ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

نوآفرینی در ایسلند

نوآفرینی در ایسلند

نوآفرینی در ایسلند خیلی پرطرفدار نیست خصوصا بین کسانی که از آسیا قصد مهاجرت به یکی از کشورهای اروپایی را دارند. شاید یکی از دلایل این موضوع را بتوان آب و هوای سرد ایسلند و موقعیت جغرافیایی خاص این کشور دانست. از دیگر دلایل کم توجهی به ایسلند را می توان هزینه زندگی در این کشور دانست که یکی از بالاترین ها در کل دنیا می باشد. به عبارت دقیق تر هزینه زندگی در ایسلند بین 1600€ تا 2000€ (یورو) در ماه است؛ یعنی ایسلند همانند سوئیس، موناکو، نروژ و غیره جزو پرهزینه ترین کشورهای دنیا برای زندگی می باشد. با این حال ایرانی های مقیم اروپا شاید تمایل داشته باشند به هر دلیلی از جمله اقتصاد پیشرفته ایسلند در این کشور نوآفرینی کنند. باید توجه داشت که بهتر است قبل از این اقدام فرد حداقل 1 سال در ایسلند زندگی کند و با قوانین این کشور بیشتر آشنا شود.

از جمله مسیرهایی که به این منظور وجود دارد تحصیل در ایسلند است که اگر در دانشگاه دولتی این کشور یعنی University of Iceland  اتفاق بیفتد، شهریه های بسیار پایینی خواهد داشت و فرصت این را فراهم می کند فرد نوآفرین بازار ایسلند و نیازهای مردم آن را بهتر بشناسد. برای نوآفرینی در ایسلند یک راه خوب ثبت شرکت است؛ خارجی ها معمولاً شعبه ای از یک شرکت با مسئولیت محدود در ایسلند تأسیس می کنند. همچنین می توان یک شرکت مستقل (فرعی) در ایسلند تأسیس کرد یا سهام شرکت های ایسلندی را خریداری کرد، البته نه در انواع خاصی از آنها مانند آنهایی که درگیر شیلات و فرآوری ماهی اولیه هستند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • قوانین نوآفرینی در ایسلند چگونه است؟
  • شروع نوآفرینی در ایسلند چطور خواهد بود؟
  • ثبت شرکت در ایسلند چه مراحلی دارد؟

درباره نوآفرینی در ایسلند

شرایط مهاجرت به ایسلند خوب است و از طریق نوآفرینی با ثبت شرکت آغاز می گردد. لازم به ذکر است در ایسلند عملیات تجاری ممکن است به اشکال مختلف انجام شود. خارجی ها معمولاً شعبه ای از یک شرکت با مسئولیت محدود در ایسلند تأسیس می کنند. همچنین می توان یک شرکت مستقل (فرعی) در ایسلند تأسیس کرد یا سهام شرکت های ایسلندی را خریداری کرد، البته نه در انواع خاصی از آنها مانند آنهایی که درگیر شیلات و فرآوری ماهی اولیه هستند. قانون شرکت ایسلندی در سال 2022 مطابق با الزامات مفاد قانون شرکت در موافقتنامه منطقه اقتصادی اروپا و در نتیجه قانون شرکت اتحادیه اروپا است.

کار در ایسلند فراوان است با این حال از هر موقعیت جدیدی که ورود سرمایه و نیروی متخصص به این کشور را افزایش دهد، حمایت می شود. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است حدود نرخ بیکاری در ایسلند نشان داده شده است:

نرخ تورم در ایسلند

نوآفرینی با ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ایسلند

شرکت های سهامی عام ایسلند عمدتاً برای بسیاری از سهامداران هستند که هدف آنها جستجوی سرمایه از مردم است، به عنوان مثال در بازار سهام؛ در شرکت های سهامی عام حداقل دو مؤسس، دو سهامدار، سه مدیر در هیئت مدیره و یک مدیر الزامی است. الزامات سخت‌گیرانه‌تری به طرق مختلف برای شرکت‌های سهامی عام نسبت به شرکت‌های سهامی خاص وضع شده است، اما شرکت‌های سهامی عام اصولاً برای عملیات تجاری بسیاری از طرف‌هایی هستند که حتی قصد دارند سهام خود را برای تجارت در یک بازار تنظیم‌شده پذیرفته شوند. در صورت عدم هدف معاملات بورسی، مانعی برای جلوگیری از داشتن سهامداران متعدد و سرمایه سهام بالا توسط شرکت های سهامی خاص وجود ندارد.

حداقل دو مؤسس، حداقل دو سهامدار، حداقل یک مدیر و حداقل سه نفر در هیئت مدیره وجود داشته باشد؛ ثبت شرکت سهامی عام و ثبت شرکت های با مسئولیت محدود ISK256000 (کرون ایسلند) است که شامل هزینه شماره هویت و ثبت در “روزنامه قانونی” است. مالیات بر درآمد 20% است؛ مسئولیت تک تک سهامداران محدود به سرمایه سهام آنها است. قوانین مختلف دیگر ثبت شرکت سهامی عام یا ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ایسلند مشابه قوانین شرکت های سهامی خاص است.

نوآفرینی با ثبت شرکت با مسئولیت محدود در ایسلند

نوآفرینی با شرکت خصوصی محدود در ایسلند

در حالی که در شرکت های سهامی خاص حداقل 1 موسس، 1 سهامدار، 1 مدیر است؛ در صورتی که سهامداران 4 نفر یا کمتر باشند 1 مدیر است و هیچ اجباری برای داشتن مدیر وجود ندارد. در شرکت های سهامی خاص یک طرفه جلسات هیئت مدیره و صاحبان سهام تشکیل نمی شود؛ مقررات مربوط به شعب برای هر دو نوع شرکت مشابه است با این تفاوت که الزامات افشا در مورد شرکت‌های سهامی عام تا حدودی سخت‌گیرانه‌تر است و شرکت‌های سهامی خاص باید پس از تأسیس، وجود 1 یا چند سهامدار را اطلاع دهند.

هزینه ثبت نام 130500ISK (کرون ایسلند) با احتساب هزینه شماره شناسایی و انتشار اطلاعیه در “روزنامه حقوقی” می باشد. یک طرف ممکن است یک شرکت سهامی خاص تأسیس کند و سهامدار باشد؛ در چنین مواردی ممکن است یک مدیر واحد، هیئت مدیره را تشکیل دهد و دیگر نیازی به تشکیل مجامع هیئت مدیره یا سهامداران نیست. تعیین مدیر در شرکت های سهامی خاص الزامی نیست و حداقل سرمایه سهام، 500000ISK (کرون ایسلند) باید قبل از ثبت آن در ثبت شرکت های محدود به حساب شرکت پرداخت شود. ثبت شرکت با مسئولیت محدود پرطرفدارتر است چرا که در ایسلند محدود به سرمایه است و مالیات بر درآمد 20% است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به نوآفرینی در ایسلند و قوانین سال 2022 ان اطلاعاتی ارائه گردیده که امید است مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *