مهاجرت

درخواست پناهندگی در فرانسه

درخواست پناهندگی در فرانسه

درخواست پناهندگی در فرانسه از قدیم مورد توجه افراد بوده است؛ مثلا یکی از قوانین اساسی تصویب شده در طی انقلاب فرانسه، قانون 1793 می باشد که بر طبق آن فرانسه بایست به خارجیانی که از وطنشان بخاطر آزادی تبعید شده اند، پناهندگی اعطا کند. همچنین می بایست که پناهندگی برای دیکتاتورها را رد کند، با این مقدمه درباره تاریخچه و اهمیت موضوع درخواست پناهندگی در فرانسه این موضوع را از زوایای مختلف بررسی می کنیم و نکات و توضیحات ضروری را حین بحث به عزیزان ارائه می دهیم.

بدون شک خوانندگان برای آگاهی هر چه بیشتر از جزییات این موضوع، از طریق مشاوره با کارشناسان ارشد یا وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند به درکی جامع تر در این خصوص برسند.

  • شرایط پناهندگان در کشور فرانسه چیست؟
  • آیا با پناهجویان در فرانسه رفتار مناسبی صورت می گیرد؟
  • مسیرهای اصلی درخواست پناهندگی در فرانسه کدامند؟
  • پناهندگی در فرانسه چه خطراتی را به همراه خواهد داشت؟
  • می توان با پناهندگی در فرانسه پاسپورت این کشور را به دست آورد؟

کنوانسیون پناهندگی در فرانسه

تصویب کنوانسیون پناهندگان موجب به رسمیت شناخته شدن حق پناهندگی و گنجاندن آن در قانون اساسی فرانسه شد که بعدا و به نحوی اساسی کنوانسیون ژنو در حمایت از حقوق پناهندگان را شکل داد. اما رفته رفته و با توسعه اقتصادی فرانسه و تبدیل شدن آن به یکی از قطب های صنعتی دنیا، غالب پناهجویان و انگیزه پناهندگی آن ها نیز تغییر کرد. دیگر عمده پناهجویان را نه مبارزان آزادی خواهی تشکیل می دادند که به جهت مصونیت از تهدیدها و حفظ جان خویش راهی آن سرزمین شده بودند، بلکه مردمان کشورهای عقب مانده و مخصوصا مستعمرات آفریقایی فرانسه بودند که با انگیزه دستیابی به کار و بهره مندی از زندگی بهتر سرازیر به این کشور می شدند.

پناهندگی در فرانسه در 2023

در فرانسه، فرآیند پناهندگی و حقوقی که به پناهجویان اعطا می شود هنگام ورود و اقامت خارجیان و پناهندگی (CESEDA) توسط قانون و برمبنای 2 مدرک بین المللی وضعیت پناهندگی و یا محفاظت ثانوی تعریف می شود. وقتی که متقاضی به منظور تحویل یک درخواست پناهندگی در فرانسه وارد قلمروی فرانسه شود، نخست لازم هست که شخص توسط اداره فرانسوی مسئول حق اقامت به عنوان پناهجو ثبت نام کند. سپس، او می تواند درخواست پناهندگی را به OFPRA، تنها اداره واجد شرایط برای بررسی درخواست های پناهندگی در فرانسه ارائه دهد.

با این حال، اگر فردی به دنبال پناهندگی در فرانسه باشد قبل از هر چیز به یک آدرس یا اقامتگاه نیاز دارد، با این حال، در مورد افرادی که قبلا برای هدف نقل مکان به علت نداشتن اقامتگاه توقیف شده اند. روش خاصی برای این افراد وجود دارد که بدنبال پناهندگی از طریق یک مرکز توقیف دولتی هستند. در جدول زیر می توان با آخرین وضعیت پناهجویان خارجی در فرانسه 2023 آشنا شد.

تعداد درخواست هاوضعیت پناهندگیحفاظت ثانویرد درخواستنرخ پناهندگاننرخ حفاظت ثانویمیزان ردی
119190209401226082175%18.1%10.6%71.3

سرشکن شده به کشورهای مبدا پناهندگی:

کشوردرخواست هاکشوردرخواست ها
آلبانی7630گینه3780
افغانستان5987سوریه3249
هاییتی4934ساحل عاج3243
سودان4486DRC2941
الجزایر
2456بنگلادش
2410

مقایسه میزان پرونده اولیه و تصمیم درخواست در فرانسه

اکنون به مقایسه میزان پرونده اولیه و تصمیم درخواست در جدول زیر توجه نمایید:

پرونده اولیهدرخواست
تعداددرصدتعداددرصد
تعداد کل تصمیمات8930747814
تصمیمات مثبت 24005%26.88006%16.7
وضعیت پناهندگی13020%14.55402%11.3
حفاظت ثانوی10985%12.32604%5.4
تصمیمات منفی65302%73.239808%83.3

اما نکته قابل توجه در اینجا، رقم بالای رد درخواست های پناهندگی در کشور فرانسه است که متقاضیان پناهندگی را از عواقب کارشان بر حذر می کند.

انواع درخواست پناهندگی در فرانسه

پس از درخواست پناهندگی ممکن است یکی از این دو وضعیت اعطا شود:

  • وضعیت پناهنده یا Refugee status: این وضعیت به فرد مجوز اقامت 10 ساله و حق کار را می دهد. (که بطور خودکار تمدید می شود)
  • حفاظت ثانوی یا Subsidiary protection: این نوع وضعیت پناهندگی مجوز یک ساله به همراه حق کار ارائه می دهد. (که به این شرط تمدید می شود که وضعیت در کشور مبدا اساسا بهبودی نیابد)

مراحل درخواست پناهندگی در فرانسه

مراحل درخواست پناهندگان در فرانسه بدین صورت می باشد:

  1. در وهله اول می بایست در PADA ثبت نام بکنید. PADA یک سازمان مستقلی در فرانسه است که به پناه جویان کمک می کند. نقش PADA اطلاع رسانی به فرد درباره فرآیند پناهندگی است.
  2. مامور PADA به وی کمک می کند تا مدارک لازم را برای درخواست پناهندگی آماده کند. این مامور از متقاضی سوالاتی راجع به وضعیت تاهلشان و تاریخچه سفرشان به فرانسه می پرسد، او به افراد در پر کردن درخواست پناهندگی که سپس به ادره پلیس محلی ارسال می شود، کمک خواهد کرد.
  3. در GUDA متقاضی با ماموری از حوزه اداری و ماموری از اداره مهاجرت و یکپارچگی فرانسه،OFII ملاقات خواهد کرد. اثر انگشت افراد برای کنترل اینکه فرد قبلا درخواست پناهندگی در کشور دیگر داده است، گرفته می شود، OFII همچنین به متقاضی درباره حقوقشان اطلاع داده و برای آن ها تدارک ها می دهد و افراد را درجریان کمک مالی (ADA) که حقشان است، قرار می دهد.

متقاضی همچنین لازم هست که یک فرم ویژه را برای درخواست پناهندگی از اداره فرانسوی حفاظت از پناهندگان، Ofpra پر کنند.

  1. ارسال و یا بردن فرم به OFPRA در عرض 21 روز کاری.
  2. مصاحبه OFPRA. در هنگام مصاحبه، لازم است که به مامور Ofpra توضیح دهد که چرا نیازمند پناهندگی است، افراد می توانند یک مترجم را درخواست دهند. این مصاحبه خیلی مهم است. لازم است که متقاضی آن مامور را درباره چرایی نیاز به محافظت بین المللی قانع کند.
  3. OFPRA تصمیم گرفته و از طریق نامه متقاضی را از تصمیمش مطلع سازد.

وظایف مرکز پذیرش پناهندگی یا Spada در فرانسه

هر Spada توسط یک انجمنی مدیریت می شود که از طرف دولت فرانسه کار می کند و نقش چندگانه دارد. چرا که می بایست به اشخاص درباره پناهندگی اطلاع داده، متقاضی باید مدارک ضروری برای پر کردن درخواست برای حافظت را نشان دهد اما در جهت تکمیل فرم درخواست پناهندگی در فرانسه، مامور Spada از متقاضی سوالاتی درباره موارد زیر می پرسد:

  • وضعیت مدنی شخص (نامهای اول و نام خانوادگی، تابعیت، وضعیت خانوادگی)
  • برنامه سفرهای فرد از کشور مبدا
  • اینکه چگونه متقاضی وارد قلمروی فرانسه شده است.

اگر شخص قبلا درخواست پناهندگی در فرانسه یا در اروپا داده است، فرم و عکس گرفته شده توسط وب کم به حوزه اداری فرستاده خواهد شد.

  • برای متقاضی یک قرار ملاقاتی در پنجره خدمات اداره ترتیب داده میشود.
  • Spada مسئول همراهی و تعیین اقامتگاه ذیحق محافظت بین المللی است.

مراحل درخواست پناهندگی در فرانسه

وظایف اداره فرانسوی حفاظت از پناهندگان یا OFPRA

OFPRA بایستی فرم درخواست پناهندگی را کمتر از 21 روز بعد از موعد مقرر تعیین شده توسط حوزه اداری به همراه فرم پر شده به زبان فرانسوی، امضا شده و به همراه کپی از پاسپورت و 2 تا عکس دریافت کند. فرد می بایست که تمام اطلاعات لازمه درباره خودش از نام و نام خانوادگی تا آدرس فعلی را بداند. تمامی درخواست هایی که توضیح داده شده اند ممکن است بدون مصاحبه توسط OFPRA رد شوند. یک درخواست پناهندگی خوب درخواستی بر پایه تعقیب قضایی یا ترس از تحت تعقیب قرار گرفتن می باشد که متقاضی شخصا با آن مواجه بوده است.

در کل به دلیل اینکه کشورها حفاظت خوبی از پناهندگان مخصوصا پناهندگان ایرانی را ندارند و پناهندگان قادر به برآورده کردن شرایط اولیه زندگی نیستند و اجازه کار ندارند، حتی الامکان پیشنهاد می شود از راه های قانونی مثل کار در فرانسه و یا برای گذراندن دوره زبان در فرانسه برای ورود قانونی و کم هزینه خود اقدام نمایید. پس از اینکه شخص به مصاحبه دعوت شد، OFPRA تصمیمش را راجع به درخواست پناهندگی می گیرد.

نتیجه سوالات OFPRA در فرانسه

سوالات مصاحبه بیشتر حول اطلاعات شخصی و دلیل پناهندگی در فرانسه و مسیر مسافرتی و غیره می باشد، پاسخ درخواست توسط OFPRA از طریق نامه به شخص داده خواهد شد:

نوع پاسخشرح
در صورت پاسخ مثبت به درخواستبه متقاضی یا وضعیت پناهنده یا محافظت ثانوی داده می شود.
در صورت پاسخ منفی به درخواستاگر درخواست پناهندگی رد شد، می بایست که شخص فرانسه را ترک کنند یا فرد می تواند در این باره به دادگاه پناهندگی ملی تقاضای فرجام خواهی دهد.

تایید یا رد درخواست پناهندگی در فرانسه

اگر درخواست پناهجو پذیرفته شود، او وارد مراحل اعطای اقامت و مجوز کار و سایر اموری از این قبیل می شود. اگر پذیرفته نشود، او می تواند به مرجعی موسوم به دادگاه ملی حقوق پناهندگی (CNDA) تقاضای تجدید نظر دهد، همچنین شایان ذکر است که پناهجو از شروع پروسه بررسی درخواست وی مبنی بر پناهندگی در فرانسه توسط دولت آن کشور، از کلیه امکانات اولیه و اساسی شامل سرپناه و هزینه های جاری، خدمات درمانی و مانند این ها بهره مند خواهد بود.

طبق آمار به دست آمده به علت اینکه کشور فرانسه بر اساس Civil law است و مهاجر پذیر نیست در نتیجه درخواست بسیاری از پناهندگان را رد کرده است. پیشنهاد میشود با بررسی راه های مهاجرت به فرانسه به صورت قانونی حتی الامکان، مهاجرت خود را آغاز نمایید تا به اقامت دائم خود دست پیدا کنید. با توجه به مطالبی که بطور کلی و اجمالی در این مقاله بیان شد، درمی یابیم که پناهندگی، پدیده ای است که به هیچ وجه توصیه نمیشود و بر خلاف باور عامه مردم، بسیار پر خطر و پر هزینه میباشد.

معایب پناهندگی در فرانسه در 2023

پناهندگی اصولا آخرین راه است، آن هم برای فردی که در کشور زادگاه خود به ناحق مورد ظلم و ستم قرار گرفته و خوف شدید بر جان او می رود و هیچ راهی مگر فرار از آن ندارد. به عبارت دیگر می توان گفت که چنین فردی، معقول و منطقی خواهد بود که برای گریز از ضرر و خطری بزرگ به ضرر و خطری کوچک تر متوسل گردد. چرا که در حال حاضر تعداد متقاضیان پناهندگی در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به قدری زیاد شده که امکانات کافی برای تمامی آن ها وجود ندارد.

به خاطر همین هم فرآیند رسیدگی به پرونده های درخواست پناهندگی بسیار طولانی شده است و هم شرایط زندگی پناهندگان در کمپ های پناهندگی به دلیل کمبود امکانات اسفناک است. در ضمن باید توجه داشت مطابق قوانین فرانسه کسانی که در این کشور درخواست پناهندگی می کنند تا 6 ماه اجازه کار نخواهند داشت و باید با مستمری اندکی که دولت فرانسه به آن ها می دهد روزگار بگذرانند.

حقوق و مزایای پناهجو در فرانسه

به عنوان یک پناهجو، زمانیکه درخواست پناهندگی در فرانسه قبول شد فرد استحقاق برخورداری از مزایا و حقوق اجتماعی در فرانسه را خواهد داشت. این حقوق اجتماعی عبارتند از:

  • بیمه سلامت (که به فرد امکان دسترسی به مراقبت های درمانی را می دهد)
  • تهیه و تدارک خانه
  • مجوز ماهانه (کمک مالی هر ماه)
  • حساب بانکی (که Livert A نامیده می شود)

اما اگر که افراد به دنبال مهاجرت بی دغدغه و کم ریسک و راحت هستند باید متذکر شویم که مهاجرت قانونی از بهترین نوع مهاجرت میباشد که از بین راه های قانونی کم هزینه میتوان تحصیل در کالج زبان در فرانسه را با اخذ ویزای تحصیلی فرانسه مثال زد، زیرا این روزها اکثر کشورها از جمله فرانسه پناهنده ایرانی را نمیپذیرند و همچین پناجویان باقی مانده نیز دارای شرایط بسیار سخت و اسفناک هستند. عزیزان توجه کنند که پروسه درخواست پناهندگی در فرانسه دارای روند قانونی خاص خود بوده و رسیدگی به آن توسط نهادهای تعیین شده قانونی می باشد. در این رابطه به شما عزیزان توصیه می شود که قبل از هر اقدامی در مورد روش های قانونی مهاجرت یعنی تحصیل و کار در فرانسه، با کارشناسان ارشد ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت نمایید.

سوالات پرتکرار در باب درخواست پناهندگی در فرانسه

متقاضیان پناهندگی در کشور فرانسه در سال 2023 سوالات زیر را به دفعات عنوان می نمایند:

  • درخواست پناهندگی در فرانسه به چند صورت است؟ درخواست پناهندگی به دو صورت وضعیت پناهنده و حفاظت ثانویه صورت میگیرد.
  • درخواست پناهندگی از طریق وضعیت پناهندگی به چه صورت است؟ در این وضعیت به فرد مجوز اقامت 10 ساله اعطاء می گردد که قابلیت تمدید را دارد.
  • درخواست پناهندگی از طریق حفاظت ثانویه چگونه است؟ در این وضعیت به فرد مجوز اقامت یک ساله با قابلیت تمدید اعطا می گردد.
  • حقوق و مزایای پناهجو در فرانسه شامل چه مواردی می شود؟ بیمه سلامت، تدارک محل اقامت، کمک مالی و حساب بانکی
  • در صورت رد درخواست وضعیت پناهنده به چه صورت است؟ در صورت ردی درخواست فرد باید کشور را ترک یا فرم دادخواهی مجدد را تکمیل و ارائه کند.
4.9/5 - (16 امتیاز)

30 دیدگاه برای “درخواست پناهندگی در فرانسه

  1. حامدبرخورداری گفت:

    سلام .من افغانی هستم چراهیچ برنامه ای برای پذیرش وپناهندگی درایران ندارین مهاجرین درایران خیلی به سختی بسرمیبرن .بدون مجوز هستن مردمی که درخطرهستن وبدون مدرک ردمرز میشن تواین وضعیت .خلنوادها بی سرپرست میشن توراخدا برامهجرانی که بی مدرکن وتواصفهان هستن فکری بکنین

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دوست عزیز متاسفانه موسسه ما در این زمینه تصمیم گیر نیست

  2. رستم مولانی گفت:

    من افغان هستم افغانستان جنگ است فرار کردم اومدم ایران وضعیت خوبی ندارم درخواست پناهندگی می خوام

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید خودتون رو به فرانسه برسونید تا بتونید درخواست بدید

  3. شیر محمد محمدی گفت:

    سلام من میخواهم پناهندگی بدم فرانسه من افغانی هستم و در ایران زندگی میکنم من مشکلات زیاد دارم هفته بچه کوچیک دارم زخمی هستم مشکلات زیاد دارم مدارک لازم دارم عکسهای مدارک بیمارستان ایتالیا ی دارم چوجوری درخواست پناهندگی بدم فرانسه

    1. داوری گفت:

      سلام
      ما برای پناهندگی خدماتی نداریم متاسفانه

  4. نظریان گفت:

    سلام مرسی از مقاله بروزتون

  5. leilakk گفت:

    سلام. به طور کلی مهاجرت از طریق پناهندگی خوب است یا خیر.

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      ما به هیچ عنوان روش پناهندگی را پیشنهاد نمیکنیم.

  6. منوچهر گفت:

    پناهنده که تعریفش مشخصه ! پس چطوری ایرانیا می تونن ثابت کنن که واجد شرایط می شن ؟

    1. رهنما گفت:

      عرض ادب
      ما در خصوص پناهندگی خدماتی نداشته و این راه را توصیه نمی کنیم.

  7. امیر گفت:

    مرسی از مقاله خوب و سودمندتون

  8. قاسمی گفت:

    شنیده ام که درخواست پناهندگی در فرانسه به سختی پذیرفته میشه

  9. ali ram گفت:

    بابت مقاله خوبتون در مورد درخواست پناهندگی در فرانسه تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد شرایط پناهندگی در کشور ایتالیا هم مطلب بذارید

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      مقاله پناهندگی در ایتالیا را مطالعه نمایید.

  10. تبسم گفت:

    متاسفانه دیگه پناهنده نمیپذیرند

  11. قراری گفت:

    آیا شرایط پذیرش پناهندگی فقط بخاطر مسایل سیاسی و امنیتی است؟ و اینکه انواع پناهندگی ؟ ممنون

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      مسائل مختلفی برای اعلام پناهندگی عنوان شده است. ما به هیچ عنوان روش پناهندگی را توصیه نمی کنیم.

  12. کامران کجوئی گفت:

    راه های پناهندگی در فرانسه رو بیان می کنید؟

    1. رهنما گفت:

      عرض ادب
      ما در خصوص پناهندگی خدماتی نداشته و راهه های قانونی را به شما توصیه میکنیم.

  13. صبا صابری گفت:

    سلام

    ممنون از مطالب خوبتون
    یک سوال داشتم
    آیا شما خدماتی برای پناهندگی دارید؟

    1. رهنما گفت:

      سلام و عرض ادب
      خیر ما در خصوص پناهندگی خدماتی نداشته و این روش را توصیه نمی کنیم.

  14. ناصر زارعی گفت:

    سلام
    من هم با توصیه شما موافقم از طرفی باید پذیرفت کهدر حال حاضر و با شرایط جامعه ما ی طیفی صرفا حایز شرایط پناهندگی هستن.
    پس من توصیه میکنم فقط بدون مشورت اقدام نکنن

  15. jamshid گفت:

    سلام واسه دادن درخواست پناهندگی در فرانسه چه مدارکی باید تحویل بدیم که کار پناهندگی زودتر و راحتر انجام شود ؟

    1. رهنما گفت:

      عرض ادب
      ما در خصوص مدارک پناهندگی اطلاعاتی نداشته و خدماتی ارائه نمیکنیم.

  16. لیدا بهرامی گفت:

    سلام شما از طریق پناهندگی اقدام دارین؟

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر ما به شما راه های قانونی را جهت مهاجرت پیشنهاد میکنیم.

  17. Arezoo گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون.
    اگر قصد مهاجرت به فرانسه داشته باشیم موسسه سفیران سروش سعادت چه راهی رو به جای پناهندگی پیشنهاد می نماید؟؟

    1. رهنما گفت:

      عرض ارادت
      برای بررسی رزومه خود و پیشنهاد بهترین روش متناسب با آن پیشنهاد میکنیم با ما ارتباط بگیرید.

  18. hiva گفت:

    ازمطالب خوبتون ممنونم
    وقتی به سختیای پناهندگی فکر میکنم،به نظرم اصلا راه جالبی برای مهاجرت نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *