مهاجرت

ازدواج در نروژ

مهاجرت از طریق ازدواج در نروژ

ازدواج در نروژ یا با یکی از شهروندان این کشور در خارج از کشور می تواند به اقامت دائم و در نهایت اخذ پاسپورت ختم شود. می توان گفت در کشور نروژ نیز همانند سایر کشورهای اروپایی افراد می توانند از طریق ازدواج با تبعه آن کشور تابعیت کشور مورد نظر را به دست آورند.

  • ازدواج با مرد یا زن نروژی می تواند اقامت را به دنبال داشته باشد؟
  • چه مدارکی باید برای اخذ ویزای ازدواج نروژ از سوی مهاجر خارجی به سفارت نروژ ارائه گردد؟
  • مزایای اخذ اقامت نروژ از طریق ازدواج در این کشور چیست؟
  • شرایط ازدواج در نروژ چگونه است؟
  • آیا ازدواج سفید منجر به اخذ اقامت نروژ می شود؟

در این کشور قوانین مربوط به مهاجرت برای افرادی که تابعیت این کشور را دارند و یا اقامت دائم این کشور را اخذ کرده اند یکسان می باشد. اما برای افرادی که دارای یک تابعیت نمی باشند قوانینی در نظر گرفته شده است. ازدواج در این کشور به 2 صورت می باشد: ازدواج در کلیسا و ازدواج مدنی. مقاله پیش رو توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت و در رابطه با ازدواج در نروژ نوشته شده است. پس اگر قصد مهاجرت از این طریق را دارید و از قوانین و شرایط آن در سال 2024 آگاهی ندارید در ادامه با ما همراه باشید.

اینفوگرافیک ازدواج در نروژ

شرایط ازدواج در نروژ در 2024

در سال 2024 برای اینکه فرد خارجی بتواند با فردی با تابعیت این کشور ازدواج نمایند نیازی به دریافت گواهی اجازه اقامت بلند مدت ندارد. ولی فرد باید به صورت مجاز و قانونی وارد این کشور شده باشد و این موضوع باید برای دولت روشن و قانع کننده باشد. قبل از هر اقدامی برای ازدواج متقاضی باید گواهی دریافت نماید که نشان دهد هیچ مانع و محدودیتی برای ازدواج در این کشور ندارد. اعتبار گواهی برای مدت 4 ماه می باشد.


قوانین ازدواج در نروژ

افرادی که قصد مهاجرت از طریق ازدواج در نروژ را دارند باید از شرایط و قوانین در نظر گرفته شده برای ازدواج در این کشور آگاه باشند. اتباع خارجی باید قبل از ازدواج تمامی این موارد را رعایت نمایند:

  • متقاضی باید از روش های مجاز و قانونی برای مهاجرت به نروژ استفاده کرده باشد.
  • ارائه پاسپورت معتبر برای مشخص شدن هویت فرد
  • افراد باید اثبات نمایند که ازدواجشان به صورت معامله نمی باشد و این ازدواج واقعی است.
  • ازدواج باید با میل فرد باشد و نباید زور و اجباری برای ازدواج وجود داشته باشد.
  • متقاضی نباید مانعی برای ورود به کشور نروژ و منطقه شنگن داشته باشد.
  • متقاضی باید گواهی برای عدم وجود هر گونه مشکل برای ازدواج ارائه دهد.
  • اگر فردی خارج از کشور نروژ ساکن است باید به همراه همسر خود به این کشور مهاجرت نماید.
  • متقاضیان نباید در حین ازدواج با یک دیگر متاهل باشند.
  • اگر متقاضی قبلا ازدواج کرده است باید تمامی مراحل قانونی ازدواج و تقسیمات اموال صورت گرفته باشد.
  • ارائه گواهی برای اثبات تمکن مالی، فرد باید اثبات نماید که می تواند هزینه های زندگی مربوط به خود و همسرش را بپردازد.
  • متقاضیانی که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند باید اثبات نمایند که قرابت فامیلی و خانوادگی ندارند، در ازدواج های فامیلی که ممکن است برای بچه دار شدن خطر وجود داشته باشد خطرات به متقاضیان گوشزد خواهد شد.
  • برای ازدواج در این کشور شرط سن نیز وجود دارد، سن ازدواج برای افراد 18 سال کامل می باشد.

مدارک مورد نیاز برای ازدواج در نروژ

همانند اغلب کشورهای جهان، اتباع کشورهای خارجی برای ازدواج در هلند باید اسناد و مدارکی را ارائه دهند. به طور کلی روند اخذ تاییدیه برای ازدواج در هلند، با گرفتن قرار ملاقات با مسئول ثبت احوال در شهروداری و ارائه مدارک به آن شروع می شود. البته لازم به ذکر است که مدارک ضروری برای ازدواج در نروژ، بسته به شهرداری ممکن است کاغذ بازی متفاوتی داشته باشد همچنین برای افرادی که در خارج از کشور زندگی کرده اند اداره ثبت ولادت، فوت، ازدواج و شراکت ثبت شده ممکن است مدارک خاصی را برای ایجاد سابقه وضعیت مدنی شما درخواست کنند. این مدرک به این جهت است که، نشان دهد که شما در کشور دیگری ازدواج نکرده اید. در چنین مواردی می توانید در آخرین محل سکونت خود برای دریافت گواهی عدم ازدواج اقدام کنید.

برای ازدواج در نروژ باید مدارک زیر را ارائه دهید:

مدارک مورد نیاز برای ازدواج در نروژ

از سوی دیگر، به شدت توصیه می شود که متقاضیان قبل از ورود به نروژ جهت ازدواج در این کشور، با کنسولگری این کشور در خصوص شرایط ازدواج تماس بگیرند. تا از بروز مشکلات گسترده در این زمینه جلوگیری کنند. همچنین ترجمه محضری معمولا برای هر سندی که به زبان انگلیسی نیست در نروژ ضروری است. اسناد و مدارک خارجی نیز ممکن است نیاز به مجوز با مهر آپوستیل داشته باشند. در نهایت اینکه، مرجع صادر کننده یک سند را با یک شناسه منحصر به فرد مهر می زند که نشان می دهد یک کپی واقعی و دقیق است.

قوانین مهاجرت از طریق ازدواج در نروژ

ویزای نامزدی نروژ

افرادی خارجی که قصد دارند یا فردی با تابعیت کشور نروژ ازدواج کنند می توانند ویزا ازدواج که اعتبار آن 6 ماه می باشد را دریافت نمایند. در طول این 6 ماه فرد باید اقدامات لازم را برای ازدواج انجام دهد که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • اخذ گواهی از اداره مالیات جهت محرز شدن اطلاعات شما برای ازدواج
  • ارسال گواهی به اداره امور ازدواج در کشور نروژ
  • ازدواج با فرد منتخب
  • متقاضی باید گواهی رسمی ازدواج را از اداره مالیات دریافت نمایند.
  • متقاضی باید 30 روز قبل از اتمام اعتبار ویزا نامزدی اقدامات لازم را برای دریافت اجازه اقامت همراه با همسرش دریافت نماید.

مزایا و معایب ویزای نامزدی نروژ

مانند هر ویزا، ویزای نامزدی نیز مزایا و معایبی برای افراد دارد. از مزایا این ویزا می توان به این موارد اشاره کرد که فرد اجازه کار در این کشور را دارد، همچنین فرد می تواند در طول این 6 ماه به داخل و خارج از کشور نروژ سفر کند. متقاضیان به این نکته توجه داشته باشند که با اخذ ویزا نامزدی نمی توانند اقامت دائم در نروژ را تجربه نمایند. خانواده و فرزندان فرد در طول این 6 ماه نمی توانند به کشور نروژ سفر کنند. همچنین این امکان برای افراد وجود ندارد که ویزا خود را به تعویق بیندازند.

باطل شدن پیوند ازدواج نروژ

باطل شدن ازدواج در نروژ دارای شرایط خاص است. اگر قبل از دریافت اقامت افرائد اعلام نمایند که در این مدت زمانی قصد اشنایی داشته اند و یا یکی یا هر 2 طرفین از ازدواج منصرف شوند ویزا ازدواج متقاضی باطل خواهد شد. در صورتی که اثبات شود ازدواج افراد با یکدیگر سوری و غیر واقعی بوده است ویزا فرد باطل خواهد شد و سوابق شخص خاطی در سیستم ثبت شده و در تلاش های بعدی قطعا سختگیری بیشتری اعمال میشود و حتی برای ورود به نروژ از طرق دیگر همانند ویزای تحصیلی ،کاری و غیره نیز اثر سوء خواهد داشت.

اگر رابطه افراد با یکدیگر برای اداره مربوطه اثبات نشود و متقاضیان دلایل قانع کننده ای برای واقعی بودن ازدواج ارائه ندهند ویزا ازدواج برای افراد صادر نخواهد شد. ازدواج به صورت تلفنی و یا ازدواج وکالتی در کشور نروژ قانونی نمی باشد. همچنین اگر یکی از طرفین ازدواج متاهل باشد ویزای ازدواج باطل خواهد شد. در ضمن برای خذ این ویزا یا تبدیل آن به ویزای ازدواج ضروری است زوجین درآمد کافی در نروژ داشته باشند. سطح درآمد در این کشور طی سال 2024 به شرح نمودار ذیل است:

سطح درآمد در نروژ

مراحل اخذ ویزای همراه نروژ

بیانیه حامی مالی باید توسط حامیان متقاضی برای هر یک از زوجین تکمیل شده باشد تا ویزای ازدواج نروژ صادر شود. حامی مالی باید کسی باشد که شما را می شناسد. این فرد باید بیش از 18 سال داشته باشد. این شخص ملزم به حضور در مراسم ازدواج شما نیست. آیا قبلا ازدواج کرده اید؟ اگر چنین است، شما باید یک اعلامیه مربوط به طلاق نامه (فقط به زبان نروژی) را پر کنید. آیا نام خود را تغییر داده اید؟ اگر یکی یا هر دو شما میخواهید نام خود را پس از ازدواج تغییر دهید، فرم تغییر نام باید همراه با اسناد دیگر ارسال شود.

اداره مالیات پس از بررسی فرم ها به شما گواهی عدم وجود مانع برای ازدواج می دهد. در این صورت شما شرایط ورود برای ازدواج به این کشور را خواهید داشت. گواهی نامه به شما توسط پست ارسال خواهد شد، مگر اینکه آدرس رسمی را که مراسم عروسی برگزار خواهد شد، اعلام کرده باشید. این گواهی به مدت 4 ماه اعتبار خواهد داشت و اگر شرایط ورود از طریق عقد را رعایت نکنید، یک نامه توسط پست دریافت خواهید کرد.

اگر زوجین در آدرس های مختلف زندگی کنند، گواهی اجازه ازدواج و ویزای ازدواج نروژ به عروس/فردی که جوان است ارسال خواهد شد. اگر فرم به صورت دیجیتالی یا پست الکترونیکی فرستاده شود باید بدانید که اطلاعات شخصی شما محافظت خواهد شد اگر شما آن را از طریق ایمیل رمزگذاری شده یا در یک بسته ارسال کنید.

اخذ اقامت و مهاجرت از طریق ازدواج در نروژ

مهاجرت از طریق ازدواج در نروژ و اخذ تابعیت از این کشور با رعایت قوانینی امکان پذیر می باشد. متقاضی باید 4 سال قبل از اقدام برای ازدواجشان در این کشور مشغول به کار و یا تحصیل در نروژ بوده باشند. بعد از 3 سال از اثبات ازدواج و رسمی شدن ازدواج فرد می تواند اقدامات لازم را برای اخذ تابعیت از این کشور انجام دهد. می توان این طور گفت که فرد برای دریافت تابعیت از این کشور باید 7 سال در نروژ اقامت داشته باشد.

برای اینکه فردی بخواهد از این طریق اقامت کشور نروژ را به دست آورد، نیازی به این ندارد که حتما در خاک نروژ ازدواج کرده باشد. ازدواج قانونی خارج از نروژ نیز می تواند منجر به اخذ اقامت این کشور شود. در رابطه با ازدواج سفید در نروژ قوانین سخت گیرانه تری برای اعطای اقامت وجود دارد و بسیار ریسک بالایی خواهد داشت.

اخذ تابعیت نروژ از طریق ازدواج

در صورتی که فردی غیر نروژی با یکی از شهروندان این کشور ازدواج کند امکان اخذ اقامت و سپس تابعیت این کشور را پس از چند سال خواهد داشت البته به شرطی که در این مدت جدا نشده باشند. به این منظور باید در 10 سال گذشته فرد 3 سال در نروژ اقامت قانونی داشته باشد به طوری که مجموع سال های ازدواجش با شهروند نروژی و سال های اقامتش در نروژ روی هم 7 سال شود. در این حالت فرد امکان اخذ پاسپورت نروژ را در صورت وجود شرایطی از جمله موارد ذیل خواهد داشت:

  • پایدار بودن ازدواج
  • عدم سوء پیشینه کیفری در نروژ یا خارج از این کشور
  • قبولی در آزمون حقوق شهروندی نروژ
  • قبولی در آزمون زبان نروژی و داشتن مهارت در این زبان در سطح A2

اگر فرزندان متقاضی به مدت 2 سال در این کشور اقامت داشته باشند و سنشان کمتر از 18 سال باشد نیز تابعیت کشور نروژ را دریافت می نمایند. یکی از راه های مجاز و سهل برای دریافت اقامت کشور نروژ ازدواج با فردی با تابعیت این کشور می باشد اما راه های دیگری مثل تحصیل و کار در نروژ هم وجود دارد.

هزینه مراسم پیوند در نروژ در 2024

علاقمندان به اخذ تابعیت نروژ از طریق ازدواج با شهروند این کشور هم می توانند مراسم ازدواج خود را در نروژ برگزار کنند هم در کشور خارج از نروژ. منتهی در صورت انتخاب راه دوم باید این ازدواج را از طریق کنسولگری یا سفارت نروژ در آن کشور به اطلاع دولت این کشور برسانند و ثبت کنند. با توجه به گران بودن مراسم ازدواج در نروژ ممکن است برخی افراد که تمکن مالی لازم را ندارند روش دوم را انتخاب نمایند. هزینه ازدواج در نروژ با توجه به تدارکاتی که دیده شده، تعداد مهمان ها و غیره در سال 2024 بین NOK150000 تا NOK180000 (کرون نروژ) برای 60 نفر مهمان است؛ یعنی حدودا بین 19000$ تا 23000$ (دلار آمریکا).

مستندات مورد نیاز جهت اخذ ویزای ازدواج نروژ

شهروندان خارجی که مجوز اقامت دائمی در نروژ ندارند و یا پناهندگی در نروژ به آن ها اعطا نشده است باید مستندات زیر را به اداره مهاجرت نروژ ارائه دهند:

  • بیانیه شخصی
  • بیانیه حامی مالی
  • اعلامیه در مورد طلاق (فقط به زبان نروژی) اگر متقاضی قبلا ازدواج کرده باشد.
  • اگر کمتر از 2 سال از زمان طلاق شما گذشته باشد، می توانید برای معافیت از پر کردن فرم مربوطه از بخش مربوطه تقاضا کنید.
  • شما می توانید فرم درخواست را از fylkesmannen.no دانلود کنید.
  • در مورد افرادی که طبق قوانین خارجی طلاق گرفته اند، طلاق باید توسط والی شهر به رسمیت شناخته شود؛ شما می توانید فرم درخواست را از fylkesmannen.no دانلود کنید.
  • اسناد شامل نام و سن، به عنوان مثال گذرنامه یا گواهی تولد باید همراه متقاضی باشد.
  • اسناد و مدارک باید شامل اسناد اصلی یا کپی های گواهی شده توسط یک مقام دولتی نروژ باشد.
  • اگر اسناد ترجمه شوند، هر 2 نسخه اصلی و ترجمه باید توسط زوجین ارائه شود.

شهروندان کشورهای دیگر خارج از منطقه Nordic باید اسنادی را نشان دهند که نشان دهندۀ قانونی بودن اقامت در نروژ باشد. اسناد و مدارک باید شامل اسناد اصلی یا کپی های گواهی شده توسط یک مقام دولتی نروژ باشد. مستندات شهروندان کشور خارج از منطقه شمال اروپا باید توسط مقامات کشور به صورت قانونی صادر شده و تایید شده باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پیشنهاد می کند قبل از اقدام برای مهاجرت به نروژ از طریق کار یا تحصیل با کارشناسان مهاجرتی مشورت نمایید تا بهترین راه با توجه به شرایط به شما پیشنهاد شود.

متداول ترین سوالات ازدواج در نروژ

در راستای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ازدواج در نروژ به سوالات مهم توجه فرمائید:

  • مدارک مورد نیاز برای ازدواج در نروژ کدام اند؟ همانند اغلب کشورهای جهان، اتباع کشورهای خارجی برای ازدواج در هلند باید اسناد و مدارکی را ارائه دهند. به طور کلی روند اخذ تاییدیه برای ازدواج در هلند، با گرفتن قرار ملاقات با مسئول ثبت احوال در شهروداری و ارائه مدارک به آن شروع می شود. البته لازم به ذکر است که مدارک ضروری برای ازدواج در نروژ، بسته به شهرداری ممکن است کاغذ بازی متفاوتی داشته باشد همچنین برای افرادی که در خارج از کشور زندگی کرده اند اداره ثبت ولادت، فوت، ازدواج و شراکت ثبت شده ممکن است مدارک خاصی را برای ایجاد سابقه وضعیت مدنی شما درخواست کنند. این مدرک به این جهت است که، نشان دهد که شما در کشور دیگری ازدواج نکرده اید. در چنین مواردی می توانید در آخرین محل سکونت خود برای دریافت گواهی عدم ازدواج اقدام کنید.
  • شرایط اخذ تابعیت نروژ از طریق ازدواج به چه صورت است؟ در صورتی که فردی غیر نروژی با یکی از شهروندان این کشور ازدواج کند امکان اخذ اقامت و سپس تابعیت این کشور را پس از چند سال خواهد داشت البته به شرطی که در این مدت جدا نشده باشند. به این منظور باید در 10 سال گذشته فرد 3 سال در نروژ اقامت قانونی داشته باشد به طوری که مجموع سال های ازدواجش با شهروند نروژی و سال های اقامتش در نروژ روی هم 7 سال شود. در این حالت فرد امکان اخذ پاسپورت نروژ را در صورت وجود شرایطی از جمله موارد پایدار بودن ازدواج، عدم سوء پیشینه کیفری در نروژ یا خارج از این کشور و قبولی در آزمون حقوق شهروندی نروژ امکان خواهد داشت.
5/5 - (1 امتیاز)

6 دیدگاه برای “ازدواج در نروژ

  1. لاله گفت:

    پروسه دریافت ویزای نامزدی چقدر طول میکشه؟ چون ظاهرا با ویزای ازدواج یکسان میشه زمانش مثلا 15 ماه،. آیا راه سریعتری وجود نداره وقتی نامزدم اونجاست من سریعتر ویزا بگیرم؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بهترین راه برای شما همون ویزای ازداوج و نامزدیه

  2. مهسا گفت:

    سلام من خانم ۳۹ ساله . از بندرعباس . مایل به مهاجرت و ازدواج .اگر کسی مایل هست لطفا ایمیل بدهد.

    1. داوری گفت:

      سلام سرکار خانم
      شما بایستی برای ازدواج حتما یک نفر رو به عنوان کیس ازدواج در کشور مقصد داشته باشید تا بتونید از این طریق مهاجرت کنید

  3. حسین گفت:

    با سلام و عرض ادب جسارتا من با خانومی که‌ شهروند نروژ هست و ۳سالی هم‌هست با همیم میخوایم ازدواج کنیم‌اونجا و از طریق اون اقامت بگیرم و البته ایشون شاغل نیست میشه راهنمایی کنید ممنونم

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      تمام مطالبی که برای ازدواج با فرد نروژی وجود داره در مقاله ای که مطالعه کردید وجود داره اما بهتره که مقالهویزای ازدواج نروژ رو هم مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *