مهاجرت

مهاجرت به یونان از طریق تولد

مهاجرت به یونان از طریق تولد

ممکن است افرادی که قصد گرفتن اقامت برای فرزند خود را دارند تمایل داشته باشند که پروسه مهاجرت به یونان از طریق تولد را برای مهاجرت انتخاب کنند. مقاله مهاجرت به یونان از طریق تولد در گروه تحقیقاتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگاشته شده است. در این راستا، سوالی که در ذهن اغلب مهاجرین و متقاضیان سفر خارجی پیش می آید، این است که آیا اصولا تولد در خاک کشوری به منزله اعطای خودکار تابعیت همان کشور به فرد است. ما در این مقاله با متد علمی و به روز از بحث مهاجرتی به این سوال جواب می دهیم. در ادامه، مهاجرت به یونان از طریق تولد را از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

مختصری درباره کشور یونان

یونان یا Greece در جنوب شرق اروپا واقع شده است. این کشور متشکل از 11 ناحیه جغرافیایی مختلف است. جمعیت این کشور شامل 11 میلیون نفر است. پایتخت یونان شهر آتن با جمعیت 3.7 میلیون نفر است. یونان دارای یازدهمین خط ساحلی طولانی در جهان می باشد که تقریبا به طول 13676 km می باشد. از آنجایی که یونان عضوی از اتحادیه اروپایی است، آنها از EURO به عنوان ارز رایج استفاده می کنند. زبان کشور یونان به Greek شناخته می شود. دین رسمی یونانی ها مسیحیت اورتدوکس یونانی می باشد. کل GDP اسمی یونان 249.2$ است، درحالیکه GDP سرانه 22055$ است. توریسم تقریبا 16% از کل GDP اسمی یونان را تشکیل می دهد. سطح درآمد مردم یونان هم نسبتا خوب است به طوری که در نمودار ذیل نشان داده می شود:

سطح درآمد مردم یونان

تعریف سیستم اعطای تابعیت در کشورهای گوناگون

به لحاظ حقوقی، تابعیت حق تولد Bitrhright citizenship به تابعیت اعطایی به شخص بنا به شرایط تولدش اشاره می کند. تابعیت حق تولد را می توان از دو طریق بدست آورد از طریق خاک (Jus soli): حقی که بواسطه آن تابعیت هر فرد متولد در قلمرو کشور مربوطه را می توان به رسمیت شناخت. از طریق خون (Jus sangunis): سیاست اجتماعی است که مطابق آن تابعیت توسط محل تولد تعیین نمی شود، بلکه توسط داشتن نیاکان تابع آن کشور است. مهاجرت به یونان از طریق تولد در زمره دسته دوم از این طبقه بندی است. تابعیت یونانی Greece Citizenship بدان معناست که تبعه حق اقامت، کار، مطالعه و بهره مندی از قانون هر کشوری که عضو اتحادیه اروپایی است را دارد.

قانون تابعیت و مهاجرت به یونان از طریق تولد

با توجه به بحث فوق، قانون تابعیت یونان مبتنی بر اصل خونی یا jus sanguins می باشد. در واقع، تابعیت یونانی را از دو طریق می توان اخذ کرد: توسط ارث و توسط اعطای تابعیت (تولد، ازدواج و خدمت نظامی). شهروند با تابعیت یونانی در اصل شهروند اروپایی بشمار می رود. بنابرین برخوردار از حقوق مشابه با حقوق سایر شهروندان اتحادیه اروپا است. برطبق بند 1 از قانون تابعیت یونانی 52-صفحه ای سال 2010، کودک متولد در یونان درصورتی تابعیت یونانی اخذ میکند که شرایط زیر را احراز نماید:

  •  مادر در طی حاملگی و نیز در زمان تولد فرزندش تابعیت یونانی داشته و شهروند این کشور تلقی میشده است.
  •  پدر شخص متولد شده در زمان تولد فرزندش باید شهروند یونان باشد.
  •  هر دو والدین غیریونانی قانونا با روادید اقامتی مناسب به مدت حداقل 5 سال در یونان زندگی کرده باشند.

به منظور درخواست تابعیت، تولد حتما باید که در دفترخانه ثبت درج شود. در موقعی که تابعیت یونانی ادعا می شود، تولد باید که در oikogeneiaki merida خانوادگی ثبت شود. مورد اخیر زمانی به یک مشکل تبدیل می شود که یکی از والدین یونانی و آن دیگری خارجی باشد. یا والدین اصلا ازدواج نکرده باشند یا طلاق گرفته باشند یا والد غیریونانی و کودک بدون درخواست تابعیت یونان را ترک کند.

مدارک لازم برای مهاجرت به یونان از طریق تولد

بسته به شرایط شما مدارکی را که باید ارائه دهید متفاوت خواهد بود ولی به صورت کلی مدارک لازم برای درخواست تابعیت یونانی در جدول زیر ارائه گردیده است. مدارک مورد نیاز برای درخواست تابعیت یونانی عبارتند از:

  • کپی برابر اصل از گواهی تولد
  • کپی برابر اصل گواهی مسیحیت/ باپتیسم
  • کپی برابر اصل گواهی ازدواج
  • فتوکپی از پاسپورت که حتما باید معتبر باشد
  • تاییدیه تولد مادر و یا پدر

ناگفته نماند که یونان از معدود کشورهای اروپایی است که مسیحیت را دین رسمی کشور اعلام کرده است.

پارامترشرح
خارج از یوناناخذ شده از دفتر ثبت اسناد شهر
داخل یونانشهرداری یا دفتر شهردار محلی

تمامی مدارک صادره از کشورهای خارجی باید با مهر رسمی تایید و ترجمه شود.

مدارک لازم برای مهاجرت به یونان از طریق تولد

درخواست دهنده دریافت ویزای تولد در یونان

توصیه شده است که برای صرفه جویی در وقت، درخواست ها از طرف همان خانواده انجام شود. والدین می توانند تابعیت یونانی برای کودکان زیر 18 ساله را ثبت و درخواست کنند. پس از 18 سالگی، آنها بزرگسال شده و باید خودشان در یونان و یا در کنسولگری/سفارت یونان درخواست دهند. با فرض تحویل کلیه مدارک همراه درخواست و نداشتن هیچ اشکالی در پروسه درخواست، دریافت پاسخ می تواند از 3-9 ماه برای پروسه محول شده از طریق ثبت ساده تا 2-3 سال برای پروسه اعطای تابعیت طولانی تر برای هر شخص دیگری ارائه شود.

امتیازات اخذ تابعیت یونانی کدامند؟

دارنده پاسپورت یونانی یک شهروند اروپایی به حساب می آید. چنین شهروندی می تواند آزادانه و بدون ویزا از مرزهای 25 کشور EU عبور بکند. او دارای حق سکونت و بهره مندی از کلیه امتیازات و مزایای اجتماعی ساکنین بومی است. فرد می تواند پرونده خود را به زبان مادری خود به دادگستری اروپا (ECJ) ارجاع دهد. این شهروند دارای حق کار و تجارت و راه اندازی کسب و کار در EU است. این فرد همواره می تواند به قوانین بانک مرکزی اروپایی که سیستم پولی و بانکی کل اروپا را در دست دارد، مراجعه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مهاجرت به یونان مراجعه نمایید.

مهاجرت به یونان از طریق تولد یکی از انواع مهاجرت هایی هست که بدلیل امتیازات خاص همواره مورد توجه است. مراحل مهاجرت به یونان از طریق تولد، دارای روند پیچیده و مشکلی است. طبیعتا بدون وجود یک مشاور با تجربه پیمودن این مسیر مهاجرتی امری محال است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با وکلای مجرب خود، شرایط و ضوابط مهاجرتی به کشورهای گوناگون را در اختیارتان می گذارد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *