ویزای تحصیلی

تحصیل در عمان

تحصیل در عمان

عمان از کشورهای عربی است که با توسعه خود در سال های گذشته تبدیل به مکانی مناسب جهت تحصیل شده است. از مزایای تحصیل در عمان میتوان به تحصیل به زبان انگلیسی اشاره کرد و دانشجویان خارجی نیازی به تسلط و ارائه مدرک زبان عربی نخواهند داشت. با توجه به نزدیکی کشورهای حوزه خلیج فارس به ایران و رشد این کشورها در سال های گذشته از نظر اقتصادی و آموزشی، این کشورها گزینه مناسبی جهت تحصیل برای دانشجویان ایرانی به حساب می آیند. دانشجویان خارجی با اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزشی در عمان می توانند برای اخذ ویزای تحصیلی در عمان و تحصیل در این کشور اقدام کنند. البته دانشجویان برای تحصیل مستلزم ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی می باشند. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله، تحصیل در عمان و شرایط لازم را بررسی کرده اند.

تحصیل در مدارس عمان

تحصیل در مدارس عمان مانند مدارس ایران حدود 12 سال به طول می انجامد که شامل 6 سال تحصیل در مقطع ابتدایی و 6 سال در مقطع متوسط و دبیرستان است. تحصیل در این مقاطع برای شهروندان عمانی رایگان است اما برای شهروندان خارجی هزینه در بر دارد که هزینه های آن با توجه به مدارس متفاوت می باشد و حدود 4000$ (دلار) الی 10000$ (دلار) می باشد. زبان تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسط کشور عمان به صورت عربی می باشد و در کنار آن زبان انگلیسی آموزش داده می شود. مدارس بین المللی نیز در این کشور وجود دارند که آموزش از 3 سالگی تا 18 سالگی دانش آموزان را پوشش می دهند. دانش آموزان پس از اخذ مدرک دیپلم متوسط می توانند برای ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی اقدام نمایند.

مزایای تحصیل در عمان

عمان کشوری ثروتمند است و این ثروت ناشی از منابع طبیعی این کشور و جمعیت کم آن است. این کشور در سال های گذشته سرمایه گذاری زیادی را بر روی نظام آموزشی خود گذاشته و دانشگاه های با کیفیتی را تاسیس کرده است که این دانشگاه ها با دانشگاه های بین المللی همکاری دارند و توافقنامه همکاری امضا نموده اند. از جمله مزایای تحصیل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی بدون نیاز به زبان عربی
  • تحصیل در دانشگاه های با کیفیت و برتر در آسیا
  • زندگی و تحصیل در کشوری با امنیت بسیار بالا
  • امکان اخذ اقامت پس از تحصیل
  • ارائه خوابگاه و اقامتگاه های دانشجویی از سوی دانشگاه های این کشور
  • تحصیل با هزینه مناسب با استفاده از بورسیه های تحصیلی

تحصیل در عمان و مقاطع مختلف عالی

تحصیل پس از مقطع متوسط وارد مرحله دانشگاهی می شود. تحصیل در دانشگاه های عمران در 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صورت می گیرد. تحصیل در مقطع کارشناسی حداقل 4 سال به طول می انجامد که به 2 صورت عربی و انگلیسی ارائه می گردد. هر سال تحصیلی در عمان به دو ترم تقسیم می شود. پس از تحصیلی کارشناسی، مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان ارائه می گردد که به مدت 2 سال زمان می برد. تحصیل در آخرین مقطع تحصیلی نیز مانند دیگر کشورها در مقطع دکتری صورت می گیرد که مدت زمان تحصیل در این مقطع حدود 3 سال به طول می انجامد. از جمله شهرهای مهم جهت تحصیل می توان به شهرهای مسقط (Muscat)، صحار (Sohar)، صلاله (Salalah) و سیب (Sib) اشاره کرد.

تحصیل در عمان و مقاطع مختلف عالی

تحصیل در عمان و دانشگاه های عمان

کشور عمان دارای دانشگاه های با کیفیت و معتبری می باشد که شامل دانشگاه های دولتی و خصوصی می باشد. از جمله مهم ترین دانشگاه و برترین دانشگاه این کشور می توان به دانشگاه سلطان قابوس عمان اشاره کرد که یک دانشگاه دولتی است و به دستور پادشاه این کشور در سال 1980 تاسیس گشت. این دانشگاه هم اکنون جزو دانشگاه های برتر آسیا و خاورمیانه قرار می گیرد. علاوه بر این یکی دیگر از دانشگاه های معروف خصوصی این کشور نیز دانشگاه صحار عمان می باشد که تحصیل در شهر صحار را به ارمغان می آورد. در جدول زیر از جمله دانشگاه ها و موسسات معتبر در عمان جهت تحصیل به خوانندگان عزیز معرفی شده است.

نام دانشگاهشهر
دانشگاه سلطان قابوس عمانمسقط
دانشگاه صحار عمانصحار
کالج فناوری در عمانمسقط
کالج خاورمیانهمسقط
دانشگاه نزوینزوی
کالج فناوری شناسشناس
دانشگاه صنعتی آلمان در عمانمسقط
کالج مجانابراء
کالج فناوری ابراءابراء
کالج فناوری نزوینزوی
کالج پزشکی عمانمسقط
دانشگاه ظفارصلاله
کالج فناوری صلالهصلاله
دانشگاه سور عمانسور

شرایط تحصیلی عمان

به صورت کلی شرایط تحصیل عمان با توجه به دانشگاه مورد نظر تعیین می شود. همچنین رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی جهت ورود به دانشگاه شرایط متفاوتی دارد. اما به صورت کلی جهت تحصیل بایستی دو عامل اصلی را رعایت نمایید. یکی از موارد ارائه مدرک معتبر تحصیلی مورد تایید دانشگاه مورد نظر و وزارت آموزش عمان است. بدین ترتیب مدرک تحصیلی اخذ شده بایستی همراه به ریز نمرات به صورت ترجمه شده ارائه گردد. مورد دوم ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر است که شامل آزمون آیلتس یا تافل می باشد. معمولا در مقطع کارشناسی آیلتس 5 در مقطع کارشناسی ارشد آیلتس 6 یا در مقطع دکتری آیلتس 6.5 حداقل مورد نیاز می باشد. علاوه بر این میزان معدل به صورت مقیاس از 4 و نمرات دروس اصلی رشته مورد نظر و همچنین شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها مورد نیاز می باشد.

هزینه و شهریه دانشگاه در عمان

هزینه شهریه در عمان با توجه به دانشگاه مورد نظر در عمان متفاوت است و این هزینه ها تحت سیستم یکپارچه ای تعیین نمی شوند و این دانشگاه ها با توجه به برنامه های خود و عملکرد خود هزینه شهریه را برای دانشجویان در نظر می گیرند. برای مثال هزینه شهریه در دانشگاه سلطان قابوس عمان حدود 4000 ریال عمان الی 7000 ریال عمان می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی گران تر است و حدود 10000 ریال عمان می باشد. توجه داشته باشید که اکثر دانشگاه های عمان خوابگاه دانشجویی در عمان را ارائه می کنند. علاوه بر این دانشجویان می توانند برای رفع هزینه های خود هفته ای 20 ساعت به صورت پاره وقت در حین تحصیل مشغول به کار شوند. همچنین علاوه بر این دانشگاه های عمان بورسیه های مختلف دانشجویی را به دانشجویان برتر و شایسته ارائه می کنند.

جهت کسب اطلاعات درباره هزینه زندگی در عمان مقاله لینک شده را مطالعه بفرمایید. چنانچه قصد مهاجرت به دیگر کشورهایی نظیر مجارستان و یا دیگر کشورهای اروپایی را دارید می توانید به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و از مشاوره رایگان تلفنی یا حضوری بهره مند شوید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *