ویزای کاری

ویزای کار ژاپن

ویزای کار ژاپن

ویزای کار ژاپن به متقاضیان اجازه میدهد که در 14 سطح متوسط و پایین کار کنند، منتها باید در آزمون زبان ژاپنی و امتحانات فنی پذیرفته شوند. و از تجربه و سابقه کاری برخوردار باشند. ژاپن از پیشرفته ترین کشورهای صنعتی در قاره آسیا محسوب می شود، به این دلیل همواره افراد زیادی خواستار اخذ ویزای کار ژاپن بوده اند. کشور ژاپن یک سیستم امتیازبندی برای ورود نیروهای کار متخصص و ماهر خارجی به این کشور معرفی کرده است که به این روش نیروی کار مورد نظر خود را در بخش های گوناگون انتخاب می کند. در این مقاله که توسط کارشناسان با تجربه و متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای راهنمایی شما علاقه مندان نگارش شده است، نکات مهم در ارتباط با کار در ژاپن و شرایط آن در سال 2024 ذکر شده است.

شرایط عمومی اخذ ویزای کار ژاپن 2024

یکی از این روش ها و برنامه ها تسلیم ویزای نیروی کار ماهر خارجی است، که در 3 زمینه شغلی متنوع و متفاوت به جذب نیروی کار متخصص می پردازد. این 3 زمینه شغلی به صورت زیر تقسیم بندی شده است:

  • فعالیت های تحقیقاتی پیشرفته آکادمیک
  •  فنی یا تخصصی پیشرفته
  • فعالیت های مدیریت بازرگانی پیشرفته

آن دسته از افرادی که در یکی از این زمینه های شغلی فعالیت تخصصی دارند لازم است که علاوه بر داشتن حداقل یک پیشنهاد کار، از سیستم امتیازدهی کشور ژاپن حداقل امتیاز 70 را کسب کنند. از موارد مهمی که در برنامه امتیاز بندی ژاپن اهمیت دارد باید مدرک تحصیلی متقاضی، سابقه کار، درآمد سالیانه و البته سطح دانش زبان متقاضی را مد نظر داشته باشیم. برای اخذ ویزای کار ژاپن باید نیروی کار خارجی مهارت بالایی داشته باشد.

اطلاعات بیشتر: 10 شغل پر درآمد در ژاپن

این نوع ویزا معمولا با عنوان HSP یا HSFP در جهان شناخته می شود و به صورت انحصاری برای جذب نیروی کار متخصص به کشور ژاپن طراحی شده است. HSP یک ویزای ویژه با مزایای زیاد نسبت به ویزای معمولی کار است که برای کارگران متخصص و کار بلد خارجی که دارای مهارت های پیشرفته عالی هستند طراحی شده است. البته درست است که HSP یک ویزای خاص و ویژه است اما همچنان یکی از انواع ویزای کاری در کشور ژاپن می باشد و به همین علت عملا بدون حداقل یک پیشنهاد کار از یک کار فرمای ژاپنی امکان دریافت این نوع ویزا برای متقاضیان وجود نخواهد داشت.

بررسی ویزای نیروی کار ماهر خارجی در کشور ژاپن

ویزای نیروی کار ماهر خارجی در کشور ژاپن به عنوان ویزای HSP شناخته می شود. این نوع ویزا در خصوص جذب نیروی کار ماهر مزایایی را برای متقاضیان در نظر گرفته است. اما در کنار مزایاهای ارائه داده شده دقت نظرهایی نیز در خصوص صدور این نوع از ویزای کار کشور ژاپن بیان گردیده است.

به نکات زیر در خصوص ویزای نیروی کار ماهر خارجی در کشور ژاپن توجه فرمائید:

  • امکان اخذ اقامت دائم ژاپن ژاپن تنها پس از اپن تنها پس از 3 سال کار قانونی در کشور ژاپن
  • امکان اخذ ویزای همراه ژاپن
  • صدور اجازه کار رسمی برای همراه متقاضی (همسر)

ویزای کار ژاپن و اخذ ویزای همراه

یکی از موضوعات همیشگی که باعث نگرانی متقاضیان مهاجرت است، موضوع حضور و همراهی خانواده با آن ها در ژاپن می باشد. متقاضیان مهاجرت به ژاپن از طریق اخذ روادیدی که از این طریق وارد این کشور شده اند، می توانند خانواده خود را نیز به همراه خود ببرند. در واقع اکثر کشورهای مهاجرپذیر برای همسر و فرزندان فرد متقاضی بدون سخت گیری وطی مراحل دشوار، مجوز اقامت و ویزا را صادر خواهند کرد.

معمولاً اشخاصی که در درجه اول و به عنوان همسر دارنده مجوز کار در کشور ژاپن در این کشور اقامت دارند می توانند با ارائه یک مدرک تحصیلی مرتبط و یا ارائه مدرک جهت اثبات سابقه کار در کشور خود، می توانند بدون طی مراحل دشوار مجوز کار در کشور ژاپن را اخذ کنند. از دیگر مزایای این نوع ویزا برای متقاضیان، امکان و اجازه همراهی والدین آن ها و والدین همسر متقاضی با آن ها در کشور ژاپن و البته در شرایط خاص می باشد. این شرایط ویژه زمانی رخ می دهد که حضور والدین برای نگهداری از فرزندان کوچک کمتر از 7 سال شخص متقاضی حتما مورد نیاز وی باشد و یا به این صورت که حضور والدین برای نگهداری از خود متقاضی ویزای کار در ژاپن و یا همسر وی (در زمان بارداری) مورد نیاز و حتی الزامی باشد.

به طور مشخص شرایط ویزای همراه ژاپن در سال جدید از این قرار است:

  • میزان درآمد متقاضی و همسر، 8000000¥ (ین) یا بیشتر باشد.
  • والدین متقاضی حتما باید در یک مکان با آن ها زندگی کنند.
  • والدین متقاضی یا والدین همسر می توانند به ژاپن بیایند اما هر دو نمی توانند همزمان همراه آن ها باشند.

ویزای کار ژاپن و اخذ ویزای همراه

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار ژاپن

اولین قدم برای مهاجرت به ژاپن به عنوان نیروی کاری ماهر خارجی، تکمیل درست و کامل فرم مخصوص درخواست صدور گواهی صلاحیت خواهد بود. بعد برای آنکه فرد به عنوان یک نیروی کار ماهر خارجی به رسمیت شناخته شود لازم است که یک بار فرم محاسبه امتیازات مربوط به شغل و نوع کاری که قصد شرکت در آن دارد را تکمیل کند و سپس مدارک مستند مورد نیاز مربوط به امتیازات را ارائه کند؛ مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای کاری کشور ژاپن در سال 2024 را در لیست زیر ملاحظه می نمائید:

مدارکتوضیحات
سابقه تحصیلیارائه مدارک معتبر دانشگاهی
سابقه کاریباید مدارک گواهی کار و یا ترک کار ارائه شود
سن و سالتایید این مورد از از طریق پاسپورت متقاضی انجام میشود.

درآمد سالانه: اگر در حال حاضر در ژاپن شغل دارید و درآمد کسب میکنید، لازم است که گواهی پرداخت مالیات های خود را که از اداره شهرداری کشور ژاپن صادر شده ارائه کنید. درآمد سالانه شما بر اساس قانون مالیات بر درآمد کشور ژاپن به صورت کامل و دقیق قابل شناسایی و ارزیابی است؛ به این دلیل ممکن است با مبلغ کل حقوق سالانه شما تفاوت داشته باشد. توجه داشته باشید که شما همواره می توانید هرگونه کسب درآمد خودتان را از تمام شرکت های خارجی نیز محسوب کنید.

واجدین شرایط درخواست ویزای کاری ژاپن

تمامی متقاضیانی که به دنبال دریافت ویزای کاری ژاپن هستند، باید برخی از مقررات واجد شرایط بودن درخواست ویزای کاری این کشور را به طور دقیق بررسی کنند. یکی از اصل های ضروری برای واجدین شرایط درخواست ویزای کاری ژاپن این است که، هر تبعه خارجی که قصد مهاجرت به ژاپن برای اهداف شغلی را دارد، به ویزای کاری این کشور نیاز دارد. البته لازم به ذکر است که، شهروندان چندین کشور جهان برای ورود به ژاپن نیازی به ویزای کاری ندارند و از دریافت ویزای کاری این کشور معاف هستند. به طور کلی، این معافیت های ویزا برای افرادی اعمال می شود، که به عنوان توریست، افراد تجاری، بازدیدکنندگان کوتاه مدت و سایر اهدف تجاری وارد این کشور می شوند. در نهایت اینکه، تمامی دارندگان ویزای کاری ژاپن، برای اقامت طولانی مدت در این کشور باید ویزای مناسب ژاپن را دریافت کنند.

کسب اقامت دائم ژاپن از طریق کار

سیستم ویزای مهارت بالا ژاپن از 26 آوریل سال 2017 دچار تغییرات زیادی شده است. بر مبنای اصلاحیه جدید، متقاضیان ویزای کار ژاپن با امتیاز 70 یا 75 قانونا می توانند پس از 3 سال کار و زندگی در ژاپن به ویزای اقامت دائم این کشور دست یابند. این در حالی است که متقاضیان این ویزا با امتیاز کل 80 می توانند فقط پس از یکسال درخواست اقامت دائم ژاپن را به اداره ذیربط ارائه دهند.

نمودار کسب اقامت دائم ژاپن

حرفه های کلیدی جهت دریافت ویزای کاری ژاپن

روند درخواست ویزای کاری ژاپن با چالش های متعددی همراه است، اما برای برخی از حرفه ها این چالش ها به حداقل می رسد. بنابراین متقاضیان برخی از حرفه ها در ژاپن می توانند به راحتی برای ویزای کاری این کشور درخواست دهند. این حرفه ها شامل موارد زیر می شوند:

حرفه های کلیدی برای دریافت ویزای کاری ژاپنتوضیحات
هنرمنداناین حرفه شامل عکاسان، ترانه سراها، آهنگ سازان و مجسمه سازها می شود.
مدیران تجاریمدیران تجاری شامل رئیس شرکت، مدیر و سایر کارکنان والامقام در شرکت می شود.
مربیمربیان مدارس ابتدایی، متوسطه و دبیرستان
سرگرم کنندهبازیگران، نوازندگان، رقصنده و خوانندگان شامل این حرفه تجاری می شوند.

برای آشنایی بیشتر با دیگر حرفه های کلیدی برای دریافت ویزای کاری ژاپن به تصویر زیر توجه فرمایید:

حرفه های کلیدی برای دریافت ویزای کاری ژاپن

نحوه کاریابی در ژاپن

یکی از مهمترین عواملی که منجر به اخذ ویزای کاری ژاپن می شود، دریافت پیشنهاد کاری معتبر از کارفرمای ژاپنی است. در ابتدا متقاضی باید از مورد نیاز بودن شغل خود در کشور مقصد از طرق مختلف و البته موثق، اطمینان حاصل کند. راههای زیادی برای کاریابی خارجی ها در ژاپن وجود دارد اما چندان هم راحت نیست. کارکردن در ژاپن برای یک خارجی به دلایل زیر می تواند بسیار دشوار باشد:

  • انگلیسی زبان رسمی در ژاپن نیست.
  • شرکت های چند ملیتی و بین المللی عمدتا در توکیو مستقر هستند.
  • شرایط کار کاملاً متفاوت از سایر کشورها است.

با این حال، مشاغل زیادی برای خارجی ها وجود دارد. از جمله آموزش زبان، مهندسی فناوری اطلاعات، مشاغل مرتبط با سلامت و پزشکی و غیره. به طور خلاصه، بسته به مهارت ها و علایق متقاضی، شرکت های ژاپنی مختلفی وجود دارندکه ممکن است مایل به پذیرش فرد باشند. داشتن رزومه قوی و سابقه کار و همچنین تسلط به زبان ژاپنی، امکان استخدام فرد را افزایش می دهد. یافتن شغل مناسب با رزومه فرد، با استفاده از سایت ها و موسسات کاریابی در این کشور امکان پذیر است. در ادامه برخی از موسسات کاریابی در ژاپن معرفی شده اند:

موسسات کاریابی در ژاپن

انواع ویزای کاری ژاپن

تمامی متقاضیانی که به دنبال دریافت ویزای کاری ژاپن هستند، باید قبل از درخواست با انواع ویزای کاری این کشور آشنا شوند. به عبارت دیگر، یکی از اصلی ترین مزیت های کار در این کشور، امکان دریافت انواع ویزای کاری این کشور با توجه به اهداف متقاضیان می باشد. به طور کلی اتباع کشورهای خارجی که با هدف اشتغال به کار با حقوق ایده آل وارد ژاپن می شوند، نیاز به روادید کاری این کشور دارند. نکته قابل توجه این است که، روند درخواست انواع ویزای کاری در ژاپن، به نسبت اغلب کشورهای اروپای غربی بسیار ساده تر صورت می گیرد.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست ویزای کاری ژاپن را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست ویزای کاری ژاپن

برای اینکه بیشتر با انواع ویزای کاری ژاپن آشنا شوید، برای شما عزیزان جدولی را تهیه کرده ایم که در این بخش از مقاله به آن می پردازیم:

  • ویزای کاری معمولی
  • ویزای حرفه ای با مهارت بالا
  • ویزای تعطیلات کاری

اطلاعات بیشتر: حقوق بازنشستگی ژاپن

وضعیت بازار کار ژاپن 2024

نرخ بیکاری از آن عوامل مهم است که باید در زمان تصمیم گیری در مورد مهاجرت به یک کشور مورد تحقیق و بررسی صحیح قرار بگیرد. نرخ بیکاری پایین در یک کشور یعنی ضمانت آسوده کار پیدا کردن در کشور مورد نظر شما! بازار کار کشور ژاپن 2024 در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی رقیب دارای نرخ بیکاری فوق العاده پایینی است. بر اساس آمار و اطلاعات موثق، امسال نرخ بیکاری در کشور چشم بادامی ها حدود %2.5 است.

مقایسه نرخ بیکاری در ژاپن و کشورهای صنعتی رقیب

همچنین در مورد بازار کار ژاپنی ها باید بدانید که سطح متوسط درآمد ماهیانه در پایتخت این کشور توکیو برای 40 ساعت کار در هفته عددی حدود 2654¥ (ین) معادل تقریبا 2328$ (دلار) می باشد. این سطح درآمدی به واقع بسیار بهتر از اکثر کشورهای غربی می باشد. به همین جهت است که افراد متخصص شانس بسیار بالایی جهت یافتن کار در این کشور زیبا و متمدن آسیایی دارند. در باب حقوق ماهیانه کار در ژاپن می توانید لینک فوق را بخوانید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به این کشور از طریق ویزای کار با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

پرتکرارترین سوالات ویزای کار ژاپن

در این بخش به مهم ترین سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • شرایط ویزای کار ژاپن و اخذ ویزای همراه به چه صورت است؟ یکی از موضوعات همیشگی که باعث نگرانی متقاضیان مهاجرت است، موضوع حضور و همراهی خانواده با آن ها در ژاپن می باشد. متقاضیان مهاجرت از طریق اخذ ویزای کاری به ژاپن که از این طریق وارد این کشور شده اند، می توانند خانواده خود را نیز به همراه خود ببرند. در واقع اکثر کشورهای مهاجرپذیر برای همسر و فرزندان فرد متقاضی بدون سخت گیری وطی مراحل دشوار، مجوز اقامت و ویزا را صادر خواهند کرد.
  • وضعیت بازار کار کشور ژاپن به چه صورت است؟ نرخ بیکاری از آن عوامل مهم است که باید در زمان تصمیم گیری در مورد مهاجرت به یک کشور مورد تحقیق و بررسی صحیح قرار بگیرد. نرخ بیکاری پایین در یک کشور یعنی ضمانت آسوده کار پیدا کردن در کشور مورد نظر شما! بازار کار کشور ژاپن 2024 در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی رقیب دارای نرخ بیکاری فوق العاده پایینی است. بر اساس آمار و اطلاعات موثق، امسال نرخ بیکاری در کشور چشم بادامی ها حدود %2.5 است.
4.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *