هزینه زندگی

هزینه زندگی در بلژیک

هزینه زندگی در بلژیک

هر شخصی که عظم مهاجرت به بلژیک میکند نیاز دارد تا نسبت به هزینه زندگی در بلژیک آگاه باشد تا با برنامه ریزی دقیق پلن مهاجرتی خود را رقم بزند. در مقاله هزینه زندگی در بلژیک که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، قصد داریم تا بهترین اطلاعات کار بردی را در مورد ریز هزینه های کاربردی و اقلام پر مصرف را ارائه کنیم.

و همچنین به سوال و جواب هایی می پردازیم که سوال اکثر افرادی است که تمایل به مهاجرت به بلژیک دارند.

  • هزینه زندگی در بلژیک چقدر است؟
  • ارزانترین شهر بلژیک کدام است؟
  • هزینه اجاره یا خرید مسکن در بلژیک چه میزان است؟
  • درآمد در بلژیک چقدر است؟
  • انواع روش های مهاجرت به بلژیک چیست؟
  • ویزاهای صادره از بلژیک کدامند؟

مهاجرت به بلژیک در 2024

بلژیک کشوری پادشاهی و تحت نظام سیاسی پادشاهی است آن هم به صورت موروثی. در این کشور سه زبان معروف فرانسوی، هلندی و آلمانی کاربرد دارد. همانگونه که می بینید این کشور عملا استقلال یافته از این سه کشور است. جمعیتی حدود 10 میلیون نفر و به پایتختی شهر بروکسل و با مردمی شبیه مردم هلند یا آلمان. بلژیک با دریای شمال نیز مرز مشترک دارد. اما از لحاظ کیفیت آبی در دسته کشورهای خوب اروپا محسوب نمیشود.

کشوری که به خاطر کیفیت زندگی ایده آل اش معروف است. به همین دلیل نیز مهاجران به روش های گوناگونی درپی مهاجرت به کشور بلژیک هستند. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت سرمایه گذاری
  • مهاجرت از طریق الحاق خانواده
  • سفر گردشگری

به هر ترتیب مهاجرت به بلژیک از طریق درخواست ویزای بلژیک میسر است. ویزایی که به لحاظ مدت اقامت افراد به 2 دسته کلی زیر تقسیم بندی می شود:

انواع ویزاهای کشور بلژیک

هزینه زندگی در بلژیک در شهرهای مختلف

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که اتباع کشورهای خارجی قبل از ورود به بلژیک باید به صورت کامل بررسی کنند، هزینه زندگی در بلژیک در شهرهای مختلف می باشد. زیرا هزینه زندگی در بلژیک بسته به شهری که در آن سکونت خواهید داشت، متفاوت خواهد بود. به طور مثال، هزینه زندگی در پایتخا بلژیک، به نسبت سایر شهرهای این کشور بالاتر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که، اگرچه بلژیک ارزانترین مکان برای زندگی مهاجران نمی باشد، اما به یاد داشته باشید که، با هزینه های بالای زندگی، استاندارد زندگی ایده آل ترین نیز دریافت خواهید کرد.

برای اینکه بیشتر با هزینه زندگی در شهرهای مختلف بلژیک آشنا شوید، جدولی را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم که در این بخش از مقاله به آن می پردازیم:

برترین شهرهای بلژیک برای زندگیخصوصیاتهزینه ماهانه زندگی به یورو
بروکسلاستاندارد زندگی در بروکسل به نسبت سایر شهرهای بلژیک بالا است، همچنین هزینه های مسکن و حمل و نقل عمومی به طور کلی کمتر از شهرهای اروپایی مجاور است.1900€
بروژبروژ یکی از قدیمی ترین شهرهای بلژیک می باشد، که همواره به عنوان برترین شهر دانشجویی نیز شناخته می شود.1400€
آنتورپآنتورپ بزرگترین شهر در شمال فلاندری است، از سوی دیگر بزرگترین شهر بلژیک نیز از نظر جمعیت می باشد.1600€
گنتیکی از زیباترین شهرهای بندری در اروپا می باشد، که از نظر تجاری یکی از مهم ترین شهرهای بلژیک می باشد. که سالانه صدها تبعه خارجی برای تبادلات تجاری به این شهر سفر می کنند.1800€

میزان هزینه زندگی در بلژیک 2024

قبل از مهاجرت به بلژیک چه از نوع تحصیلی و چه از نوع کاری آن اطلاع از مقدار هزینه زندگی در این کشور بد نیست. چرا که متقاضیان از این طریق می توانند با بودجه ای که دارند برنامه ریزی کنند و زندگی خودشان را در بلژیک مدیریت کنند. بلژیکی که هزینه زندگی در آن به مراتب کمتر از کشورهای اروپایی مطرحی مثل فرانسه و انگلستان است. در حال حاضر متوسط هزینه زندگی ماهیانه در این کشور اروپایی برای هر نفر در حدود €1600 (یورو) می باشد.

هزینه ای که خود شامل آیتم های هزینه ای زیر می باشد:

آیتم هاهزینه به یورو
یک وعده غذایی در رستوران ارزان15€
یک عدد نان 500 گرمی1.79€
شیر یک کیلوگرم0.96€
یک کیلوگرم برنج1.87€
یک کیلو فیله مرغ9.12€
1 کیلو گوشت گاوی15.28€
یک کیلو سیب2.25€
یک کیلو گوجه2.33€
یک کیلو سیب زمینی1.41€
آب بطری 1.5 لیتری0.81€
یک کیلو پیاز1.16€
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)2.50€
هزینه حمل و نقل ماهیانه49€
1 لیتر بنزین1.85€
هزینه اشتراک برای آپارتمان 85 متر مربعی175.37€
اجاره آپارتمان 1 خوابه وسط شهر806.42€
اجاره آپارتمان 1 خوابه حومه شهر658.11€
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهیانه 1 نفر28.62€

ارزانترین و گرانترین شهر بلژیک

برای تعیین ارزانترین و گرانترین شهر بلژیک برای مهاجران می توان از شاخص هزینه زندگی در شهرهای مختلف این کشور استفاده کرد. منتهای مراتب واقعیتی که هست اینکه سطح هزینه زندگی تقریبا در اغلب شهرهای بلژیک یکسان است و همان طوری که در جدول زیر نیز مشاهده می شود، سطح هزینه مذکور در شهرهای مختلف فقط 2 یا 3 رقم با هم اختلاف دارد. به هر ترتیب با توجه به شاخص هزینه زندگی می توان چنین نتیجه گرفت گه گرانترین شهر بلژیک شهر بروکسل و ارزانترین شهر این کشور نیز شهر خنت می باشد:

شاخص هزینه زندگیشهر
69.5بروکسل
69آنتورپ
67لئوون
66.1خنت

هزینه اجاره مسکن در بلژیک

در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی، مستاجران در بلژیک، مسئول اکثر تعمیرات ملک خود هستند. به همین دلیل آزادی بیشتری برای بهبود اموال وجود دارد، که این بدان معنی است که بسیاری از مستاجران دریافتند که میزان رضایت آنها نسبت به داشتن خانه یا آپارتمان برابر با داشتن وام مسکن است. قراردادهای اجاره ای در بلژیک به طور معمول درازمدت هستند و امنیت را فراهم می کنند، که مستاجرین را تشویق می کند تا از محل سکونت خود استفاده کنند.

میزان هزینه زندگی در بلژیک

متوسط دستمزد برای پوشش هزینه زندگی در بلژیک

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که اتباع کشورهای خارجی قبل از ورود به بلژیک باید مورد بررسی قرار دهند، متوسط دستمزد این کشور برای پوشش هزینه زندگی در بلژیک می باشد. به عبارت دیگر، یکی از کلیدی ترین مسائلی که اتباع خارجی قبل از مهاجرت به بلژیک نادیده می گیرند، متوسط حقوق و دستمزد در این کشور می باشد. زیرا افرادی که از متوسط حقوق ماهیانه مناسبی در این کشور بهره مند نیستند، نمی توانند بخشی از هزینه های زندگی در این کشور را پوشش دهند. بنابراین با مشکلات گسترده ای در زمینه های مختلف، در طول اقامت در بلژیک مواجه خواهند شد. اما نگران نباشید، زیرا سطح حقوق و دستمزد در بلژیک به نسبت اغلب کشورهای اروپای غربی از سطح قابل قبولی برخوردار است. متوسط حوقوق یک تبعه خارجی بریا پوشش هزینه زندگی در بلژیک حدود 2800€ (یورو) در ماه می باشد.

در نمودار زیر می توانید متوسط حقوق ماهیانه در بلژیک را با کشورهای اروپایی دیگر مقایسه کنید:

مقایسه متوسط حقوق ماهیانه در بلژیک را با کشورهای اروپایی

اجاره ماهیانه مسکن در بلژیک

عمده هزینه زندگی ماهیانه در اروپا را هزینه مسکن شکل میدهد و این هزینه جهت اجاره به صورت میانگین متری 10€ (یورو) میباشد. در جدول ذیل حدود اجاره بهای ماهانه مسکن در بلژیک طی سال 2024 بیان گردیده است:

نوع آپارتماناجاره بهای ماهانه (یورو)
آپارتمان 1 خوابهاز 605€ تا 720€
آپارتمان 3 خوابهاز 930€ تا 1130€

قیمت خرید مسکن بخشی از هزینه زندگی در بلژیک

برای آن دست از افرادی که به دنبال خرید خانه در بلژیک هستند نمونه ای از قیمت ملک را ذکر میکنیم. البته قابل توجه است که کشور بلژیک با خرید ملک اقامت نمیدهد.

  • قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر: 3195€ (یورو)
  • قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در خارج از مرکز: 2510€ (یورو)

در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب مهاجرت به بلژیک به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید.

میزان هزینه تحصیل و زندگی در بلژیک

اقدام به خرید از فروشگاه ها و همچنین فعالیت در آشپزی در منزل شخصی می تواند، مناسب و ارزان قیمت ترین راه در مبحث هزینه غذایی می باشد. به صورت میانگین این اشخاص ملزم می باشند که چیزی حدود 150€ (یورو) در ماه در مورد هزینه خواروبار پرداخت نمایند.

نمونه ای از سایر مخارج در زمان زندگی به صورت زیر می باشد:

  • هزینه لازم برای خرید کتاب مابین 35€ تا 50€ (یورو) به ازای هر ماه می باشد.
  • هزینه لازم برای سرگرمی و انجام تفریحات حدود 50€ (یورو) به ازای هر ماه می باشد.
  • هزینه لازم برای بیمه همچنین سایر مراقبت های بهداشتی حدود 30€ (یورو) به ازای هر ماه می باشد.

میزان شهریه در دانشگاه های کشور بلژیک

دانشگاه های این کشور دارای شهریه متفاوت می باشند. با این توضیح که با در نظر گرفتن هر یک از مناطق 3 گانه مهم و اصلی این کشور متغیر می باشد. همچنین نوع رشته تحصیلی و مقطع انتخابی دانشجویان در بلژیک تعیین کننده میزان دقیق شهریه است. نمودار ذیل حدود شهریه سالانه دانشگاه KU Leuven بلژیک را مشخص نموده است:

حدود شهریه سالانه دانشگاه KU Leuven بلژیک

نمودار بعدی نیز حداقل و حداکثر شهریه یکی دیگر از دانشگاه های بلژیک را نشان می دهد:

حداقل و حداکثر شهریه دانشگاه نامور بلژیک

بیمه در کشور بلژیک

ثبت نام برای پوشش مراقبت های بهداشتی عمومی و یا بیمه درمانی خصوصی در بلژیک انجام می گیرد. دانش آموزان از اتحادیه اروپا و EFTA باید کارت بیمه درمانی اروپایی خود را داشته باشند. پس از ثبت نام در یک برنامه مراقبت بهداشتی در بلژیک، یک دوره 6 ماهه پیش از درخواست تقاضا وجود دارد. در صورت تمایل برای دریافت اطلاعات در باب ویزای تحصیلی بلژیک به لینک مربوطه مراجعه بفرمایید. در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را با شرایط و هزینه زندگی در بلژیک آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را در زمینه هزینه زندگی در بلژیک در اختیار شما قرار دهیم. شما می توانید برای دریافت مشاوره در امور مهاجرتی به بلژیک و سایر کشورها با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات مکرر در باب هزینه زندگی در بلژیک

بلژیک از مقاصد مهاجرتی معروف محسوب می شود و به همین دلیل سوالات درباره این کشور اروپایی و نیز درباره موضوع هزینه زندگی در آن زیاد است:

  • از چه طرقی می توان به کشور بلژیک مهاجرت کرد؟ از طرق مختلفی مثل تحصیل، کار، سرمایه گذاری، الحاق خانواده و سایر می توان به کشور بلژیک سفر کرد.
  • انواع ویزاهای بلژیک چیست؟ ویزای بلژیک به دو دسته ویزای کوتاه مدت و بلند مدت (تایپ D) دسته بندی می شود.
  • هزینه زندگی در بلژیک 2024 چقدر است؟ در حال حاضر متوسط هزینه زندگی ماهانه در کشور بلژیک حدود EUR 1600 (یورو) می باشد.
  • درآمد کار در بلژیک 2024 چقدر است؟ طبق آخرین برآورد آماری، متوسط درآمد خالص در بلژیک ماهیانه در حدود EUR 2370 (یورو) است.
  • بیشترین هزینه از هزینه های زندگی در بلژیک متعلق به کدام آیتم هزینه ای است؟ هزینه خرید از بازارها بیشترین هزینه را در بلژیک تشکیل می دهد.
  • گرانترین و ارزانترین شهر بلژیک 2024 چیست؟ گرانترین شهر بلژیک شهر بروکسل و ارزانترین شهر این کشور نیز شهر خنت می باشد.
5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *