هزینه زندگی

هزینه زندگی در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه

بی تردید هزینه زندگی در ترکیه فاکتور محرک و اثرگذار مهمی است که به مهاجران خارجی در تصمیم گیری درباره محل اقامت در ترکیه کمک فراوانی می کند. هزینه زندگی در کشور ترکیه به عوامل متعددی همانند نرخ تورم، میزان درآمد خانوار، قدرت خرید مردم، سبک زندگی افراد و محل زندگی آنها بستگی کاملی دارد. بنابراین، مدیریت سبک زندگی می تواند کمک قابل توجهی در کاهش هزینه های زندگی در ترکیه انجام داده و ترکیه را به یکی از ارزان ترین کشورها برای زندگی تبدیل کند. اما قبل از رفتن به سراغ هزینه زندگی در ترکیه، اطلاع از برخی فاکتورها همانند حداقل و میانگین درآمد در ترکیه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از آمار و اطلاعات روز و نیز با کمک از مشاوره های کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تصویری جامع و روشن از واقعیت هزینه زندگی در کشور ترکیه در سال 2024 تهیه شود. بر اساس همین آمار و اطلاعات، میانگین ماهیانه هزینه زندگی یک نفر در کشور ترکیه در حدود TRY19000(لیر) می باشد. این در حالی است که هزینه ماهیانه یک خانواده دو نفره در ترکیه چیزی در حدود TRY30000 (لیر) می باشد. در این مقاله به سوالات زیر پرداخته می شود:

شرایط زندگی در ترکیه

همگان کما و بیش با کشور همسایه امان یعنی ترکیه آشنا هستند. کشوری که پول ملی آن لیر TRY بوده و در طی سال های اخیز به خاطر وقوع بحران اقتصادی شدید ارزش آن در برابر دلار به شدت کاهش یافته است. به طوری که هم اکنون هر یک دلار آمریکا معادل حدود 18.63 لیر ترکیه است. همین امر سبب افزایش لجام گسیخته نرخ تورم در این کشور شده است.


با وجود اینکه ترکیه یک اقتصاد رو به رشد است، همچنان یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای اروپا و آسیا است. واحد پول آن، لیر ترکیه، ارزش زیادی برای پول ارائه می دهد و هزینه زندگی در ترکیه را بسیار کمتر از بسیاری از همسایگانش می کند. از غذا و حمل ‌ونقل گرفته تا مسکن و سرگرمی، بازدیدکنندگان و ساکنان به طور یکسان می ‌توانند از استاندارد بالای زندگی لذت ببرند. خواه به تحصیل در خارج از کشور فکر کنید، برای کار نقل مکان کنید، یا صرفاً می خواهید فرهنگ جدیدی را تجربه کنید، مقرون به صرفه بودن ترکیه و تاریخ غنی آن را به مقصدی ایده آل تبدیل کرده است. هزینه کل زندگی در ترکیه برای دو نفر با مصرف متوسط ​​یک ماهه $304.64 (دلار آمریکا) بدون هزینه اجاره خواهد بود.

اینفوگرافیک هزینه زندگی در ترکیه

هزینه حمل و نقل و رفت و آمد در ترکیه

اگر به ترکیه سفر می کنید، از دانستن اینکه گزینه های حمل و نقل زیادی برای شما وجود دارد، هیجان زده خواهید شد. یکی از محبوب ترین راه های رفت و آمد در سراسر کشور، اتوبوس است. شرکت های اتوبوسرانی در ترکیه هم مقرون به صرفه و هم قابل اعتماد هستند، و آنها را به گزینه ای عالی برای مسافرانی که از بودجه آگاه هستند تبدیل می کند. اکثر اتوبوس ‌ها مجهز به سیستم تهویه مطبوع، وای ‌فای و صندلی ‌های راحت هستند که می‌توانند به راحتی بنشینند و در حین تماشای مناظر خیره ‌کننده ترکیه استراحت کنند. چه در حال برنامه ریزی یک سفر یک روزه سریع یا یک سفر طولانی تر باشید، مطمئناً مسیر اتوبوسی متناسب با نیاز خود پیدا خواهید کرد.

اگر در سفر به ترکیه ترجیح می دهید مسیری خوش منظره تر را انتخاب کنید، از قطار استفاده کنید. این کشور دارای شبکه ریلی گسترده ای است که بیش از 12000 کیلومتر را در بر می گیرد و دسترسی به دورافتاده ترین نقاط کشور را آسان می کند. سفر با قطار در ترکیه می تواند کندتر از اتوبوس یا رانندگی باشد، اما راهی عالی برای دیدن مناظر زیبای این کشور از نزدیک است. بسیاری از قطارها در ترکیه طیف وسیعی از امکانات رفاهی از جمله اسکله خواب، واگن غذاخوری و غیره را ارائه می دهند. چه به صورت انفرادی یا گروهی سفر کنید، سوار شدن به قطار در ترکیه تجربه ای است که به زودی فراموش نخواهید کرد. بلیط یک طرفه، حمل و نقل محلی 0.31$ (دلار) و تاکسی استارت، تعرفه عادی 0.41$ (دلار) و تاکسی 1 کیلومتر تعرفه عادی 0.31$ (دلار) و قیمت بنزین 1 لیتر 0.62$ (دلار) است.

هزینه پوشاک در ترکیه

در ترکیه می ‌توانید طیف وسیعی از لباس ‌ها و کفش ‌ها را در مغازه ‌ها و بازارهای مختلف پیدا کنید. از اقلام مد روز گرفته تا قطعات سنتی تر، چیزی برای مطابقت با همه سبک ها و ترجیحات وجود دارد. برای خرید پوشاک و کفش می توانید از مراکز خرید، بازارها و بوتیک های محلی دیدن کنید که بسته به محل و نوع مغازه قیمت آن ها متفاوت است. یکی از مکان های محبوب برای خرید لباس و کفش در ترکیه، بازار بزرگ استانبول است. در اینجا، می توانید بیش از 4000 مغازه را که محصولات متنوعی از جمله منسوجات، جواهرات، و کفش می فروشند، کاوش کنید.

دیگر مقاصد خرید محبوب عبارتند از Istinye Park، Kanyon، و Zorlu Center که مراکز خرید مدرنی هستند که میزبان برندهای محلی و بین المللی هستند. چه بخواهید اقلام گران قیمت بخرید و چه بخواهید لباس های مقرون به صرفه پیدا کنید، ترکیه گزینه های زیادی برای برآورده کردن تمام نیازهای خرید شما دارد. شلوار جین در فروشگاه های زنجیره ای مانند جورج، اچ اند ام، زارا 18.21$ (دلار) و لباس تابستانی در فروشگاه های زنجیره ای مانند جورج، اچ اند ام، زارا 12.10$ (دلار) و یک جفت کفش ورزشی با قیمت متوسط 28.74$ (دلار) و یک جفت کفش تجاری چرم 25.11$ (دلار) است.

مخارج زندگی در ترکیه

همان طوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، میانگین هزینه زندگی در ترکیه برای هر نفر حدود TRY18148 (لیر) معادل IRR440996400 (ریال) است. به عبارت دیگر متوسط هزینه زندگی هر فردی در کشور ترکیه در حدود EUR807 (یورو) است. بنابراین کشور ترکیه مخصوصا برای مهاجران خارجی یک کشور خیلی ارزانی است. منتها کار و زندگی در این کشور به علت ارزش پولی پایین و نیز قدرت خرید خیلی کم برای افراد صرفه ای ندارد.

برای اینکه شرایط زندگی در ترکیه به طور ملموسی درک کنیم، ما در قالب نمودار زیر به مقایسه دخل و خرج افراد در ترکیه و آلمان می پردازیم:

مقایسه درآمد و هزینه ها در آلمان و ترکیه

همان طوری که در نمودار بالا هم ملاحظه می شود، متوسط هزینه زندگی در آلمان تقریبا دو برابر ترکیه است. ولی از طرف دیگر متوسط درآمدی در آلمان تقریبا 8 برابر متوسط درآمدی در ترکیه است. از همین رو کار و زندگی در آلمان بجای کار در ترکیه گزینه بمراتب ایده آل تر و بهتری محسوب می شود.

هزینه زندگی در ترکیه به لیر

با اینکه چند سالی است که دولت ترکیه درخواست برای عضویت در اتحادیه اروپایی (EU) را به این اتحادیه ارایه کرده است. ولی هنوز رسما به این اتحادیه نپیوسته است. از همین رو نیز پول رایج ترکیه همان پول ملی یا لیر است. طبق آخرین آمارهای بدست آمده از سایت معتبر نامبئو، متوسط هزینه زندگی در ترکیه به لیر در حدود TRY18148 (لیر) است.

مهاجرت به ترکیه همراه با انواع هزینه هاست. که در صورت زندگی در این کشور اصلی ترین هزینه همان هزینه زندگی یا Cost of living است که ترکها نیز به آن yaşam maliyeti می گویند. بر این اساس هزینه ای که طبق به روزترین آمارها نیز متوسط آن برای هر شخصی در کشور ترکیه حدودا TRY18148 (لیر) است. هزینه مذکور هزینه یک ماه زندگی هر نفر در این کشور محسوب می شود.

مقایسه هزینه های زندگی در ترکیه و ایران

برای زندگی در ترکیه چقدر پول لازم است؟

این سوال از جمله سوالات کلیدی و مهمی است که برای اغلب هموطنانی که مایل به مهاجرت به ترکیه هستند مطرح می شود. اقعیت این است که هزینه زندگی در ترکیه نسبت به هزینه زندگانی در اغلب کشورهای اروپایی خیلی پایین تر است. منتها نبایستی از این نکته نیز غافل شد که سطح و مقدار هزینه در ترکیه به خود افراد بستگی دارد و اینکه آنها در ترکیه می خواهند چه سبک زندگی را در پیش بگیرند. اینکه یک زندگی همراه با قناعت داشته باشند.  یا زندگی متوسطی داشته باشند و یا اینکه یک زندگی راحت و لاکچری داشته باشند.

پس افراد برای زندگی در ترکیه 3 نوع سبک خواهند داشت:

هزینه سبک زندگی متفاوت در ترکیه

همان طوری که در تصویر فوق نیز ملاحظه شد، هر سبک زندگی در ترکیه نیز هزینه مربوط به خودش را در پی خواهد داشت. بنابراین اگر درپی یک زندگی همراه با قناعت و صرفه جویی در ترکیه هستید، میزان هزینه ماهیانه شما در حدود TRY 12576 (لیر) خواهد شد.  اگر یک زندگی متوسطی در این کشور داشته باشید میانگین هزینه اتان در ماه حدود TRY 18148 (لیر) و بالاخره در صورت انتخاب یک زندگی لاکچری نیز هزینه ماهیانه شما حدود TRY 31441 (لیر) معادل تقریبی USD 1500 (دلار) خواهد شد.

هزینه رفتن به ترکیه برای زندگی

پس هزینه زندگی هر فردی در کشور ترکیه بیش از چیزی به سبک زندگی او بستگی خواهد داشت.  این سبک زندگی یا لایف استایل اوست که مقدار دقیق هزینه زندگی اش را تعیین خواهد کرد. همان طوری که در نمودار فوق نیز ملاحظه می شود، رنج هزینه زندگی افراد در ترکیه بسته به سبک زندگی اشان نیز از TRY 12576 (لیر) تا TRY 31441 (لیر) در ماه متغیر است.  به بیان دیگر هزینه رفتن به ترکیه بسته به لایف استایل افراد از USD 600 (دلار) الی USD 1500 (دلار) متغیر است.

هزینه مهاجرت به ترکیه به پول ایران

اصولا مهاجرت به ترکیه صرف نظر از هدف مهاجرت همراه با انواع هزینه ها از جمله هزینه درخواست ویزا، هزینه ترجمه مدارک، هزینه وکیل مهاجرتی، هزینه بلیط هواپیمایی و نهایتا هزینه زندگی روزمره در این کشور است. اینها روی همرفته هزینه مهاجرت به ترکیه را تعیین می کنند.

در جدول زیر می توان با قیمت به روز شده این مهاجرت آشنا شد:

آیتم هاهزینه ها
هزینه بلیط پرواز تهران به استانبول (بسته به ایرلاین)بلیط چارتری اکونومی IRR 5700000 (ریال)

تا

بلیط سیستمی اکونومی IRR 221902753 (ریال)

هزینه ویزای ترکیهویزای الکترونیک 7137200 تا $36195800 (ریال)

البته دارندگان پاسپورت ایران جهت سفر به ترکیه تا 90 روز نیازی به اخذ ویزا ندارند

هزینه ترجمه مدارکبسته به نوع مدرک متقاضیان
هزینه وکیل مهاجرتیبسته به کیس مهاجرتی و شرایط متقاضیان 350 الی $ 1500 (دلار) معادل 178430000 تا 764700000 IRR (ریال)
هزینه زندگی روزانهIRR 1467720 (ریال) برای هر نفر

هزینه زندگی در روستاهای ترکیه

برخی از مهاجران خارجی به دلیل هزینه زندگی بالا در شهرهای این کشور ترجیح می دهند که برای اجاره منزل از حومه شهر و یا روستاهای نزدیک به شهرها استفاده کنند. در واقع این یک تصمیم منطقی در جهت صرفه جویی در هزینه هاست است. چرا که اختلاف هزینه زندگی بین حومه ها و شهرهای بزرگ ترکیه در حدود 10% ولی اختلاف هزینه زندگی بین روستاها با شهرهای بزرگ در حدود 20% است.

به این ترتیب متوسط هزینه زندگی هر نفر در شهرها، حومه ها و روستاهای ترکیه از این قرار است:

مقایسه متوسط هزینه زندگی در مناطق مختلف ترکیه به لیر

 

هزینه یک ماه زندگی استانبول

همان طوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، هزینه یک ماه زندگی در استانبول در حدودTRY 27459 (لیر) است. که بالاتر از میانگین هزینه زندگی در کشور ترکیه است.  از همین رو نیز خرج و مخارج در استانبول 2024 بالاتر از هر شهر ترکیه ای دیگر است. در واقع استانبول 29.3% گرانتر از تهران است.  از طرف دیگر نیز هزینه اجاره خانه در استانبول نیز به طور متوسط 26.4% بالاتر از تهران است. در کل رنج هزینه زندگی هر فردی در استانبول بسته به سبک زندگی اش عبارت است از:

  • زندگی با قناعت در استانبول: TRY 15170 (لیر)
  • هزینه متوسط در استانبول: TRY 27459 (لیر)
  • زندگی لاکچری در استانبول: TRY 41921 (لیر)

هزینه زندگی در استانبول به تومان

اگر بخواهیم متوسط هزینه زندگی در استانبول را به تومان بیان کنیم بایستی بگوییم که متوسط هزینه زندگی در این شهر توریستی و مهاجرپذیر ترکیه در حدود 66725370IRR  (ریال) در ماه است. هزینه ای که از انواع آیتم های ضروری و مهم زندگی از جمله حمل و نقل، خورد و خورک، خرید از بازارها، غذا در رستوران ها، تفریح و سرگرمی، اجاره مسکن، هزینه اشتراک و نیز هزینه پوشاک و کفش تشکیل شده است.

هزینه های زندگی در استانبول

پس استانبول نه تنها بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر کشور ترکیه بلکه به عنوان گرانترین شهر نیز محسوب می شود. به طوری که میانگین هزینه زندگی هر نفر در این شهر در حدود TRY 27459 (لیر) معادل حدود USD 1310 (دلار) است. جزییات هزینه ها زندگی در این شهر معروف از قرار زیر است:

آیتم هاهزینه به لیر (TRY)
1 وعده غذایی در رستوران ارزان150
غذا برای دو نفر در رستوران متوسط635
مک میل در رستوران مک دونالد120
1 قرص نان 500 گرمی12.69
کاپوچینو49.97
1 کیلو فیله مرغ104.56
1 کیلو گوشت گاوی364.08
آب بطری 1.5 لیتری7.68
یک کیلو پنیر محلی182.05
12 عدد تخم مرغ45.26
یک کیلو برنج12.69
یک کیلو سیب زمینی15.40
یک کیلو پیاز25.14
یک کیلو گوجه فرنگی2.65
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)10
هزینه حمل و نقل ماهیانه777
1 لیتر بنزین21.66
کرایه هر مسیر (1 کیلومتر) تاکسی8.51
هزینه اشتراک برای آپارتمان 85 متر مربعی265
اجاره آپارتمان 1 خوابه وسط شهر15483.90
اجاره آپارتمان 1 خوابه حومه شهر10357.69
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهیانه 1 نفر879.49

با این توضیح اکنون به بررسی مقایسه ای شاخص کیفیت زندگی در ترکیه، ایران و دانمارک (به عنوان برترین کشور جهان) می پردازیم تا از این طریق نتیجه ملموسی عاید هموطنان گرامی گردد:

مقایسه شاخص کیفیت زندگی در ترکیه، ایران و دانمارک

شاخص قدرت خرید در ترکیه

یکی از مهمترین فاکتورهایی که به شدت از نرخ تورم و نیز هزینه زندگی در ترکیه تاثیر می پذیرد، قدرت خرید مردم در این کشور است. همان طوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، شاخص قدرت خرید در ترکیه در نازلترین سطح آن در چند سال اخیر قرار داشته و در حدود 30.36 می باشد.

اگر بخواهیم قدرت خرید مردم ترکیه را با سایر کشورهای اروپایی مقایسه کنیم به نموداری مثل نمودار زیر دست می یابیم:

مقایسه قدرت خرید مردم ترکیه با مردمان کشورهای دیگر

همان طوری که در نمودار بالا هم مشاهده می شود، قدرت خرید مردم ترکیه به علت نرخ تورم لجام گسیخته و کاهش ارزش پول این کشور از اکثر کشورهای اروپایی پایین تر است. همین امر سبب شده تا مهاجران دیگر به جای زوم کردن روی ترکیه به فکر کشورها و مقاصد دیگری باشند.

اجاره خانه، مهمترین هزینه زندگی در ترکیه

هزینه اجاره خانه در ترکیه در مقایسه با مقاصد معروف مهاجرتی ایرانیان هنوز هم پایین و مقرون به صرفه است. برای همین، هنوز هم اقامت ترکیه از طریق خرید ملک در بین ایرانیان طرفداران خاص خود را دارد. در ترکیه انواع مختلف مسکن هم برای خرید و هم برای اجاره وجود دارد که قیمت این خانه ها بسته به محل اقامت و نیز شرایط مالی متقاضی می تواند متغیر باشد. اما نکته مهمی که درباره هزینه های اجاره خانه در ترکیه باید قید شود آن است که هزینه های مربوط به خدمات شهری همانند برق، تلفن، اینترنت، آب و غیره بر عهده خود مستاجر است. این هزینه ها را نیز باید بر هزینه ماهیانه اجاره منزل اضافه کرد.

هزینه اجاره خانه در ترکیه در سال 2022 در حدود 49.25% پایین تر از ایران بوده است. بر این اساس، هزینه اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر حدود 1348.59 لیر، هزینه اجاره آپارتمان 1 خوابه در خارج از مرکز شهر حدود TRY847.07 (لیر) می باشد. هزینه اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر حدود TRY2322.73 (لیر) و هزینه اجاره آپارتمان 3 خوابه بیرون از شهر حدود TRY1459.17 (لیر) می باشد. علاوه بر امکان اجاره مسکن، خرید ملک در ترکیه نیز برای شهروندان ایرانی یک پروسه قانونی است که منجر اخذ پاسپورت این کشور می شود.

هزینه زندگی در ترکیه در بخش درمانی

بر اساس قوانین مهاجرتی ترکیه، برای اقامت بیش از 90 روز در ترکیه نیاز به اخذ ویزای اقامت ترکیه وجود دارد و اگر قصد اقامت در ترکیه برای مدت کمتر از 65 روز باشد، فرد نیازمند دریافت مراقبت درمانی اجباری می باشد. هزینه اخذ ویزای اقامت ترکیه برای یک زوج در حدود TRY7000 (لیر) می باشد.

در ترکیه، مراقبت های درمانی بخشی از تامین اجتماعی به حساب می آید. پوشش تامین اجتماعی در ترکیه در قبال پرداخت هزینه منظم ماهیانه می باشد. متولی امور مراقبت های درمانی در کشور ترکیه، SGK (موسسه تامین اجتماعی) و وزارت بهداشت ترکیه محسوب می شوند. در طی سالیان اخیر، زیر ساخت بهداشتی و مراقبت های درمانی ترکیه دچار تحولات شگرفی شده است و این امر در ارائه خدمات درمانی کیفیت بالا منعکس می شود. مطابق مقررات جاری سازمان تامین اجتماعی ترکیه ، افراد باید حدود 20% از مخارج درمانی خود را پرداخت کنند تا تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

هزینه زندگی در ترکیه در بخش درمانی

هزینه های خدمات شهری خانوار جهت زندگی در ترکیه

این بخش از هزینه های زندگی در ترکیه شامل هزینه های مصرف گاز، برق، تلفن و اینترنت می باشد که به صورت ماهیانه باید پرداخت شود. هزینه خدمات شهری در ترکیه فوق العاده ارزان می باشد. در اکثر خانه ها، گاز در کپسول های مخصوصی از فروشگاه های محلی خریداری می شود که هزینه سالیانه مصرف این نوع گاز تا TRY100 (لیر) می رسد. میانگین ماهیانه هزینه مصرف برق شهری در ترکیه در حدود TRY150 (لیر) می باشد که با محدود سازی مصرف دستگاه های تهویه هوا می توان این هزینه را تا حدود زیادی کاهش داد. همچنین، میانگین هزینه ماهیانه مصرف آب و فاضلاب در ترکیه در حدود TRY40 (لیر) می باشد.

هزینه زندگی در ترکیه برای دانشجویان بین المللی

با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی ترکیه در سال های اخیر، یکی از موضوعات کلیدی برای دانشجویان خارجی اطلاع از هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه است. معمولا در ترکیه هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی به مراتب پایین تر از دانشگاه های خصوصی است. طبق آمار سال 2024 نیز متوسط شهریه سالانه پرداختی دانشجویان بین المللی به دانشگاه های دولتی ترکیه بین €100 تا €4000 (یورو) متغیر است. اما شهریه سالانه در دانشگاه های خصوصی ترکیه به بیش از €20000 (یورو) نیز می رسد.

به همین دلیل نیز توجه اغلب دانشجویان به دانشگاه های ارزان ترکیه می باشد که از آن جمله می توان به دانشگاه های زیر اشاره نمود:

دانشگاههزینه سالانه به واحد یورو
دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)€236
دانشگاه عبداله گول (AGU)€439
دانشگاه بغازایچی€1018
دانشگاه اوکان استانلول€1140

همچنین دانشجویان بین المللی با بودجه ای حدود €400 تا €650 (یورو) نیز می توانند در ترکیه زندگی بکنند. منتها هزینه های آنها بیش از هر عامل دیگری به سبک و سلایق زندگی آنها و نیز جایی که آنها تحصیل و زندگی می کنند بستگی دارد.

در این زمینه نیز مهمترین هزینه های زندگی دانشجویان در ترکیه از این قرار است:

  • خوابگاه های دولتی: €24 تا €38 (یورو) در ماه
  • اجاره فلت (آپارتمان): €58 تا €283 (یورو) در ماه
  • هزینه خورد و خوراک: €0.30 تا €1.15 در روز
  • هزینه ایاب و ذهاب: €27 (یورو)
  • هزینه کتب و ملزومات تحصیلی دیگر: €80 (یورو)
  • هزینه صورتحساب تلفن: €6.50 تا €11.50 (یورو)
  • تفریح و سرگرمی: €10 تا €15 (یورو)
  • بیمه پزشکی خصوصی: €34 تا €57 (یورو)

بهترین راه های مهاجرت به ترکیه

بورسیه تحصیلی راهی برای تامین هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

در ترکیه، دانشجویان بین المللی می توانند برای انواع بورسیه ها و گرانت های تحصیلی درخواست دهند. بورسیه ها و ساپورت های مالی که توسط نهادهای ترکیه ای مختلف مثل دولت، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و نیز سازمانهای بین المللی ارائه می شود و در ضمن معیارهای درخواست این بورس ها نیز نسبت به همدیگر متفاوت است. همان طوری که در نمودار پایین هم مشاهده می شود دانشجویان از طریق اخذ بورس های تحصیلی در ترکیه می توانند علاوه بر پرداخت شهریه تحصیلی خود همچنین از عهده هزینه اسکان، بیمه سلامت، هزینه ثبت نام در دوره زبان و غیره نیز برآیند:

بورسیه تحصیلی راهی برای تامین هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

از معروفترین برنامه های بورس تحصیلی ترکیه نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیه موفقیت ترکیه
  • بورسیه علم و فناوری علی قوشچی
  • بورسیه تحصیلی ابن خلدون
  • برنامه بورسیه هاران

در این مقاله سعی بر آن شد تا هزینه زندگی در ترکیه در سال بیان گردد. متقاضیان مهاجرت به ترکیه می توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر راجع به اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ترکیه با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات متداول درباب هزینه زندگی در ترکیه

افراد برای زندگی در ترکیه و میزان هزینه های آن سوالات زیر را عنوان می نمایند:

  • هزینه زندگی یک نفر در ترکیه چقدر است؟ میانگین ماهیانه هزینه زندگی یک نفر در کشور ترکیه در حدود TRY7974 (لیر) می باشد.
  • آیا دخل و خرج در ترکیه 2024 همخوانی دارد؟ خیر. متوسط هزینه زندگی در ترکیه برای هر نفر حدود TRY7974 (لیر) می باشد و این در حالی است که میانگین درآمد ماهانه هر کارگر در ترکیه حدود TRY7830 (لیر) می باشد. پس خرج از دخل در ترکیه بالاتر است.
  • در شرایط فعلی شاخص قدرت خرید در ترکیه به چه صورتی است؟ شاخص قدرت خرید در ترکیه در نازلترین سطح آن در چند سال اخیر قرار داشته و در حدود 30.36 می باشد.
  • هزینه ماهیانه یک خانواده دو نفره در ترکیه چقدر است؟ مجموع هزینه ماهیانه یک خانواده دو نفره در ترکیه چیزی در حدود 5000TRY (لیر) می باشد.
  • هزینه اجاره آپارتمان 3 خوابه در ترکیه چقدر است؟ هزینه اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر 2322TRY (لیر ترکیه) است.
  • گرانترین و ارزانترین شهر ترکیه جهت زندگی کدام است؟ استانبول با شاخص 38.79 و آنتالیا با شاخص 33.70.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه چقدر است؟ متوسط شهریه سالانه پرداختی دانشجویان بین المللی به دانشگاه های دولتی ترکیه بین €100 تا €4000 (یورو) متغیر است.
  • هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه 2024 چقدر است؟ دانشجویان خارجی با بودجه ای حدود €400 تا €650 (یورو) نیز می توانند در ترکیه زندگی بکنند.
4.5/5 - (15 امتیاز)

275 دیدگاه برای “هزینه زندگی در ترکیه

  1. آفرینش گفت:

    باسلام….وقت بخیر.میشه لطفا درمورد شغل ها هم صحبت کنید.وبفرمایید چه شغل های درآمد خوبی دارن.ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      لطفا مقاله پیدا کردن کار در ترکیه رو مطالعه کنید

  2. Bahar گفت:

    با سلام وقت بخیر
    من کار ریموت دارم با کانادا و ماهی ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار درآمد دارم.
    قصد دارم همراه مادر و خواهرم به ترکیه بیام. آیا این مقدار برای زندگی سه نفره کافی است؟
    تشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اطلاعی از سبک زندگی شما نداریم اما این موضوع به شهری که قصد دارید در اون ساکن بشید هم بستگی داره. اگر آنکارا باشید، با 2000$ (دلار) هم میشه زندگی خوبی داشت در استانبول یک مقدار سخت تر میشه چون هزینه ها بالا هست

  3. تابان گفت:

    سلام،
    حداقل هزینه سالانه زندگی معمولی برای یک نفر در محله معمولی استانبول الان چند لیر هست؟

    1. تابان گفت:

      ممنون میشم هزینه اجاره رو هم در این مبلغ لحاظ کنید.

      1. امیر جلالی گفت:

        اجاره مسکن رو می تونید در حدود 60000 تا 120000 لیر در سال بدونید

    2. امیر جلالی گفت:

      سلام
      120000 لیر در سال برای زندگی نیاز دارید که البته با حدود 100000 لیر هم میشه زندگی کرد.

  4. کاوکی گفت:

    سلام با ماهی پانصد هزار دلار میشه در استانبول زندگی کرد؟ بنده کرد هستم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما برای زندگی در هر شهر و مکانی که دلتون بخواد می تونید با 500هزار دلار در ماه اقدام کنید.

  5. محمد گفت:

    سلام با خرید ملک در ترکیه که اقامت را هم بدهند .باید چند ماه حتما در ترکیه حضور داشته باشیم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام 6 ماه کفایت می کنه

  6. Mohammad گفت:

    سلام می خواستم بدونم هزینه یک زندگی دانشجویی داخل استانبول یا ازمیر و اقامت داخل خوابگاه ماهیانه چقدر میشه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      حدود 400$ (دلار)

  7. رعنا ابراهیمی گفت:

    با سلام و احترام
    سوال من این هست که آیا با سرمایه 20 هزار یورویی و ماهیانه 800 یورو درآمد از ایران میشه یه زندگی متوسط رو به بالا رو برای یک خانواده 4 نفره شروع کرد؟و هزینه اجاره ها برای سال 2023 چقدر افزایش داشته؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله سرمایه اولیه شما برای زندگی در این کشور بسیار مناسب هست و درآمدی هم که می فرمایید دارید مناسب ارزیابی می شه و می تونید یک زندگی متوسط داشته باشید که البته به شهر محل اقامت شما هم بستگی داره در این کشور

  8. هومن گفت:

    سلام. وقت بخیر
    خلاصه سوالم اینه : با در نظر گرفتن فقط 25هزار دلار برای یکسال اقامت موقت، میشه آپارتمان شیک در منطقه سطح بالای استانبول اجاره کنم والبته یک زندگی متوسط به بالا داشته باشم؟ با سپاس از مطالب مفید و خوبتون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که یک نفر هستید، بله می تونید زندگی خوبی در ترکیه داشته باشید

  9. maryam گفت:

    سلام وقت بخیر با 6 هزار لیر میتوان در شهری مثل ازمیر زندگی کرد؟(خانه و هزینه زندگی)بدونه هزینه های اولیه مهاجرت
    میشه حداقل برای یک نفر را بفرمایید
    با تشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر 6000 لیر برای زندگی یک نفر کفایت نمی کنه و هزینه اجاره مسکن کاملا سطح متوسط برای یک نفر حدود 3000 لیر هست در ماه
      تقریبا 10 تا 11 هزار لیر برای زندگی توی این شهر لازم هست

  10. مهدی گفت:

    سلام من یه کار ریموت دارم با آلمان حدود ۳۵۰۰ دلار ماهانه
    بخوام برم ترکیه زندگی خوبی خواهم داشت؟(مجردم)

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله قطعا این امکان برای شما خواهد بود

  11. Hossein گفت:

    سلام با درآمد ماهی ۵۰هزار دلار میشه زندگی لوکس داشت؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      با این مبلغ در گران ترین شهرهای جهان میشه زندگی کرد

  12. کریمی گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم من خودم با مدرک کارشناس ایمنی صنعتی و همسرم با مدرک کارشناسی کامپیوتر و مشغول در زمینه ی تجهیزات پزشکی (نصب ,تعمیر و سرویس دستگاههای دیالیز )میتونیم شغل مناسب در ترکیه ,آلمان یا آمریکا داشته باشیم؟امکانش هست با این مدارک و زمینه ی کاری ما بهمون پیشنهاد کار بدن از این کشورها؟ممنون میشم پاسخ را ایمیل کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      متاسفانه در حال حاضر دسترسی به ایمیل دشوار شده!
      شما باید به سایت های کاریابی مراجعه کنید و با بارگزاری رزومه خودتون، امکان این مسئله رو بسنجید

  13. شیدا گفت:

    سلام،خسته نباشید،آیا با ۱۹۰۰۰ لیر میتوان سه نفره در استانبول زندگی کرد؟البته خونه ماله خودمون هست،اجاره پرداخت نمیکنیم.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این پول برای یک ماه زندگی در این کشور برای شما می تونه مناسب باشه. البته به عوامل مختلفی مثل سبک زندگی و همچنین نیاز فرزندتون به تحصیل و این که در مدارس دولتی یا خصوصی ثبت نامش کنید بستگی داره

  14. Mousaabbasi گفت:

    سلام.وقت بخیر.برای اینکه بتونم توی ترکیه برای ۶ماه بمونم حدودا چند دلار نیازه؟من مجرد هستم و میخام یه خونه یه اتاقه اجاره کنم حالا یا استانبول یا ازمیر یا انتالیا…میخام بدونم چه میزان هزینه نیازه؟بودجه ی من حدود ۲هزار دلاره.ایا ۲هزار دلار برای حدود ۶ ماه یا یکسال کافیه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بودجه ای که در اختیار دارید، برای 3 تا 4 ماه مناسب هست

  15. محمد گفت:

    سلام عرض ادب
    براي يك زندگي لاكچري دو نفره هزينه زندگي در تركيه حداقل چقدر است؟
    منبع درامديم ايرانه و ميخوام تركيه زندگي كنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      زندگی سطح متوسط در این کشور برای دو نفر توی شهرهای شناخته شده 15000لیر حدودا نیاز هست.
      هرچی بیشتر از این مقدار داشته باشید، زندگی بهتری خواهید داشت

  16. امیرحسین مرادی گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم با 100000هزار لیر میشه به ترکیه سفر کرد برای یک سال فقط ایا مبلغ کافی هست.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که تنها هتسید بله کافی هست

  17. آیناز ظهرابی گفت:

    سلام.می خواستم بدونم با 400 هزار لیر سرمایه و حقوق ماهیانه16هزار لیر میشه توی منطقه ی چانکایا انکارا یه خونه در حد 100 متر اجاره کرد و در دانشگاه آنکارا تحصیل کرد ؟ آیا با این مبلغ از پس زندگی در انکارا بر میایم؟ تمام این ها رو که گفتم برای دو نفر هست.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله مشکلی ندارید از این بابت و می تونید هزینه های خودتون رو تامین کنید

  18. abolfazl گفت:

    سلام
    من می خواستم بدونم با 50000 هزار لیر برای سه نفر برای چند ماه به علاوه کرایه خانه تا یک تا دو ماه تا کار پیدا کنیم کافیه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای یک زندگی معمولی می تونه کفایت کنه برای دو ماه

  19. A گفت:

    سلام با ده یازده میلیون میشه در ترکیه موند؟اگه خوابگاه دانشگاه دولتی بریم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این مبلغ رو برای چه بازه زمانی می فرمایید؟

  20. zed گفت:

    سلام آیا با ماهی ۳۰۰۰ دلار میشه برای یک خانواده با دو فرزند زندگی خوبی در استانبول داشت؟ مثلا یه آپارتمان تو جای خوب اجاره کرد و بچه ها رو فرستاد مدرسه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونید راحت زندگی کنید و با کیفیت مناسب به شرط این که بچه ها مدرسه ارزون قیمت برن

  21. شايان گفت:

    سلام خسته نباشيد
    من با خانومم قصد رفتن به استانبول داريم
    ولي نه كسي رو اونجا ميشماسيم نه چيزه ديگه قصد داريم واسه چند سال اونجا بمونيم
    اول اينكه ميخوايم كار پيدا كنيم
    واسه بيشتر از ٩٠ روز بايد چطوري ويزا گرفت
    ممنون
    شماره شما هم بديد ممنون ميشم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای تماس با ما می تونید شماره 02191003232 رو استفاده کنید. مشاورین ما کاملا شما رو توجیه خواهند کرد در مسیر مهاجرت به ترکیه

  22. مجید گفت:

    سلام و خسته نباشید یک خانواده چهار نفره هستیم دو کودک خردسال یک و چهار ساله دارم همسرم کارمند بانک هست ولی می‌خوام بدونم اونجا بدون کار کردن میتونیم اقامت بگیریم خونه تا دو میلیارد میتونیم بخریم.ماهانه پانزده میلیون درآمد داریم .تو تهران خرج ماهانه ده میلیون هست

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگر شما خونه اجاره کنید یا خونه بخرید می تونید اقامت دریافت کنید.
      فقط باید به منابع مالی خودتون توجه کنید چون نمی تونید کار کنید در ترکیه
      توصیه می کنم حتما با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنن

  23. حسین گفت:

    سلام من حسین هستم تصمیم داریم باتفاق همسرو پسرم با ماشین لکسوس به ترکیه رفته شهرهای خوب گردشگری آنرا ببینیم لطفا در مورد هزینه بنزین و خوراک و مسکن وکلا با ماشین رفتن راهنمایی بفرمایید.ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      قیمت هر لیتر بنزین در حدود 22 لیر هست در ترکیه.
      سایر هزینه ها نیز به صورت جزئی در همین مقاله ذکر شده

  24. Ali amiri گفت:

    سلام بنده متالهم یک بچه ۴ ساله دارم امکان اقامت در کشور ترکیه وجود دارد چکار باید کرد چه مراحلی باید انجام داد و مبلغ مورد نظر چقدر باید داشته باشد

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید یا پیشنهاد کاری از این کشور داشته باشید
      یا بتونید خونه خریداری یا اجاره کنید
      یا اینکه برای تحصیل این کشور رو انتخاب کنید.
      توصیه می کنم با شماره 02191003232 با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند

  25. Amin گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    ببخشید دارم میرم ترکیه در اصل وان ترکیه ۱۰۰۰ لیر میخام با خودم ببرم ایا ۱۰۰۰ لیر برای اقامت سه روزه در حد تفریح ساده و خرید ساده قابل قبول هست؟
    و اگر مبلغ کمی میباشد لطفا راهنمایی بکنید برای یه تفریح ساده پ گردش سه روزه چه مبلغ خوبه ممنونم
    اینم بگم بنده با تور میرم هزینه های هتل و رفت و برگشت پرداخت شده

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      هزینه زندگی یک ماهه در این کشور در حدود 5000 لیر هست. اگر تفریح ساده در نظر گرفته شده می تونه کافی باشه

  26. مریم گفت:

    سلام چطوری میشه کسی رو برای ازدواج پیدا کرد که فقط بتونم اقامت بگیرم؟ و اقامت کاری چقدر میشه هزینش لطفا برام ایمیل کنید ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این که یک نفر رو چطور میشه برای ازدواج پیدا کرد شاید در سایت های همسریابی ترکیه بتونید کسی رو پیدا کنید.
      اقامت کاری هم شما باید یک پیشنهاد کاری از این کشور داشته باشید

  27. محمد گفت:

    سلام یک نفرم میتونم ماهی ۶تومن مستمری دارم اونجا زندگی کنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر متاسفانه بودجه کمی هست

  28. محمد گفت:

    سلام ببخشید که مزاحمتون میشم من می خواستم بدانم میشه با 10000 لیر توی استانبول زندگی کرد
    میشه خانه داخل شهر اجاره کرد
    بعد کسی رو شما می شناسید که خانه اجاره بده
    ممنون میشم از راهنمایی تون
    مرسی

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ای کاش می فرمودید که این مبلغ برای چه مدت هست.
      برای ماهانه مبلغ زیادی هست

  29. رضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من تو ایران شرکت فروش و نصب آسانسور دارم ولی به فکر مهاجرت هستم به نظر شما ترکیه جای خوبی هست برای شغل من و اگر از درآمدش خبر دارید ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      عوامل مختلفی رو باید بررسی کرد تا بشه گفت شما وضعیت مناسبی برای مهاجرت دارید یا خیر.
      با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما رو در این زمینه راهنمایی کنند

  30. مهدی گفت:

    با سلام
    میخواستم بدونم که آیا با 800 ملیون میشه یه مغازه اجاره کرد و رستوران خوب در یکی از منطقه های خوب استانبول گرفت
    و اگه از همون جا هم ازدواج کنی اقامت دائم میگیری یا نه
    لطفاً جواب بدین 🙏

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای یک رستوران عادی مبلغ خوبی هست.
      از طریق ازدواج هم می شه درترکیه موند ولی به شرط این که همسرتون اقامت دائم داشته باشه

  31. حبیب گفت:

    سلام من بازنشسته هستم و در حال حاضر مشغول بکار فنی ( سیم پیچی الکتروموتور ) هستم البته با تجربه چندین ساله برای اینکه در ترکیه اینکار را انجام دهم چکار باید بکنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید با استفاده از ویزای توریستی وارد این کشور بشید، در ادامه دنبال کار بگردید و اگر موفق شدید به کاریابی ویزای خودتون رو تغییر بدید

  32. Mohammadreza گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من دریانوردم و شیش ماه در ایران روی کشتی های اقیانوس پیما کار میکنم و دو ماه تا سه ماه خشکی ام
    توی این دو ماه یا سه ماه میخوام بیام ترکیه
    برای دو نفر ک تفریحی بخوان بیان ترکیه ماهیانه چقدر لازمه توی ازمیر یا استانبول
    اجاره خونه ی مبله و خورد و خوراک و هزینه های دیگه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این مسئله بستگی به سبک زندگی شما داره.
      ولی به طور کلی میشه حدود 10 تا 13 هزار لیر رو برای زندگی خوب در این دو شهر کافی دونست

  33. افشین گفت:

    با سلام
    من با خوندن سوالات و پاسخ ها بیشتر گیج شدم. در جایی هزینه زندگی برای خانواده چهار نفره 10،000 لیر در جایی دیگر برای یه خانواده پنج نفره 18،000 لیر و در جایی دیگه برای یک نفر 5،0000 لیر عنوان شده.
    لطفا بفرمایید برای یک خانواده 3 نفره هزینه زندگی معمولی(بدون کرایه خونه ) چقدر خواهد بود.
    بنده این ملک رو چهار سال پیش خریدم و تا کنون برای اقامت اقدام نکردم،آیا قانون حداقل قیمت 75 هزار دلار مشمول ما خواهد شد؟
    ممنون از پاسخ گویی شما

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید با حدود 18000 لیر هزینه های زندگی خودتون رو تامین کنید
      این مسئله که می فرمایید به این دلیل هست که تورم در ترکیه هم یک مقدار بالاتر از استانداردهای جهانی هست و هزینه ها در طول بازه زمانی تغییر می کنه

  34. ایرانی گفت:

    ماهی 30 میلیون میشه اونجا زندگی کرد البته خونه هم داشته باشی

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بستگی داره شما چند نفر باشید و سبک زندگی که دارید چطور باشه.
      برای یک نفر کافی هست

  35. Zohi گفت:

    سلامم با یک میلیارد میشه تو انتالیا خونه خرید در یک منطقه متوسط؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام بله میشه خرید ولی منجر به اقامت دائم نمیشه

  36. سارا گفت:

    کدام شهر کوچک ترکیه را برای زندگی خانواده دونفره با کسب و کار اینترنتی پیشنهاد میکنید و هزینه تقربیی شهر کوچک چقدر هست با اجاره خانه و سایر هزینه‌ها

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      سوال شما خیلی کلی هست و نمیشه به راحتی به اون پاسخ داد.
      لطفا با مشاورین ما در تماس باشید تا شما رو راهنمایی کنند.

    2. سلطان گفت:

      سامسون خیلی خوب و رو به پیشرفته سارا. با زیرساختهای آی تی بسیار قوی ، داره تلاش میکنه به هاب آی تی ترکیه تبدیل بشه

  37. مريم گفت:

    سلام
    من مدرك ليسانس بيوتكنولوژي دارم وحدودأ دوسال در ازمايشگاه مشغول ب كار هستم ميتونم با همين مدرك در تركيه كار پيدا كنم هم ادامه تحصيل بدم براي ماهاي اول چقد پول نياز دارم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اگر شما به منظور تحصیل برید به این کشور، در شرایط خاص می تونید به صورت همزمان کار پیدا کنید ولی در صورتی که برای کار برید، با مجوزی که از مدیر خودتون دریافت می کنید، ممکن هست به شما اجازه بدن برای ادامه تحصیل
      بهتر هست که اگر برای تحصیل می رید، هزینه شهریه + یک سال هزینه زندگی رو داشته باشید

  38. سیاوش گفت:

    سلام. من در بیلیک دوزو (ساحیل محلسی) آپارتمان 3 خواب دارم. تقریبا سه ساله خریدم ولی پس از بازنشستگی که یک سال دیگس میخوام برم ترکیه. به همین دلیل تا الان دنبال اقامت موقت و اینا نبوده ام. لطف کنید به سوالات من پاسخ بدید
    برای اقامت موقت باید بیمه تهیه کنیم؟
    الان اصلا اقامت موقت با قابلیت تبدیل به اقامت دایم میده ترکیه؟
    برای زندگی یک خانواده 4 نفره که دو تا بچه محصل دارم و از مدرسه ایرانیان استانبول میخوام استفاده کنم ، 20 هزار لیر در ماه کافیه آیا؟ اجاره هم نمیدم چون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مبلغی که باهاش ملک خریدین خیلی مهمه
      اما طبق قانون جدید اقامت موقت اول میدن
      بیمه حتما نیازه
      ۲۰ هزار لیر کافیه

  39. میلاد گفت:

    با عرض سلام من یک تریدر بازار مالی هستم خواستم بپرسم برای ویزای کار و تمدید سالیانش به مشکلی نمیخورم و تا چند بار میتونم ویزای کار یک ساله رو تمدید کنیم. البته ما ذوج هستیم همسرم خانه دار هستش و با گرفتن ویزای کار برای خانوم ویزای جداگانه کار باید بگیریم یا اینکه احتیاجی نیست

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای تریدر بودن نمی شه ویزای کار گرفت. شما در صورتی می تونید ویزای کار بگیرید که برای یک کارفرما در کشور ترکیه کار کنید.
      شما می تونید با اجاره ملک در ترکیه اقامت بگیرید و این اقامت رو سالیانه تمدید کنید.
      اگر با مشاورین ما تماس بگیرید، شما رو راهنمایی می کنند

  40. بهزاد گفت:

    سلام خسته نباشید
    هزینه زندگی دو نفره در آنکارا ماهی چه قدر میشود؟ منظور من هزینه زندگی با اجاره خونه هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بستگی به سبک زندگی شما داره ولی میشه گفت حدود 8 تا 10 هزار لیر در ماه

  41. شادی گفت:

    سلام.خواستم از حضورتان بپرسم اولا آیا با یک و نیم من میتونم یه آپارتمان یه خواب جای خوب استانبول بخرم؟ دوما با ماهی ۷۰۰۰ هزار لیر میتونم اونجا زندگی نرمال داشته باشم ؟ چه مدت اقامت میتونم بگیرم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      قوانین خرید ملک در ترکیه به تازگی تغییر کرده و برای این که بتونید اقامت دائم بگیرید باید 400 هزار دلار در اختیار داشته باشید.
      شما می تونید خونه اجاره کنید و اقامت یک ساله بگیرید.7000 لیر هم برای زندگی مناسب هست

      1. علی گفت:

        سلام میشه بپرسم دلیل این حجم از بالا بودن اقامت دائم (400هزار دلار) چیه؟ و اینکه الان مثلا اقامت یکساله بگیریم قابل تمدید هست اونوقت؟ چون اگه هر یکسال بشه تمدید کرد اونوقت فرقی با اقامت دائم نداره که

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          شما این حجم رو برای خرید ملک می دید. ملکی که خریداری کردید در ترکیه منجر به اقامت شما در این کشور می شه و حتی می تونه به دریافت پاسپورت هم منجر بشه

  42. Alireza گفت:

    سلام…برای زندگی دانشجویی در شهر استانبول هزینه های کامل(اجاره خونه-رفت و آمد-خورد و خوراک و …) ماهانه چقدر میشه؟
    و اینکه شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه چطوریه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای دریات پذیرش نهایی شما باید در یک آزمون ورودی شرکت کنید.
      از طرفی هزینه زندگی بسته به سبک زندگی و همینطور شهری که شما در اون زندگی می کنید، می تونه بین 300$ تا 600$ (دلار) در ماه نیاز خواهید داشت

  43. طاها حسینی گفت:

    سلام ببخشید مزاحم شدم
    به طور کلی برای زندگی، مهاجرت ،تفریح ، اجاره خانه ،
    به چقدر لیر نیاز داریم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      برای چه مدت قصد دارید بمونید؟

      1. طاها حسینی گفت:

        اقامت دائم .

        1. امیر جلالی گفت:

          شما برای زندگی متوسط در این کشور باید مبلغ 5000 لیر در ماه رو در نظر داشته باشید

  44. محمد گفت:

    سلام ببخشید با وضعیت الان ترکیه هزینه زندگی خوب یعنی با تفریح برای ۱ نفر و ۲ نفر چجوریه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام حدود 5000لیر برای زندگی شما در حالت عادی کافی هست

  45. صادق گفت:

    سلام 1500 تا2000دلار درماه تو شهر ترابزون برای 2نفر میشه زندگی خوبی داشت هم اجاره هم خوراک و تفریح

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله این پول برای مدت بیشتری هم کافی هست البته به شرایط زندگی شما هم بستگی داره

  46. گیلمور گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید با حقوق ۶۵۰۰ لیر برای یک‌نفر تو استامبول میشه زندگی خوبی داشت؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونید زندگی متوسطی داشته باشید. بستگی به شرایط شما و سبک زندگیتون داره

  47. فاطیما گفت:

    سلام
    برای دوتا دختر برای دانشگاه یا برای زندگی عادی در انتالیا با متراژ پایین خونه
    در ماه چقدر باید درامد یا خرج روز مره داشته باشی

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما ماهانه حدود 500$ (دلار) نیاز دارید

  48. کیارش گفت:

    سلام
    ببخشید سوال دارم ازتون اول اینکه ما یک خانواده چهار نفری میخایم برای زندگی یه ترکیه بریم و خونه خریداری کنیم یک بچه ۱۰ ساله داریم خودم برنامه نویسی بلدم و پدرم یک خوشکار حرفه ای هست و مادرم در طراحی مد و خیاطی کار بلد هستند و اینکه ایا با این شرایط خوبه که به این کشور مهاجرت کنیم یا خیر؟ و اینکه درامد لازمه چقدر است در این کشور؟! ممنون میشم راهنمای کنین مرسی

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ترکیه هم می تونه گزینه نسبتا خوبی برای شما باشه.
      توصیه می کنم در ابتدای امر مقاله خرید ملک در ترکیه رو مطالعه بفرمایید که اطلاعات تکمیلی در همین خصوص رو در اختیار شما گذاشته
      سبک زندگی شما هست که میزان درآمدتون رو مشخص می کنه ولی داشتن 10000 لیر در ماه برای یک خانواده 4نفره بسیار مناسب هست

  49. Farshad گفت:

    سلام
    وقت بخیر برا شهر سامسون سالیانه با ۷۰ میلیون تومان میشه زندگی کرد ؟! زندگی عادی منظورمه چون ب شهر سامسون اشاره نشد پرسیدم اگ امکان داره راهنمایی بفرمایید راجب این شهر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اجاره خونه های متوسط توی این شهر می تونه سالیانه 25 تا 30 میلیون تومن برای شما هزینه داشته
      کنترل کردن سایر موارد به عهده خودتون هست

  50. مهرداد گفت:

    سلام و وقت بخیر،
    برای من یه جاب آفر 1500 تایی تو ترکیه دارم. ما یه خانواد سه نفری هستیم (کودک 2 ساله). به نظرتون میشه با این درامد زندگی خوبی در استانبول داشت؟ یه سوال دیگه هم دارم این که من از زبان ترکی هیچی نمی دونم، آیا با زبان انگلیسی میشه کارامون رو پیش ببریم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید در نظر داشته باشید که زبان انگلیسی توی این کشور رواج نداره. اگر شرایط کارتون به زبان انگلیسی هست، می تونید یک مدتی اونجا باشید تا در کنارش زبان ترکی رو یاد بگیرید

      1. مهرداد گفت:

        ممنون از پاسختون. در خصوص 1500 دلار در ماه هم اگر نکته ی هست که بشه بگین ممنون میشم

        1. امیر جلالی گفت:

          بستگی داره به کدوم شهر مهاجرت می کنید.
          در استانبول این مقدار کاملا نرمال هست. نه حقوق بالا حساب می شه نه کم

  51. محمد گفت:

    برای تحصیل در ترکیه با هزینه خوابگاه و خوردوخوراک شهریه و غیره باید چند درآمد داشته باشه در ماه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اولا بستگی به رشته تحصیلی و همینطور زبان تحصیل شما داره اما میشه گفت حدود 700 تا 1000$ دلار در ماه

  52. امیر گفت:

    هزینه سفر خانواده ۵ نفره و اقامت دائم درآن کشور با صرفه جویی در مصرف ماهیانه چقدر آب میخوره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به طور متوسط شما 18000 لیر در ماه نیاز دارید برای خرج های رزومره و کرایه خونه از این مسئله جدا هست

  53. parya گفت:

    سلام.بهترین کاری که بتونیم در ترکیه انجام بدیم چی میتونه باشه؟من و همسرم 22سالمونه و میخوایم برای زندگی بریم ترکیه.ممنون میشم جوابموبدین

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      من از شرایط و تخصص شما عزیزان با خبر نیستم که بتونم دقیق راهنماییتون کنم

      1. parya گفت:

        منوهمسرم هرکاری که باشه انجام میدیم.البته اینوبگم که مدرک تحصیلیمون پایینه.مثلا چه کارهای خونگی درآمد دارن؟یا کارهای مردونه بیشترکدومش خوبه

        1. امیر جلالی گفت:

          در ترکیه هم مثل ایران بعضی از حرفه ها بدون نیاز به مدرک دانشگاهی می تونن پول ساز باشن.
          مثل برنامه نویسی، طراحی مد، برنامه ریزهای اقتصادی، مدیر فروش، بازاریاب و غیره. البته شما باید در نظر بگیرید که همه این ها با داشتن تجربه بالا به دست میاد

  54. Feri گفت:

    سلام…
    هزینه زندگی خوب (ینی تفریح و سفر و همه اینا رو بتونی انجام بدی) در قسمت اروپایی استانبول برای یک نفر ماهانه چقدره؟؟؟
    با درآمد 5000لیر در ماه برای یک نفر چطور زندگی میشه تشکیل داد تو قسمت اروپایی استانبول؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این مبلغی که فرمودید برای زندگی کاملا متوسط توی این کشور کافی هست

  55. لیلا گفت:

    سلام، برای اجاره کردن خونه چه مدارکی لازم هست؟ اجازه اجاره خونه بمدت یکسال رو میدن بهمون؟ و آیا با اجاره یکساله کارت شهروندی، حق افتتاح حساب یا خرید سیم کارت و امثال این رو داریم؟ و اینکه با ماهی ۶۰۰ دلار میتونیم زندگی کنیم دو نفره در ازمیر؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونید خونه اجاره کنید و از این امکانات استفاده کنید اما 600 دلار برای دو نفر مبلغ کمی هست تقریبا

  56. محمد. گفت:

    آیا با خرید یک ملت حدود 1 میلیارد و 500 میلیون تومان در ترکیه و درآمد حدود 25 میلیون تومان ماهیانه از طریق سود سپرده بانکی در ایران میتوان اقامت ترکیه را گرفت؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      می تونید اقامت سالانه بگیرید.
      در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه اخذ اقامت در این کشور توصیه می شه مقاله خرید ملک در ترکیه رو مشاهده کنید.

  57. پارسا گفت:

    سلام
    برای زندگی دانشجویی در استانبول، بدون احتساب شهریه دانشگاه حداقل چند لیر نیاز است؟ برای اجاره یک خانه با متراژ بسیار پایین و سایر هزینه های زندگی.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      می تونید حدود 3000 تا 4000 لیر رو برای یک ماه در نظر بگیرید.

  58. مهدی گفت:

    سلام
    یک خانواده چهار نفره ( پدر و مادر و کودک هشت ساله و نوزاد هشت ماهه ) با ماهی ۵۲۰۰ لیر امکان زندگی در استانبول یا ازمیر رو دارند؟ البته در شرایطی که ملک داشته باشند.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که مسکن از خودتون باشه، یک چیزی در حدود 10000 لیر نیاز دارید برای هزینه های عادی زندگی.

  59. آرش گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم هزینه ماهانه یک خانواده سه نفره در ترکیه به همراه اجاره یک خونه در حد 70 80 متری چقدره؟یک زندگی خوب که مثلا هفته ای یکبار بیرون غذا بخوریم و یکبار پارکی یا جای تفریحی بریم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیلی به محل زندگی شما بستگی داره اما میشه گفت که شما حدودا به 12000 لیر در ماه نیاز دارید.

  60. mah گفت:

    سلام
    برای اقدام به کار در جوشکاری باید چه کارد کرد؟
    اینکه هزینه مدرسه دبیرستان و دانشگاه در اونجا چقدره

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید مدارک جوشکاری رو در اختیار داشته باشید و بتونید اثبات کنید که توی این زمینه کار کردید.
      هزینه تحصیل هم به عوامل مختلفی بستگی داره و می تونه از 400$ تا 35000$ (دلار) در سال متغیر باشه.
      می تونید مقاله تحصیل در ترکیه رو مطالعه کنید.

  61. حسن نظری گفت:

    با سلام
    با خرید سه واحد آپارتمان که یکی از آنها برای اقامت خانواده باشد و دو واحد دیگر اگر اجاره داده شود با پول اجاره بهای دو آپارتمان دیگر میتوان یک خانواده سه نفره بدون کار تامین کرد؟
    منظور خرید آپارتمان متوسط با حدود قیمتی 700 لیر می باشد.

    1. داوری گفت:

      سلام
      به جای این کار بهتره که به فکر راه اندازی شغلی در کشور ترکیه باشید معمولا اجاره خانه در ترکیه بالا نیست و البته سوال شما بسته به شهر و منطقه هم داره
      اما در کل ایده بدی نیست بهتره که ابتدا مقاله خرید ملک در ترکیهرو مطالعه نمایید

  62. سارا یزدانی گفت:

    با سلام.ببخشید می خواستم بپرسم چنانچه من ملکی به ارزش 300000 لیر در ترکیه خریداری کنم ولی در آن حضور نداشته باشم،(در ایران باشم) چه نوع اقامتی به من تعلق می گیرد وایا این اقامت قابل تمدید است؟ یا به دلیل عدم حضور در کشور ترکیه ممکن است اقامت ترکیه از من گرفته شود؟ و در این صورت تکلیف منزل خریداری شده چه خواهد شد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      معمولا اقامت از طریق خرید ملک های زیر 250 هزار یورو برای سال های بعدی تمدید نمیشه

  63. Ali گفت:

    سلام من درسم‌ رو تا آخر تموم نکردم ولی میخوام اقامت دائم ترکیه رو داشته باشم هزینه خرید ملک هم دارم تا ۱میلیارد ببینم میتونم اقامت دائم بگیرم هم کارت کملیک ممنون میشم جواب بدید ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام
      شدنش میشه اما باید روش مناسب رو انتخاب کنید
      لطفا مقاله مهاجرت به ترکیه رو مطالعه نمایید

  64. علی گفت:

    سلام خسته نباشید
    برای کسی که درس نخونده
    کدوم راه بهترین راهه که هم درامد متوسطی داشته باشه هم بتونه زندگی کنه
    والبته با چقد هزینه میشه مهاجرت کرد

    1. داوری گفت:

      سلام
      شرایطتون رو بفرمائید تا بتونم بهتر راهنماییتون کنم
      البته فکر کنم مقاله کار در ترکیههم بتونه در این زمینه به شما کمک/ کنه

  65. ghasem گفت:

    با سلام
    ما یک زوج باز نشسته هستیم با ماهی 15 میلیون حقوق
    قصد داریم یک آپارتمان دو خوبه در الانیا یا استامبول با مبلغ یک میلیاردو دویست میلیون بخریم
    من خودم مهندس مکانیک از انگلستان هستم و تسلط کامل به زبان انگلیسی دارم.
    ممنون از پاسخ شما که با این شرایط امکان یک زندگی متوسط در ترکیه هست یا خیر

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا در خصوص خرید ملک مقاله خرید ملک در ترکیه رو مطالعه فرمائید اگر سوالی بود در خدمتتون هستم

  66. P. گفت:

    سلام..
    من میخاستم شرایط تحصیلی این کشورو بدونم رشته دندون یه دانشگاه دولتی تو ترکیه چقد شهریه باید پرداخت بشه؟من تو هر سایت یه مطلب میخونم و خیلی گیج شدم و اینکه اگه من اونجا بخام ادامه تحصیل بدم شرایط کاری و بورسیه‌ش چطوریه؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      به همین خاطر به شما پیشنهاد میکنم که در ابتدا با ما تماس بگیرید تا دقیق راهنمایی بشید و از ابهام دربیاید

  67. محمدرضا گفت:

    با سلام – امکان زندگی با حقوق ماهیانه ۳۰۰۰ لیر برای مخارج ماهیانه و داشتن ۲۵ هزار دلار برای خرید آپارتمان کوچک در وان هست

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا در خصوص اجاره ملک و میزان بودجه و شهر و منطقه با ما در ابتدا تماس بگیرید

  68. رضا گفت:

    سلام
    اجاره ملک در ترکیه منجر به اخذ اقامت دائم می‌شود؟
    یا حتما باید ملک خرید؟
    با 800 میلیون میشه یک واحد آپارتمان خرید؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اجاره ملک در ترکیه برای شما اقامت یکساله رو به ارمغان میاره اما ممکنه برای سال های بعد اون رو برای شما تمدید نکنن
      اگر هدف اقامت دائم ترکیه رو دارید باید روشتون رو تغییر بدید

  69. علی گفت:

    با سلام دوست عزیز مقاله شما را مطالعه کردم سوالی که برای من وجود دارد این است که در مورد اقامت دائم آیا امکان دارد بدون خرید ملک ویا سایر موارد از جمله ازدواج وغیره و فقط با اجاره منزل آن را اخذ کرد
    من بازنشسته هستم و فقط قصد گذراندن ایام وزندگی در ان کشور را دارم . آیا با ارائه گواهی سپرده وتمکن مالی امکان اخذ دائم اقامت بدون خرید ملک ویا خرید ملک با قیمت پایین تر از 250000دلار می باشد
    همچنین آیا نمدید سالیانه اقامت سهل است وآیا پس از اقامت 5 ساله امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد
    ضمنا میزان هزینه دریافتی از شما برای حمایت وخرید ملک وسایر خدمات برای اقامت در چه حدودی است
    پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگذارم

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در خصوص اقامت ترکیه صحبت های بسیار مفصلی وجود داره اما مختصر اینکه اقامت اولیه این کشور رو میشه راحت بدست آورد البته برای تمدیدهای بعدی بدون خرید ملک کار دشواره مگر اینکه تحصیلی رفته باشید
      من پیشنهاد میکنم که در ابتدا با مشاورین ما مفصل مشاوره بشید تا تمام این موارد رو با جزئیات خدمتتون بگن

  70. Mahdi گفت:

    سلام سوال من این بود ک من اگه اینجا در ایران آزمون وکلالت قبول بشم و بخام مهاجرت کنم ب ترکیه میتونم ب وکالتم ادامه بدم اگ جوابتون نه هستش باید چیکار کنم ک بتونم اونجا وکیل باشم
    و برای مدرک کارشناسی ارشد چگونه میتوانم بورسیه رایگان برای تحصیل بگیرم

    1. داوری گفت:

      سلام
      بایستی رشته حقوق رو از مقطع لیسانس در ترکیه بخونید

  71. Jorfi گفت:

    سلام وقت بخیر♡
    برای مهاجرت یک نفر ب ترکیه استانبول چقدر پول لازم است؟
    منتظر جواب قشنگتون هستم.

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      شما میخواین از چه طریقی به ترکیه مهاجرت کنید؟ کار، تحصیلی یا سرمایه گذاری؟
      لطفا اگر روش مهاجرت خودتون رو نمیدونید ابتدا مقاله مهاجرت به ترکیه

  72. محمدرضا منصوری گفت:

    سلام خسته نباشید آیا با 100 هزار لیر میشه آمد ترکیه استانبول و با درآمد ماهانه 15 هزار لیر زندگی کردم ..؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله این مبلغ کفاف زندگی شما رو خواهد داد

  73. محسن صبوری گفت:

    سلام من و همسرم بازنشسته دولت هستیم وماهیانه ۱۵میلیون تومان حقوق داریم. یک آپارتمان ۷۰ متری هم در محله نوستا استانبول برای دختر ۲۹ ساله مان خریده ایم. توانایی خرید ملک ۱۰۰۰۰۰۰ تا ۱.۵ میلیون لیری هم داریم. بنظر شما با حقوق ۱۵ میلیون تومانی میتوانیم بک زندگی متوسط و معمولی در ترکیه داشته باشیم؟ ممنون از راهنمایی شما

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در کل استطاعت مالی معقولی برای زندگی در ترکیه دارید

  74. ناشناس گفت:

    سلام با درآمد ماهی ۵۰ هزار لیر ، میشه زندگی خوبی داشت ؟ از حد معمولی بالاتر

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله زندگی خیلی خوبی خواهید داشت

  75. افشين گفت:

    سلام
    آيا ميتوان با هشت ميليارد در استانبول خانه خريد و درآمد حدود بيست ميليون الي سي ميليون تومان زندگي كرد

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله ایده آل خواهد بود

  76. شایان گفت:

    یک سوال پرسیدم اما متاسفانه نمایش داده نشد.
    مجددا
    خانواده 2 نفره هستیم با نقدینگی در حدود 400 میلیون و درآمد اجاره از املاک به میزان 1500 لیر. همچنینی دارای درآمد ارزی به میزان حدود 1500 تا 2000 دلار در ماه . برای زندگی از طریق اقامت اجاره آیا می توانیم به راحتی زندگی کنیم ؟ در استانبول. همچنین شاید یک نفر هم به ادامه تحصیل در این کشور بپردازد . آیا امکان کار کردن هم هست ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      تمام سوالات شما پاسخ داده میشه دوست من
      اما در همین ابتدا در مورد سوالی که مطرح کردید خدمتتون عرض میکنم که اگر به طور کلی جواب من رو بخواین بدونید مثبت هست اما اینکه میفرمائید شاید یک نفر هم تحصیل کنه تحصیل در ترکیه هزینه های بسیار متنوعی داره بسته به دانشگاه رشته و دولتی یا خصوصی بودن
      لذا پیشنهاد میکنم در قدم اول برای تصمیم راجع به این موضوع با ما تماس بگیرید تا جواب دقیقی رو دریافت کنید

  77. صابری گفت:

    با سلام بدون احتساب هزینه مسکن برای یک زندگی معمولی هزینه ماهیانه حدودا چقدر می‌باشد با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

  78. ARONG گفت:

    باسلام.
    من برای تحصیل میخوام به ترکیه (آنکارا) مهاجرت کنم. ۲۰ سالمه.
    با ماهی ۲۵۰۰ لیر میشه یه زندگی خوب داشت؟
    البته همراه با دوستم دارم میام که اون هم ماهانه ۲۵۰۰ لیر داره. یعنی درکل میشه ۵۰۰۰ لیر
    ممنون میشم جواب بدید

    1. داوری گفت:

      سلام
      در چه مقطعی و در چه دانشگاهی؟ چون هزینه های شما بستگی به هزینه های جایی که در اون تحصیل میکنید هم داره

  79. EE گفت:

    سلام اگه یک خوانده ۳نفره بین ۵۰۰تا۷۰۰میلیون داشته باشند میتونند با تبدیلش به لیر خونه داشته باشند (خریدیااجاره)و زندگی کنن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونید در ترکیه یک ملک خوب با هزینه معقول اجاره کنید

  80. علی گفت:

    پرود و سپاس بایت پاسخگوییتون و اطلاعاتی که در تختیار مردم میزارید
    من میخواستم بدونم من و خانمم بخوایم بریم اقامت بگیریم ترکیه حداقل سرمایه چقد لازمه؟ من حدودن ۲۰۰ میلیونی دارم،میشه توضیحی بدید بدونم چطور میشه رفت و اونجا میشه با این پول چکار کرد و چطچر ساکن شد و کار پیدا کرد؟ و حداقل پول برا خرید خونه رو بفرمایید مثلن یه جای متوسط استانبول
    سپاس

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بهترین روش برای شما اجاره ملک خواهد بود

  81. رضا رضائیان گفت:

    عرض ادب
    آیا امکان خرید خانه بصورت دائم در آنتالیا به قیمت۵۰۰ میلیون برای یک خانواده چهار نفر و با حقوق ثابت ۸ میلیون وجود دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      امکان خرید خانه رو خواهید داشت اما در مورد قیمت خانه در سایت های مسکن این کشور و شهر آنتالیا سرچ بفرمائید و قیمت های خانه در مناطق این شهر رو مشاهده فرمائید
      .

  82. Armin rjb گفت:

    سلام خسته نباشید، با درآمد متوسط ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ دلار میشه در ترکیه زندگی کرد ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بستگی به نجوه زندگی شما داره اما در کل با این مبلغ میشه به راجتی در ترکیه زندگی کرد

  83. رضا گفت:

    سلام.وقت بخیر.اگر تو انکارا خونه از خودمون باشه، مابقی هزینه زندگی خوب تقریبا برای ۴ نفر چقدر میشه؟ و سوال بعد اینکه یک میلیون لیر سپرده در بانکهای ترکیه ماهانه چند لیر سود میده؟من برای بازنشستگی و دو تا بچه هام رو برای تحصیل میخوام ببرم.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. داوری گفت:

      سلام
      الطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

      1. مهدی گفت:

        سلام ببخشید بعد از مهاجرت به ترکیه میتوان مشغول به کار شد کارگری یا کارمند و حداقل حقوق یک کارگر یا کارمند ساده رو میفرمایید؟

        1. داوری گفت:

          سلام
          بله این امکان وجود داره که به کار برسید در کل در این مقاله میانگین درآمدها ذکر شده که درآمد شما هم خواهد بود

  84. علی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون خواستم سوال کنم با درآمد ماهیانه 15000لیر میشه در استامبول با دوتا بچه یعنی چهار نفر کل هزینه رو در نطر بگیریم میشه زندگی معمولی داشته باشیم.. ممنون از راهنماییتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میشه یک زندگی معقول داشت

  85. محمد گفت:

    سلام
    امکانش هست هزینه زندگی ۲ نفر در ترکیه رو بدون احتساب هزینه اجاره خانه بگید
    با سرمایه ای که دارم خونه رو به راحتی میتونم تهیه کنم

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر این مقاله رو به دقت مطالعه کردید برای اطلاع بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

  86. نورا گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون
    هزینه ی زندگی هر نفر در شهری مثل استانبول با عدم احتساب اجاره ی ماهیانه حدودا چقدر هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      پیشنهاد میکنم مقاله رو تا انتها مطالعه نماییید اگر ابهاماتتون برطرف نشد من در خدمتتون هستم

  87. جلیل زاده گفت:

    سلام وقت بخیر
    من مهندس برق الکتروموتورهای صنعتی ، برق قدرت ، هستم
    ۱۰سال سابقه کار دارم در کارم خیلی ماهرم مرتبت با شغلم مدرک فوق دیپلم دارم دو واحد قبل از گرفتن لیسانس انصراف دادم مدرک فنی حرفه‌ای و مدرک Plcدارم و متاهل هستم میخواستم بدونم میتونم به ترکیه مهاجرت کاری کنم ؟درامد من در ماهی تقریبا چند لیر میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله برای مهاجرت به ترکیه مانعی پیش روتون نیست

  88. nashnas گفت:

    از کشور ارمنستان

    1. داوری گفت:

      حالا چرا از ارمنستان میخواین برید ترکیه؟

  89. nashnas گفت:

    سلام با
    دو من تنها میخوام برم استانبول برای کار یوتیوبری با یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار لیر میتونم برم

    1. داوری گفت:

      سلام
      هدف و شرایطون خیلی کلیه و بهتره که اطلاعات بیشتری در اختیار من بگذارید تا بتونم به درستی راهنماییتون کنم
      چون کاری که میفرمائید رو در ارمنستان هم میتونید انجام بدید

  90. ارشیا گفت:

    سلام میخواستم بدونم با درامد ماهی ۲۰ میلیون بدون حساب اجاره خونه میشه با خانواده ۴ نفره یک زندگی متوسط داشت؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میشه گفت معقوله

  91. ارشیا گفت:

    سلام میخواستم بدونم با یک میلیارد ،کجای ترکیه و چند متری میشه خرید ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در تماس باشید

  92. باران ستایش گفت:

    درود هموطن گرامی

    من به اتفاق همسر و دختر ۱۸ ساله ام با فروش آپارتمانمون قصد خرید یک آپارتمان صد متری و یک ماشین در حد توان مالیمون داریم آیا با ماهانه ۱۵ میلیون میتونیم در ازمیر روی پای خودمون بایستیم
    ممنون از پاسخگویی اتان

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله به طور نسبی خوبه

  93. علیرضا گفت:

    سلام ممنون از سایت و‌ مطالب خوبتون،خواستم بدونم با درآمد۴۵۰۰تا۵۰۰۰لیر برای ی مرد مجرد میشه زندگی نسبتن خوبی داشت توی کشور ترکیه؟(اجاره خونه از این درآمد کم میشه)

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله با این مبلغ میتونید در ترکیه به خوبی زندگی کنید

  94. رابی گفت:

    وقتتون بخیر ما دونفر هستیم و قصد مهاجرت به ترکیه رو داریم ب نظر شما با 1ونیم میلیارد تومان میتونیم خونه خریداری کنیم در ترکیه و اقامت بگیریم؟ متشکرم از راهنماییتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله این امکان با بودجه شما سازگاره

      1. محمد گفت:

        سلام من قصد مهاجرت ب ترکیه رو دارم ۲۰سالمه با اجاره خانه اقامت میدن یک خانه یک خوابه در منطقه پایین شهر استانبول چقدره و برای زندگی معمولی در هر ماه چند لیر است؟؟

        1. داوری گفت:

          سلام
          یک خانه یکخوابه در حومه شهر حدودا 1500 لیر برای شما در ماه هزینه در برداره

  95. محمد گفت:

    سلام من ۲۵ سالمه یک ملیون و دویست هزار لیر سرمایه داذم میتونم تو ترکیه یه مغازه و یه خونه خوب بخرم و شروع به زندگی کنم.
    میخام اونجا یه مغازه پوشاکی باز کنم البته مغزه رو بخرم

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  96. احسان گفت:

    سلام
    من درآمدی حدود 1500 تا دو هزار دلار در ماه دارم
    بنظرتون با دو تا بچه میتونم یه زندگی معقول رو تو ترکیه داشته باشم؟
    ضمن اینکه برای اخذ اقامت حتما باید خونه بخرم یا کار کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله در ترکیه درآمد خوبی محسوب میشه و لزومی نداره که حتما ملک بخرید
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  97. ... گفت:

    سلام ببخشید با 7000لیر در ماه میشه در ترکیه راحت زندگی کرد؟ برای خانواده ی 2نفره منظورمه

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله به طور نسبی میشه البته به سبک زندگی و محل زندگی شما هم بستگی داره

  98. رضا گفت:

    سلام میخواستم بدونم با مبلغ ۸۰۰۰۰۰لیر ودرآمد ماهیانه۳۳۰۰ لیر ثابت برای یک خانواده ۳ نفره امکان زندگی در ترکیه وجود داره

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله به طور نسبی البته درآمد خیلی بالایی نیست اما پشتوانه مالی خوبی دارید

  99. امیر اخلاق گفت:

    سلام من ۲۰سالمه و تنها میخام برم برای زندگی ترکیه بنظرتون با ۱۵۰۰۰تا۲۰۰۰۰لیر میتونم برم یا کمه؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بسته به نحوه زندگی شما داره و اینگه میخواین در ترکیه چیکار کنید؟ قصد تحصیل دارید یاکار و این هزینه رو برای چند وقت میخواین در ترکیه خرح کنید؟

  100. ehsan گفت:

    سلام و عرض ادب
    برای کار حسابداری در ترکیه چه تحصیلاتی میخواد ؟ایا با کارشناسی میشه کار پیدا کرد؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله با لیسانس میشه اما روزمه کاری باید داشته باشید و با کارفرما در این زمینه مذاکره کنید

  101. دهقانی گفت:

    با سلام
    من مقاله رو کامل مطالعه کردم.
    یک تناقض در متن مقاله کاملا مشاهده میشه
    جان کلام متن اینه که هزینه زندگی در ترکیه از هزینه زندگی در ایران کمتره. من فرض رو بر این می گیرم که هزینه زندگی در ایران منظورتون همون تهران باشه. شما در مقاله فرمودین که به ازای هر نفر هزینه زندگی در ترکیه 2500 لیره . یعنی برای 4 نفر میشه 10000 لیر یا به عبارتی 35 میلیون تومان (باحتساب هر لیر 3500 تومان) . اما من با 12میلیون زندگی نرمالی رو در تهران دارم و یک خانواده 4 نفری رو دارم اداره می کنم. اینجوری هم نیست که چیزی نخوریم و نپوشیم . یک زندگی متوسط .

    1. رهنما گفت:

      سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز
      با تشکر از دقت نظر شما، هزینه زندگی در صورتی که برای یک نفر 2500 لیر محاسبه شود، برای چهار نفر ضربدر 4 نمیشود، چراکه هزینه اجاره مسکن بین افراد تقسیم میشود و تنها هزینه های خوراک، پوشاک، حمل و نقل و غیره بسته به سبک زندگی آنها محاسبه میگردد. تمامی هزینه های عنوان شده به روز و مطابق با اطلاعات معتبر جهانی می باشد. از حسن توجه شما بسیار سپاسگزاریم

  102. یگانه گفت:

    سلام ببخشید میخواستم بدونم که میشه با 3000000لیره در ترکیه زندگی کرد و البته ما 3نفر هستیم آیا میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله خوبه این امکان وجود داره

  103. سجاد گفت:

    با سلام من میخوام برم ترکیه پسشنهاد کاری دارم ۲۰۰۰لیر تا ۲۴۰۰ که از اینا ۱۶۰۰تا ۱۸۰۰ واسم میپونه با جای خواب و ی وعده غدا بنظرتون با ۱۸۰۰ لیر میتونم زندگیمو اونجا بچرخونم چجوری میشه‌واقعا ؟ ممنون میشم لطفا راهنماییم کنید

    1. داوری گفت:

      سلام
      بهتره که برای تصمیم راجع به چنین موردی که آینده زندگی شما رو تحت تاثیر قرار میده به یک جمله من بسنده نکنید و یک مشاوره کامل بشید

  104. سجاد گفت:

    با سلام و عرض درود خدمت مدیر وب سایت ی سوال داشتم من ی پیشنهاد کاری بم شده در ترکیه کار در تولیدی لباس با حقوق ماهی ۲۰۰۰تا ۲۴۰۰۰لیر با جای خواب و ی وعده غذا از این مبلغ حدودا ۱۶۰۰تا ۱۸۰۰ لیر صافی واسم میمونه بنظرتون میصرفه برم چون من حقیقتش به نیت کار زیاد نمیرم میخوام یکم اب و هوا عوض کنم بنظرتون بخوام برم جاهای دیدنی ترکیه روببینم زیاد باید خرج کنم ؟؟؟ ممنون میشم ی توضیح کامل بهم بدین و راهنماییم کنید که چطوری برم جاهای دیدنی رو در استانبول ببینم که زیاد نخوام هزینه کرایه بدم ممنون راهنمایی کنید لطفا

    1. داوری گفت:

      سلام
      بهتره که برای تصمیم راجع به چنین موردی که آینده زندگی شما رو تحت تاثیر قرار میده به یک جمله من بسنده نکنید و یک مشاوره کامل بشید

  105. سمیه گفت:

    با سلام و ممنون از سایت خوبتون بابت اطلاعات مفید یه سوال داشتم یانگین هزینه های ماهانه یک نفر که فرمودید بین 2500 تا 3000 لیر می خواستم هزینه اجازه خانه هم لحاظ شده ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله البته خیلی بستگی به نوع محل سکونت شهر و منطقه اون خواهد داشت

  106. حسین گفت:

    باسلام . بنده معلم عربی و زبان هستم خواستم بدونم ایا زمینه شغلی فراهم هست در کشور مقصد؟
    و اینکه ایا با این وجود که من سابقه تدریس بالای ۵سال ندارم امتیازی محسوب میشه برای مهاجرت

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در ترکیه بزرگوار پیشنهاد میکنم ابتدا مقاله شرایط کار در ترکیه برای ایرانیان رو مطالعه کنید و اگر ابهامی بود در خدمتتون هستم

  107. نسرین جوانشیر گفت:

    با سلام هزینه زندگی برای یک نفر را گفتید ۲۵۰۰ لیر که آیا با احتساب اجاره خانه فرمودید یا بدون احتساب اجاره خانه؟یعنی اگر ملک داشته باشم هزیته یک نفر برای زندگی چقدر میشود؟ ممنونم

    1. داوری گفت:

      بستگی به نحوه زندگی شما داره که اگر خونه داشته باشید حداقل هزینه ها حدودا200 دلار در نظر بگیرید

  108. Ali گفت:

    سلام ببخشید من مدرک باریستا دارم
    زبان ترکیم هم خوبه
    سنمم 22 میخواستم بدونم میتونم ویزای کار بگیرم

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در ترکیه میتونید حضوری تشریف ببرید و در این زمینه به کار برسید

  109. سید رسول گفت:

    سلام خسته نباشید .
    ببخشید من هیچ اطلاعی درباره اینکه چه چیز هایی باید برای مهاجرت داشته باشیم و… ندارم صفرکیلومتر . ولی به زبان ترکیه مسلط هستم میتونم صحبت کنم ولی نوشتنش نه . چه چیز هایی الزامی هست برای مهاجرت دائم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای مهاجرت به ترکیه ابتدا مقاله مهاجرت به ترکیه رو مطالعه کییند و اگر سووالی بود بپرسید تا راهنماییتون کنم

  110. سینا گفت:

    سلام خسته نباشید . برای ادامه تحصیل در ارشد مهندسی پزشکی باید چه کارهایی رو انجام بدم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بایستی روزمه تون چک بشه و ما براتون پذیرش دانشگاه رو دریافت میکنیم
      لطفا با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  111. زهرا گفت:

    سلام من ۱۸سالمه،توی ۲۰,۲۱سالگی قصد مهاجرت دارم آیا زبان برای اقامت در ترکیه مهمه؟
    واین که میخواستم بدونم میتونم اونجا زندگی راحتی داشته باشم در آنکارا

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله بایستی مدرک زبان تومر داشته باشید یا اینکه در ترکیه بخونید زبان انگلیسی هم همینطور. بله زندگی در ترکیه راحته

  112. Romina گفت:

    سلام برای زندگی در ترکیه هزیته اولیه که باید داشته باشیم برای خرید خونه و ماشین چقدره؟یعنی برای زندگی در اونجا چقدر سرمایه به پول ایران باید داشته باشیم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله رو به دقت مطالعه بفرمائید در مورد هزینه ها در این مقاله ذکر شده است

  113. سعید گفت:

    سلام خسته نباشید بنده پیش دانشگاهی رشته متالورژی رو میخونم میخواستم ببینم میتونم بورسیه بگیرم؟ و تا چه مقداری رو پوشش میدن (هزینه های زندگی) و بنده میتونم قبل مهاجرت کار پیدا کنم؟ اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام
      میتونید با شرکت در آزمون یوس در دانشگاه های دولتی کم هزینه تحصیل کیند اما بورس نداره

  114. Amer گفت:

    با سلام
    برای تحصیل رشته پزشکی،دانشگاه تهران بهتره یا استانبول؟؟¿¿
    رنکینگ کدوم بالاتره و راحت تر
    برای دو تا دختر دانشجو چه منطقه ای رو برای اجاره خونه پیشنهاد میدید؟¡جایی که امنیت داشته باشه امکانات متوسط هم کافیه

    1. داوری گفت:

      سلام
      مقایسه تون مقایسه درستی نیست چون اگه تهران در زمینه پزشکی قبول شید که نمیرید ترکیه پزشکی بخونید هر دو در یک سطحن و بچه ها به این منظور میرن ترکیه که ایران قبول نمیشن
      خوابگاه های دانشجویی خوبی داره که فقط برای خانم هاست

  115. hadian گفت:

    با سلام
    با 33 سال سن و مدرک مهندسی محیط زیست امکان اقدام برای مهاجرت هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در چه زمینه ای مشغول به کار بودید و چند سال سابقه کار دارید؟

  116. ahmad گفت:

    با سلام
    برای امور اقامت و مهاجرت به ترکیه البته بدون سرمایه و با لیسانس مهندسی محیط زیست چکار باید کرد ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بایستی از طریق تحصیل برای مهاجرت به این کشور اقدام کیند

  117. عبداللهی گفت:

    سلام من ۳۷سال دارم و۱۰سال سابقه کار در اپراتوری بچینگ دارم آیا میتوانم در ترکیه با این عنوان شغلی کار پیدا کنم.وچقدر حقوق میدن

    1. داوری گفت:

      سلام
      در مورد درآمد مقاله حقوق ماهیانه کار در ترکیهرو مطالعه نمایید

  118. رامیار گفت:

    سلام وقت بخیر بنده 23 سالمه و برنامه نویس هستم میخواستم بدونم ایا میشه اونجا خیلی راحت کار مطابق با رشته تحصیلی خودم پیدا کرنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در زمینه برنامه نویسی بازار کار خوبی وجود داره اما بسته به توانایی شما هم داره که چقدر زمان ببره تا به کار برسید

  119. مهدی گفت:

    سلام..برا کسی که معامله گر بازار بین المللیه و روزانه بین 100 تا 500 دلار حداقل درامدشه چطور؟حدودا 1000 لیر حداقل در روز..کشور ترکیه تو این زمینه کاری مانعی ایجاد میکنه؟یا برا کسانی که میتونن ارز اوری داشته باشن جهت اقامت همیشگی پیشنهادی داره؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اقامت ترکیه از طریق خرید ملک و یا از طریق راه اندازی بیزنس میتونید اقدام کنید

  120. Shaker گفت:

    سلام. من میخواستم برای مهاجرت به ترکیه اقدام کنم ولی شرایط کاری ندارم. از طرفی حدود ۶.۵ میلیارد دارم که به دلار امروز حدود ۲۱۰ هزار دلار میشه. درصد اجاره بهای یک ملک نسبت به سرمایه اولیه چقدر خواهد بود. و اینکه یک ملک ۱ میلیون لیر هزینه های یک خانواده دو نفره رو میتونه بده یا خیر

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میتونید از پس هزینه هاتون بربیاید

  121. مبین گفت:

    سلام خسته نباشید
    آیا با سرمایه 2.5 میلیارد تومن میشه با یه خانواده 5 نفره تو ترکیه زندگی کرد؟؟
    سطح زندگی در چه درجه ای میشه؟ (ضعیف-متوسط-خوب)

    1. داوری گفت:

      سلام
      یه زندگی متوسط در این کشور خواهید داشت که بستگی به محل اقامت و سبک زندگیتون هم داره

  122. سعید گفت:

    سلام آیا با حداقل 500 میلیون تومان برای دو نفر در آنتالیا میشه زندگی و کار راحتی داشته باشیم یا خیر منظور از دو نفر من و پسر دوازده ساله ام میباشد ممنون میشوم پاسخ بدهید.

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله مبلغ قابل قبولی برای زندگی در ترکیه است

    2. نگین گفت:

      سلام وقت بخیر.بنده مدرک بین المللی تخصص رنگ مو از انگلستان دارم و با سابقه کاری 3 ساله.و با حداقل سرمایه نزدیک به 100 میلیون.میتونم به ترکیه مهاجرت کنم با این تخصص و با این مبلغ پول؟

      1. داوری گفت:

        سلام
        باید برای کار در ترکیه گارفرما داشته باشید تا بتونید به کار مشغول بشید

  123. مهدی گفت:

    سلام خسته نباشید

    یه سوال مهم داشتم برای تحصیل تو ترکیه محدودیت سنی داریم؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اصل بر اینه که محدودیت سنی وجود نداره اما شما چند سالتونه؟ ممکنه سن شما براتون محدودیت ایجاد کنه

  124. فرزاد گفت:

    سلام و خسته نباشید به شما و متشکر از راهنماییتون خواستم بدونم که من 130 میلیون پول دارم اگه بخوام با این پول تو ترکیه زندگی کنم چند ماه میتونم زندگی کنم البته با صرفه جویی و بدون هزینه های اضافی

    1. داوری گفت:

      سلام و عر

  125. mohanna گفت:

    سلام خسته نباشین مقاله ای که نوشتین خیلی خوب و کاربردی بود❤
    خواستم بدونم اگه کسی بخواد یک هفته در استانبول مهاجرت کنه چند لیر لازمه و هتل ها شبی چند لیر میشه؟
    ممنون میشم جواب بدین❤

    1. داوری گفت:

      سلام سلامت باشید
      مسافرت یک هفته ای مهاجرت نیست و بایستی از طریق آژانس های مسافرتی این مسئله رو دنبال کنید

  126. Ariyan گفت:

    ممنون از مقاله بسیار خوبتون میخواستم ببینم حقوق یه کارگر یا کارمند در ترکیه ماهیانه چقد است اگه به دانشگاه بره و به صورت پارت تایم کار کنه؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای اطلاع کامل از هزینه ها لطفا مقاله حقوق ماهیانه کار در ترکیه رو مطالعه کنید
      و در صورت ابهام برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  127. مهدي اسدي گفت:

    هزينه يك ماه زندگي در تركيه با اجاره منزل و تفريح و پوشش لباس مناسب براي يك نفر چقدر ميشود؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بسته به نحوه زندگی شما، منطقه محل سکونتتون و تعداد افرادخانواده شما داره
      خودتون با توجه به مواردی که عرض کردم و هزینه هایی که در این مقاله اومده میزان هزینه های خودتون رو محاسبه نمایید

      1. آرام شریفی گفت:

        سلام. آیا با ۱۶۰۰۰۰ لیر ،میشه یکسال تو آنتالیا زندگی کرد ؟ مثلا یه آپارتما دوخوابه نزدیک مرکز شهر اجاره کرد

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          متوسط هزینه زندگی برای یک نفر توی این شهر در حدود 6 تا 7هزار لیر در ماه هست و شما با این مبلغ می تونید زندگی خوبی داشته باشید
          برای اجاره ملک هم باید چیزی در حدود 6 تا 10 هزار لیر دیگه در نظر داشته باشید
          راحت می تونید با کنترل هزینه ها یک سال رو سپری کنید

      2. مهدی گفت:

        سلام با ماهی تقریبا ۱۰۰۰دلار میشه زندگی خوبی توی ترکیه داشت ؟مثلا استانبول ؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          من نمی دونم از دید شما زندگی خوب چه سطحی داره ولی با 1000$ میشه زندگی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *