مهاجرت

ویزای بازنشستگی ترکیه

ویزای بازنشستگی ترکیه

ترکیه برای بسیاری از بازنشستگان یک مقصد جذاب است. هوای مناسب، ملک ارزان و گستردگی مهاجران، بازنشستگی در ترکیه را برای بسیاری از افراد رویایی ساخته تا بدنبال اخذ ویزای بازنشستگی ترکیه باشند. باید خاطر نشان ساخت هیچ “ویزای بازنشستگی” خاصی برای ترکیه وجود ندارد. می توان با ورود به ترکیه به عنوان یک گردشگر سفر بازنشستگی خود را آغاز کرد و منطقه مورد نظر محل استقرار آتی خود را انتخاب نمود. همچنین به سادگی می توان برای اجازه اقامت کوتاه مدت اقدام کرد. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را با هدف راهنمایی ایرانیان علاقه مند به بازنشستگی در ترکیه تهیه نموده است.

دلایل اهمیت بازنشستگی در ترکیه

استانبول ارزان ترین شهر کلاس جهانی برای بازنشستگی تا به امروز می باشد و زندگی در ترکیه را به گزینه ای افسانه ای برای بازنشستگی در خارج از کشور تبدیل کرده است. هزینه های پایین زندگی، مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه، هوای مناسب، ملک ارزان و فرصت های زیاد برای یک زندگی اجتماعی فعال از جمله مزایای گذراندن دوره بازنشستگی در ترکیه همی باشند. زندگی در ترکیه یک تجربه اروپایی درجه یک را رقم می زند. شرکت های هواپیمایی ترکیه به طور مستمر در ردیف بهترین های جهان قرار دارند.

در حالی که مراقبت های بهداشتی در ترکیه بسته به منطقه متفاوت است اما مهاجران و بازنشستگان خوشحال خواهند شد اگر بدانند به طور کلی ارزان تر از سایر نقاط اروپا می باشد. مناطق عمده شهری مانند استانبول و آنکارا دارای بیمارستان های خصوصی با مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا و پزشکان و پرسنل باتجربه هستند که بیشتر آنها انگلیسی صحبت می کنند. با این حال، در مناطق روستایی تر، دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی هنوز می تواند کاملاً محدود باشد.

در ترکیه جاهای دیدنی زیادی مانند هارپوت و دیاربکر وجود دارد. غذا، به ویژه غذاهای گوشتی و شرینی جات، در ترکیه عالی است. مردم ترکیه اجتماعی هستند و بنابراین یافتن دوستان و آشنایان جدید آسان است. همچنین خارجی ها و مهاجران زیادی در ترکیه وجود دارند که می توانند تجربه های خود را به اشتراک بگذارند. ترکیه با داشتن جمعیت جوان، کشور آینده است. اقتصاد آن در حال رشد است و سرمایه گذاری در آن، به ویژه در املاک و مستغلات، آسان تر از گذشته است.

ویزای بازنشستگی ترکیه چیست؟

بازنشستگی در ترکیه – یا زندگی در آن به عنوان “یک فرد غیرفعال از نظر اقتصادی” – بسیار آسان است. هیچ ویزای بازنشستگی خاصی برای ترکیه وجود ندارد. یک فرد خارجی به سادگی می تواند برای اجازه اقامت کوتاه مدت در ترکیه اقدام کند. برای اکثر موارد اجازه اقامت، فرد باید مدارکی در مورد درآمد کافی ارائه دهد. شخص می تواند با ورود به ترکیه به عنوان گردشگر سفر بازنشستگی خود را در ترکیه آغاز نماید. این امر به وی امکان می دهد تا منطقه ای را که می خواهد در آن مستقر شود را انتخاب کند، املاک و مستغلات را برآورد کند و غیره.

فردی که مایل است بیش از 90 روز در هر دوره 180 روزه در ترکیه بماند به سادگی می تواند اجازه اقامت کوتاه مدت دریافت کند. این امر در مورد افرادی که قصد ادامه تحصیل یا کار در ترکیه را دارند یا صرفا برای گذراندن اوقات خود در دوران بازنشستگی به عنوان افرادی غیرفعال از نظر اقتصادی در ترکیه مستقر می شوند صدق می کند. فرد خارجی ممکن است واجد شرایط اقامت بلند مدت معتبر برای مدت نامحدود گردد اگر دارای معیارهایی باشد.

ویزای بازنشستگی ترکیه چیست؟

اخذ اقامت ترکیه توسط بازنشستگان

متقاضیانی که قصد دارند اقامت خود را در ترکیه بیش از مهلت مقرر در ویزا تمدید کنند، کسانی که نیاز به معافیت ویزا دارند یا قصد اقامت بیش از 90 روز را دارند، باید اجازه اقامت بگیرند. برای درخواست اجازه اقامت کوتاه مدت، خارجیانی که دارای املاک و مستغلات در ترکیه هستند و یا قصد ایجاد بیزینس یا روابط تجاری در ترکیه را دارند، به محض تقدیم درخواست از طریق سیستم اقامت الکترونیکی، باید مدارک زیر را به اداره امور مهاجرت استان مربوطه ارائه دهند. اجازه اقامت کوتاه مدت حداکثر برای 2 سال به عنوان یک اصل صادر می شود. اجازه اقامت اگر در مدت 6 ماه استفاده نشود باطل می شود.

اجازه اقامت این امکان را به فرد می دهد که در ترکیه زندگی کند، تحصیل نماید، ازدواج کند، گواهینامه رانندگی دریافت کند، شماره مالیات بگیرد، یک حساب بانکی باز کند، ملک خریداری کند، سرمایه گذاری نماید و غیره. هر شخصی که قصد دارد بیش از 3 ماه در ترکیه بماند لازم است پس از ورود اجازه اقامت ترکیه را دریافت کند. بدون اجازه اقامت، اقامت وی در ترکیه غیرقانونی تلقی خواهد شد، مگر در برخی موارد که فرد از این شرط معاف خواهد شد. فرد باید در روز قرار چندین سند و مدرک را در نزدیک ترین دفتر اداره کل مدیریت مهاجرت ارائه دهد.

مدارک مورد نیاز برای اجازه اقامت ترکیه به شرح زیر است:

  • فرم درخواست اجازه اقامت
  • 4 عکس بیومتریک
  • اصل گذرنامه
  • کپی گذرنامه یا سند سفر محضری
  • اثبات منابع کافی و پایدار برای مدت اقامت. فرد باید ثابت کند که برای هر ماهی که در ترکیه می گذراند حداقل 500€ (یورو) در بانک دارد یا اینکه مدرکی مبنی بر دریافت ماهانه آن ارائه نماید.
  • مدارک بیمه درمانی

اهمیت ویزای بازنشتگی در کیفیت زندگی در ترکیه

شاخص کیفیت زندگی نشان دهنده ظرفیت تامین بالاترین کیفیت زندگی برای شهروندان توسط کشور آن ها می باشد. بررسی کیفیت زندگی در ترکیه نشان می دهد این شاخص بالا و دارای امتیاز 127.02 می باشد.

جدول زیر کیفیت زندگی در ترکیه را با جزئیات نشان می دهد:

عنوان شاخص در ترکیهکمّیکیفی
شاخص قدرت خرید38.73بسیار پایین
شاخص امنیت60.33بالا
شاخص مراقبت های بهداشتی70.51بالا
شاخص آب و هوا93.26بسیار بالا
شاخص هزینه زندگی29.86بسیار پایین
شاخص نسبت قیمت ملک به درآمد8.46متوسط
شاخص زمان تردد در ترافیک44.82متوسط
شاخص آلودگی66.12پایین
شاخص کیفیت زندگی127.02پایین

مطابق با آمار مقایسه کشورها بر اساس شاخص کیفیت زندگی در ترکیه در رتبه 45 جهان قرار گرفته است. نمودار زیر نیز شاخص جرم و جنایت و شاخص امنیت در ترکیه را نشان می دهد:

شاخص جرم و جنایت و شاخص امنیت در ترکیه

سوالات پرتکرار درباره ویزای بازنشستگی و بازنشستگی در ترکیه

در این بخش پاسخ برخی سوالات متداول در این زمینه ارائه می شود:

  • آیا ترکیه ویزای بازنشستگی دارد؟ خیر. هیچ ویزای بازنشستگی خاصی برای ترکیه وجود ندارد.
  • آیا یک فرد غیرمقیم می تواند در ترکیه حساب بانکی افتتاح کند؟ بله. ساکنان غیر ترک ترکیه می توانند یک حساب غیر مقیم باز کنند.
  • آیا خارجی ها در ترکیه مالیات می دهند؟ افراد مقیم ترکیه نسبت به درآمد جهانی خود مالیات بر درآمد را دارند اما افراد غیر مقیم فقط مالیات بر درآمد حاصل از ترکیه را دارند.
  • آیا سفر به ترکیه برای ایرانیان نیاز به ویزا دارد؟ بستگی به نوع اقامت و تابعیت فرد دارد. برای مثال، ایرانیان برای سفر توریستی به ترکیه نیاز به اخذ روادید و ویزا ندارند.

علاقه مندان مهاجرت به ترکیه می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و از راهنمایی های وکلا و کارشناسان خبره این موسسه بهره مند شوند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ویزای بازنشستگی ترکیه

  1. radin گفت:

    سلام، من حدودا 5 ماه دیگر بعد 30 سال در ایران با مدرک لیسانس در رشته فرهنگی بازنشسته میشوم. حقوق ماهیانه بازنشستگی دولتی خواهم داشت. همسرم 25 سال سابقه کار در علوم پزشکی ایران را دارد و بعنوان مامای رسمی دولتی فعالیت میکند. دو فرزند پسردارم . یکی 16 ساله تحصیل در سال دهم رشته تجربی و دیگری پسر 3 و نیم ساله . سوالم اینجاست آیا میتوانم در ترکیه اقامت کنم و همسرم نیز برای کار مامایی اشتغال پیدا کند و پسرانم نیز مشغول به تحصیل در ترکیه شوند و تابعیت ترکیه را دریافت کنیم. برای سکونت در محل مناسب و خرید ملک ارزان و یافتن محل کار همسر و تحصیل فرزندان و این مسائل چکار باید انجام داد و آیا شما می توانید با کمک و راهنمایی خود تمام این مسائل را حل نمائید؟
    با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله لطفا در ابتدا با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *