اروپا, ویترین

ویزای تحصیلی اروپا

ویزای تحصیلی اروپا

ویزای تحصیلی اروپا بسته به کشوری که فرد به عنوان مقصد مهاجرتی خود جهت ادامه تحصیل انتخاب می کند شرایط و ویژگی های متفاوتی دارد. به عنوان مثال در حالی که برخی از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا در حال حاضر برای شهروندان بعضی از کشورهای آسیای غربی ویزا صادر نمی کنند، کشورهایی مثل سوئد، هلند و دانمارک غالبا حتی ویزای همراه دانشجو را نیز صادر می نمایند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده اطلاعاتی در خصوص اخذ ویزای تحصیلی اروپا طی سال 2023 برای علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور ارائه گردیده است.

انواع راه های مهاجرت به اروپا 2023

معمولا شش راه برای مهاجرت وجود دارد:

  • مهاجرت از طریق تحصیل
  • مهاجرت از طریق کار
  • از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت از طریق تولد
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • از طریق پناهندگی

تحصیل در یک کشور خارجی یکی از ساده ترین راه های اخذ اقامت است و در نهایت با تبدیل شدن به ویزای کار قابلیت تمدید پیدا می کند. تحصیل در کشورهای اروپایی بنا به دلایل مختلف از جمله شرایط بسیار ایده آل اشتغال و آمار بیکاری پایین، بالا بودن امید به زندگی، پایین بودن درصد ارتکاب جرم و جنایت و غیره این کشورها، همواره طرفداران زیادی داشته است، از طرف دیگر سیستم آموزشی در عمده کشور های اروپایی یا بسیار ارزان و یا بعضا رایگان است و از همین رو تحصیل در این قاره طرفداران زیادی دارد. منتهی به جز افرادی که مقیم کشورهای اروپایی هستند، سایر افراد برای ورود به اتحادیه اروپا نیاز به اخذ ویزا دارند و ویزای تحصیلی اروپا نیز موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.

مهاجرت تحصیلی به اروپا

در حقیقت یکی از کم دردسرترین و کم هزینه ترین شیوه های مهاجرتی به اروپا و اخذ اقامت اتحادیه اروپا (EU) از طریق روش تحصیل در اروپاست. این کار نیز صرفا از طریق اخذ نامه پذیرش دانشگاهی و سپس درخواست ویزای تحصیلی اروپا میسر است. ویزای تحصیلی اروپا نیز بسته به کشور مقصد ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد. برای مثال، شرایط ویزای تحصیلی فرانسه یا آلمان ممکن است در جزئیات کمی متفاوت باشد اما در اصل هر دو نوع ویزا از نوع ویزای اقامت بلند مدت یا نوع D اروپاست. صدالبته که هزینه این ویزاها نیز کاملا متفاوت از هم بوده و مطابق لیست زیر می باشد:

ویزای تحصیلی اروپاهزینه درخواست ویزا
ویزای تحصیلی فرانسه یا VLS-TS visa99€ (یورو)
ویزای تحصیلی انگلستان Tier 4348£ (پوند)
ویزای تحصیلی آلمان75€ (یورو)
ویزای تحصیلی اتریش110€ (یورو)
ویزای تحصیلی سوئدSEK1500 (کرون سوئد)

اما قبل از هر اقدامی برای درخواست هر یک از ویزاهای فوق، بهتر است کمی درباره نظام آموزش عالی اروپا و برترین دانشگاه های این قاره در سال 2023 نیز آشنا شوید. نظام آموزش عالی اروپا در کل این قاره یک نظام یکپارچه و 3 سیکلی است که ضوابط و مقررات تحصیل در هر یک از این سیکل ها نیز توسط فرآیند بلونیا (Bologna Process) تنظیم می شود. در اروپا دانشگاه های زیادی وجود دارد که بهترین آنها با توجه به امتیاز جهانیشان عبارتند از:

برترین دانشگاه های اروپا

شرایط ویزای تحصیلی اروپا

تحصیل در اروپا مورد پسند بسیاری از افراد است خصوصا در کشورهایی که دانشگاه های دولتی آنها رایگان هستند یعنی حتی از دانشجویان بین المللی نیز هیچ هزینه ای دریافت نمی کنند. البته اخذ پذیرش از این قبیل دانشگاه ها بسیار رقابتی است ولی در مجموع چه دانشگاه های رایگان چه دانشگاه هایی که تحصیل در آن ها مشمول هزینه است در اغلب موارد محدودیتی به لحاظ شرایط سنی اعمال نمی کنند اما داشتن شرایط سنی مناسب یکی از مهم ترین لازمه های اخذ ویزای تحصیلی هر کشوری است. به عنوان مثال فردی که 28 ساله است به جز در موارد خاص، شانسی برای اخذ ویزای تحصیلی بر مبنای پذیرش دوره های کالج ندارند اما برای دوره فوق لیسانس با مشکل ویزایی مواجه نمی شوند.

در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا تحصیل در مقطع لیسانس به زبان رسمی آن کشور می باشد مگر اینکه شرایط استثنائی وجود داشته باشد مثل کشور ایتالیا که برخی از رشته های پرطرفدار را در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی هم ارائه می کنند. مقطع فوق‌ لیسانس اما متفاوت با مقطع لیسانس خواهد بود و اکثر رشته های تحصیلی در حوزه اتحادیه اروپا به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند و معمولاً ارائه آیلتس آکادمیک با نمره 6.5 کلی و سوابق تحصیلی خوب برای اخذ پذیرش کفایت خواهد کرد. برخی از کشورها برای پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی یا خصوصی مطرح و معروف آزمون ورودی دارند و برخی دیگر بر اساس سوابق تحصیلی متقاضی و سطح زبان وی پذیرش می کنند.

کشورهای دارای نظام تحصیلی رایگان

رفته رفته اغلب کشورها نظام تحصیلی خود را از حالت رایگان خارج کردند هر چند هنوز هم کشورهایی وجود دارند که دانشگاه های دولتی آن ها هیچ شهریه ای چه از دانشجویان داخل اتحادیه اروپا چه سایر دانشجویان بین المللی دریافت نمی کنند. از آن جمله می توان به تحصیل در فرانسه، آلمان، اتریش و نروژ اشاره کرد، منتهی در این کشورها نیز دو نوع دانشگاه وجود دارد: دانشگاه های خصوصی و دانشگاه های دولتی و تنها دانشگاه های دولتی هستند که از دانشجویان شهریه ای دریافت نمی کنند.

هر چند مشخص است که تحصیل رایگان از سرتاسر دنیا، نه تنها ایران، طرفداران خیلی زیادی دارد، در نتیجه اخذ پذیرش از دانشگاه هایی که شهریه ندارند، بسیار رقابتی و سخت است. به عنوان مثال برای این که کسی بتواند پذیرش دانشگاه های دولتی اتریش را اخذ نماید لازم است ابتدائا در ایران موفق به قبولی در رشته مورد نظر و در دانشگاه سراسری بشود و سپس بر مبنای گواهی اشتغال به تحصیل خود بتواند از دانشگاه دولتی اتریش نیز پذیرش کند.

بهترین دانشگاه ها در کشورهای دارای نظام تحصیلی رایگان

همان طور که گفته شد در فرانسه، اتریش، آلمان و نروژ نظام تحصیلی حتی برای دانشجویان خارج از حوزه اتحادیه اروپا نیز رایگان است. در این کشورها که به ترتیب نرخ بیکاریدر سال 2023، 7.3%، 6%، 5.5% و 3.2% می باشد، دانشجویان شانس خوبی برای پیدا کردن پس از پایان تحصیلات خود دارند. بهترین دانشگاه های کشورهای یاد شده عبارت هستند از:

ردیفنام دانشگاهرتبه سال 2023 در QS (در سطح جهانی)نام کشور
1University of Oslo119نروژ
2PSL Research University53فرانسه
3Ludwig-Maximilians-University (LMU) Munich63آلمان
4University of Vienna154اتریش

لازم به ذکر است در دانشگاه های اتریش تحصیل برای دانشجویان اتحادیه اروپا (EU) و حوزه اقتصادی اروپا (EEA) کاملا رایگان است. در حالی که دانشجویان کشورهای دیگری مثل ایران با توجه به قانون هر دانشگاهی باید سالیانه بین 0€ (یورو) تا حدود 1200€ (یورو) شهریه پرداخت نمایند. منتهی با توجه به این که این رقم خیلی پایین است، اصطلاحا دانشگاه های دولتی اتریش نیز دارای تحصیلات رایگان قلمداد می شوند. در جدول ذیل هزینه ماهیانه زندگی در کشورهای یاد شده طی سال 2023 بیان گردیده است:

نام کشورمیانگین هزینه ماهیانه زندگی به یورو
نروژ1500€ تا 1800€
آلمان750€ تا 1100€
اتریش850€ تا 1200€
فرانسه1000€ تا 1400€

کشورهایی با نظام تحصیلی پولی

اغلب کشورها در این گروه قرار می گیرند، کشورهای پیشرفته ای مثل دانمارک، هلند و سوئیس نظام تحصیلی رایگانی ندارند اما با توجه به درجه توسعه یافتگی آنها و به دلیل بالا بودن شانس پیدا کردن کار پس از فارغ التحصیلی، بسیاری از افراد مقصد خود را چنین کشورهایی قرار می دهند. البته چه در خصوص کشورهای دارای نظام تحصیلی رایگان چه سایر کشورها باید توجه داشت که اقدام برای ویزا سن مشخصی دارد که در هر کشور متفاوت است، به علاوه یک سری مدارک دیگر جهت اخذ ویزا لازم است که برای جلوگیری از رد شدن ویزا باید به آنها توجه داشت به عنوان مثال در صورتی که دانشگاه فرد رایگان نیست می بایست شهریه یک سال قبل واریز شده باشد.

به علاوه فرد می بایست تمکن مالی کافی ارائه دهد که نشان دهنده توانایی فرد به پرداخت هزینه های زندگی فرد در طول دوران اقامت وی در کشور مربوطه باشد اگر چه نکات مربوط به اخذ ویزای تحصیلی اروپا به این موارد محدود نمی شود و نیاز به بحث تخصصی با افراد آشنا به قوانین بین المللی دارد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی اروپا

بهترین دانشگاه ها در کشورهای دارای نظام تحصیلی پولی

در حال حاضر غالب کشورهای دنیا دارای نظام تحصیلی پولی هستند یعنی حتی اگر از شهروندان خود در دانشگاه های دولتی شهریه ای دریافت نکنند، از دانشجویان بین المللی هزینه اخذ می نمایند. برخی از بهترین دانشگاه ها در کشورهای دارای نظام تحصیلی پولی در اروپا عبارت هستند از:

ردیفنام دانشگاهرتبه سال 2023 در QS (در سطح اروپا)نام کشور
1University of Cambridge1انگلستان
2University of Oxford2انگلستان
3University of Cambridge3انگلستان
4UCL4انگلستان
5ETH Zurich5سوئیس

فرد برای اخذ ویزا از این کشورها می بایست تمکن مالی کافی ارائه دهد که نشان دهنده توانایی فرد به پرداخت هزینه های زندگی او در طول دوران اقامت وی در کشور مربوطه باشد. اگر چه نکات مربوط به اخذ ویزای تحصیلی اروپا به این موارد محدود نمی شود و نیاز به بحث تخصصی با افراد آشنا به قوانین بین المللی دارد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی اروپا

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی، بستگی به این دارد که شما در کدام کشور قصد تحصیل دارید. به این ترتیب با توجه به کشور انتخابی شما، مدارک نیز متفاوت است. همین‌طور اگر به شما بورس تعلق گرفته باشد و یا تحصیل رایگان بخواهید، مدارک فرق می‌ کنند. گرفتن ویزای تحصیلی کشورهایی مثل مالزی راحت است. در این کشورها فقط با ارائه پذیرش تحصیلی و ارائه کردن مدارک هویتی قادر به اخذ ویزای تحصیلی هستید اما در کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان و کشورهای حوزه شنگن، گرفتن ویزای تحصیلی کمی سخت ‌تر است.

در این کشورها علاوه بر پذیرش تحصیلی و مدارک هویتی و مدارک تحصیلی، باید اثبات کنید توانایی مالی دارید. از توانایی مالی برای تامین هزینه‌ های زندگی و تحصیل در این کشور برخوردارید. اما اگر جزء دانشجویانی هستید که از تحصیل رایگان و یا بورسیه تحصیلی استفاده می‌ کنید، این متفاوت است. در این مورد نیازی به نشان دادن کفایت مالی نیست. چرا که در واقع تحصیل رایگان است، یا بورسیه به شما تعلق گرفته است. ضمناً باید مدارکی ارائه نمایید که اثبات‌ کننده‌ی این باشد که شما دانشجوی واقعی هستید. باید بتوانید ثابت کنید هدف شما از مهاجرت به دلیل تحصیل است. نکته‌ قابل توجه این است که مدارک مورد نیاز با توجه به شرایط روز و وضع قوانین جدید متغیر است.

زمان لازم برای اخذ ویزای دانشجویی

برای مهاجرت از طریق تحصیل به اروپا دریافت ویزای تحصیلی الزامی است. جهت گرفتن ویزای دانشجویی از زمان تحویل مدارک لازم به سفارت تا صدور ویزا، زمانی سپری می‌ شود. این مدت زمان سپری شده در کشورهای گوناگون، فرق می ‌کند. در جدول زیر به این زمان بندی ها نیز اشاره شده است.

کشورمدت زمان ویزا
مالزیحدود 15 روز کاری
انگلستان25 روز کاری
ویزای تحصیلی در بعضی از کشورهای عضو شنگن مثل اتریش90 الی 150 روز کاری

اکثر دانشگاه های کشورهای حوزه اتحادیه اروپا یک‌ بار در سال پذیرش دانشجو دارند و شروع ترم تحصیلی از سپتامبر و حداکثر زمان برای ارائه مدارک را ژانویه یا فوریه همان سال تعیین می‌ کنند؛ اما این شرایط برای همه جا نیست و استثناء هم وجود دارد و در واقع بعضی از مراکز آموزشی دو یا چند بار در سال نیز پذیرش دانشجو دارند.

مقالات دیگر در رابطه با تحصیل در کشورهای اروپایی و دریافت تابعیت کشورهای اروپایی برایتان خالی از لطف نخواهد بود. تحصیل پزشکی در خارج از کشور از مقاله های حائز اهیمت در باب مهاجرت می باشد. در مقاله بالا به موضوع ویزای تحصیلی اروپا پرداخته شده که امید است مطالعه آن برای شما سودمند بوده باشد، شما عزیزان همچنین می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر سایر مطالب سایت ما را نیز مشاهده فرمایید و در نهایت برای رفع ابهامات خود با تیم مشاوره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

سوالاتی در خصوص ویزای تحصیلی اروپا

ویزای تحصیل در اروپا متقاضیان فراوانی دارد و سوالاتی که در این خصوص پیش می آید عبارتند از:

  • ساده ترین کشورها برای دریافت ویزای تحصیلی در اروپا کدامند؟ ترکیه، روسیه، ایتالیا، مجارستان، هلند و سوئد به نسبت برخی دیگر از کشورها پروسه دریافت ویزای ساده تری دارند.
  • هزینه ویزای تحصیلی اروپا چه مقدار است؟ این هزینه در کشورهای مختلف متفاوت است اما در اکثر کشورهای اروپایی حدود 60€ (یورو) هزینه خواهد داشت.
  • اعتبار ویزای تحصیلی اروپا چیست؟ دارندگان ویزای تحصیلی کشورهای شنگن می توانند به کلیه کشورهای اتحادیه اروپا به صورت آزادانه سفر کنند.
  • بهترین دانشگاه های اروپایی در کدام کشور واقع شده اند؟ کشورهای انگلستان، سوئیس، آلمان و هلند.
3.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *