ویزای تحصیلی

تحصیل در کشور گرجستان

تحصیل در کشور گرجستان

تحصیل در کشور گرجستان 2024 ایده آل برای کسانی است که فعلا شرایط مهاجرت تحصیلی به اروپا را ندارند و از گرجستان بعنوان پله ترقی بهره می برند. گرجستان کشوری واقع در اوراسیا و یکی از اعضای ناظر اتحادیه اروپا (EU) و ناتو می باشد. گرجستان با وجود اینکه در هر دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد اما قوانین این کشور همانند قوانین کشورهای اروپایی می باشد.

  • شرایط و مدارک لازم برای تحصیل در گرجستان چیست؟
  • آیا دانشگاه های گرجستان به دانشجویان ایرانی بورس تحصیلی می دهند؟
  • بهترین دانشگاه های علوم پزشکی گرجستان کدامند؟
  • هزینه تحصیل پزشکی در گرجستان به چه میزانی است؟

این کشور در سال های اخیر از نظر علمی پیشرفت های چشمگیری داشته و دارای دانشگاه هایی با اعتبار بین المللی می باشد. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان به یکی از بزرگ ترین و پرطرفدارترین دوره های تحصیلی در کل جهان تبدیل شده است با این حال تعداد کمی دانشگاه معتبر در سطح بین المللی وجود دارد و گرجستان یکی از کشورهایی می باشد که سریع ترین رشد علمی به خصوص در رشته های پزشکی و دندانپزشکی را در جهان داشته است. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با نگارش این مقاله بنا را بر در اختیار گذاشتن اطلاعاتی در باب تحصیل در کشور گرجستان گذاشته اند.

دلایل اهمیت تحصیل در کشور گرجستان

گرجستان به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر و داشتن هزینه های پایین تحصیل و زندگی، متقاضیان بسیاری جهت مهاجرت تحصیلی دارد. در گرجستان دو نوع دانشگاه وجود دارد که عبارتند از:

  • دانشگاه های دولتی
  • دانشگاه های خصوصی

تحصیل در کشور گرجستان در دانشگاه دولتی در شرایط خاص برای شهروندان گرجی رایگان است ولی برای مهاجرین و داوطلبان کشورهای دیگر هزینه دارد. البته هر دو نوع دانشگاه زیر نظر وزارت علوم گرجستان می باشد. یکی از مزیت های تحصیل در کشور گرجستان ارتباط مستقیم دانشگاه های گرجستان با سایر دانشگاه های بین المللی می باشد.


زبان تحصیل در کشور گرجستان

دروس تحصیل در دانشگاه های گرجستان اغلب به دو زبان گرجی و انگلیسی ارائه می شوند. البته در برخی رشته ها و دانشگاه های خاص زبان روسی استفاده می شود. برای تحصیل در کشور گرجستان تسلط بر زبان انگلیسی و داشتن مدرک زبان IELTS با نمره 5.5 و یا TOEFL با نمره 80 الزامی می باشد. دانشگاه های گرجستان برای آن دسته از دانشجویان خارجی که به زبان گرجی آشنایی ندارند کلاس های آموزشی زبان گرجی برگذار می نماید. شرکت در کلاس ها به صورت اجباری می باشد. دوره های آموزشی زبان گرجی 130 ساعت می باشد. سال تحصیلی در تمام مقاطع از سپتامبر آغاز می شود و تا ماه ژوئن ادامه پیدا می کند.

امکان تحصیل به زبان فارسی در کشور گرجستان

در کشور گرجستان دانشگاه های فارسی زبان نیز وجود دارد. یکی از معروف ترین و معتبرترین دانشگاه های فارسی زبان گرجستان دانشگاه دولتی تفلیس می باشد. در دانشگاه دولتی تفلیس دو رشته زبان و ادبیات فارسی و تاریخ خاورمیانه به زبان فارسی و در دانشکده ادبیات و خاورشناسی ارائه می شود.

امکان تحصیل به زبان فارسی در کشور گرجستان

مقاطع مختلف و هزینه تحصیل در گرجستان

تحصیل در کشور گرجستان در مقطع کارشناسی معمولا پس از 4 تا 6 سال مطالعه به پایان می رسد. داشتن مدرک دیپلم دبیرستان جهت ورود به دانشگاه های گرجستان و تحصیل در مقطع لیسانس الزامی است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور گرجستان در حال حاضر حدودا 3000€ (یورو) می باشد. تحصیل در کشور گرجستان در مقطع فوق لیسانس هم به صورت پاره وقت و هم به صورت تمام وقت امکان پذیر می باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های گرجستان به صورت تمام وقت 1 سال و به صورت پاره وقت تا 3 سال به طول می انجامد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در گرجستان و در دانشگاه های مختلف آن حدودا 3000€ تا 4000€ (یورو) است. اما موضوع مهم دیگر پیرامون تحصیل در کشور گرجستان درباب هزینه زندگی دانشجویی در این کشور می باشد.

طبق آخرین آمار متوسط هزینه زندگی دانشجویی در گرجستان در حدود GEL1280 (لاری) معادل $415 (دلار) می باشد.

توزیع درصدی هزینه زندگی در تفلیس گرجستان

مقطع PhD در گرجستان

مقطع دکترا (PhD) در دانشگاه های گرجستان 3 تا 4 سال به طول می انجامد و به صورت آموزشی و پژوهشی می باشد که دانشجویان علاوه بر شرکت در کلاس های درسی می بایست روی موضوع پایان نامه خود تحقیق کرده و پس از ویرایش پایان نامه از آن دفاع نمایند. هزینه تحصیل در این کشور در این مقطع عموما 4000€ تا 5000€ (یورو) می باشد.

دانشگاه های برتر در بهترین شهرهای گرجستان برای تحصیل

در ابتدا لازم به ذکر است که با توجه به این که پردرآمدترین افراد در گرجستان روانپزشکان، دندانپزشکان، جراحان، وکلا و قضات، پزشکان، پرستاران و مدیران مالی هستند، تحصیل در این رشته ها طرفداران بیشتری دارد و نتیجتا اخذ پذیرش رقابتی تر و دشوارتر می باشد. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است لیستی از برترین دانشگاه های گرجستان به ترتیب رتبه آن ها در رنکینگ ملی در سال 2024 ارائه شده است:

رتبه در رنکینگ ملینام دانشگاهشهری که دانشگاه در آن واقع شده
1Ilia State Universityتفلیس
2Ivane Javakhishvili Tbilisi State Universityتفلیس
3Georgian Technical Universityتفلیس
4International Black Sea Universityتفلیس
5The University of Georgiaتفلیس
6Batumi Shota Rustaveli State Universityباتومی
7Caucasus Universityتفلیس
8Tbilisi State Medical Universityتفلیس
9Akaki Tsereteli State Universityکوتائیسی
10Free University of Tbilisiباتومی
11Georgian Institute of Public Affairsتفلیس
12Saint Andrew the First-Called Georgian Universityتفلیس
13Business and Technology Universityتفلیس
14Batumi State Maritime Academyتفلیس
15Agricultural University of Georgiaتفلیس
16Tbilisi State Academy of Artsتفلیس
17Sokhumi State Universityتفلیس
18New Vision Universityتفلیس
19David Tvildiani Medical Universityتفلیس
20V. Sarajishvili Tbilisi State Conservatoireتفلیس

دانشگاه های مورد تایید برای تحصیل در کشور گرجستان

دانشگاه‌ های گرجستان که مورد تائید وزارت علوم ایران هستند عبارتند از:

  • Apolon Kutateladze State Academy of Arts
  • SarajishviliTbilis State Conservatoire رشته‌ های مربوط به هنر موسيقی
  • Technical Uniuversity
  • Tbilisi Teaching University
  • Jvane Javakhishvili Tbilisi State University

دانشگاه ایالتی تفلیس قدیمی ترین دانشگاه گرجستان می­ باشد. این دانشگاه دارای طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و دوره های کوتاه مدت به زبان انگلیسی می باشد. در صورتی که نام دانشگاه يا مؤسسه‌ اي در فهرست دانشگاه و مؤسسات ذکر شده اعم از معتبر و غير معتبر منعکس نشده باشد، متقاضي بايد اعتبار آن را از اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم استعلام نماید.

معرفی دوره های پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان به یکی از پرطرفدارترین دوره های تحصیلی در کل جهان تبدیل شده است .شرایط تحصیل در گرجستان و اعزام دانشجو، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان شامل موارد زیر می باشد. متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در دروس زیست، ریاضیات، فیزیک و شیمی می بایست نمرات بالایی داشته باشند. سپس با شرکت در آزمون ورودی و اخذ نمره قبولی در دانشگاه مورد نظربه تحصیلات در رشته پزشکی و یا دندانپزشکی ادامه دهند. بورسیه به دانشجویان خارجی تعلق نمی گیرد بنابراین تحصیل در این رشته ها رایگان نیست. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کشور گرجستان 6 سال به طول می انجامد که شامل 2 دوره اصلی می شود:

  • مرحله اول دوره مقدماتی پزشکی نام دارد 2 سال به طول می انجامد و دانشجویان در این دوره تحصیلی دروسی همچون: زیست شناسی، فیزیک، شیمی، مهارت های ارتباطی و غیره را مطالعه می نمایند.
  • مرحله دوم تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در گرجستان به صورت کامل و یکپارچه 4 سال به طول می انجامد.اغلب دروس در دانشگاه های پزشکی گرجستان به زبان انگلیسی ارائه می شود.

شهریه رشته پزشکی در گرجستان

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در گرجستان در هر سال حدود 10000$ (دلار) می باشد که البته این هزینه با توجه به دانشگاه محل تحصیل و شرایط زندگی هر دانشجو متغیر می باشد. در مقایسه با هزینه تحصیل پزشکی در کشورهای معروف جهان و حتی کشور همسایه یعنی ترکیه، شهریه دانشجویان پزشکی گرجستان بسیار ارزان و مقرون به صرفه است:

مقایسه شهریه تحصیل پزشکی در گرجستان و کشورهای معروف جهان

دانشگاه های معتبر پزشکی و دندانپزشکی گرجستان عبارتند از:

  • دانشگاه دولتی پزشکی تفلیس (Tbilisi State Medical University)
  • دانشگاه دولتی تفلیس (Tbilisi State University)
  • دانشگاه صنعتی گرجستان (Georgian Technical University)
  • دانشگاه دولتی ایلیا (Ilia State University)
  • دانشگاه آزاد تفلیس (Free University of Tbilisi)
  • دانشگاه قفقاز (Caucasus University)

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری گرجستان

طبق قوانین کشور گرجستان دانشجویان خارجی در این کشور می توانند با داشتن ویزای تحصیلی گرجستان و بدون نیاز به مجوز کاری به کار نیمه وقت بپردازند. مثلا آنها می توانند در رستوران ها، مغازه ها، سینماها و بارها کار کرده و حین تحصیل درآمدزایی بکنند. از این طریق بخشی از مخارج خود در گرجستان را جبران بکنند. همچنین آنها می توانند پس از اتمام تحصیلات در گرجستان به دنبال کار مورد نظرشان بگردند و به محض یافتن پیشنهاد کاری برای اخذ ویزای کار گرجستان نیز اقدام بکنند.

مدارک لازم برای تحصیل در گرجستان

با توجه به توضیحات ارائه شده اکنون به بررسی بسته مدارک لازم جهت تحصیل در کشور زیبای گرجستان می رسیم. بر این اساس، مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی گرجستان عبارتند از:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
  • ریز نمرات مقطع دبیرستان
  • اصل و کپی مدرک دیپلم دبیرستان
  • در صورت تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی ارائه مدرک پیش دانشگاهی
  • معرفی یک حساب بانکی معتبر
  • گواهی سلامت
  • عکس رنگی 4*3 و 4*6 از هر کدام 6 قطعه
  • مدرک زبان انگلیسی یا گرجی
  • تایید مدارک توسط سفارت

مزایای مهاجرت تحصیلی به گرجستان 2024

یکی از سوالاتی که معمولا برای مخاطبین پیش می آید این است که چرا افراد زیادی از هم وطنان ایرانی با شنیدن نام مهاجرت و اقامت در کشورهای دیگر سریعا از اقامت گرجستان سخن میگویند. در پاسخ به این سوال باید گفت دلایل متعددی باعث این امر شده از جمله این که کشور گرجستان فاصله نزدیکی با ایران داشته و طی سالیان گذشته حجم مبادلات بین ایران و گرجستان افزایش چشم گیری داشته است.

یکی دیگر از مواردی که باعث شده مهاجرت به گرجستان مورد توجه هموطنان قرار بگیرد این است که طبق مناسبات سیاسی بین ایران و گرجستان برای سفر به گرجستان نیازی به اخذ ویزا نبود که متاسفانه این امر در سالهای گذشته به دلیل مشکلات عدیده ای که پیش آمد لغو شد. همچنین گرجستان در دهه اخیر در اکثر شاخص های توسعه، پیشرفت چشم گیری داشته و تلاش فراوانی کرده تا عضو اتحادیه اروپا بشود و اکنون نیز عضو ناظر این اتحادیه می باشد و چندان دور از ذهن نیست این کشور نیمه اروپایی، بتواند ویزای خود را وارد تیپ ارزشمند ویزاهای شنگن نماید.

اخذ ویزای تحصیلی گرجستان یکی از اهم موارد در خصوص مهاجرت تحصیلی است که دانشجویانی می بایست با در نظر گرفتن شرایط ویزا نسبت به این امر اقدام داشته باشند. تحصیل در کشور گرجستان به دلیل نزدیکی هزینه ها به ایران و تائیدیه دانشگاه مورد نظر افراد قرار گرفته است. متقاضیانی که تمایل به تحصیل در کشور گرجستان دارند نیز می توانند با بررسی شرایط این کشور توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نسبت به این امر اقدام داشته باشند.

سوالات مکرر درباب مهاجرت تحصیلی به گرجستان

در خصوص موضوع این مقاله نیز سوالات مختلفی مطرح است که در این بخش بدانها پاسخ می دهیم:

  • برترین دانشگاه گرجستان چیست؟ دانشگاه دولتی تفلیس (TSU) برترین دانشگاه گرجستان به شمار می رود.
  • شرایط پذیرش از دانشگاه های گرجستان چیست؟ ارائه آخرین مدرک تحصیلی بعلاوه ریزنمرات تحصیلی از جمله اصلی ترین شرایط می باشد.
  • آیا در گرجستان بدون مدرک زبان هم امکان پذیرش وجود دارد؟ بله، بدون مدرک زبان نیز امکان اپلای از اغلب دانشگاه های گرجستان وجود دارد.
  • متوسط هزینه زندگی دانشجویی در گرجستان چقدر است؟ هزینه مذکور ماهیانه بین 500$ تا $800 (دلار) در ماه متغیر است.
3/5 - (3 امتیاز)