مهاجرت

زندگی در اتریش برای ایرانیان

زندگی در اتریش برای ایرانیان

آگاهی از شرایط زندگی در اتریش برای ایرانیان در سال 2023 از اهم موارد در باب مهاجرت به این کشور ثروتمند و غنی برای ایرانیان می باشد. کشور اتریش به دلیل داشتن امنیت بالا، شرایط تحصیل رایگان، موقعیت های شغلی فراوانی و نرخ بیکاری به مقدار 10% و بسیاری از امکانات دیگر هر ساله تعداد زیادی از متقاضیان را به خود جذب می نماید. این کشور از جنوب با کشورهای ایتالیا و اسلوونی و از شمال با کشورهای آلمان و چک مرز مشترک دارد. زبان رسمی مردم در کشور اتریش آلمانی بوده و واحد پول آن ها به (€) یورو می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، صمیمانه به شما عزیزان توصیه می کند که قبل از مهاجرت، حتما از مشاوره تخصصی کارشناسان امر بهره مند گردید.

  • اتریش برای مهاجرت و زندگی ایرانیان چگونه کشوری است؟
  • شرایط کار و زندگی مهاجران خارجی در اتریش به چه صورتی است؟
  • روش های مختلف مهاجرت به اتریش 2023 کدامند؟
  • بهترین و آسانترین روش ممکن برای مهاجرت ایرانیان به اتریش چیست؟
  • شرایط مهاجرت ایرانیان به اتریش از طریق برنامه تمکن مالی چیست؟
  • امتیازبندی ویزای کار اتریش در سال 2023 به چه صورتی است؟
  • آیا خرید ملک در اتریش منجر به اخذ اقامت اتریش می شود؟

بسیاری از افراد برای تحصیل و زندگی از میان کشورهای اروپایی کشور اتریش را بر می گزینند. همان طور که می دانید هزینه های تحصیل در اتریش اندک است و می توان گفت تقریبا رایگان محسوب می شود. به غیر از هزینه های تحصیل بسیاری از دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشور، به هزینه زندگی در این کشور توجه نموده تا برآوردی از میزان هزینه های خود داشته باشند.

وضعیت کار در اتریش

اتریش درست مثل آلمان کشوری صنعتی و پیشرفته در قلب اروپاست. این کشور اروپایی به دلیل وجود صنایع مختلف و نیز بازار کاری پر رونق و ایده آل همواره در کانون توجه ایرانیانی قرار دارد که مشتاق کار در اتحادیه اروپایی (EU) هستند. هم اکنون نرخ بیکاری اتریش حدود 10.1% بوده و متوسط درآمد ماهیانه کارگری در این کشور 3213€ (یورو) می باشد درحالیکه متوسط هزینه زندگی اتریشی ها و مهاجران ایرانی ماهیانه حدود 1500€ (یورو) می باشد که مقایسه این دو رقم نشانگر قدرت خرید بالای اتریشی هاست:

مقایسه میانگین حقوق ماهیانه و هزینه زندگی در اتریش

جدا از وضعیت هزینه و درآمد ایرانیان مقیم اتریش، متخصصان و کارگران ایرانی از دو طریق می توانند برای اخذ ویزای کار اتریش یا همان کارت قرمز- سفید- قرمز اتریش در سال 2023 اقدام نمایند. در هر دو روش، متقاضیان بایستی امتیاز مورد نظر را از معیارهای مشخص دولت اتریش کسب کنند تا صلاحیت آنها محرز گردد. معیارهای مورد نظر برای کسب امتیاز لازم عبارتند از:

  • سطح تحصیلات
  • سابقه کاری مفید
  • سن و سال متقاضی
  • داشتن پیشنهاد کاری از اتریش
  • داشتن مدرک زبان آلمانی A1 یا B2

روش اول مخصوص کارگران بسیار ماهری است که متقاضی جستجوی کار در اتریش هستند اما روش دوم مخصوص کارگران در لیست مشاغل کمیاب اتریش می باشد که بایستی امتیازات زیر را کسب نمایند:

امتیازات ویزای کار اتریش

شرایط زندگی در اتریش

از جمله مواردی که در باب مهاجرت و اخذ اقامت اتریش حائز اهمیت می باشد، شرایط زندگی است. در مجموع هر کشوری علی رغم مزایا، معایبی دارد. در این مقاله بنا شده ایم که به موضوع شرایط زندگی در اتریش برای ایرانیان که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، نیز بپردازیم. وین پایتخت اتریش می باشد که جز بهترین مقاصد مهاجرتی نیز شناخته شده است. ثبات سیاسی، بهداشت و پزشکی درمانی، تحصیلات رایگان، خدمات حمل و نقل و بازار کار باعث دوچندانی جذابیت زندگی در اتریش برای ایرانیان نیز شده است.

کشور اتریش با دارا بودن فرهنگ غنی به یکی از بهترین و جز 9 گران ترین کشورها در خصوص زندگی تبدیل شده است. مطابق با آخرین مطالعات در سراسر جهان در سال 2012، هزینه زندگی در وین مقرون به صرفه می باشد. در این بررسی ها که در باب هزینه زندگی، حمل و نقل، فعالیت و اوقات فراغت ارزیابی شده است، کشور اتریش رتبه 48 را به خود اختصاص داده است.

از جمله مواردی که در باب شرایط زندگی در اتریش برای ایرانیان و سایر شهروندان کشورهای دیگر به صورت قانون وجود دارد، الزام ثبت اطلاعات در اداره شهرداری پس از 3 روز کاری بعد از ورود به کشور اتریش می باشد. این روند توسط اشخاص متقاضی از طریق تکمیل فرم درخواست امضا شده توسط صاحب منازل یا مدیر هتل یا امکان صورت می گیرد.

کار در اتریش برای ایرانیان

نرخ بیکاری در اتریش در جدول ذیل بررسی شده است:

نام کشورنرخ بیکاری در سال 2023
اتریش%10.1
آلمان%5.2
مجارستان%3.4
هلند%2.9
سوئد%6.8
فرانسه%8.2
ایتالیا%9.8
ارمنستان%19.8
ترکیه%12.6
کانادا%10.9

همان طور که مشاهده می شود در اتریش فرصت های شغلی زیادی وجود دارد. بر همین اساس حتی افرادی که تابعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ندارند، از جمله ایران، می توانند بدون داشتن پیشنهاد شغلی و تنها با اخذ ویزای جستجوی کار به اتریش بروند. این مزیت بسیار بزرگی به حساب می آید چرا که اخذ پیشنهاد شغلی بدون حضور در خاک کشور که برای اخذ ویزای کاری مستقیم غالب کشورهای دنیا از جمله سوئد و غیره ضروری است، بسیار دشوار می باشد.

به همین دلیل کسانی که قصد اقامت کاری این قبیل کشورها را دارند، ابتدائا به بهانه تحصیل اقامت می گیرند. این مشکل اما در اتریش وجود ندارد و افراد حتی با داشتن مدرک زبان انگلیسی نیز قادر به اخذ ویزای جستجوی کار اتریش خواهند بود منتهی عملا تنها شغل استاد دانشگاهی است که با تسلط به زبان انگلیسی در اتریش یافت می شود و برای سایر مشاغل فرد باید به زبان آلمانی در حد B2 آشنایی داشته باشد.

جمعیت ایرانیان اتریش

جمعیت ایرانیان در اتریش به طور قابل توجهی در دهه های اخیر افزایش یافته است. بر اساس آمار سال اخیر، حدود 120 هزار نفر از ایرانیان در این کشور زندگی می ‌کنند. بیشتر این افراد در وین، لینز و گراتس ساکن هستند و به عنوان پناهجو، دانشجو، کارمند و کارآفرین به اتریش آمده ‌اند. جمعیت ایرانیان در این کشور با فرهنگ و زبان خودشان حفظ هویت کرده ‌اند و فعالیت‌ های فرهنگی، هنری و اجتماعی خود را نیز در این کشور انجام می ‌دهند.

مزایای زندگی در اتریش برای ایرانیان

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث شده دانشجویان ایده مهاجرت و زندگی در اتریش را نیز داشته باشند، سیستم آموزش رایگان کشور اتریش حتی برای دانشجویان خارجی نیز می باشد. در همین باب می بایست گفت که دانشجویان باید با در دست داشتن مدارک قبولی در دانشگاه های سراسری ایران درخواست پذیرش نمایند. از دیگر دلایل عمده ویزای تحصیلی اتریش که باعث دوچندانی جذابیت تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای می شود، عدم مسدود شدن حساب های مالی دانشجویان است.

مهاجرت و زندگی در اتریش برای ایرانیان تا قبل از سال 2017 شرایط ایده آل تری داشت. پس از سال 2017 قوانین اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی اتریش نیز فرق کرد. عدم اعطای ویزای همراه پس از سال 2017 از موارد حائز اهمیت می باشد که طبق قوانین جدید، اشخاص می بایست وارد کشور شوند و پس از طی کردن روند اداری و بازه زمانی 6 ماه، نسبت به الحاق همراه خود اقدام نمایند.

مزایای زندگی در اتریش برای ایرانیان

مسکن در اتریش برای ایرانیان

از دیگر مواردی که در سال های متوالی باعث ایجاد یک چالش برای زندگی در اتریش برای ایرانیان نیز شده است، فراهم کردن شرایط مسکن یا محل اقامت نیز می باشد. پیدا کردن محلی برای اقامت و زندگی در اتریش روندی سخت می باشد که از دشواری های مختص به خود برخوردار است. آژانس های املاک در این روند کمک زیادی به مهاجرین می کنند. هزینه های مروبط به فراهم کردن مسکن در این کشور بالا نیز بالا می باشد.

هزینه زندگی در کشور اتریش

جزییات و ریز هزینه زندگی دانشجویان در کشور اتریش به عوامل متفاوتی وابسته است. هزینه زندگی دانشجویی در کشور اتریش یا هزینه هایی که دانشجویان به طور معمول تنها یک بار در سال برعهده دارند عبارتند از:

  • کتب مورد نیاز به طور میانگین 180€ (یورو) در سال
  • شهریه دانشگاه از 300€ تا 800€ (یورو) که بسته به رشته و دانشگاه متفاوت است برای هر ترم تحصیلی (سالی 800€ تا 1500€ (یورو))
  • پیش بهای اجاره منزل که بر اساس نوع قرارداد بین مالک و مستاجر تنظیم می شود متفاوت است که در زیر به آن اشاره می شود.
هزینه زندگی در اتریش برای هر فرد (بدون در نظر گرفتن همراه وی)میزان هزینه به یورو
میانگین هزینه زندگی یک نفر (خوابگاه، خوراک، حمل و نقل و غیره)€950
میانگین هزینه زندگی 2 نفر (خوابگاه، خوراک، حمل و نقل و غیره)€1400

تحصیل؛ بهترین روش مهاجرت به اتریش

ایرانیان برای مهاجرت به اتریش و اخذ اقامت این کشور در سال 2023 روش های مختلفی در پیش رو دارند. ولی از بین این روش های مهاجرتی شاید بهترین و آسانترین روش ممکن همان روش مهاجرت تحصیلی باشد. اما چرا تحصیل در اتریش به هموطنان ایرانی توصیه می شود؟ دلایل این امر را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

دلایل تحصیل در کشور اتریش

دانشجویان علاقه مند به تحصیل در اتریش بایستی بدانند که در این کشور دانشگاه های مختلفی وجود دارد که از بهترین آنها می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد:

دانشگاهرتبه جهانی از نظر رنکینگ آموزش عالی تایمز (2023)رتبه ملی از نظر رنکینگ آموزش عالی تایمز (2023)
دانشگاه وین1241
دانشگاه پزشکی گراتز1682
دانشگاه پزشکی وین1943

آنها جهت پذیرش از این دانشگاه ها نیازمند تامین و تدارک شرایط زیر هستند:

مدارک لازم جهت تحصیل در اتریش

برنامه تمکن مالی برای مهاجرت بازنشستگان به اتریش

یکی دیگر از آسانترین روش های مهاجرت ایرانیان به اتریش و زندگی در اتحادیه اروپا (EU) از طریق برنامه تمکن مالی این کشور می باشد که رسما با عنوان ویزای افراد مستقل مالی یا Financially independent individual visa شناخته می شود. اصلی ترین شرط این برنامه برای اعطای مجوز اقامت اتریش نیز اثبات سطح درآمدی کافی بدون کار کردن است. از همین رو نیز برنامه مذکور یک نوع سرمایه گذاری پاسیو در اتریش قلمداد می شود و مناسب بازنشستگان و سرمایه گذاران خارجی است.

بدین ترتیب مهمترین شرایط درخواست مجوز اقامتی مذکور از کشور اتریش بدین قرار است:

شرایطتوضیحات
درآمد قانونی خارج از کشور اتریش معادل یا بالای حداقل سطح تعیینی در اتریشسطح این درآمد برای هر نفر ماهیانه از €1500 تا €3000 (یورو) متغیر است.
پس انداز بانکی در اتریشسالانه بین €15000 الی €25000 (یورو) برای متقاضی اصلی و حدود 6500 الی €10000 (یورو) برای هر عضو خانواده
مدرک مهارت زبان آلمانیدر سطح پایه یا بیسیک A1
بیمه سلامت جامعبا هزینه ماهیانه بین €100 الی €300 (یورو)
خرید یا اجاره خانه در اتریشکه نبایستی پایین تر از حداقل سطح اجاره در اتریش باشد.
حضور اجباریسالیانه بیش از 183 روز حضور

حالا که با شرایط برنامه تمکن مالی اتریش 2023 آشنا شدید بد نیست کمی هم درباب امتیازات این شیوه مهاجرتی به شرج زیر آشنا شویم:

  • زندگی در هر نقطه از کشور اتریش
  • مسافرت آزادانه به منطقه شنگن اروپا
  • اخذ اقامت دائمی اتریش در عرض 5 سال و اخذ شهروندی این کشور در عرض 7 تا 10 سال
  • تحصیل رایگان فرزندان در اتریش
  • تضمین استفاده از خدمات پزشکی
  • بهره مندی از کیفیت بالای زندگانی در اتریش

شرایط مهاجرت سرمایه گذاران به اتریش

یکی دیگر از شیوه های اخذ اقامت اتریش، سرمایه گذاری در این کشور اروپایی است. برای این امر نیز دو روش سرمایه گذاری بیزینس فعال (ثبت شرکت) و نیز اعطای سرمایه به یک پروژه عمومی در اختیار سرمایه گذاران قرار دارد که هر دوی آنها بر اقتصاد اتریش تاثیر بسزایی دارند. با این توضیح می توان نتیجه گرفت که سرمایه گذاری های پاسیو مثل خرید اوراق قرضه دولتی و یا خرید ملک در اتریش منجر به اخذ اقامت این کشور نمی گردد.

طبق قوانین کشور اتریش نیز شرایط لازم برای سرمایه گذاری در این کشور بدین قرار است:

شرایط مهاجرت سرمایه گذاران به اتریش

در ضمن متقاضیان می توانند سرمایه لازم را به صورت سرمایه گذاری مشترک و یا سرمایه گذاری مستقیم در یک شرکت فعال گذاشته و در این کشور اشتغالزایی کنند. در این صورت مجوز اقامت اتریش نه تنها برای آنها بلکه برای همسر و فرزندان زیر 18 سالشان نیز صادر می شود.

با این توضیح اکنون به مرور مدارک لازم برای اخذ مجوز اقامت سرمایه گذار در اتریش می پردازیم:

  • توصیه نامه حرفه ای
  • پاسپورت ملی معتبر
  • کپی برابر اصل پاسپورت
  • گواهی پزشکی
  • اصل گواهی عدم سوء سابقه
  • فرم درخواست تکمیلی مجوز قامتی اتریش
  • مدارک تحصیلی
  • مدارک شناسایی
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک موید ثبت شرکت
  • مدارک خود شرکت
  • صورتحساب منابع مالی
  • رزومه یا CV

ایرانیان مقیم اتریش

ایرانیان مقیم اتریش معمولا در شهرهای بزرگ و مشهور که شغل های متنوع و دانشگاه های برتر وجود دارند، ساکن می شوند. ایرانیان مقیم اتریش در شهر وین بیشتر اقامت دارند و در این شهر جمعیت قابل توجهی از ایرانیان دیده می شوند. معمولا ایرانیان مقیم اتریش از طریق صفحات مجازی و آنلاین در مجامع و رویدادها شرکت کرده و همواره در کنار یکدیگر در جشن ها و اتفاقات مهم ایرانی حضور دارند. ایرانیان مقیم اتریش در شهرهای دیگر مانند زالتسبورگ و لینتس و اینسبورک نیز اقامت دارند.

قوانین داخلی اتریش

کیفیت و سطح بالای زندگی در کشور اتریش افراد بسیاری را برای زندگی در این کشور و کار در اتریش مشتاق نموده است. در کشورهایی نظیر سوئیس سطح درآمد بسیار بالاست و در نتیجه سطح زندگی شهروندان نیز به طور معمول به صورت قابل توجهی افزایش می یابد. برخی از کشورها نیز دارای سطح درامد و سطح زندگی بسیار پایینی می باشند که این امر منجر به پایین آمدن سطح زندگی شده و در نهایت با عدم رضایت افراد همراه خواهد بود. در کشور اتریش تناسبی میان سطح زندگی و سطح درآمد وجود دارد و فرد به راحتی می تواند در کنار استفاده از امکانات زندگی و رفاهی به تحصیل پرداخته و زندگی خوبی داشته باشد.

به همین علت دانشجویان به سبب تناسب هزینه های زندگی و رایگان بودن تحصیل در این کشور برای ورود به کشور اتریش با یکدیگر رقابت می نمایند و کشور اتریش را جزء انتخاب های اصلی خود قرار می دهند. متقاضیان با یافتن شغل در کشور اتریش به طور تقریبی ماهیانه بالای 1000€ (یورو) درآمد خواهند داشت که می توان گفت سالانه بالای 12000€ (یورو) درآمد دارند و با این هزینه می توانند هزینه زندگی در کشور اتریش را تامین نموده و به راحتی به تحصیل و زندگی در این کشور بپردازند. افرادی که در پی مهاجرت به اتریش هستند باید از راه های مهاجرت به اتریش و امور مهمی همچون هزینه زندگی در اتریش با خبر باشند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده اند تا شما را راهنمایی کنند.

سوالات پرتکرار درباب زندگی در اتریش برای ایرانیان

ایرانیانی که تمایل به زندگی در اتریش دارند با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • هزینه زندگی در اتریش برای ایرانیان چقدر است؟ ایرانیان مقیم اتریش حداقل برای زندگی در اتریش ماهیانه 1000€ (یورو) هزینه میکنند.
  • فردی که در اتریش مقیم می شود چقدر زمان میبرد تا خانواده وی به او ملحق شوند؟ معمولا پس از اخذ اقامت کاری در اتریش 6 ماه زمان میبرد که خانواده نیز به وی ملحق شوند.
  • ایرانیانی که از طریق تحصیل به اتریش مهاجرت نموده اند چقدر هزینه نیاز خواهند داشت؟ هزینه ای در حدود 180€ (یورو) بابت کتب تحصیلی و هزینه ای در حدود 400€ تا 700€ (یورو) در طول هر ترم خواهند پرداخت.
  • ایرانیان مقیم اتریش معمولا جقدر حقوق و درآمد خواهند داشت؟ ایرانیان مقیم اتریش در این کشور معمولا ماهیانه در حدود 2000€ (یورو) به بالا حقوق خواهند داشت.
  • ایرانیان برای کار در اتریش معمولا چه ویزایی اخذ می نمایند؟ معمولا پرطرفدارترین ویزا در بین ایرانیان برای کار در اتریش ویزای جستجوی کار این کشور خواهد بود.
  • آیا تحصیل ایرانیان در اتریش رایگان است؟ بله کاملا. فقط دانشجویان در هر ترم تحصیلی ملزم به پرداخت هزینه اداری و ثبت نام به میزان حدود EUR 700 (یورو) هستند.
  • آیا از طریق خرید ملک در کشور اتریش می توان به اقامت این کشور رسید؟ خیر، در اتریش سرمایه گذاری پاسیو (غیرفعال) منجر به اخذ اقامت نمی گردد. تنها ثبت شرکت و اعطای سرمایه به پروژه های دولتی است که منجر به اخذ اقامت این کشور می گردد.
  • حداقل سرمایه لازم برای شروع ثبت شرکت در اتریش و اخذ اقامت این کشور چقدر است؟ EUR 800000 (یورو)
5/5 - (17 امتیاز)

8 دیدگاه برای “زندگی در اتریش برای ایرانیان

  1. سینا گفت:

    سلام .
    من دندانپزشکی ازاد قبول شدم.
    بورسیه میکنن اتریش؟
    و اینکه اگر ازدواج کنم هم بورسیه میکنن با همسر؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر این امکان وجود نداره
      توصیه می کنم مقاله تحصیل دندانپزشکی در اتریش رو مطالعه بفرمایید

  2. Rashid گفت:

    سلام ۔هر ترم چقدر طول میکشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      ترم های تحصیلیشون مثل ایرانه

  3. z گفت:

    سلام اگه من بخوام برم برای تحصیل برم اتریش برای دانشگاه بارشته حسابداری چیکار باید کنم

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای تحصیل در اتریش این مقاله رو مطالعه کنید و بعد برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  4. بیان خسروی گفت:

    ما خانواده 3 نفره هستیم. من و همسرم 38 ساله با مدرک لیسانس کامپیوتر و 14 سال سابقه کار با بیمه تامین اجتماعی لطفا در خصوص مهاجرت به اتریش ما را راهنمایی فرمایید. با تشکر

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب مهاجرت به اتریس امتیاز بندی می باشد برای اطلاعات بیشتر از امتیاز بندی با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *