مهاجرت

پناهندگی در نروژ

پناهندگی در نروژ

در سال های اخیر، آمار و ارقام روند نزولی در امر پناهندگی در نروژ را نشان می دهند؛ چرا که این روش خطرناک است و شانس موفقیت پایینی دارد. پناهندگی در نروژ با توجه به شرایط سخت پذیرش از یک طرف و نبود هیچ تضمینی برای اخذ پذیرش پناهندگی از طرف دیگر، روش مهاجرتی معقولی به نظر نمی رسد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کادری از وکلا و کارشناسان مجرب و حرفه ای حاضرند بهترین و ساده ترین راه های مهاجرتی به کشورهای مختلف را به شما ارائه داده و اخذ انواع روادید را برایتان ممکن کنند اما در حوزه پناهندگی هیچ گونه مشاوره و اقدامی ندارند.

  • چرا پناهندگی در نروژ گزینه ای نامناسب است؟
  • چرا پناهندگی در نروژ منجر به شکست خواهد شد؟
  • بهترین راه برای ورود به نروژ چیست؟
  • برای ورود قانونی به نروژ به چه مدارکی نیاز خواهد بود؟
  • آیا پناهجویان در نروژ اجازه کار خواهند داشت؟

پناهندگی در نروژ در 2023

پناهنده Refugee شخصی است که مجبور به ترک کشورش به خاطر فرار از جنگ، حبس، یا بلایای طبیعی می گردد. به بیانی، پناهنده شخصی بی خانمان است که مجبور شده تا از مرزهای ملی عبور کند. چنین شخصی تحت وضعیت پناهندگی Refuge اعطا شده، پناهجو نامیده می شود و این درصورتی ممکن است که شخص مذکور رسما درخواست پناهندگی کند.


البته اگرچه معمولا کشورها از طریق سازمان ملل کمک های بشر دوستانه زیادی را به کشورهای نیازمند تقدیم می کنند، در قبال پذیرش پناهندگان مقامت نشان می دهند. علاوه بر دولت های مختلف از جمله نروژ، مردم کشورهای اروپایی نیز دید خوبی در خصوص پناهندگان ندارند. خصوصا بعد از این که تعداد پناهندگان در سال های اخیر افزایش زیادی یافت به طوری که منابع مالی و فضای کافی برای پرداخت هزینه های آن ها نبود و برخی از پناهندگان نیز در کشورهایی از جمله نروژ، آلمان، سوئد و غیره مرتکب جنایاتی شدند.

سیاست نروژ در قبال پناهندگان در 2023

نروژ دارای سابقه تلاش های بشردوستانه زیادی در خصوص پناهندگان و پذیرش آنها دارد. اولویت را همواره به جنگ زده ها داده است. پس از اتمام جنگ جهانی دوم، نروژ از اولین کشورهایی بود که با تاسیس شورای پناهندگی نروژ (NRC) به یکی از بزرگترین طرفداران پناهجویان در دنیا تبدیل شد. در سال 2021 طبق آمار، 3.6% جمعیت نروژ متشکل از پناهندگانی است که بطور قانونی در این کشور زندگی می کنند.

این پناهندگان از 169 کشور به نروژ مهاجرت کرده اند و عمدتا هم از پناهجویان بوسنی و هرزگوین می باشند. حتی در بحبوحه جریان جنگ داخلی سوریه در سال 2016، نروژ یکی از بزرگ ترین محموله های بشر دوستانه را با هدف کمک به پناهندگان سوری با ارزش 1.2 بیلیون دلار، به سوریه گسیل کرد. نروژ اخیرا محدودیت های شدیدی در باب مهاجرت پناهندگان اعمال کرده است. به طوری که در سال 2015، این محدودیت ها باعث کاهش شدید در تعداد پناهندگان وارد شده به این کشور گردید، حتی در سال های اخیر ما شاهد تعطیلی بسیاری از کمپ های پناهندگان در این کشور هستیم.

شرایط اعلام پناهندگی در نروژ

اگر در بازه زمانی خاصی مهاجرت پناهندگی، از روشهای مهاجرتی راحتی قلمداد می شد، در حال حاضر شرایط تغییر کرده است. همانطوری که در این مقاله هم به همراه آمار و ارقام و سیاست ها و قوانین فعلی توضیح داده می شود، درصد موفقیت پناهندگی در نروژ فوق العاده پایین است. در اینصورت، امکان آواره شدن پشت مرزها و حتی خطرات جانی هم در انتظار پناهجویان است. در حال حاضر، درخواست پناهندگی در نروژ بنا به 2 روش متداول است.

شرایط اعلام پناهندگی در نروژ

درخواست حفاظت (پناهندگی) در نروژ

اگر شخصی در معرض حبس و بازداشت قرار دارد یا اگر در معرض اعمال غیرانسانی در کشور خود قرار داشته باشد، می تواند درخواست پناهندگی کند. در این روش فرد می بایست جهت درخواست، در داخل یا مرزهای نروژ باشد. فرد مورد نظر می بایست متعهد به گفتن حقایق باشد و جهت ارائه درخواست و ثبت درخواست به اداره پلیس برود. فرد مذکور قبل از اسکان در مرکز پذیرش پناهندگان، 1 تا 2 روز در Ankomstsenter Østfoldاسکان داده می شود.

انگشت نگاری، کنترل کارت شناسایی و پاسپورت و پاسخ به سوالات پلیس در اداره پلیس مستقر در Ankomstsenter Østfold انجام می شود. سازمان پناهجویان نروژی (NOAS) فرد را به عنوان پناهنده با حقوق و تعهداتش آشنا می نماید. پس از انجام مراحل ضروری فوق، فرد پناهنده از Ankomstsenter Østfold به مرکز اسکان پناهجویان منتقل و در آنجا در جریان تاریخ مصاحبه اش قرار می گیرد.

درخواست مهاجرت به نروژ از طریق پناهندگی از خارج نروژ

در راستای مهاجرت به نروژ از این طریق اگر افراد متقاضی در نروژ یا خارج از مرزهای آن  نباشند، حق درخواست پناهندگی یا حفاظت را ندارند. در این مورد، UNHCR تعیین می کند که چه افرادی را به عنوان پناهجویان دارای حق اسکان مجدد در نروژ پیشنهاد کنند که یکی از راه حل های پیشنهادی این مرجع استفاده از برنامه اسکان مجدد پناه جویان یا Resettlement Refugee است.

نحوه درخواست اسکان مجدد پناهندگی به این صورت است که لازم است با UNHCR تماس بگیرید. در حقیقت UNHCR نخست بررسی می کند که آیا شما پناهنده هستید یا خیر. آنها تعیین می کنند که شما به کشورتان دیپورت شده یا به اقامت در کشور ثالث ادامه دهید. اگر شما به عنوان یک پناهنده دارای حق اسکان مجدد به نروژ بیایید، UNHCR ناگزیر است درخواست را به نروژ ارسال کند. اگر هیچ یک از این راه حل ها ممکن نشد، UNHCR از شما ارسال درخواست اسکان مجدد پناهندگی به نروژ را می خواهد. UDI درخواست واصله از UNHCR را بررسی و در مورد اقامت در نروژ تصمیم نهایی را می گیرد.

روش های مختلف اعلام پناهندگی در نروژ

نروژ دارای روش های متعددی برای درخواست پناهندگی است که در بخش زیر می آید:

در صورتی که کشوری باشید که ساکنین می توانند از دولت و نهادهای دولتی کمک بگیرند. درخواست پناهندگی در عرض 48 ساعت رسیدگی و رد خواهد شد. چنان چه از بنگلادش، بلاروس، نپال یا کوزوو (از اقلیت ها) باشید، درخواست پذیرش در عرض 3 هفته رسیدگی می شود. اگر قبل از سفر به نروژ، در کشوری عضو EU غیر از نروژ بوده اید، به همان کشور پیشین بازگردانده می شوید. این روش روش دوبلین Dublin procedure نامیده می شود. در این مورد UDI با شما مصاحبه نخواهد کرد.

همه درخواست های متقاضیان دیگر به پیروی از روش معمولی رسیدگی خواهد شد. این بدان معناست که می توانید در نروژ بمانید و همزمان UDI به پرونده رسیدگی و شما در عرض چند ماه پاسخ نهایی را دریافت می کنید. اگر مرتکب جرمی شده باشید و به حفاظت نیازی نیست، UDI درخواست را در مدت زمان کوتاهی رسیدگی و درخواست پناهندگی را رد خواهد کرد.

مهاجرت قانونی و اصولی به نروژ

روند مهاجرت به نروژ از طریق پناهندگی در طی سال های اخیر، روند نزولی داشته است. این به دلیل سیاست های سخت گیرانه نروژ نسبت به پناهندگان می باشد. در حال حاضر، پذیرش پناهندگی در این کشور خیلی مشکل شده است و درخواست های پناهندگان توسط UDI اکثرا رد می شود. عموما افراد کارآمد با راه های قانونی برای مهاجرت به نروژ از طریق ویزای تحصیلی نروژ اقدام می نمایند. با توجه به این که نظام تحصیلی این کشور همانند آلمان و اتریش، رایگان است، لذا علاقه مندان ورود به این کشور، بدون نیاز به هزینه های هنگفت می توانند مهاجرت تحصیلی به نروژ داشته باشند.

آمارها هم نشانگر آنست که حدود 191 نفر درخواست پناهندگی داده اند. 3655 نفر در مراکز پذیرش پناهندگان در حالت بلاتکلیفی زندگی می کنند و 793 نفر توانسته اند اقامت نروژ را به صورت خانوادگی اخذ کنند. با توجه به این شرایط، به نظر می رسد که پناهندگی، دیگر روش مطمئنی برای مهاجرت به نروژ قلمداد نمی شود و مهاجران بایستی که بدنبال شیوه های قانونمند و راحت تر باشند.

مزایای پناهندگی در نروژ

پناهندگی یکی از راه های مهاجرت به نروژ می­ باشد. اما از مزایای پذیرش پناهندگی در نروژ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • زندگی در کشوری مدرن و توسعه یافته
  • تردد در میان کشورهای اتحادیه اروپا
  • امکان تحصیل رایگان در نروژ
  • اخذ اقامت برای اعضای خانواده پناهجو از جمله همسر و فرزندان

معایب پناهندگی در نروژ

پروسه پناهندگی در نروژ طولانی مدت است و مدت زیادی پناهجویان در این کشور بلاتکلیف بوده و اجازه انجام کار در این کشور را نیز نخواهند داشت. علاوه بر بلاتکلیفی طولانی مدت و زندگی در کمپ های پناهندگی برای مدت زیاد، با توجه به تعداد بیش از ظرفیت پناهندگان در نروژ و سایر کشورهای اروپایی، خطرناک بودن و غیر قانونی بودن روش پناهندگی هم از جمله معایب مهم آن به شمار می آید. در کنار تمامی این معایب، حتی اگر فردی به سلامت به نروژ برسد و درخواست پناهندگی کند ممکن است پس از مدت ها بلاتکلیفی با پرونده اش مخالفت شود و به کشور مبدا خود بازگردانده شود. در ضمن طی مطالعاتی که انجام پذیرفته است نه تنها نروژی ها بلکه سایر ملل دنیا نسبت به کسانی که در کشورشان پناهنده شده اند دید خوبی ندارند چرا که معتقدند از منابع دولتشان به ناحق استفاده می کنند.

خصوصا بعد از این که تعدادی از پناهندگان در نروژ، آلمان و چند کشور دیگر مرتکب یکسری جرایم شدند، این دید تشدید شد به طوری که در حال حاضر معمولا کارفرمایان تمایلی به استخدام پناهندگان ندارند. این در حالی است که افراد می توانند با تحصیل رایگان در نروژ به عنوان فردی متخصص به راحتی شغل مناسب و پردرآمدی پیدا کنند و شان انسانی خود را هم حفظ نمایند. کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همواره در تلاش است تا اطلاعات و آگاهی های جامعی را در اختیار علاقمندان به مهاجرت تحصیلی به نروژ قرار دهند.

4.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *