضاعف در قانون تولد فرزند در فرانسه

دولت فرانسه با تابعیت مضاعف مخالفتی ندارد. براساس قانون تولد فرزند در فرانسه، نوزادانی که پس از سن 18 سالگی درخواست تابعیت فرانسه را می­ نمایند، می­تواند تابعیت این کشور را نیز اخذ نمایند. اما تابعیت کشور فرانسه در برخی موارد بصورت خودکار از افراد سلب می­گردد. این موارد عبارتند از:

  • اتباع فرانسوی که به خدمت نظامی و اجتماعی دیگر کشورها درآیند.
  • افرادی که دارای تابعیت فرانسه هستند و به انجام فعالیت های نظامی در دیگر کشورها مشغول گردند.

تابعیت مضاعف در قانون تولد فرزند در فرانسه

اخذ تابعیت فرانسه از طریق تولد (سیستم خاک)

در موردی که فرزند متولد شده در خاک فرانسه یکی از شرایط زیر را داشته باشد می تواند تابعیت این کشور را کسب نماید:

  • والدین کودک ناشناخته هستند.
  • والدین فرزند متولد شده تابعیت هیچ کشوری را ندارند و به همین دلیل نمی توان تابعیت پدر و مادر را به این طفل منتقل نمود. همچنین طفل تابعیت این کشور را بدست خواهد آورد اگر یکی از والدین طفل در فرانسه متولد شده باشد.

این مطالب بیانگر این است که اولویت سیستم حقوقی اعطای تابعیت به طفل در فرانسه بر اساس روش خون است. اما در موارد استثنایی نیز اعطای تابعیت از طریق خاک را نیز می پذیرد. کشور فرانسه در اصطلاح سیستم التقاطی را پذیرفته است. یعنی اولویت اصلی بر اساس خون است و اولویت دوم برای جلوگیری از بی هویتی اشخاص، بر اساس روش خاک است.

مدارک و شرایط تولد در فرانسه

در اولین گام اشخاص متقاضی مهاجرت به فرانسه از طریق تولد ملزم به تکمیل نمودن فرم درخواست و همچنین تحویل دادن دفاتر مخصوصی می باشند. فراموش نشود که برای انجام دادن کارها می بایست اقدام به تکمیل نمودن مدارکی کرد که این مدارک عبارتند از:

  • به همراه داشتن کارت شناسایی
  • به همراه داشتن مدرکی که بتواند اقامت دائم در کشور فرانسه را به اثبات رساند.
  • همراه داشتن گواهی که نشان دهنده عدم سابقه کیفری موثر باشد.
  • به همراه داشتن مدرکی که بیانگر اشتغال به تحصیل شخص باشد.
  • به همراه داشتن گواهی که نشان دهنده پرداخت نمودن مالیات شخص باشد.
  • به همراه داشتن گواهی تولد شخص
  • به همراه داشتن مدرکی که بیانگر ازدواج پدر و مادر نوزاد باشد.

هزینه های تولد فرزند در فرانسه

همه ساله افراد زیادی به طرق مختلف از جمله تحصیل، تفریح، کار و سرمایه گذاری به کشور فرانسه سفر می ­نمایند. مردم کشور فرانسه از امکانات رفاهی بسیار مناسبی برخوردار هستند. اعطای تابعیت هر کشوری بر دو پایه خاک و خون است. بر پایه خون بدین معناست که نوزادان در هر کشوری متولد گردند، بصورت ناخودآگاه تابعیت والدین خود را اخذ خواهند نمود و تابعیت بر پایه خاک بدین گونه است که فرزندان در خاک هر کشوری متولد گردند، تابعیت آن کشور را خواهند داشت. فرانسه همان طور که اشاره شد تابع سیستم خاک است و سیستم خون را به صورت خیلی محدود پذیرفته است.

با این وجود ممکن است برخی افراد، خصوصا کسانی که مشغول تحصیل و کار در فرانسه هستند، بخواهند فرزند خود را نیز در همین کشور به دنیا آورند. این افراد باید توجه داشته باشند هزینه های تول فرزند در فرانسه در صورت داشتن بیمه تقریبا رایگان است و در غیر این صورت هم در مقایسه با کشورهایی مثل سوئیس و آمریکا ارزان تر است. در جدول ذیل هزینه های تولد فرزند در فرانسه و سوئیس با هم مقایسه شده است:

میانگین هزینه زایمان طبیعی در فرانسه به دلار آمریکامیانگین هزینه زایمان طبیعی در سوئیس به دلار آمریکا
$3541$4039

اخذ تابعیت فرانسه از طریق ازدواج

علاوه بر اینکه نوزادان براساس قانون تولد فرزند در فرانسه می­توانند تابعیت این کشور را اخذ نمایند. ازدواج نیز از دیگر راه های اخذ تابعیت فرانسه بشمار می­رود. افرادی که با اتباع فرانسوی ازدواج نموده باشند و حداقل 4 سال از زندگی مشترک آنها می­گذرد، می­توانند جهت اخذ تابعیت این کشور برای همسر خویش اقدام نمایند. بدین منظور زوجین باید مدارک زیر را به اداره مهاجرت فرانسه ارائه نمایند:

  • ارائه یک نسخه کپی از مدارک هویتی زوجین
  • ارائه محل سکونت زوجین در فرانسه با ارائه قبوض خدماتی
  • گواهی ازدواج زوجین که می­ بایست حداقل در سه ماه گذشته اخذ گردیده باشد.
  • ارائه مدارکی که واقعی بودن ازدواج زوجین را بیان می ­نماید.
  • مهارت زبان فرانسوی و دانش در باب فرهنگ و تاریخ کشور
  • گواهی عدم سوء سابقه کیفری تبعه­ خارجی

تحصیل در فرانسه

دانشگاه های فرانسه جزو معتبرترین دانشگاه های جهان شناخته شده اند. ادامه تحصیل در فرانسه از آرزوهای اکثر دانشجویان می­باشد. هزینه تحصیل در فرانسه نیمه رایگان است. اما زبان تدریس در این دانشگاه ها فرانسوی است. از همین رو دانشجویانی که قصد تحصیل در فرانسه را دارند، باید از مهارت زبان فرانسه برخوردار بوده و مدارک زبان فرانسوی را به دانشگاه مورد نظر خود در این کشور ارائه نمایند. در صورتی که متقاضیان، مدرک زبان نداشته باشند می توانند برای دوره های زبان این کشور درخواست پذیرش و ویزا دهند. پذیرش در دانشگاه های این کشور بدین گونه است که ابتدا دانشجویان مدارک تحصیلی خود را بهمراه درخواست پذیرش به دانشگاه مورد نظر خود در این کشور ارسال می­نمایند. دانشگاه مورد نظر نیز پس ازبررسی مدارک دانشجویان موافقت و یا عدم موافقت خود را اعلام خواهد نمود. شرایط تحصیل در فرانسه در سال 2023 میلادی بدین گونه است:

آیتمشرح
برترین دانشگاه ملی فرانسهدانشگاه علوم و ادبیات پاریس
مهلت پذیرش و شروع سال تحصیلی30 ژوئن- 1 سپتامبر
شرایط مدرک زبانزبان فرانسه در سطح B1 و زبان انگلیسی در سطح C1
هزینه تحصیلی دانشجویانمبلغ 380€ تا 10000€ (یورو)

پس از آن دانشجویانی که موفق به اخذ دعوتنامه تحصیلی شده اند، می­توانند جهت دریافت ویزای تحصیلی فرانسه اقدام نمایند. دانشجویان پس از اتمام تحصیلاتشان در فرانسه اجازه دارند تا بمدت یک سال به جستجوی شغل مورد نظر خود در این کشور بپردازند. پس از یافتن شغل امکان تبدیل نمودن اقامت تحصیلی به اقامت کاری فرانسه وجود خواهد داشت. در نهایت با 4-5 سال زندگی در این کشور می­توانند اقامت دائم و تابعیت فرانسه را اخذ نمایند. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همه علاقمندان مهاجرت به فرانسه را یاری خواهند نمود.

سوالات متقاضیان درباب قانون تولد فرزند در فرانسه

سوالاتی که پیرامون تولد فرزند در فرانسه مطرح می شود عبارتند از:

  1. شرایط و قوانین تولد فرزند در فرانسه چیست؟ عدم تابعیت فرزند، زندگی در فرانسه به مدت 5 سال از سن 11 سالگی، تولد در فرانسه قبل از تاریخ 1994.
  2. تابعیت کشور فرانسه در چه مواردی از افراد سلب می گردد؟ اتباعی که به خدمت نظامی و اجتماعی کشورهای دیگر درمی آیند، فعالیت نظامی در کشوری جزء فرانسه.
  3. هزینه زندگی در فرانسه چقدر است؟ هزینه زندگی در شهر پاریس بالا و به طور میانیگن 1200€ (یورو) است.
  4. مدارک لازم برای تابعیت از طریق ازدواج در فرانسه چیست؟ مدارک هویتی زوجین، مدارک مالی، گواهی اجاره محل اقامت، دانش زبان فرانسوی.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *