مهاجرت

ویزای بازنشستگی اتریش

ویزای بازنشستگی اتریش

ویزای بازنشستگی اتریش برای کسانی است که تمکن مالی کافی را دارند منتهی به دلیل شرایط سنی خود امکان اخذ اقامت این کشور را دارا نمی باشند. اتریش کشوری با کم تر از 10 میلیون نفر جمعیت می باشد که بسیار توسعه یافته و قدرتمند است و با اعطای اقامت به افراد ثروتمند به دنبال جذب سرمایه بیشتر به کشور خود است. از طرفی داشتن نظام تحصیلی رایگان، شاخص توسعه انسانی بالا، امید به زندگی بالا، امکانات رفاهی و آموزشی، امنیت اقتصادی و اجتماعی در سطح داخلی و بین المللی، تولید ناخالص داخلی بالا و غیره هم سبب شده افراد زیادی از سرتاسر دنیا به دنبال اخذ اقامت اتریش باشند. در این مقاله که به وسیله تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص ویزای بازنشستگی اتریش در سال 2022 به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • هزینه دریافت ویزای بازنشستگی اتریش چیست؟
  • شرایط اخذ اقامت اتریش به عنوان یک فرد بازنشسته چگونه می باشد؟
  • برای بازنشستگان اخذ اقامت چه کشوری بهتر است؟

هزینه اخذ ویزای بازنشستگی اتریش

ویزای بازنشستگی اتریش که به عبارتی تمکن مالی (خود حمایتی) نامیده می شود مخصوص کسانی است که سرمایه کافی در ایران دارند اما به دنبال اخذ اقامت کشوری توسعه یافته و قدرتمند هم هستند. در واقع کسی که از روش تمکن مالی اقدام به اخذ اقامت اتریش می نماید باید موارد ذیل را اثبات نماید:

  • مبلغ 22000€ (یورو) سرمایه در حساب بانکی در ایران
  • درآمد ماهانه ای بالغ بر حدود 3000€ (یورو)

شرایط ویزای بازنشستگی اتریش

اقامت تمکن مالی اتریش از آن جایی که از سوی افرادی صورت می گیرد که بیان می کنند توانایی پرداخت هزینه های خود را دارا می باشند با اجازه کار همراه نیست. یعنی فردی که از این طریق اقدام می نماید قادر نخواهد بود تا زمانی که پاسپورت اتریش را اخذ نموده در این کشور مشغول به کار شود. نتیجتا وی باید هزینه های خود را از طریق درآمدی که اثبات کرده در ایران از طرق مختلف از جمله اجاره بهای دارایی های غیرمنقول، حقوق بازنشستگی و غیره دریافت می کند، پرداخت نماید. البته چنین فردی امکان دارد در اتریش ملکی خریداری کند و به این ترتیب کسب درآمد نماید چرا که هیچ ممنوعیتی برای خرید ملک از سوی خارجی ها در اتریش وجود ندارد. مالیات انتقال مالکیت ملک نیز در اتریش در سال جاری 3.5% می باشد و قیمت خرید ملک به شرح ذیل است:

نوع مسکنقیمت خرید یک متر مربع آپارتمان در اتریش به یورو
آپارتمان در مرکز شهر5200€
آپارتمان در حاشیه شهر3560€

ابتدائا به فردی که از طریق روش تمکن مالی اقدام نموده اقامت 1 ساله اعطا می شود که برای 1 سال دیگر نیز قابل تمدید است؛ سپس اقامتی 3 ساله صادر می گردد و پس از پایان سال پنجم فرد قادر خواهد بود برای اخذ اقامت دائم اتریش تقاضا دهد. پس از 10 سال اقامت قانونی در اتریش نیز، که 5 سال آن باید تحت عنوان اقامت دائم باشد، فرد تحت شرایطی می تواند درخواست دهد و پاسپورت این کشور را اخذ نماید. چنین فردی در این مدت اجازه کار در اتریش را ندارد اما همان طور که گفته شد می تواند ملکی خریداری نماید و آن را اجاره دهد که نرخ آن در نمودار ذیل بیان گردیده است:

اجاره بهای ماهانه در اتریش

مدارک لازم برای ویزای بازنشستگی اتریش

مدارک متعددی برای اخذ ویزای مذکور لازم است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • نشان دادن مبالغ گفته شده
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی جدید متقاضی
  • مسکن مناسب در اتریش که باید برای یک سال جلوتر اجاره یا خریداری گردد
  • گواهی ازدواج یا طلاق
  • شناسنامه فرزندان یا مدارک فرزندخواندگی
  • گواهی فوت

یکی از مدارکی که در این بخش از آن یاد شد اجاره محل اقامت برای 1 سال جلوتر است که می توان آن را یکی از ریسک های پروسه های تمکن مالی دانست. در واقع از آن جایی که ظرفیت اعلامی چنین ویزایی از سوی اتریش همواره بسیار محدود است و ایرانیان به مراتب شانس خیلی کم تری دارند، احتمال انتخاب شدن پرونده متقاضی روش تمکن مالی خصوصا زمانی که از ایران درخواست دهد، بسیار کم است. از جمله ریسک های این فرآیند نیز از بین رفتن اجاره بها است چرا که مطابق قوانین برای اخذ ویزای تمکن مالی ضروری است که فرد اجاره بهای 1 سال جلوتر خود را پرداخت نماید. این در حالی است که اگر پرونده وی با شکست مواجه شود، که غالب اوقات نیز چنین می شود، نخواهد توانست اجاره ای که پرداخت کرده است را از صاحب ملک باز پس گیرد.

مدارک لازم برای ویزای بازنشستگی اتریش

بهترین راه برای مهاجرت بازنشستگان به اروپا

همان طور که اشاره کوتاهی شد روش تمکن مالی یا خود حمایتی اتریش اگرچه در نگاه اول ساده به نظر می رسد و به سرمایه نسبتا کمی هم نیاز دارد، با خطرات بسیاری روبه روست چرا که شانس موفقیت اندکی دارد. از طرفی پروسه های ثبت شرکت در اروپا از جمله اتریش و آلمان هم اگرچه در مقایسه با روش تمکن مالی درصد موفقیت بیشتری دارند، هم پرهزینه تر هستند هم با ریسک شکست تجارت و عدم سودآوری در آینده مواجه اند. در حال حاضر بهترین روش برای مهاجرت به اروپا از سوی بازنشستگان را می توان خرید ملک دانست چرا که برخی از کشورهای دنیا به این ترتیب اجازه اقامت و در نهایت تابعیت می دهند.

از جمله بهترین پروسه های خرید ملک نیز می توان به خرید ملک در پرتغال اشاره نمود؛ به عبارت دقیق تر این کشور به کسانی که ملک یا املاکی به ارزش 350000€ (یورو) یا به ارزش 500000€ (یورو) خریداری کنند اجازه اقامت می دهد و این افراد پس از چند سال هم قادر به اخذ پاسپورت پرتغال خواهند بود. کسانی که چنین تمکن مالی ندارند می توانند با خرید ملکی به ارزش 250000$ (دلار آمریکا) پاسپورت ترکیه را از همان ابتدا دریافت کنند. البته بر کسی پوشیده نیست که اخذ اقامت پرتغال با توجه به سطح توسعه یافتگی و عضویت در اتحادیه اروپا و حوزه شنگن نسبت به پاسپورت ترکیه، ارزشمندتر است. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ویزای بازنشستگی اتریش یا روش های خرید ملک می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *